سولانا یک بلاکچین عمومی و منبع باز است که از قراردادهای هوشمند، توکن‌های غیرقابل تعویض یا غیرمثلی (NFTs) و انواع نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApps) پشتیبانی می‌کند. ارز دیجیتال SOL، توکن بومی بلاکچین سولانا است. این توکن، از الگوریتم اثبات سهام پیروی می‌کند و با استیک آن می‌توانید پاداش دریافت و به بهبود امنیت شبکه کمک کنید.


استیک ارز سولانا این روزها مورد توجه بسیاری قرار گرفته و از روند کلی و مراحل مشابهی در تمام پلتفرم‌ها و کیف‌پول‌ها برخوردار است. در این مقاله قصد داریم درباره‌ی شبکه‌ی بلاک‌چین و نحوه استیک کردن این ارز دیجیتال با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا بیشتر درباره‌ی این ارز دیجیتال محبوب و نگهداری آن بدانید.


ارز دیجیتال سولانا به دلیل، قابل استخراج نیست و کسب آن تنها از طریق استیک کردن یا خرید از صرافی ها مقدور است. رمز ارز سولانا در حالت کلی دو راه کلیدی برای کمک به شبکه جهت انجام مبادله در ازای دادن پاداش را ارائه می دهد:


استیک چیست؟ (Staking)

با استیک می‌توانید سولانایی که مالکش هستید را از طریق یک اعتبارسنج / اعتباردهنده / تأییدکننده (Validator) برای کسب پاداش به اشتراک بگذارید یا در اصطلاح «استیک» کنید. همان‌طور که یک بانک به سپرده‌های شما سود می‌پردازد در ازای استفاده از پس‌انداز شما برای تأمین مالی صندوق های وام‌های مسکن و سایر سرمایه‌گذاری‌ها یک اعتبار سنج هم در شبکه ی سولانا به شما پاداشی تا تقریباً 8% را می‌پردازد و در واقع باعث می شود تا ارزهای شما اجازه ی استیک شدن را کسب کرده و به تأیید تراکنش‌ها کمک کنند.


استیک چیست

اعتبارسنجی چیست؟ (Validation)

اعتبارسنجی جایی است که شما یک سرور پرقدرت را در یک مرکز داده اجرا می کنید که کارش تأیید تراکنش ها در شبکه ی سولانا است. شما به‌عنوان یک اعتبارسنج می‌توانید از تمام پاداش‌های حاصل شده توسط افرادی که رمز ارزهای خود را با شما به اشتراک گذاشته اند، پورسانت دریافت کنید، با این حال هزینه‌های راه‌اندازی می‌تواند برای بسیاری گران باشد.


سود استیک سولانا و عوامل دخیل در انجام استیک

گرچه این مقدار می تواند در پلتفرم ها و کیف پول های مختلف متفاوت باشد، اما برای استیک کردن می توانید بازدهی تا حدود 8 الی 9% را در رمز ارزهایی که استیک کرده اید، در نظر بگیرید. از طرف دیگر، اعتبارسنجی یک کار کاملا متفاوت است. شما به مهارت های قابل توجهی در توسعه و برنامه نویسی لینوکس، دسترسی به یک سرور گران قیمت (تقریباً 30.000 دلار در سال)، یک اندوخته ی / ذخیره چشمگیر از ارز SOL (50000 ایده آل خواهد بود) یا دست هایی طلایی برای خرج کردن SOL 100 جهت تأمین هزینه های رأی (Voting Fees) نیاز دارید. هرچه تجهیزات به کار رفته برای استیک رمز ارز شما پیشرفته تر و باکیفیت تر و سهم اعتباردهنده ی شما بیشتر باشد، سود بیشتری نیز دریافت خواهید کرد.


نحوه استیک سولانا

شما می توانید با انتقال توکن های خود به کیف پولی که از استیک پشتیبانی می کند، ارز SOL را استیک کنید. هر کیف پول مراحلی به شرح زیر را برای ایجاد یک حساب سهامی / استیکی و انجام واگذاری ارائه می دهد. همزمان با استیکینگ سولانا شما از دو جهت سود می برید. به طور مثال با یک تیر دو نشان میزنید به این صورت که شما با استیک کردن هم سود می کنید و ارز sol استخراج می کنید و هم به شبکه سولانا کمک به سزایی می کنید که سبب بیشتر شدن اعتبارسنجی می شود. می‌توانید در صرافی بایننس و صرافی‌های معتبر دیگر و همچنین کیف پول سولانا و کیف پول نرم افزاری اتمیک و تراست والت و... آن را استیک کنید.


