احتمالاً تا کنون، بارها با عبارت کیف پول ارز دیجیتال (Crypto Wallet) مواجه شده‌اید. بااین‌حال، شاید به‌طور کامل اطلاع نداشته باشید که کیف پول ارز دیجیتال چیست و انواع ولت کریپتو کدامند. در واقع، هرکسی که در بازار رمزارزها فعالیت می‌کند، به حداقل یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارد. این کیف پول‌های دیجیتالی، کوین‌ها و توکن‌های شما را ذخیره‌سازی کرده و وظیفه‌ی محافظت از آن‌ها را بر عهده دارند. همچنین، کیف پول‌های حرفه‌ای امکانات مختلف دیگری را نیز به شما ارائه می‌کنند تا بتوانید دارایی‌هایتان را به‌خوبی مدیریت کنید. کیف پول ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها، دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. پس، برای همه‌ی فعالان بازار کریپتو، ضروری است که انواع کیف پول ارز دیجیتال را بشناسند تا بتوانند بهترین گزینه را برای ذخیره‌سازی دارایی‌های خود انتخاب کنند.


کیف پول ارز دیجیتال (Crypto Wallet) چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال (Crypto Wallet) چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال (Crypto Wallet) یک ابزار دیجیتالی است که به شما اجازه می‌دهد تا در زمینه‌ی مدیریت و ذخیره‌سازی دارایی‌هایتان، با شبکه‌های بلاک چین تعامل برقرار کنید. در واقع، ولت کریپتو نوعی کیف پول مجازی است که روی تبلت، موبایل، لپ‌تاپ و... نصب می‌شود و امکان دسترسی به ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند. همچنین، یک کیف پول ارز دیجیتال باید میزان دارایی شما را ردیابی کرده و گزینه‌هایی مانند ارسال، دریافت و مبادله‌ی رمزارزها را در اختیارتان بگذارد.


یک ولت ارز دیجیتال خوب، علاوه‌بر ذخیره‌سازی ارزها، باید امکان ادغام با نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApps) را داشته باشد و بتواند از توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) نیز پشتیبانی کند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید، که یک کیف پول ارز دیجیتال خود رمزارزها را ذخیره نمی‌کند؛ بلکه دارایی‌های شما روی شبکه بلاک چین ذخیره خواهند شد. به‌این‌ترتیب، ولت کریپتو دسترسی به دارایی‌های روی زنجیره‌ی بلوکی را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید ارزهای دیجیتال خود را مدیریت کنید.


علاوه‌بر آن، کیف پول ارز دیجیتال حاوی یک آدرس است. این آدرس به‌صورت شناسه‌ای الفبایی بوده که بر اساس کلیدهای خصوصی و عمومی شما تولید می‌شود. آدرس کیف پول رمزارزی شما، محلی در بلاک چین را نشان می‌دهد که دارایی‌هایتان در آن قرار دارند. ازاین‌طریق، امکان دریافت و ارسال ارزهای دیجیتال فراهم می‌شود.


کیف پول حضانتی (Custodial) و کیف پول غیرحضانتی (Non-Custodial)

کیف پول حضانتی (Custodial) و کیف پول غیرحضانتی (Non-Custodial)

قبل از پرداختن به انواع کیف پول ارز دیجیتال (Crypto Wallet) باید به یک دسته‌بندی کلی از ولت‌های کریپتو اشاره کنیم. این دسته‌بندی شامل دو نوع حضانتی (Custodial) و غیرحضانتی (Non-Custodial) می‌شود. در کیف پول حضانتی، یک شخص ثالث، مانند صرافی، کلیدهای خصوصی کاربران را نگهداری کرده و از آن‌ها برای امضای تراکنش‌های مالک کیف پول استفاده می‌کند. این ولت‌ها برای افرادی که نگرانی زیادی درباره‌ی دارایی‌هایشان نداشته و با نظارت شخص ثالث بر کیف پولشان مشکلی ندارند، مناسب است. بااین‌حال، به‌خاطر وجود خطراتی، مانند هک‌شدن صرافی، کیف پول‌های حضانتی توصیه نمی‌شوند.


