ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) بیت کوین را با هدف ایجاد یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا‌به‌همتا راه‌اندازی کرد. او می‌خواست که امکان تبادل بدون واسطه‌ی دارایی‌ها را فراهم کند. با این حال، محدودیت‌های شبکه‌ی بیت کوین اجازه ندادند که هدف او به‌طور کامل اجرایی شود. با اینکه بیت کوین با استفاده از الگوریتم اثبات کار، به یکی از غیرمتمرکزترین شبکه‌ها تبدیل شده اما هنوز در زمینه‌ی پشتیبانی از حجم تراکنش‌ها با چالش مواجه است.


به‌خاطر همین، پروژه‌های مختلفی برای حل مشکلات بیت کوین و سایر بلاک چین‌ها راه‌اندازی شد. یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که می‌خواهد راه‌حلی برای بیت کوین ارائه دهد، شبکه لایتنینگ (Lightning Network) است. این شبکه تا حد بسیار مطلوبی مشکل تعداد تراکنش‌ها را حل کرده و تبادل همتابه‌همتا را برای کاربران امکان‌پذیر می‌کند. پس، بیایید ببینیم که لایتنینگ چیست و کدام کیف پول‌ها برای این شبکه مناسب هستند.


شبکه لایتنینگ (Lightning Network) چیست؟

شبکه لایتنینگ (Lightning Network) چیست؟

در زمان راه‌اندازی بیت کوین، تمرکز بنیان‌گذار ناشناس آن، روی ارائه‌ی سیستم نقدی الکترونیکی همتابه‌همتا بوده است. این مسئله باعث شده که از مقیاس‌پذیری و توان عملیاتی این شبکه غافل شود. در واقع، چالش اصلی همه‌ی بلاک چین‌ها، فراهم کردن سه‌گانه‌ی تمرکززدایی، مقیاس‌پذیری و امنیت به‌طور همزمان است. این کار بسیار دشوار بوده و همیشه باعث می‌شود که یکی از این سه مورد به‌خوبی کار نکند.


به‌خاطر همین، شبکه لایتنینگ (Lightning Network) به‌عنوان یک راه‌حل لایه‌ی دوم بلاک چین بیت کوین معرفی شد. اصولاً راه‌حل‌های لایه‌ی دوم برای بهبود مشکل مقیاس‌پذیری ارائه می‌شوند. از بین تمام راه‌حل‌های لایه‌ی دوم بیت کوین، لایتنینگ به‌خاطر ارتباط با خود بیت کوین و همین‌طور کمک به کاربردی کردن این ارز، اهمیت بسیار زیادی دارد.


شبکه لایتنینگ از کانال‌های پرداخت کوچک برای رسیدن به ویژگی‌های زیر استفاده می‌کند:


  • بهبود مقیاس‌پذیری بیت کوین

  • مدیریت کارآمدتر شبکه

  • ارزان‌تر شدن کارمزدهای نقل‌و‌انتقلات

در واقع، شبکه‌ لایتنینگ، با استفاده از فناوری روز دنیا، راه‌حلی را مبتنی بر تراکنش‌های خارج از زنجیره طراحی کرده است. بنابراین، کانال لایتنینگ، یک مکانیزم تراکنش دوطرفه را فراهم می‌کند که کاربران می‌توانند، از این طریق، بیت کوین را ارسال و یا دریافت کنند.


بهترین کیف پول‌های لایتنینگ کدامند؟

بهترین کیف پول‌های لایتنینگ کدامند؟

امروزه، کاربران زیادی با استفاده از شبکه لایتنینگ (Lightning) معاملاتی ارزان، سریع و ایمن انجام می‌دهند. از طرفی، برای کار کردن با شبکه‌ی لایتنینگ، باید از کیف پول‌های مرتبط با این شبکه استفاده کرد. به‌خاطر همین، در این بخش به معرفی بهترین کیف پول‌های لایتنینگ می‌پردازیم تا بتوانید گزینه‌ی مورد نظر خود را پیدا کنید.


