تراست ولت (Trust Wallet) یک کیف پول رایگان و غیر‌متمرکز برای ذخیره‌سازی رمز ارزها و ان اف تی‌ها محسوب می‌شود. این کیف پول که در حال حاضر بر روی IOS و Android در دسترس است، در سال 2018 تحت مالکیت صرافی بایننس درآمد. تراست ولت (Trust Wallet) طیف گسترده‌ای از دارایی‌های دیجیتال را پوشش داده و تحت امکانات منحصر به فرد، قابلیت انجام تراکنش در بلاک چین‌های مختلف را فراهم می‌کند. مزیت استفاده از تراست ولت (Trust Wallet) نسبت به صرافی‌های متمرکز نظیر بایننس، کوین بیس و موارد مشابه؛ داشتن کنترل کامل بر روی دارایی‌های دیجیتال است. چرا که تراست ولت (Trust Wallet) کلیدهای خصوصی یا به عبارتی Private Key را هنگام راه اندازی کیف پول در اختیار کاربر قرار می‌دهد، درنتیجه دیگر نیازی نیست در مورد هک شدن صرافی‌ها، مشکلات ناشی از قانون گذاری، معلق شدن حساب و موارد دیگر نگرانی وجود داشته باشد.


!%Quote text="⚠️ با این حال نکته قابل توجه این است که شما مسئولیت کامل امنیت کیف پول و دارایی‌های دیجیتال خود را به عهده خواهید گرفت. یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ امنیت کیف پول دیجیتال نظیر تراست ولت (Trust Wallet)، گرفتن یک پشتیبان ایمن از عبارت بازیابی است. در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که چگونه عبارت بازیابی تراست ولت خود را پیدا کنید و چگونه از آن پشتیبان تهیه کنید. " %!


عبارت بازیابی در تراست ولت (Trust Wallet) چیست؟

عبارت بازیابی در تراست ولت (Trust Wallet) چیست؟

هنگامی که با رمز ارزها و شبکه‌های بلاکچینی سروکار دارید، دو عبارت مهم را باید باید به خاطر بسپارید: اولین عبارت کلید عمومی کیف پول است که در واقع آدرس کیف پول شماست و دومی کلید خصوصی است که بوسیله آن می‌توان به کیف پول و محتوای آن دسترسی پیدا کرد. توجه داشته باشید که کلید خصوصی همیشه باید مخفی نگه داشته شود.


از آن جایی که کلید خصوصی از تعدادی شماره و حروف تصادفی تشکیل می‌شود، بیشتر کیف پول‌ها از یک راه دیگر برای رمزگذاری استفاده می‌کنند که اکثرا به صورت ایجاد یک عبارت بازیابی 12 کلمه‌ای است.


عبارت بازیابی مجموعه‌ای از 12 کلمه است که کلید خصوصی کیف پول را به شکلی خوانا و با معنی ذخیره می‌کند. در نتیجه یک کیف پول رمزدار این عبارت بازیابی را رمزگشایی می‌کند تا به کلید خصوصی کیف پول دسترسی پیدا کند، با استفاده از کلید خصوصی نیز دسترسی به دارایی‌های داخل کیف پول امکان پذیر می‌شود.


پس به زبان ساده می‌توان گفت عبارت بازیابی تراست ولت شما کلیدی برای ورود به کیف پول شما است. از آنجایی که تراست ولت به هیچ عنوان از نام کاربری، رمز عبور، تایید دو مرحله و یا موارد مشابه برای ورود به کیف پول استفاده نمی‌کند، تنها راه شما برای دسترسی به کیف پول، استفاده از عبارت بازیابی 12 کلمه‌ای منحصر بفرد خودتان است. اگر آن را گم کنید، در عمل هیچگاه نمی‌توانید به کیف پول و دارایی‌های آن دسترسی پیدا کنید.پس اگر شما ارز هایی مثل تتر، اتریوم، بیت کوین و … را درون آن نگهداری می‌کنید از این عبارت منحصر به فرد حتما مراقبت کنید.


چگونه عبارت بازیابی خود را در تراست ولت (Trust Wallet) به سرعت پیدا کنید؟

چگونه عبارت بازیابی خود را در تراست ولت (Trust Wallet) به سرعت پیدا کنید؟

در این قسمت به شما نشان می‌دهیم چگونه عبارت بازیابی خود را در تراست ولت پیدا کنید. تنها لازم است مراحل زیر را انجام دهید:


1_ اپ تراست ولت را در موبایل باز کرده و در صفحه اصلی بر روی آیکون تنظیمات (Settings) در گوشه راست صفحه ضربه بزنید.


2_ در قسمت تنظیمات کیف پول خود را انتخاب کنید. لازم است بدانید که بر روی اپ تراست ولت می‌توانید بیش از یک کیف پول ذخیره داشته باشید.


3_ سپس لیستی از کیف پول‌های خود را مشاهده خواهید کرد، برروی آیکون سه نقطه کیف پول مدنظر خود وارد شوید.


