برای ذخیره ارزهای دیجیتال به کیف پول ارز دیجیتال نیاز است. کلیدهای عمومی و خصوصی ارز دیجیتال در کیف پول ارز دیجیتال ذخیره می‌شوند، حتی اگر آن کیف پول یک تکه کاغذ باشد. درحالی‌که دیگر پیشنهاد نمی‌شود از کیف پول‌های کاغذی به‌عنوان یک روش ذخیره‌سازی امن برای دارایی‌های دیجیتال خود استفاده کنید، ولی آشنایی با این نوع کیف پول می‌تواند جالب باشد.


معرفی کیف پول کاغذی

همان‌طور که در مقاله کیف پول نرم‌افزاری چیست گفتیم، با کمک کیف پول به‌راحتی می‌توانید به دارایی‌های دیجیتال خود دسترسی داشته باشید. البته در ابتدا باید ارز دیجیتال داشته باشید که بتوانید آن‌ها را در کیف پول ذخیره کنید. برای خرید ارز دیجیتال باید به صرافی مراجعه کنید. صرافی اکسبیتو یک صرافی آنلاین است که می‌توانید به‌راحتی از آن استفاده کنید و ارزهای دیجیتال موردنظر خود را بخرید.


کیف پول کاغذی، یک تکه کاغذ است که کلیدهای خصوصی و عمومی شما بر روی آن چاپ می‌شوند. برخی از کیف پول‌های کاغذی نیز دارای بارکد قابل اسکن (QR) هستند که توسط یک برنامه ایجاد شده است. این روش برای ذخیره و دسترسی آفلاین به ارزهای دیجیتال کاربرد دارد. وقتی کلیدهای ارز دیجیتال را چاپ می‌کنید، آن ارزها از شبکه ارزهای دیجیتال حذف می‌شوند، اما توکن‌های شما در شبکه باقی می‌مانند. بااین‌حال، بدون داشتن کلید نمی‌توانید به توکن‌ها دسترسی داشته باشید.


کیف پول‌های کاغذی به‌عنوان کیف پول سرد شناخته می‌شوند، زیرا به‌صورت آفلاین کار می‌کنند و برای ذخیره ارزهای دیجیتال به اینترنت نیازی ندارند. هیچ‌کس نمی‌تواند کیف پول کاغذی شما را هک کند یا کلیدهای شما را بازیابی کند، مگر اینکه کاغذی که کلیدها را بر روی آن ذخیره کرده‌اید به‌طور فیزیکی از شما بدزدد. اگر کیف پول کاغذی خود را گم کنید هم دیگر نمی‌توانید به ارزهای دیجیتال خود دسترسی داشته باشید.

معرفی کیف پول کاغذی

مزایا و معایب کیف پول کاغذی

کیف پول‌های کاغذی به مدت چند سال یکی از امن‌ترین راه‌ها برای ذخیره ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می‌شدند، اما بسیاری از افراد هم از این کیف پول‌ها استفاده نمی‌کردند، زیرا این کیف پول‌ها در برابر عوامل محیطی حساس هستند، ممکن است با گذشت زمان از بین بروند، گم بشوند یا آسیب ببینند.


اگر کیف پول‌های کاغذی با کیفیت بالا چاپ شوند، به‌طور ایمن نگهداری شوند و از آسیب در امان باشند فواید زیادی خواهند داشت. مثلاً اینکه این کیف پول‌ها غیرقابل هک شدن هستند. بااین‌حال، قبل از تصمیم به استفاده از کیف پول کاغذی باید چندین مورد را در نظر بگیرید:

امنیت دستگاه

با استفاده از آنتی‌ویروس‌ها دستگاه خود را اسکن کنید تا مطمئن شوید دستگاه شما در برابر حملات سایبری، بدافزارها و ویروس‌ها در امان است. از امنیت دستگاه چاپگر هم اطمینان حاصل کنید، زیرا باید کلیدهای خود را با آن دستگاه چاپ کنید. کامپیوتر، گوشی و تبلت همگی در معرض حمله بدافزارها، باج‌ افزارها، ویروس‌ها یا دیگر اشکال حملات سایبری قرار دارند و ممکن است هک شوند.


این برنامه‌های ویروسی معمولاً می‌توانند فعالیت‌های شما مانند استفاده از ارزهای دیجیتال را جستجو و مشاهده کنند. آن‌ها می‌توانند به تاریخچه مرورگر و حافظه پنهان سیستم شما که اطلاعات موقت در آن ذخیره می‌شوند دسترسی پیدا کرده یا حتی صفحه‌نمایش شما را در حین تولید کلیدها ببینند. همچنین اطمینان از خاموش بودن وایفای و بلوتوث دستگاه ضروری است، زیرا هکرها می‌توانند از این سیگنال‌ها برای دسترسی به دستگاه و کیف پول شما استفاده کنند.

مزایا و معایب کیف پول کاغذی

هیچ‌وقت تصاویر دیجیتال یا اسکن کیف پول خود را نگه ندارید، زیرا هکرها می‌توانند این تصاویر را هک کنند. اگر از تلفن هوشمند یا تبلت استفاده می‌کنید، می‌توانید حالت هواپیما را روشن کنید تا قبل از تولید کلیدها، همه سیگنال‌ها به‌طور موقت غیرفعال شوند. اگر بتوانید از دستگاهی که از طریق یک اتصال سیمی و غیر شبکه‌ای به چاپگر متصل است کلیدهای خود را چاپ کنید خیلی عالی می‌شود. وقتی کارتان تمام شد، سطل آشغال (Recycle Bin)، فایل‌های موقت و کش‌ها را خالی کنید و پشتیبان‌های دیجیتالی ایجادشده از کیف پول را نیز از بین ببرید.