 نحوه استیک سولانا

شروع استیک سولانا

استیک کردن یک فرآیند بسیار ساده است که در آن به جای نگه داری صرف سپرده ی SOL خود در کیف پول تان، آن را به اشتراک می گذارید و در ازای آن سود کسب می کنید. اما این سود از کجا می-آید؟ شما با واگذاری SOL خود به اعتبارسنجی انتخابی، اعتماد خود را به آن ها ابراز کرده و باعث قدرتمندتر شدن آن ها در بلاک چین سولانا می شوید. از آن جا که اعتبار سنج ها برای تأیید تراکنش های بلاک چین دستمزد دریافت می کنند، به نوبه ی خود به کسانی که از آن ها حمایت به عمل می آورند پول پرداخت می کنند و به این ترتیب، شما نیز پاداش خود را دریافت می کنید!

چیزهایی که باید قبل از استیک سولانا بدانید!

هزینه های شبکه: هر بار که شما می‌خواهید SOL را استیک کرده و یا از این حالت خارج کنید، باید هزینه ی شبکه را بپردازید. به همین دلیل است که ما اکیداً توصیه می‌کنیم که هیچگاه تمام سرمایه‌ی خود را استیک نکنید. مطمئن شوید که مقدار کمی SOL در کیف پول شما باقی می ماند تا بتوانید این هزینه های جانبی را پرداخت کنید، در غیر این صورت، بعداً نمی توانید سپرده ی خود را از حالت استیک خارج کنید. هزینه ها مستقیماً توسط بلاک چین سولانا دریافت می شوند.


نکات استیک سولانا

سپرده شما قفل خواهد شد: سپرده SOL شما در طول دوره استیک فریز یا قفل می شود. این بدان معناست که مقدار SOL استیک شده شما در کل موجودی کیف پول شما محاسبه نمی شود. همچنین، شما نمی توانید آنها را منتقل یا مبادله کنید.


پاداش های استیک کردن: شما اولین پاداش استیک سپرده خود را طی 2 دوره (دو دوره تقریباً 6 روزه، هر دوره حدود 3 روز) کسب خواهید کرد. پس از آن، پاداش استیک خود را به طور خودکار در هر دوره (تقریباً 3 روزه) دریافت خواهید کرد.


خارج کردن از حالت استیک یا غیراستیک کردن: غیراستیک کردن نیازمند گذشت یک دوره کامل است و حدود 3 روز به طول می انجامد. پس از زدن دکمه Unstake، سپرده شما به مدت 3 روز دیگر در حساب تان مسدود خواهد شد. پس از اتمام این دوره، SOL در قسمت برداشت (Withdraw) صفحه استیک حساب تان ظاهر می شود. دکمه Withdraw را انتخاب کنید تا آن-ها به آدرس SOL مورد نظر شما واریز شوند.


کیف پول‌های استیک سولانا

بسیاری از کیف پول های تحت وب، سخت افزاری و موبایل از عملیات استیک سولانا پشتیبانی می کنند که برخی از آن ها عبارتند از: Exodus، Phantom،Solflare ، Sollet، Atomic، Math، Zelcore ،Ledger Nano X Hardware و...


نحوه استیک سولانا در کیف پول اتمیک (Atomic)

اتمیک یکی از کیف پول های دیجیتالی پشتیبانی کننده از استیک سولانا است. با استیک سولانا در کیف پول اتمیک می توانید مانند سپرده های خود در بانک، سود دریافت کنید. در اینجا، هر آنچه برای استیک سولانا و کسب پاداش در این کیف پول نیاز دارید به شرح زیر ارائه شده است:


نحوه استیک کردن SOL در کیف پول اتمیک نسخه دسکتاپ

  • روی گزینه Staking در پنل سمت چپ کیف پول خود کلیک کنید
  • ارز SOL را انتخاب نمایید

استیک سولانا-اتمیک-0

  • روی Stake کلیک کنید

استیک سولانا-اتمیک-1

  • تصمیم خود را در مورد مقدار دلخواه تان جهت استیک بگیرید
    استیک سولانا-اتمیک-2

  • رمز عبور خود را وارد کرده و روی دکمه تأیید (Confirm) کلیک کنید

    استیک سولانا-اتمیک-3

  • سپرده SOL شما اکنون استیک شده است! حال باید منتظر بمانید تا اولین پاداش تان را پس از حدود 3 روز دیگر به دست آورید.

    استیک سولانا-اتمیک-4

نحوه استیک کردن SOL در کیف پول اتمیک نسخه اندروید یا IOS

  • روی گزینه Staking در پنل پایین کیف پول خود ضربه بزنید
  • ارز SOL را انتخاب نمایید
  • روی Stake ضربه بزنید
  • تصمیم خود را در مورد مقدار دلخواه تان جهت استیک بگیرید
  • رمز عبور خود را وارد کرده و روی دکمه تأیید (Confirm) کلیک کنید
  • سپرده SOL شما اکنون استیک شده است! حال باید منتظر بمانید تا اولین پاداش تان را پس از حدود 3 روز دیگر به دست آورید.
    استیک سولانا-اتمیک-اپلیکیشن

پاداش استیک سولانا

شما اولین پاداش استیک سپرده خود را پس از گذشت 2 دوره از زمان استیک دریافت خواهید کرد. از آنجایی هر دوره تقریباً 3 روز است، این بدان معناست که شما اولین پاداش خود را پس از سپری شدن 6 روز از زمان استیک سپرده خود مشاهده خواهید کرد. پس از آن، پاداش شما در هر دوره یک بار، یعنی هر 3 روز یکبار می رسد. نیازی به ادعای آنها نیست، زیرا به طور خودکار به سپرده سهام شما اضافه می شوند.