کیف پول‌های غیرحضانتی (Non-Custodial) گزینه‌ی مناسب‌تری برای کاربران حرفه‌ای هستند. این ولت‌ها مدیریت کامل کلیدهای خصوصی را به خود کاربران واگذار می‌کنند. کیف پول غیرحضانتی که با عنوان خودحضانتی (Self-Custody) هم شناخته می‌شود، نیازی به نظارت شخص ثالث ندارد. بااین‌حال، خود مالکان ولت‌ها باید به‌دقت از کلیدهای خصوصی خود مراقبت کنند و در صورت گم شدن این کلیدها، دیگر به دارایی‌هایشان دسترسی نخواهند داشت.


کیف پول گرم (Hot Wallet) و کیف پول سرد (Cold Wallet)

کیف پول گرم (Hot Wallet) و کیف پول سرد (Cold Wallet)

به‌طور کلی، کیف پول‌های ارز دیجیتال به دو نوع اصلی کیف پول گرم (Hot Wallet) و کیف پول سرد (Cold Wallet) تقسیم می‌شوند. به‌خاطر اینکه با این دسته‌بندی کلی بهتر آشنا شوید، در این بخش، کیف پول‌های سرد و گرم را توضیح خواهیم داد.


کیف پول گرم (Hot Wallet)

منظور از کیف پول گرم (Hot Wallet)، آن دسته از ولت‌هایی است که به اینترنت متصل هستند. کیف پول گرم ارز دیجیتال مجموعه‌ای از امکانات مانند ذخیره، ارسال، دریافت، مدیریت و مشاهده‌ی حجم توکن‌ها را به کاربران ارائه می‌دهد. ولت‌های گرم از طریق دستگاه‌های متصل به اینترنت، مانند موبایل، تبلت و لپ‌تاپ در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. ازآنجایی‌که استفاده از کیف پول گرم بسیار ساده است، این کیف پول‌ها گزینه‌های بسیار خوبی برای کاربران مبتدی به حساب می‌آیند.


نحوه‌ی عملکرد کیف پول گرم ارز دیجیتال بسیار ساده است. این ولت‌ها کلید خصوصی ارزهای دیجیتال شما را پس از خرید و یا استخراج، ذخیره می‌کنند. همچنین، شما برای انجام تراکنش‌ها با این ولت‌ها، به کلیدهای خصوصی خود نیاز دارید. البته در کیف پول‌های حضانتی، ناظر شخص ثالث، به‌جای شما، از کلید خصوصی‌تان استفاده کرده و تراکنش را امضا می‌کند. به‌این‌ترتیب، کیف پول گرم به‌عنوان رابطی بین شما و بلاک چین عمل کرده و تراکنش‌ها را در دفترکل توزیع‌شده ثبت می‌کند.


مزایای کیف پول گرم (Hot Wallet)

مزایای کیف پول‌های گرم عبارت‌اند از:


  • این کیف پول‌‌ها آنلاین بوده و کاربری ساده‌ای دارند؛ همچنین، برای انجام تراکنش‌هایشان نیازی به انتقال از محیط آنلاین به آفلاین نیست.

  • همیشه در دسترس هستند و می‌توان آن‌ها را روی سیستم‌های مختلفی نصب کرد.

  • استفاده از آن‌ها رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه‌ی اولیه ندارند.

معایب کیف پول گرم (Hot Wallet)

معایب این ولت‌ها عبارت‌اند از:


  • ازآنجایی‌که کیف پول‌های گرم به اینترنت متصل هستند، در خطر هک قرار دارند؛ بنابراین، ذخیره‌سازی حجم بالایی از دارایی‌ها در این کیف پول‌ها توصیه نمی‌شود.

  • معمولاً رمز عبور و کلیدهای خصوصی این کیف پول‌ها در مرورگر اینترنت کاربران ذخیره می‌شوند و در صورت هک شدن سیستم، در دسترس سارقین قرار می‌گیرند.