کیف پول بریز (Breez Wallet)

بریز (Breez) یک کیف پول موبایلی است که از شبکه لایتنینگ (Lightning) پشتیبانی می‌کند. تمرکز این کیف پول بر کاربری ساده و جذاب است. کیف پول بریز امکان انتقال سریع و امن ارزهای دیجیتال را به کیف پول‌های مختلف فراهم می‌کند. علاوه بر آن، در صورت ارسال ارزها با شبکه لایتنینگ، هزینه‌ی تراکنش‌های شما کمتر شده و سرعت تبادلات بالاتر می‌رود.


با کیف پول بریز، شما می‌توانید از بیت کوین برای خرید کالاها و پرداخت هزینه‌های مختلف استفاده کنید. این کیف پول از فناوری چندامضایی کمک می‌گیرد تا امنیت معاملات و تراکنش‌های کاربران را فراهم کند. از سوی دیگر، شما می‌توانید ارزهای خود را در یک فضای رمزنگاری‌شده نگهداری کنید. این فضای ذخیره‌سازی ارزها، توسط اشخاص ثالث قابل‌اعتماد مدیریت می‌شود.


کیف پول بریز از اقدامات امنیتی، مانند احراز هویت دومرحله‌ای، کمک می‌گیرد تا از دارایی کاربران خود محافظت کند. علاوه بر آن، امکانات ویژه‌ای، مانند امکان اتصال به پادکست برای کمک‌های مردمی و همین‌طور استفاده در مراکز فروش، برای کاربران این کیف پول فراهم شده است.


کیف پول بریز (Breez Wallet)

مزایای استفاده از کیف پول بریز (Breez)


برخی از مهم‌ترین مزایای کیف پول بریز (Breez) عبارتند از:


  • این کیف پول، رابط کاربری ساده، منظم و قابل‌درکی دارد.

  • بیشترین کاربرد کیف پول بریز برای ارز بیت کوین است.

  • امکان استفاده از خدمات لایتنینگ را برای معاملات مختلف فراهم می‌کند.

معایب استفاده از کیف پول بریز (Breez)


تنها مشکلی که بابت این کیف پول گزارش شده، عبارت است از:


  • هزینه‌ی استفاده از این کیف پول بالاتر از اغلب کیف پول‌های لایتنینگ است.

کیف پول فونیکس (Phoenix Wallet)

کیف پول فونیکس (Phoenix Wallet) مشخصات فنی پیچیده را پنهان کرده تا کاربری ساده‌ای را برای شما فراهم کند. به‌خاطر همین ویژگی، کار با این کیف پول برای کاربران تازه‌کار بسیار مناسب است. کیف پول فونیکس، توسط شرکت فرانسوی "ACINQ"، با هدف ساده‌تر کردن نقل‌و‌انتقالات بیت کوین راه‌اندازی شد. امکان استفاده از این کیف پول برای کاربران ویندوز، اندروید و ios فراهم شده است.


کیف پول فونیکس منبع‌باز و چندپلتفرمی بوده و از ارزهای مختلفی پشتیبانی می‌کند. بنابراین، با استفاده از صرافی موجود در خود این کیف پول، می‌توانید ارزهای گوناگون را خرید و فروش کنید. این مسئله باعث می‌شود که بدون نیاز به خروج از برنامه، معاملات خود را انجام دهید. علاوه بر آن، کیف پول فونیکس از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند تا امنیت دارایی‌ها و تراکنش‌های کاربران را فراهم کند. برخی از این ویژگی‌های امنیتی عبارتند از:


  • امکان پشتیبان‌گیری از اطلاعات

  • بازیابی ایمن دارایی‌ها

  • ارائه‌ی تاریخچه‌ی جامع تراکنش‌ها

  • هشدارهای سراسری

  • امکان احراز هویت دومرحله‌ای

  • احراز هویت چندامضایی


مزایای استفاده از کیف پول فونیکس (Phoenix)


بعضی از مهم‌ترین مزایای این کیف پول عبارتند از:


  • کیف پول فونیکس رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد.

