آدرس ولت چیست؟

آدرس کیف پول ارز‌دیجیتال چیزی شبیه به شماره حساب بانکی شما است. عبارتی تشکیل‌شده از عددها و حرف‌های انگلیسی که به‌صورت تصادفی انتخاب می‌شوند. از این نشانی می‌توانید برای واریز و برداشت ارزهای دیجیتال استفاده کنید. والت آدرس شما شامل 24 تا بیش از 40 کاراکتر است و در هر پلتفرم، اندکی با دیگری متفاوت است. در واقع آدرس والت کیف پول شما در هر شبکه چیدمان مشخصی دارد که افراد آشنا با شبکه‌های بلاک چین متوجه می‌شوند آن نشانی مربوط به کدام پلتفرم است.


آدرس کیف پول ارز دیجیتال چیست؟.png

برای شناخت والت آدرس ارز دیجیتال و ویژگی‌ها و موارد مرتبط با آنها با ما همراه باشید.


منظور از آدرس کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

آدرس ولت شما چیزی شبیه به 1A1zP1eP5QGefi2DMPTfTL5SLmv7DivfNa است. این نشانی عمومی است و شما می‌توانید آن را در اختیار دیگران قرار دهید تا رمز‌ارز به حساب شما واریز کنند. توجه داشته باشید که نیازی به حفظ کردن این عبارت نیست و کافی است در زمان نیاز، آن را کپی کنید و برای دیگران بفرستید. همچنین می‌توانید کیو آر کد آن را با دوربین تلفن همراه خود اسکن کنید و مورد استفاده قرار دهید.


کاربردهای آدرس والت چیست؟

اگر شما جزو کسانی باشید که تازه وارد دنیای رمز‌ارزها شده‌اید، باید کاربردهای این آدرس را هم بدانید. برای انجام تراکنش‌های مختلف در شبکه‌های بلاک چین، شما باید آدرس کیف خود را داشته باشید. در واقع این نشانی واسطه‌ای بین شما و شبکه‌ای است که در آن به ترید مشغول هستید. درخواست‌های خرید و فروش شما از راه این آدرس به شبکه بلاک چین فرستاده می‌شود. درخواست‌هایی مانند انتقال رمزارز از کیف پول شما به والت آدرس دیگری در شبکه بلاک چین نیز نیازمند داشتن این نشانی است. همچنین با دادن آدرس کیف پول خود به دیگران، آن‌ها می‌توانند ارزهای دیجیتال به حساب شما واریز کنند.


اطلاعاتی که ولت آدرس (wallet address) در اختیار ما می‌گذارد

هر آدرس کیف پول ارز دیجیتال چند اطلاعات مهم در اختیار شما می‌گذارد:


  • مربوط به کدام پلتفرم است؟
  • کدام ارز دیجیتال در آن نگهداری می‌شود؟
  • مقصد نهایی کیف پول کجا و در کدام پلتفرم است؟
  • والت آدرس مورد نظر نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری است؟

اطلاعات مربوط به کیف پول ارز دیجیتال (Wallet)

هر آدرس کیف پول دارای یک عبارت بازیابی است که باید آن را در جای مطمئنی ذخیره کنید. در صورت گم شدن گوشی هوشمند و لپ تاپ شما یا صدمه دیدن آنها، شما فقط با این عبارت می‌توانید دوباره به آدرس کیف رمز‌ارزهای خود دست یابید. هر کیف پول دو کلید مختلف و یک رمز یا پسورد دارد که در ادامه به همه این موارد می‌پردازیم:


اطلاعاتی که آدرس ولت در اختیار ما می‌گذارد.png

  • آدرس کیف پول:
    هر کیف پول دارای والت آدرسی است که از مجموع عددها و حرف‌های انگلیسی تشکیل شده است. این آدرس با کلید عمومی کیف پول متفاوت است. با داشتن این نشانی و قرار دادن آن در اختیار دیگران، آنها می‌توانند رمزارز به حساب شما واریز کنند. آدرس ولت با کلید عمومی کیف پول شما متفاوت است.

  • کلید عمومی کیف پول:
    کلید عمومی والت آدرس هم عبارتی متشکل از تعدادی حرف و عدد انگلیسی است که مختص هر کیف پول در هر شبکه بلاک چین است. این کلید عمومی یا Swift Code نسخه رمزنگاری‌شده حساب بانکی شما است. این عبارت همانند شماره حساب بانکی شما است و هر‌کسی آن را در اختیار داشته باشد، می‌تواند رمزارز به حساب شما واریز کند. این کلید را هم می‌توانید در اختیار هر‌کسی قرار دهید.