  • درصورتی‌که سیستم ارائه‌دهنده کیف پول، بدون اعلام قبلی، خدمات خود را متوقف کند، دارایی‌های کاربران از دست خواهند رفت.

کیف پول سرد (Cold Wallet)

کیف پول سرد (Cold Wallet)

برخلاف ولت‌های گرم، کیف پول‌های سرد (Cold Wallets) به اینترنت متصل نیستند. ازآنجایی‌که تنها راه اتصال به بلاک چین، از طریق اینترنت است، یک کیف پول سرد امنیت بسیار بالایی دارد و کمتر در معرض هک و حملات سایبری قرار می‌گیرد. در نتیجه، این ولت‌ها که با عنوان Cold Storage نیز شناخته می‌شوند، وظیفه‌ی ذخیره‌سازی کلیدهای خصوصی شما را در محیط آفلاین بر عهده دارند. تراکنش‌های چنین کیف پول‌هایی ابتدا در محیط آنلاین آغاز شده، سپس به محیط آفلاین منتقل می‌شوند و در نهایت، دوباره به محیط آنلاین برمی‌گردند. کیف پول‌های سرد دارای پیچیدگی‌های فنی بیشتری هستند و به‌خاطر همین، گزینه‌ی مناسبی برای کاربران حرفه‌ای محسوب می‌شوند.


مزایای کیف پول سرد (Cold Wallet)

مزایای کیف پول‌های سرد عبارت‌اند از:


  • ظرفیت ذخیره‌سازی بالایی دارند.

  • بسیاری از صرافی‌های معتبر دنیا، وجوه کاربران را به‌صورت سرد ذخیره‌سازی می‌کنند.

  • سرقت از این کیف پول‌ها دشوار است.

  • اغلب این کیف پول‌ها دارای لایه‌های اضافی امنیتی هستند.

معایب کیف پول سرد (Cold Wallet)

معایب ولت‌های سرد عبارت‌اند از:


  • برای تهیه‌ی این کیف پول‌ها، باید هزینه‌ی اولیه‌ای را بپردازید.

  • کیف پول‌های سرد کمی گران هستند.

  • خرید و فروش ارزهای دیجیتال با این ولت‌ها دشوار است.

  • معمولاً کیف پول‌های سرد از ارزهای دیجیتال کمتری پشتیبانی می‌کنند.

انواع کیف پول گرم (Hot Wallet) کدامند؟

حالا که با دو نوع اصلی کیف پول ارز دیجیتال آشنا شدید. باید ببینیم که هرکدام از این دو نوع، به چه زیرمجموعه‌هایی تقسیم می‌شوند. به‌خاطر همین، در این بخش، انواع کیف پول گرم را بررسی خواهیم کرد.


کیف پول دسکتاپ (Desktop Wallet)

کیف پول دسکتاپ (Desktop Wallet)

کیف پول‌های دسکتاپ (Desktop Wallets) ولت‌هایی نرم‌افزاری هستند که کاربران آن‌ها را دانلود کرده و روی کامپیوتر خود نصب می‌کنند. اغلب این کیف پول‌ها غیرحضانتی هستند و به کاربران اجازه می‌دهند که کنترل کلیدهای خصوصی‌شان را بر عهده داشته باشند. وقتی که شما یک کیف پول دسکتاپ را نصب می‌کنید، فایلی به عنوان Wallet.dat در کامپیوترتان ذخیره خواهد شد. این فایل حاوی کلیدهای خصوصی دارایی‌های ارز دیجیتال شما بوده و با یک رمز عبور شخصی رمزنگاری شده است. درصورتی‌که این فایل را گم کنید، ممکن است که دیگر به دارایی‌هایتان دسترسی نداشته باشید. در نتیجه، حتماً باید از فایل مورد نظر پشتیبان‌گیری کرده و آن را در محل امنی نگهداری کنید.