  • از پرداخت‌های داخل و خارج از زنجیره پشتیبانی می‌کند.

  • نیازی به مدیریت کانال لایتنینگ ندارد.

معایب استفاده از کیف پول فونیکس (Phoenix)


معایب کیف پول فونیکس (Phoenix) شامل موارد زیر است:


  • کارمزد شبکه‌ی لایتنینگ در این کیف پول نسبت به برخی از کیف پول‌های دیگر بالاتر است.

  • اطلاعات مربوط به مبدأ و مقصد پرداخت در اختیار گره‌های (Nodes) فونیکس قرار می‌گیرند.

کیف پول والت آو ساتوشی (Wallet of Satoshi)

کیف پول والت آو ساتوشی (Wallet of Satoshi)

والت آو ساتوشی (Wallet of Satoshi) یک نرم‌افزار تلفن‌همراه است که به کاربران امکان استفاده از شبکه لایتنینگ (Lightning) را می‌دهد. این کیف پول فقط نسخه‌ی موبایلی دارد و با هدف ارسال و دریافت آسان بیت کوین طراحی شده است. بنابراین، با استفاده از کیف پول والت آو ساتوشی فقط می‌توانید به شبکه‌ی لایتنینگ دسترسی داشته باشید و امکانات دیگری در اختیارتان نخواهد بود.


کیف پول Wallet of Satoshi ساده‌ترین کاربری را در بین کیف پول‌های لایتنینگ دارد و این مسئله، ویژگی اصلی این کیف پول است. علاوه بر آن، این کیف پول امنیت بالایی دارد و از روش‌های گوناگونی برای محافظت از تراکنش‌های کاربران استفاده می‌کند.


مزایای استفاده از کیف پول والت آو ساتوشی (Wallet of Satoshi)


برخی از مهم‌ترین مزایای این کیف پول عبارتند از:


  • طراحی بسیار ساده و مخصوص نقل‌و‌انتقال بیت کوین (BTC)

  • ارائه‌ی نسخه‌ی اندروید و ios

  • دسترسی به پرداخت‌های ارزان و سریع شبکه لایتنینگ (Lightning)

  • یکپارچه‌سازی شبکه لایتنینگ

معایب استفاده از کیف پول والت آو ساتوشی (Wallet of Satoshi)


تنها مشکلی که برای این کیف پول گزارش شده، عبارت است از:


  • همیشه مقدار بسیار کمی از بیت کوین (چند ساتوشی) را در خود نگه داشته و اجازه‌ی انتقال آن را نمی‌دهد.

کیف پول بلو والت (Blue Wallet)

بلو والت (Blue Wallet) یک کیف پول بیت کوین است که با هدف سرگرم کننده و کاربردی کردن این ارز راه‌اندازی شد. این کیف پول امکان تبادلات ارزان، سریع و آسان بیت کوین را با استفاده از شبکه لایتنینگ فراهم کرده است. علاوه بر ارسال و دریافت بیت کوین، سفارشی‌سازی کارمزدها نیز برای کاربران امکان‌پذیر شده و می‌توانند کارمزدها را بر اساس سرعت انتقال دارایی، تعیین کنند. از طرفی، در صورت انتخاب شبکه لایتنینگ (Lightning)، سرعت تراکنش‌ها بالاتر رفته و هزینه‌ی آن‌ها کمتر می‌شود.


بلو والت کاربری بسیار ساده‌ای دارد و برای مبتدیان مناسب است. در این کیف پول، حالت پیشرفته‌تری نیز برای کاربران حرفه‌ای‌تر ارائه می‌شود. از طرفی، کیف پول Blue Wallet بازار و مرورگری را برای دسترسی به سایر برنامه‌های شبکه لایتنینگ، ایجاد کرده است.


