همان‌طور که تجارت ارزهای دیجیتال در حال گسترش است، شاهد هستیم که مجرمان سایبری در تلاش برای سرقت دارایی‌ها خلاق‌تر و زرنگ‌تر می‌شوند. درحالی‌که این موارد به نظر کمی ترسناک می‌آیند، خبر خوب این است که شما می‌توانید امنیت ارزهای دیجیتال خود را تنها با چند مرحله آسان به‌طور چشمگیری بهبود ببخشید.

آیا ممکن است ارزهای دیجیتال خود را از دست بدهیم؟

ارزهای دیجیتال یک دارایی رو به رشد برای بسیاری از معامله گران و سرمایه‌گذاران هستند. علیرغم این واقعیت که آن‌ها بسیار مفید هستند، نمی‌توان گفت که خطری ندارند. از دست دادن کلیدهای خصوصی، خرابی کامپیوتر و سرقت می‌توانند ارزهای دیجیتال شما را برای همیشه از بین ببرند. کلیدهای خصوصی شما بخش مهمی از اطلاعات هستند که به شما امکان دسترسی به کیف پول ارز دیجیتال خود را می‌دهند. برای محافظت از آن‌ها در برابر گم‌شدن یا دزدیده شدن باید آن‌ها را در مکانی امن نگه‌دارید.


هنگامی‌که شما صاحب ارز دیجیتال هستید، یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در نظر بگیرید نحوه ذخیره آن است. ارزهای دیجیتال مانند پول در حساب بانکی یا سرمایه‌گذاری‌هایی که از طریق یک کارگزار انجام می‌شوند، ذخیره و نگهداری نمی‌شوند. ذخیره ارزهای دیجیتال به عهده صاحب آن‌ها است. اگر دسترسی به ارزهای دیجیتال خود را از دست بدهید، به‌احتمال‌زیاد آن‌ها از دستتان می‌روند. این یک مشکل بسیار رایج است که از زمانی که ارز بیت کوین (BTC) به‌عنوان اولین ارز دیجیتال راه‌اندازی شد، رخ داده است. تخمین زده شده که حدود 3.7 میلیون بیت کوین برای همیشه از دست رفته‌اند.


چطور ارزهای دیجیتال خود را از دست می‌دهیم؟

چگونه ارزهای دیجیتال به سرقت می‌روند؟

هنگامی‌که شخصی بتواند برای کلاه‌برداری به یکی از حساب‌های شما وارد شود، به آن "تصرف حساب" یا به‌اختصار ATO می‌گویند. اما در وهله اول چگونه این کلاه‌برداران وارد حساب شما می‌شوند؟ یکی از روش‌های رایج «تعویض سیم‌کارت» نام دارد. در یک حمله تعویض سیم‌کارت، کلاه‌برداران درواقع با شرکت مخابراتی شما تماس می‌گیرند و وانمود می‌کنند که شما هستید و با تغییر شماره سیم‌کارت مرتبط با حساب شما، نماینده خدمات مشتری را متقاعد می‌کنند تا سرویس تلفن همراه شما را به دستگاه دیگری هدایت کند.


ازاین‌رو فرد پس از موفقیت می‌تواند تمام تماس‌ها و پیامک‌های ارسال‌شده به شماره تلفن شما را دریافت کند. این پیام‌ها شامل کدهای احراز هویت دومرحله‌ای هم هستند که از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شوند. بعد از این اقدام کلاه‌برداران آن کدها را با رمزهای عبور دزدیده‌شده جفت می‌کنند تا سعی کنند به حساب ایمیل شما، پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی، حساب‌های ذخیره‌سازی ابری مانند Dropbox یا حساب‌های مالی مانند کوین بیس وارد شوند.