برخی از مشهورترین کیف پول‌های دسکتاپ عبارت‌اند از:


  • الکتروم (Electrum)

  • اکسودوس (Exodus)

  • بیت پی (BitPay)

مزایای کیف پول دسکتاپ (Desktop Wallet)

مزایای کیف پول دسکتاپ عبارت‌اند از:


  • مناسب برای انجام تراکنش‌هایی با حجم کم، با استفاده از کامپیوتر

  • رایگان

  • کاربری ساده

  • ارائه‌ی کلیدهای خصوصی به خود کاربران توسط اغلب کیف پول‌های دسکتاپ

معایب کیف پول دسکتاپ (Desktop Wallet)

معایب ولت دسکتاپ شامل موارد زیر است:


  • به‌طور مداوم روی کامپیوتر شما آنلاین هستند.

  • امکان آلوده شدن آن‌ها به بدافزار و ویروس‌های کامپیوتری وجود دارد.

  • افراد دیگری که از کامپیوتر شما استفاده می‌کنند، کیف پول شما را مشاهده خواهند کرد.

کیف پول تحت وب (Web Wallet)

کیف پول وب (Web Wallet) یا ولت تحت وب (Web-based Wallet) یکی از انواع کیف پول ارز دیجیتال است که برای دسترسی به بلاک چین، از رابط مرورگر (Browser Interface) سیستم کامپیوتری شما استفاده می‌کند. بنابراین، این کیف پول نیازی به دانلود و نصب ندارد. این ولت‌ها شامل کیف پول‌های صرافی و سایر گزینه‌های مبتنی بر مرورگر می‌شوند. کیف پول‌های تحت وب می‌توانند به‌صورت حضانتی و یا غیرحضانتی باشند. کیف پول حضانتی تحت وب شاید برای مبتدیان گزینه‌ی خوبی باشد؛ اما نباید مقدار زیادی از دارایی‌ها را در آن نگهداری کرد. بااین‌حال، بعضی از این ولت‌ها، کلیدهای خصوصی را به خود کاربران ارائه می‌دهند. برخی از معروف‌ترین کیف پول‌های تحت وب عبارت‌اند از:


  • کوین بیس (Coinbase)

  • متامسک (MetaMask)

  • گواردا (Guarda)

مزایای کیف پول تحت وب (Web Wallet)

مزایای کیف پول وب عبارت‌اند از:


  • کاربری ساده

  • مناسب برای افراد مبتدی

  • محافظت از کیف پول توسط شخص ثالثی، مانند صرافی

معایب کیف پول تحت وب (Web Wallet)

معایب کیف پول تحت وب شامل موارد زیر است:


  • معمولاً کلیدهای خصوصی شما توسط شخص ثالث نگهداری می‌شوند.

  • در معرض حمله‌ی هکرها قرار دارند.

  • در صورت آلوده شدن کامپیوتر به بدافزار و ویروس، این کیف پول‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرند.

کیف پول موبایل (Mobile Wallet)

کیف پول موبایل (Mobile Wallet)

کیف پول موبایل (Web Wallet)، مانند ولت دسکتاپ، یک کیف پول نرم‌افزاری است؛ با این تفاوت که این کیف پول‌ها روی تلفن همراه هوشمند شما نصب می‌شوند. استفاده از این کیف پول‌ها بسیار ساده است و شما با اسکن «کیو آر کدها» (QR Codes)، می‌توانید به ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال اقدام کنید. به‌این‌ترتیب، کیف پول موبایل به گزینه‌ی بسیار خوبی برای انجام تراکنش‌ها و پرداخت‌های روزانه تبدیل می‌شود.


اغلب کیف پول‌های موبایل غیرحضانتی هستند؛ اما ازآنجایی‌که گوشی‌های همراه همیشه در خطر هک شدن قرار دارند، دارایی کاربران در معرض سرقت قرار می‌گیرند. در نتیجه، بهتر است که کلیدهای خصوصی خود را در جایی امن نگهداری کنید تا در صورت هک شدن گوشی، سارقان به آن‌ها دسترسی نداشته باشند. شما میتوانید در کیف پول های موبایلی موجودی و قیمت بیت کوین، تتر و باقی ارز ها را مشاهده کنید.