چاپ

چاپگرها همیشه قابل‌اعتماد نیستند و هرگونه مشکلی در حین چاپ می‌تواند منجر به از دست دادن کلیدها و ارز دیجیتال شما شود. گیرکردن کاغذ، لکه‌های جوهر یا درست قرار ندادن کاغذ در چاپگر همگی می‌توانند هنگام ایجاد کیف پول کاغذی مشکلات جدی را برای دارایی‌های شما ایجاد کنند. ممکن است کیف پول یا برنامه‌ای که از آن استفاده می‌کنید به شما امکان چاپ کلیدهای خود را قبل از حذف آن‌ها از دستگاه شما بدهد، اما قبل از انجام کار باید از این موضوع مطمئن شوید تا اطلاعات شما قبل از چاپ به علت معیوب بودن دستگاه چاپ از بین نروند.


انواع خاصی از جوهر چاپگر ممکن است با گذشت زمان از بین برود. انواع مختلف کاغذ هم جوهرهای متفاوتی را می‌پذیرند. اگر می‌خواهید از کیف پول خود پرینت تهیه کنید، مطمئن شوید که از چاپگر سالمی استفاده می‌کنید. همین‌طور از کاغذی استفاده کنید که برای مدت طولانی دوام می‌آورد و جوهری که رنگ آن نمی‌رود یا رنگ نمی‌گیرد.


ذخیره‌سازی فیزیکی

هنگامی‌که کیف پول کاغذی خود را ایجاد کردید، باید نحوه نگهداری آن را در نظر بگیرید. برای نگهداری آن به یک مکان امن مانند گاوصندوق ضد حریق و ضد آب نیاز دارید. روش دیگر هم این است که آن را در صندوق امانات بانک یا مؤسسات مالی قرار دهید.


چگونه کیف پول کاغذی بسازم؟

ساخت کیف پول کاغذی بسیار آسان است، فقط باید در نگهداری آن کوشا باشید. اگر فقط می‌خواهید نحوه ساخت این کیف پول را یاد بگیرید و به امینت آن کاری ندارید می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

چگونه کیف پول کاغذی بسازم؟

  1. به سایت BitAddress (یک نرم‌افزار منبع باز برای تولید کیف پول‌های کاغذی) بروید.
  2. موس را تکان دهید تا یک کلید خصوصی به‌صورت رندوم برای شما ایجاد شود.
  3. پس از ایجاد کلید خصوصی، «Paper Wallet» را انتخاب کنید و نتیجه را چاپ کنید. سپس بیت کوین‌های شما از طریق آدرس عمومی سمت چپ ذخیره می‌شوند.

همچنین می‌توانید برای محافظت بیشتر با علامت زدن کادر رمزگذاری bip38، یک رمز عبور برای کیف پول کاغذی ارز بیت کوین خود تعریف کنید. به همین سادگی! این فرآیند به معنای واقعی کلمه 30 ثانیه طول می‌کشد و شما کیف پول کاغذی خود را خواهید داشت. می‌توانید با واردکردن مقدار در «Addresses to generate» به تعداد دلخواه آدرس ارز دیجیتال ایجاد کنید. آدرس‌ها همه منحصربه‌فرد و متفاوت خواهند بود.


آیا کیف پول کاغذی ایده خوبی است؟

کیف پول کاغذی زمانی امن‌ترین روش برای ذخیره ارزهای دیجیتال بود. اگر روش ذخیره‌سازی دیگری ندارید می‌توانید از این روش برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال خود استفاده کنید. بااین‌حال، باید کیف پول کاغذی را یک روش موقت در نظر بگیرید تا زمانی که بتوانید یک کیف پول درست‌وحسابی برای ذخیره ارزهای دیجیتال خود فراهم کنید.


کاربردهای کیف پول کاغذی

شما می‌توانید به دلایل مختلفی یک کیف پول کاغذی ایجاد کنید:


  • برای هدیه دادن
  • به‌عنوان کارت هدیه یا تبلیغات
  • به‌عنوان راهی برای یادگیری و سرگرمی
  • به‌عنوان راهی برای انجام یک تراکنش آفلاین

اگر یک کیف پول کاغذی می‌سازید، سعی کنید بعد از یادگرفتن و استفاده موقت از آن، در اسرع وقت دارایی‌های خود را به کیف پول اصلی خود منتقل کنید.

کاربردهای کیف پول کاغذی

کلام آخر

هیچ اشکالی ندارد،اگر می‌خواهید کیف پول کاغذی اتریوم، بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری را بسازید. با این همه،اگر می‌خواهید مقادیر زیادی ارز دیجیتال را ذخیره کنید، باید از کیف پول سرد استفاده کنید. اگر هم ایمنی بیشتری می‌خواهید بهتر است از یک کیف پول سخت‌افزاری استفاده کنید، اما اگر نمی‌توانید هزینه آن را بپردازید یا به هر دلیل دیگری نمی‌خواهید یک کیف پول سخت‌افزاری داشته باشید، کیف پول کاغذی راه‌حل مناسبی برای شما خواهد بود. اگر درنهایت از یک کیف پول کاغذی استفاده می‌کنید، باید روش‌های ایمن‌سازی آن را یاد بگیرید و از تمام آن‌ها استفاده کنید. یکی از راه‌های افزایش امنیت کیف پول کاغذی این است که کلیدهای خود را بر روی یک کاغذ باکیفیت چاپ کنید.