چطور از رمزارزهای خود محافظت کنیم؟

چگونه از ارزهای دیجیتال خود محافظت کنیم؟

شما چندین گزینه مختلف برای ذخیره ارزهای دیجیتال خود دارید. شما می‌توانید از کیف پول‌های سخت‌افزاری، برنامه‌های کاربردی و حتی یک تکه کاغذ ساده برای ذخیره ارزهای دیجیتال استفاده کنید. شما باید درباره هر روش ذخیره‌سازی اطلاعات بیشتری کسب کنید تا بتوانید کیف پول مناسب خود را انتخاب کنید که رمز ارز شما را ایمن نگه می‌دارد. در اینجا تعدادی از روش‌های ایمن نگه‌داشتن ارزهای دیجیتال را برای شما بیان می‌کنیم:


1- از یک برنامه مدیریت رمز عبور استفاده کنید.


رمز عبور شما باید حداقل 16 کاراکتر و بسیار پیچیده و منحصربه‌فرد باشد. انجام این کار به‌تنهایی سخت است، اما می‌توانید از برنامه‌های مدیریت رمز عبور مانند Password 1 یا Dashlane برای ایجاد و به خاطر سپردن رمزهای عبور استفاده کنید. همچنین با مراجعه به سایت haveibeenpwned می‌توانید بررسی کنید که آیا از یک رمز عبور ناامن استفاده می‌کنید یا خیر.


2- گرفتار حقه هکرها نشوید.


هکرهایی که خود را به‌عنوان پشتیبانی فنی معرفی می‌کنند ممکن است شما را برای اعتبار حساب تحت‌فشار قرار دهند. پشتیبانان فنی هرگز از شما رمز عبور، کدهای احراز هویت دومرحله‌ای، شماره پین یا دسترسی از راه دور به کامپیوتر شما را نمی‌خواهند. اگر شخصی با شما تماس گرفت و مطمئن نیستید که کلاه‌برداری است، می‌توانید با آدرس security@coinbase.com تماس بگیرید تا قانونی بودن آن را تأیید کنند. به یاد داشته باشید مایکروسافت، گوگل و اپل هرگز با شما در مورد کامپیوتر شما تماس نمی‌گیرند.


3- URL سایت‌ها را بررسی کنید.


کلاه‌برداران سایت‌های جعلی زیادی ایجاد می‌کنند که شبیه صرافی‌های واقعی هستند، اما برای سرقت اطلاعات حساب طراحی شده‌اند. قبل از اینکه وارد حساب کاربری خود شوید یا هر یک از کلیدهای خصوصی خود را وارد کنید، آدرس وب را دوباره بررسی کنید.


روش‌های محافظت از ارزهای دیجیتال

کدام کیف پول‌ها برای ذخیره ارز دیجیتال امن‌تر هستند؟

همان‌طور که متوجه شدید، باید ارزهای دیجیتال خود را در یک کیف پول ذخیره کنید. در اینجا انواع کیف پول‌ها را باهم بررسی می‌کنیم تا ببینیم کدام برای نگهداری ارزهای دیجیتال بهتر و امن‌تر است.


ذخیره ارز دیجیتال در یک کیف پول حضانتی (custodial)

کیف پول حضانتی یک گزینه پیش‌فرض برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال است. شخص ثالث رمز ارز شما را از طریق ذخیره‌سازی سرد (آفلاین)، ذخیره‌سازی گرم (آنلاین) یا ترکیبی از این دو برای شما نگه می‌دارد. وقتی از صرافی‌ها، اپلیکیشن‌ها یا کارگزاران سهام ارز دیجیتال می‌خرید معمولاً آن‌ها را در یک کیف پولی تحت کنترل قرار می‌دهند. اگر می‌خواهید خودتان آن را ذخیره کنید، می‌توانید آن را به کیف پول سرد یا گرم خود منتقل کنید.