نحوه بررسی دریافت پاداش یا عدم دریافت آن

  • ارز SOL را از لیست ارزهای خود در کیف پول اتمییک انتخاب کنید
  • دکمه Receive به معنای «دریافت» را برگزینید
  • آدرس SOL خود را کپی کنید
  • به Solana Beach بروید
  • آدرس کپی شده را در نوار جستجوی مربوطه پیست / درج کنید
  • کمی به سمت پایین بیایید و به تب Stakes بروید
    پاداش استیک سولانا

    در این بخش، شما شاهد حساب‌های استیک خود خواهید بود – سولانا هر زمان که شما یک استیک جدید ایجاد می‌کنید، یکی حساب جدید هم می سازد. موردی را که می خواهید بررسی کنید، انتخاب نمایید.
  • دوباره کمی به سمت پایین بیایید و تب Stake rewards به معنای پاداش سهام را انتخاب کنید.
    حساب‌های استیک

شما در این جا می توانید تاریخچه دوره ای از پاداش های استیک خود را پیدا کنید. لطفاً توجه داشته باشید که همه پاداش ها به سپرده استیک شما اضافه می شود، نه موجودی SOL شما در کیف پول.


استیک سولانا در کیف پول تراست ولت (Trust Wallet)

تراست ولت یکی از محبوب ترین کیف پول ها در نزد کاربران ارزهای مجازی است و این کیف پول قابلیت استیک کردن ارزهای مختلف را برای کاربران ایجاد کرده است. با ورود به قسمت دیسکاور و سپس انتخاب گزینه Discover می‌توانید سولانا را انتخاب کرده و با توجه به APRایی که به شما می‌دهد، مقدار سولانایی که می‌خواهید را استیک کنید. یکی دیگر از راه های آسان کسب سولانا به غیر از استیک کردن، خرید و فروش در صرافی ها است.
به خاطر داشته باشید که در هنگام استیک کردن سولانا و سایر ارزهای دیجیتال در تراست ولت پارامترهای زیر به شما نمایش داده می‌شود:

  • مقدار سولانای موجود در کیف پول تراست ولت
  • مقدار سولانایی که می‌توانید استیک کنید
  • حداقل مقدار سولانایی که می‌توانید انتخاب کنید
  • APR یا درصد سود
  • بازه زمانی محاسبه سود
    پس از آن با انتخاب یک Validator یا ارزیاب که قرار است به شما سود حاصل از استیک را ارائه بدهد، می‌توانید استیکینگ خود را به پایان ببرید.
    استیک سولانا-تراست ولت-1

    استیک سولانا-تراست ولت-2

سولانا در صرافی اکسبیتو

صرافی اکسبیتو (Exbito) با محیطی ساده و کاربردی، فرآهم آوردن بستری امن برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال متنوع و سرعت معاملاتی بالا از سال 1395 بنیان کار خود را طرح ریزی کرد و با هدف رفع نیاز کاربران برای مبادله دارایی های دیجیتال خود و برقراری تعامل مؤثر با آن-ها، بنیان های خود را مستحکم نمود. تعهد و تخصص تیمی، امانت‌داری و پاسخگویی به نیازها و سؤالات مشتریان از دیگر ویژگی های این پلتفرم به حساب می آید. طی این سال ها، اکسبیتو در تلاش بوده است تا برای تأمین امنیت معاملات و وصول دارایی های مورد معامله، همواره همگام با بازارهای جهانی پیش رود و به روزترین فن آوری ها و قابلیت‌ها را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.


کلام آخر
شما در اکسبیتو می توانید ارزهای دیجیتالی بسیاری را در کمترین زمان ممکن و با کارمزدی مناسب، معامله و یا سرمایه گذاری کنید. همچنین، می توانند علاوه بر استفاده از وب سایت اکسبیتو که در کلیه پلتفرم ها شخصی سازی شده است از اپلیکیشن اکسبیتو در گوگل پلی، مایکت، کافه بازار و وب-اپلیکیشن نیز جهت سهولت کار بهره ببرید. در صورت بروز هرگونه سؤال یا ابهام درباره اکسبیتو می توانید با مراجعه به بخش سؤالات متداول اکسبیتو و یا تماس با پشتیبانی و یا چت آنلاین با پشتیبانان، چه از طریق سایت و اپلیکیشن قادر به انجام این عمل هستید، و می توانید پاسخ سؤالات خود را دریافت کنید.
همچنین یکی معروف ترین استیک‌ها در کریپتو‌، استکینگ اتریوم است که در صورت تمایل با خواندن مقاله‌ی بهترین روش برای استیک اتریوم اطلاعات بیشتر کسب کنید.