4_ در نهایت عبارت Show Recovery Phrase برای نمایش عبارت بازیابی را مشاهده می‌کنید.


5_ هنگامی که بخواهید عبارت بازیابی تراست ولت (Trust Wallet) را مشاهده کنید، اپلیکیشن به شما در مورد ریسک‌های احتمالی هشدار می‌دهد. تیک گزینه I understand the risks را فعال و سپس آیکون Continue را انتخاب کنید.


6_ سپس دکمه Copy را انتخاب کرده تا عبارت بازیابی را در حافظه کلیپ‌بورد و محلی دیگر جهت ذخیره سازی وارد کنید.


بهترین راه برای پشتیبان گیری ایمن از عبارت بازیابی 12 کلمه‌​ای تراست ولت (Trust Wallet) چیست؟

بهترین راه برای پشتیبان گیری ایمن از عبارت بازیابی 12 کلمه‌‌ای تراست ولت (Trust Wallet) چیست؟

داشتن دسترسی به کیف پول تراست ولت از طریق یک عبارت بازیابی 12 کلمه‌ای دارای مزایا و طبیعتا معایبی است.


یکی از بزرگترین معایب آن دسترسی بی‌قید و شرط دارندگان عبارت بازیابی به دارایی‌های کیف پول است. در واقع هرکس که به عبارت بازیابی 12کلمه‌‌ای شما دسترسی داشته باشد، می‌تواند به راحتی دارایی‌های کیف پول شما را کنترل کند. چرا که ورود به کیف پول تراست ولت نیازی به احراز هویت و مکانیزم‌های میانی ندارد. درنتیجه نیاز است تا برخی از روش‌های ایمن برای ذخیره‌سازی عبارت بازیابی تراست ولت (Trust Wallet) را مرور کنیم:


  • به شکل سنتی از یک قلم و کاغذ برای نوشتن عبارت بازیابی استفاده کنید

در دنیای امروز هرکسی که به اینترنت متصل باشد، از خطراتی نظیر حملات سایبری و بدافزارها مصونیت کامل ندارد. نوشتن عبارت بازیابی تراست ولت (Trust Wallet) بر روی کاغذ می‌تواند شما را از خطرات موجود در فضای اینترنت در امان نگه دارد. با این حال خطراتی مانند گم کردن، صدمه خوردن و از بین رفتن کاغذ وجود دارد و باید در جایی مطمئن از آن نگهداری شود. شما حتی می‌توانید عبارت بازیابی تراست ولت (Trust Wallet) را به چند قسمت تقسیم کرده و هرکدام را در محلی جدا نگهداری کنید.


  • استفاده از اپلیکیشن‌های یادداشت آفلاین

یکی دیگر از راه‌های متداول برای ذخیره‌سازی عبارت بازیابی تراست ولت (Trust Wallet) استفاده از اپلیکیشن‌های یادداشت برداری موبایل است. توصیه می‌شود به دلیل مسائل امنیتی از اپ‌هایی استفاده کنید که نیاز به اتصال اینترنت و همگام‌سازی ابری نداشته باشند. بیشتر تلفن‌های هوشمند موجود در بازار بصورت پیش فرض دارای اپ‌های یادداشت برداری هستند.


برخی از این نرم افزارها نیز امکانات مخصوصی برای ذخیره‌سازی رمز عبور را در خود دارند. البته ذخیره سازی عبارت بازیابی بدین صورت نیز خالی از ریسک نیست. ممکن است تلفن همراه شما دزدیده شده و یا دچار صدمات سخت افزاری یا نرم افزاری شود. در این صورت دسترسی به عبارت بازیابی تراست ولت (Trust Wallet) نیز غیرممکن می‌شود. به همین جهت توصیه می‌‌شود همیشه بیش از یک پشتیبانی از عبارت بازیابی تراست ولت (Trust Wallet) خود داشته باشید تا در صورت از بین رفتن یکی از آنها، دسترسی به حساب کیف پول خود را از دست ندهید.


  • استفاده از اپ‌های مدیریت رمز عبور

اپ‌های مدیریت پسورد نیز یکی از مناسب‌ترین راه‌های پیشنهادی برای ذخیره سازی ایمن عبارات بازیابی تراست ولت (Trust Wallet) است. این اپ‌‌ها عموما یک نسخه رمزگذاری شده از عبارت بازیابی شما را مستقیما بر روی حافظه داخلی یا حافظه ابری ذخیره‌سازی می‌کنند.