مشهورترین کیف پول‌های موبایل شامل موارد زیر هستند:


  • تراست ولت (Trust Wallet)

  • الکتروم (Electrum)

  • بلاک چین دات کام (Blockchain.com)

  • ادج (Edge)

  • بیت پی (BitPay)

مزایای کیف پول موبایل (Mobile Wallet)

مزایای کیف پول گوشی همراه هوشمند عبارت‌اند از:


  • این کیف پول‌ها به‌راحتی در هنگام انجام تراکنش‌های ارز دیجیتال، در دسترس هستند.

  • کاربری بسیار ساده‌ای دارند.

  • یکی از بهترین روش‌ها برای پرداخت‌های کریپتو به حساب می‌آیند.

معایب کیف پول موبایل (Mobile Wallet)

معایب کیف پول‌ تلفن همراه شامل موارد زیر است:


  • هرچقدر که تلفن همراه شما ایمن باشد، به همان اندازه هم کیف پول شما امنیت خواهد داشت.

  • در صورت گم شدن و یا سرقت موبایل، کیف پول شما به خطر می‌افتد.

  • مانند کیف پول‌های کامپیوتر، در معرض حملات هکرها، ویروس‌ها و بدافزارها قرار دارند.

کیف پول نرم‌ افزاری (Software Wallet)

کیف پول نرم‌ افزاری (Software Wallet)

کیف پول نرم‌افزاری (Software Wallet) برنامه یا اپلیکیشنی است که روی کامپیوتر و یا تلفن همراه هوشمند شما نصب می‌شود و از دارایی‌های دیجیتالی‌تان محافظت می‌کند. این کیف پول می‌تواند به‌صورت حضانتی و یا غیرحضانتی ارائه شود و این مسئله به ارائه‌دهنده‌ی ولت بستگی دارد. در واقع، کیف پول نرم‌افزاری، یک دسته‌بندی جامع‌تر است که ولت‌های موبایلی و دسکتاپ را شامل می‌شود.


مزایای کیف پول نرم‌ افزاری (Software Wallet)

مزایای کیف پول نرم‌افزاری عبارت‌اند از:


  • کاربردی ساده‌ای دارند و برای کاربران مبتدی مناسب هستند.

  • انجام تراکنش‌های ارز دیجیتال با آن‌ها بسیار ساده است.

  • رایگان بوده و به‌راحتی در دسترس هستند.

  • گزینه‌های زیادی در این زمینه در اختیار کاربران قرار دارند.

معایب کیف پول نرم‌ افزاری (Software Wallet)

معایب کیف پول نرم‌افزاری شامل موارد زیر است:


  • این کیف پول‌ها همیشه آنلاین هستند و در نتیجه، در معرض هک قرار دارند.

  • در صورت آلوده شدن سیستم کامپیوتری به ویروس و بدافزار، کیف پول شما به خطر می‌افتد.

  • افراد دیگری که از گوشی و کامپیوتر شما استفاده می‌کنند، کیف پول شما را مشاهده خواهند کرد.

انواع کیف پول سرد (Cold Wallet) کدامند؟

همان‌طور که گفتیم، کیف پول‌های سرد امنیت بسیار بالایی دارند و دارایی‌ها را به‌صورت آفلاین ذخیره‌سازی می‌کنند. ازآنجایی‌که فرایند دسترسی به ارزهای موجود در این ولت‌ها کمی طولانی است، معمولاً افراد برای سرمایه‌گذاری بلندمدت روی مقدار زیادی رمزارز، از آن‌ها استفاده می‌کنند. برای اینکه با کیف پول‌های سرد بیشتر آشنا شوید، در این بخش، انواع این ولت‌ها را معرفی می‌کنیم.