مزایای استفاده از کیف پول بلو والت (Blue Wallet)


مهم‌ترین مزایای استفاده از این کیف پول عبارتند از:


  • کاربری ساده

  • یکپارچه‌سازی شبکه لایتنینگ

  • استفاده از حالت چندامضایی برای محافظت از دارایی‌ها

  • امکان سفارشی‌سازی کارمزدها

معایب استفاده از کیف پول بلو والت (Blue Wallet)


  • تنها مشکلی که کیف پول Blue Wallet دارد، عدم تمرکز کامل بر ویژگی‌های شبکه لایتنینگ است.

کیف پول مون (Muun Wallet)

مون (Muun) کیف پولی است که با هدف ساده‌سازی ذخیره، انتقال و دریافت بیت کوین راه‌اندازی شد. این کیف پول برای حفظ امنیت تراکنش‌ها از روش چندامضایی استفاده می‌کند. علاوه بر آن، مدیریت کامل کلید خصوصی در اختیار خود کاربران قرار دارد و می‌توانند از آن برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات کاربری و دارایی‌ها استفاده کنند.


کیف پول Muun از شبکه‌ی اصلی و لایتنینگ بیت کوین پشتیبانی می‌کند و کاربران می‌توانند یکی از این شبکه‌ها را برای نقل‌و‌انتقال بیت کوین انتخاب کنند. از طرفی، استفاده از این کیف پول بسیار راحت است و فقط باید گزینه‌های دریافت، ارسال و نوع شبکه را انتخاب کنید.


کیف پول مون (Muun) از ویژگی‌های امنیتی درجه‌ی یک استفاده می‌کند تا سطح ایمنی دارایی‌ها را بالاتر ببرد. از سوی دیگر، در این کیف پول، گزینه‌ای برای تخمین زدن هزینه‌ها در نظر گرفته شده و از این طریق، میزان کارمزدهای نقل‌و‌انتقالات محاسبه می‌شود.


مزایای استفاده از کیف پول مون (Muun Wallet)


برخی از مزایای اصلی کیف پول Muun عبارتند از:


  • پشتیبانی از تراکنش‌های داخل و خارج از شبکه

  • رابط کاربری ساده

  • ارائه‌ی نسخه‌ی اندروید و ios

معایب استفاده از کیف پول مون (Muun Wallet)


  • کاربران باید از یک سرویس شخص ثالث برای واریز به این کیف پول و یا برداشت از آن، استفاده کنند.

کیف پول الکتروم (Electrum Wallet)

کیف پول الکتروم (Electrum Wallet)

الکتروم (Electrum) یک کیف پول منبع‌باز و غیرمتمرکز است که امکان تبادل بیت کوین را بدون نظارت شخص ثالث فراهم می‌کند. این کیف پول، یکی از بهترین گزینه‌ها برای شبکه لایتنینگ (Lightning) است و تراکنش‌هایی ایمن، سریع و ارزان را به کاربران ارائه کرده است.


کیف پول الکتروم کاربری بسیار ساده‌ای دارد و فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند. به‌خاطر همین، امکان دسترسی به سایر ارزهای دیجیتال، در این کیف پول فراهم نیست.


مزایای استفاده از کیف پول الکتروم (Electrum Wallet)


مزایای اصلی استفاده از این کیف پول شبکه لایتنینگ (Lightning) عبارتند از:


  • امنیت بالا با استفاده از روش‌های مختلف رمزنگاری

  • ارائه‌ی نسخه‌ی کاربری برای سیستم‌عامل‌های مختلف

  • کاربری ساده و مناسب برای مبتدیان

معایب استفاده از کیف پول الکتروم (Electrum Wallet)


معایب کیف پول الکتروم (Electrum) شامل موارد زیر است:


  • فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند.