  • کلید خصوصی کیف پول:
    کلید خصوصی نوعی رمز برای آدرس کیف پول شما است که تنها باید در اختیار خودتان قرار گیرد. این کلید هم از حرف‌ها و عددهای انگلیسی تشکیل شده است. شما و هرکسی که این کلید را داشته باشند، می‌توانند از کیف پول شما ارز دیجیتال برداشت کنند. این کلید خصوصی زمانی به کار شما می‌آید که نیاز باشد در یک شبکه دیگر بلاک چین از کیف پول خود استفاده کنید. بهترین راه برای نگهداری از این کلید، یادداشت کردن آن روی کاغذ و نگهداری آن در جای امنی است. همان‌طور که گفته شد، اگر کسی این رمز را در اختیار داشته باشد، می‌تواند از کیف پول شما رمزارز برداشت کند.

  • پسورد یا رمز کیف پول:
    رمز کیف پول ارز دیجیتال همانند پسورد کارت بانکی است. رمز یا پسورد فقط برای استفاده در یک پلتفرم خاص کاربرد دارد. در واقع از این پسورد فقط می‌توانید در صرافی مربوط به کیف پول خود استفاده کنید. در صورتی که آدرس ولت خود را به پلتفرم دیگری انتقال دهید، باید کلید خصوصی را برای ورود و استفاده از آن به کار بگیرید.


آدرس کیف پول کجا است؟

هر رمز‌ارز در بلاک چین‌های مختلف دارای کیف پول مختص به خود است. فرمت نشانی کیف پول در هر پلتفرم مخصوص به همان شبکه است. برای پیدا کردن والت آدرس رمز‌ارزهای خود، باید روال مشابهی در بلاک چین‌های مختلف بپیمایید:

1- روی رمزارز مورد نظر در پلتفرم کلیک کنید.
2- اکنون سه گزینه Send، Receive و Buy را می‌بینید.
3- روی گزینه Receive کلیک کنید. اکنون آدرسی برای شما به نمایش درمی‌آید که همان آدرس ولت شما است.


آدرس کیف پول رمزارزی کجا است؟.png

چگونه از والت آدرس استفاده کنیم؟

برای انجام تراکنش‌های مختلف در هر شبکه بلاک چین، شما نیاز به آدرس کیف پول ارز دیجیتال خود دارید. برای فرستادن رمز‌ارز از این آدرس به کیف پول تریدری دیگر، از این راه اقدام کنید:


1- در پلتفرم مورد نظر کیف پول خود را پیدا کنید.
2- روی گزینه Send بزنید.
3- آدرس ولت گیرنده را در بخش Recipient Address وارد کنید.
4- مقدار رمزارز را در باکس پایین آن وارد کنید.
5- روی گزینه Next بزنید.
6- پس از تایید اطلاعات، روی Confirm بزنید.

چگونه از والت آدرس استفاده کنیم؟.png


نکته‌های مهم در انتخاب و استفاده از کیف پول ارز دیجیتال

چند نکته مهم را در زمان انتخاب و استفاده از کیف پول ارز دیجیتال خود به خاطر داشته باشید:

1- امنیت مهم‌ترین شرط برای انتخاب یک کیف پول مطمئن است. برای اطمینان از امن بودن یک کیف پول می‌توانید به نکته‌های مختلفی توجه کنید. اینکه والت مورد نظر چه تعداد دانلود و نصب دارد، یا به‌عبارتی، چه تعدادی آدرس ولت از کیف پول مورد نظر در اختیار کاربران شبکه است، یکی از مهم‌ترین نکته‌ها است. کم بودن میزان استفاده از یک کیف پول، نشان کم‌اعتبار بودن آن است.

2- از امکانات امنیتی کیف پول، مانند احراز هویت دومرحله‌ای استفاده کنید.


3- از کیف پول‌هایی استفاده کنید که تیم توسعه آنها فعال است و به‌طور مرتب به‌روزرسانی می‌شوند.


نکته‌های مهم در انتخاب و استفاده از کیف پول ارز دیجیتال.png

4- موجودی خود را در کیف پول‌های مختلف و با آدرس ولت های متفاوت نگه دارید.



سخن پایانی:


آدرس کیف پول ارزهای دیجیتال همانند شماره حساب بانکی شما است که باید آن را بدانید. این شماره حساب را می‌توانید در اختیار دیگران هم قرار دهید تا رمز‌ارز به حساب شما واریز کنند. کلید عمومی حساب شما هم همین ویژگی را دارد. اما به خاطر داشته باشید که کلید خصوصی و پسورد کیف پول شما باید از دید هر‌کسی پنهان باشد. تنها کسی که باید این دو کد را داشته باشد یا به آن دسترسی داشته باشد، فقط خود شما هستید.


آیا تجربه فراموشی یا گم کردن کلید کیف پول خود را داشته‌اید؟