البته در گذشته سابقه هک شدن برخی از نرم افزارهایی که رمز عبور را بر حافظه ابری ذخیره می‌کردند، وجود داشته است. در نتیجه این مورد نیز خالی از ریسک نیست. با این حال بطور عمومی نرم افزارهای مدیریت رمز عبور امنیت مناسبی در برابر تهدیدات امنیتی فراهم می‌کنند. برخی از این نرم افزارها عبارت اند از:


  • LastPass

  • 1Password

  • KeePassXC

  • Nordpass

آیا می‌توان عبارت بازیابی تراست ولت (Trust Wallet) را تغییر داد؟

ممکن است عبارت بازیابی شما به دلایلی از دست رفته و یا اینکه دست افراد سودجو بیفتد. در این صورت نیاز است اقدامات لازم را در جهت حفظ امنیت دارایی‌های دیجیتال خود انجام دهید. اما باید توجه کنید هیچ کس نمی‌‌تواند عبارت بازیابی تراست والت را تغییر دهد. حتی اگر مطمئن شده باشید که عبارت بازیابی شما دیگر امن نیست، باید یک کیف پول جدید ایجاد کنید و دارایی‌های خود را به آن انتقال دهید.


اگر عبارت بازیابی تراست ولت (Trust Wallet) فاش شد چه باید کرد؟

اگر عبارت بازیابی تراست ولت (Trust Wallet) فاش شد چه باید کرد؟

همیشه احتمال این وجود دارد که در اثر حادثه یا اتفاقاتی عبارت بازیابی تراست ولت (Trust Wallet) شما فاش شود. در این صورت نیاز است سریعا در جهت حفظ دارایی‌های خود اقدام کنید. کارهایی که باید انجام دهید شامل موارد زیر هستند:


یک کیف پول دیگر در تراست ولت (Trust Wallet) ایجاد کنید

شما لازم است مراحل اولیه برای بازکردن یک حساب جدید در تراست ولت را طی کنید. به همین جهت به بخش تنظیمات بروید. سپس به قسمت Wallets وارد شده و علامت + را در بالای صفحه انتخاب کنید. عبارت بازیابی 12 کلمه‌ای برای کیف پول جدید شما نمایش داده می‌شود. حتما آن را یادداشت کنید!


دارایی‌های خود را انتقال دهید


پس از ساخت کیف پول جدید بهتر است هرچه سریع‌تر دارایی‌های خود را به آدرس کیف پول جدید منتقل کنید. برای این کار نیاز است تمام دارایی‌ها را از کیف پول قدیمی به کیف پول جدید انتقال دهید. بهتر است اسم کیف پول جدید را طوری انتخاب کنید که از کیف پول قدیمی متمایز باشد.


حساب کیف پول قبلی را حذف کنید

حذف کردن یک کیف پول در تراست ولت (Trust Wallet) به آسانی انجام می‌شود. در بخش تنظیمات تراست ولت وارد شوید. سپس به منوی کیف پول‌های موجود را انتخاب کنید. با انتخاب آیکون سطل زباله در بالا سمت راست تصویر نسبت به حذف کیف پول مورد نظر اقدام کنید. البته شما می‌توانید با داشتن عبارت بازیابی 12 کلمه‌ای مجدد در زمانی دیگر به این کیف پول دسترسی پیدا کنید. از عبارت بازیابی کیف پول جدید نسخه‌های پشتیبان تهیه کنید.


حال که دارایی خود را به کیف پول نسبتا امن تری منتقل کردید، با کمک روش‌های گفته شده در این مقاله نسبت به گرفتن یک نسخه پشتیبان از عبارت بازیابی تراست ولت (Trust Wallet) خود اقدام کنید. هرکدام از روش‌های گفته شده مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارند. درنتیجه بهتر است نسبت به شرایط خود مناسب‌ترین راه را انتخاب کنید.


سخن پایانی

سخن پایانی


امروزه بسیاری از افراد از تراست والت برای ذخیره سازی دارایی‌های دیجیتال و رمز ارزهای خود استفاده می‌کنند. از آنجایی که در تراست ولت (Trust Wallet) دسترسی به دارایی‌ها به صورت غیرمستقیم و آنی انجام می‌‌شود، نیاز به اقدامات خاصی برای حفظ امنیت کیف پول وجود دارد. شما برای اینکه بتوانید عبارت بازیابی تراست ولت (Trust Wallet) خود را پیدا کنید، ابتدا نیاز است تا به کیف پول مورد نظر و اپ تراست ولت (Trust Wallet) دسترسی داشته باشید. در این صورت است که می‌توانید به آسانی عبارت بازیابی را کپی کنید. اگر دسترسی به کیف پول تراست ولت (Trust Wallet) خود ندارید و عبارت بازیابی را هم گم کرده باشید، باید گفت دیگر هیچ راهی برای دسترسی به کیف پول مورد نظر وجود ندارد. مگر اینکه عبارت بازیابی خود را مجدد پیدا کنید. کیف پول تراست ولت (Trust Wallet) از این جهت با صرافی‌های متمرکزی نظیر بایننس و کوین بیس متمایز است. برای مثال شما در صرافی‌های دیگر می‌توانید با تغییر پسورد با استفاده از ایمیل یا شماره تلفن به آن دسترسی پیدا کنید.


اگر به دنبال راهی برای بازیابی حساب تراست ولت (Trust Wallet) خود هستید و به این صفحه مراجعه کردید، امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.