  • این کیف پول، تیم پشتیبانی ندارد.

کیف پول زپ (Zap Wallet)

زپ (Zap) یک کیف پول ساده‌ی شبکه لایتنینگ (Lightning) بیت کوین است که نسخه‌های موبایلی و کامپیوتری را ارائه می‌کند. این کیف پول منبع‌باز و رایگان، به کاربران اجازه می‌دهد که کیف پول جدیدی را ایجاد کنند و یا اینکه به یکی از گره‌های موجود متصل شوند. کیف پول زپ کاملاً غیرمتمرکز است و نیاز به نظارت شخص ثالث را برطرف می‌کند.


این کیف پول کاربری بسیار ساده‌ای دارد و کاربران مبتدی به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. برای کار با کیف پول Zap، کاربران باید جزئیات شبکه لایتنینگ را مشخص کنند و از این طریق، کلید خصوصی کیف پول آن‌ها تولید می‌شود.


کیف پول زپ (Zap Wallet)

مزایای استفاده از کیف پول زپ (Zap Wallet)


مزایای استفاده از این کیف پول لایتنینگ عبارتند از:


  • ادغام کردن پشتیبانی شبکه لایتنینگ با کیف پول

  • کاربری آسان

  • امکان نقل‌و‌انتقال سریع، ساده و ارزان بیت کوین

معایب استفاده از کیف پول زپ (Zap Wallet)


  • نسخه‌ی اندروید کیف پول زپ (Zap) هنوز در حال توسعه است و همه‌ی امکانات را در اختیار کاربران نمی‌گذارد.

کیف پول اکلر (Eclair Wallet)

اکلر (Eclair) به‌عنوان یک کیف پول موبایلی، امکان ارسال، دریافت، ذخیره‌سازی و مدیریت بیت کوین را به کاربران ارائه می‌کند. این کیف پول، یکی از بهترین گزینه‌ها برای شبکه لایتنینگ (Lightning) است و سطح دسترسی بالایی را به این شبکه ایجاد می‌کند. علاوه بر آن، امنیت کیف پول اکلر بسیار بالاست و تراکنش‌ها به‌راحتی و بدون نیاز به تأیید انجام می‌شوند.


کاربران کیف پول اکلر، می‌توانند کانال لایتنینگ را برای انتقال انتخاب کنند. از این طریق، سرعت تراکنش‌ها بالا رفته و هزینه‌ی آن‌ها کمتر می‌شود.


مزایای استفاده از کیف پول اکلر (Eclair Wallet)


مزایای استفاده از این کیف پول عبارتند از:


  • کاربری ساده

  • امکان استفاده از تراکنش‌های درون و بیرون زنجیره

معایب استفاده از کیف پول اکلر (Eclair Wallet)


  • مدیران این پروژه امکانات جدیدی را برای آن ارائه نمی‌کنند.

صرافی اکسبیتو که همیشه بهترین و مطمئن‌ترین رمز‌ارز‌ها را ارائه داده است، برای رفاه حال کاربران به زودی شبکه لایتنینگ را به این پلتفرم اضافه خواهد کرد. بنابراین برای نگهداری از این ارز می‌توانید از کیف پول امن اکسبیتو نیز استفاده نمایید.


سخن پایانی


مشکل اساسی بلاک چین بیت کوین، مقیاس‌پذیری است. این مسئله، جلوی تبدیل شدن بیت کوین به یک سیستم مالی جهانی را می‌گیرد. با این حال، راه‌حل‌هایی مانند شبکه لایتنینگ (Lightning)، با استفاده از فناوری‌های جدید، سرعت و کارایی بیت کوین را افزایش می‌دهند. به‌خاطر همین، کاربران این شبکه باید کیف پول‌های لایتنینگ را بشناسند تا در هنگام نقل‌و‌انتقالات بیت کوین، بتوانند از بهترین گزینه استفاده کنند.