بااین‌حال، هر پلتفرم ارز دیجیتال این اجازه را نمی‌دهد. برخی از کارگزاران سهام و برنامه‌ها فقط به شما اجازه خرید و فروش ارز دیجیتال را می‌دهند، اما آن را به جایی منتقل نمی‌کنند. در این صورت، تنها گزینه استفاده از کیف پول همان کارگزاری یا صرافی خواهد بود. بسیاری از سرمایه‌گذاران بدون هیچ مشکلی از کیف پول‌های حضانتی استفاده می‌کنند. این نوع کیف دارای مزایایی است:


  • این کیف پول نیازی به وقت گذاشتن زیاد از سوی کاربر ندارد.
  • ازآنجایی‌که رمز ارز شما در حساب شما ذخیره می‌شود، اگر بخواهید آن را معامله کنید، دسترسی به آن آسان است.
  • لازم نیست نگران گم‌شدن کیف پول ارز دیجیتال باشید. تا زمانی که بتوانید به حساب خود دسترسی داشته باشید، می‌توانید ارزهای خود را مدیریت کنید.

از طرف دیگر، شخص ثالث رمز ارز شما را کنترل می‌کند. شما به تدابیر امنیتی آن متکی هستید و اطمینان دارید که حساب شما را مسدود نمی‌کند. اگرچه کیف پول‌های حضانتی به اندازه کیف پول‌های شخصی ایمن نیستند، اما گزینه بسیار راحت‌تری برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال به‌حساب می‌آیند. اگر تصمیم دارید از کیف پول حضانتی استفاده کنید، مطمئن شوید که پلتفرمی که انتخاب می‌کنید استانداردهای امنیتی بالایی دارد.


کیف پول‌های سخت‌افزاری ارز دیجیتال؛ انواع کیف پول سرد

ذخیره ارز دیجیتال در کیف پول سرد

کیف پول سرد یک کیف پول ارز دیجیتال آفلاین است. روش‌های مختلفی برای ذخیره‌سازی سرد ارزهای دیجیتال وجود دارد: ساخت کیف پول کاغذی رایگان و کیف پول سخت‌افزاری که رایج‌ترین نوع کیف پول سرد است. کیف پول‌های سخت‌افزاری دستگاه‌های کوچکی هستند که به کامپیوتر شما متصل می‌شوند و ارزهای دیجیتال را ذخیره می‌کنند. آن‌ها هنگام ارسال و دریافت ارز دیجیتال به اینترنت متصل می‌شوند، اما به‌غیراز آن، ارزهای دیجیتال شما را آفلاین ذخیره می‌کنند.


در اینجا به نحوه عملکرد کیف پول‌های سخت‌افزاری می‌پردازیم:


هر کیف پول سخت‌افزاری از انواع خاصی از ارزهای دیجیتالی پشتیبانی می‌کند. برخی از این کیف پول‌ها می‌توانند بیش از 1000 ارز را ذخیره کنند، درحالی‌که برخی دیگر تعداد بسیار کمتری مثلا فقط بیت کوین را ذخیره می‌کنند. هنگامی‌که کیف پول سخت‌افزاری خود را به کامپیوتر متصل می‌کنید، می‌توانید آدرسی برای دریافت رمز ارز به کیف پول ایجاد کنید. می‌توانید رمز ارز را از کیف پول به آدرس ارز دیجیتال دیگری ارسال کنید.


هر کیف پول سخت‌افزاری یک عبارت بازیابی دارد که به‌عنوان Seed بازیابی نیز شناخته می‌شود. این عبارت به شما امکان می‌دهد که در صورت گم‌شدن دستگاه رمز ارز خود را بازیابی کنید. ایمن نگه‌داشتن این کد مهم است، زیرا هرکسی که آن را داشته باشد می‌تواند ارزهای شما را بدزدد. ذخیره‌سازی ارز دیجیتال به‌صورت آفلاین بهترین گزینه از منظر امنیتی در نظر گرفته می‌شود و بسیاری از پلتفرم‌ها از آن برای محافظت از ارزهای دیجیتال خود استفاده می‌کنند. زمانی که رمز ارز شما آفلاین است، هکرها نمی‌توانند آن را سرقت کنند. داشتن یک کیف پول سرد برای مقادیر زیادی از ارزهای دیجیتال پیشنهاد می‌شود. قیمت کیف پول‌های سخت‌افزاری از 50 تا 150 دلار متغیر است.


کیف پول گرم ارز دیجیتال

ذخیره ارز دیجیتال در یک کیف پول گرم

کیف پول گرم اپلیکیشنی است که ارزهای دیجیتال را به‌صورت آنلاین ذخیره می‌کند. کیف پول‌های گرم معمولاً به‌عنوان برنامه‌های دسکتاپ و موبایل در دسترس هستند، البته کیف پول‌های گرم مبتنی بر وب نیز وجود دارند.


چند نکته قابل‌توجه در مورد کیف پول‌های گرم:


  • شما می‌توانید به‌وسیله کیف پول گرم روی ارزهای دیجیتال خود کنترل داشته باشید.
  • کیف پول‌های گرم معمولاً رایگان هستند.
  • استفاده از کیف پول‌های گرم آسان است. با این نوع کیف پول می‌توانید رمز ارز را خیلی سریع ارسال و دریافت کنید.

کیف پول‌های گرم هم مانند کیف پول‌های سخت‌افزاری دارای عبارت بازیابی هستند. در صورت از دست دادن دسترسی به کیف پول گرم می‌توانید از این عبارت برای بازگرداندن رمز ارز خود استفاده کنید. یک مشکل بزرگ در کیف پول‌های گرم وجود دارد. از آنجایی که رمز ارزها به‌صورت آنلاین ذخیره می‌شوند، خطر هک شدن آن‌ها وجود دارد. اگرچه احتمال این امر کم است و افراد زیادی از کیف پول‌های گرم بدون مشکل استفاده می‌کنند، اما بهتر است در مقابل دارایی‌های خود ریسک نکنید.


کیف پول ارز دیجیتال و نگهداری از دارایی‌های دیجیتال

ذخیره ارز دیجیتال در یک کیف پول فیزیکی

یک کیف پول دیجیتال فیزیکی که به‌عنوان کیف پول کاغذی نیز شناخته می‌شود، نوع دیگری از کیف پول سرد است. کیف پول کاغذی کلیدهای عمومی و خصوصی را به‌صورت چاپ‌شده روی یک کاغذ در اختیار شما قرار می‌دهد. این کدها معمولاً به‌صورت رشته‌ای از کاراکترها و به‌عنوان QR کدهای قابل اسکن در دسترس هستند. این کلیدها برای انجام تراکنش‌های ارزهای دیجیتال ضروری هستند. برای ارسال ارزهای دیجیتال از کیف پول کاغذی باید کلیدهای عمومی و خصوصی را اسکن کنید.


کیف پول‌های کاغذی همان مزیت کیف پول‌های سخت‌افزاری را دارند، زیرا با آفلاین نگه‌داشتن رمز ارز شما امنیت بیشتری را فراهم می‌کنند. همچنین ساخت آن به‌صورت عملی رایگان است، بنابراین اگر می‌خواهید حداکثر امنیت را با کمترین هزینه ممکن داشته باشید، می¬توانید از این کیف پول‌ها بهره ببرید. نکته منفی این است که کیف پول‌های کاغذی کمترین فضای ذخیره‌سازی ارز دیجیتال را به کاربر ارائه می‌دهند و اگر کاغذ آن را گم کنید ارزهای خود را از دست می¬دهید.


بهترین روش‌ها برای ذخیره ارزهای دیجیتال

در اینجا چند نکته برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال به شما می‌گوییم:


  • بخش عمده‌ای از ارزهای دیجیتال خود را در یک کیف پول سرد ذخیره کنید، زیرا این کیف پول‌ها امن‌ترین گزینه هستند.
  • برای مقادیر کمتری از ارزهای دیجیتال که می‌خواهید برای تجارت در دسترس باشند از کیف پول گرم استفاده کنید.
  • عبارات بازیابی را برای کیف پول ارز دیجیتال خود به‌صورت فیزیکی ذخیره کنید. مثلاً می‌توانید آن‌ها را روی یک کاغذ بنویسید.
  • عبارات بازیابی را در یک مکان امن ذخیره کنید که فقط خودتان می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.
  • هرگز عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال یا کلیدهای خصوصی خود را با هرکسی به اشتراک نگذارید و آن‌ها را در کامپیوتر خود ذخیره نکنید.