کیف پول سخت افزاری (Hardware Wallet)

کیف پول سخت افزاری (Hardware Wallet)

کیف پول‌های سخت‌افزاری (Hardware Wallets) دستگاه‌هایی الکترونیکی هستند که از یک تولید‌کننده‌ی اعداد تصادفی یا RNG برای ایجاد کلیدهای خصوصی و عمومی استفاده می‌کنند. بعد از ایجاد این کلیدها، کیف پول آن‌ها را به‌صورت آفلاین ذخیره‌سازی خواهد کرد. ولت‌های سخت‌افزاری از ذخیره‌سازی سرد استفاده کرده و در هنگام ذخیره‌ی رمزارزها و امضای تراکنش‌ها، به اینترنت نیازی ندارند.


آفلاین بودن این ولت‌ها، امنیتشان را تا حد بسیار خوبی بالا می‌برد و از دارایی‌های کاربران در برابر حملات سایبری محافظت می‌کند. معمولاً این کیف پول‌ها شبیه USBها و یا کارت‌های هوشمند هستند و قابلیت حمل راحتی دارند. علاوه‌بر آن‌، اغلب ولت‌های سخت‌افزاری به کاربران یک پین‌کُد برای محافظت از دستگاه و یک عبارت بازیابی برای پشتیبانی از دارایی‌ها، ارائه می‌کنند. شما میتوانید در کیف پول های سخت افزاری خود استیبل کوین هایی مانند تتر را نیز نگهداری کنید.


برخی از مشهورترین کیف پول‌های سخت‌افزاری عبارت‌اند از:


  • لدجر نانو اس (Ledger Nano S)

  • ترزور مدل یک (Trezor Model One)

  • لدجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

مزایای کیف پول سخت افزاری (Hardware Wallet)

مزایای کیف پول‌های سخت‌افزاری عبارت‌اند از:


  • یکی از امن‌ترین روش‌های ذخیره‌سازی ارز دیجیتال است.

تراکنش‌ها با استفاده از کلید خصوصی و به‌صورت آفلاین امضا می‌شوند و فقط برای بارگذاری در بلاک چین به اینترنت نیاز است.


  • بسیاری از خرده‌فروشی‌های سخت‌افزاری، این کیف پول‌ها را به فروش می‌رسانند.

معایب کیف پول سخت افزاری (Hardware Wallet)

معایب ولت سخت افزاری شامل موارد زیر است:


  • بین 30 تا 200 دلار قیمت دارند که برای بسیاری از افراد، گران محسوب می‌شود.

  • کار با این کیف پول‌ها برای کاربران مبتدی آسان نیست.

کیف پول کاغذی (Paper Wallet)

کیف پول کاغذی (Paper Wallet)

ولت کاغذی (Paper Wallet) یکی دیگر از انواع کیف پول ارز دیجیتال است که به‌صورت یک تکه کاغذ ارائه می‌شود. روی این کاغذ، آدرس ارزهای دیجیتال کاربران و کلیدهای خصوصی‌شان درج خواهد شد. این کیف پول‌ها در برابر هک و حملات سایبری امنیت بالایی دارند و دارایی‌ها را به‌صورت آفلاین ذخیره می‌کنند. بااین‌حال، نگهداری از کیف پول کاغذی بسیار دشوار است و اگر این تکه کاغذ آسیب ببیند و یا اینکه گم شود، احتمال ازدست‌رفتن دارایی‌های افراد زیاد است. به‌خاطر همین، امروزه، کیف پول‌های کاغذی طرف‌داران زیادی ندارند. برخی از ارائه‌دهندگان خدمات کیف پول‌های کاغذی عبارت‌اند از:


  • ولت ژنراتور دات نت (WalletGenerator.Net)

  • بیت کوین پیپر ولت دات کام (BitcoinPaperWallet.com)

مزایای کیف پول کاغذی (Paper Wallet)

مزایای ولت کاغذی عبارت‌اند از:


  • هک کردن آن‌ها غیرممکن است.

  • هیچ شخص ثالثی به کلیدهای خصوصی شما دسترسی ندارد.

  • درصورتی‌که دارای کد QR باشد، استفاده از آن بسیار ساده می‌شود.

معایب کیف پول کاغذی (Paper Wallet)

معایب پیپر ولت شامل موارد زیر است:


  • بسیار آسیب‌پذیر است و در معرض سرقت، سوختن، تخریب و… قرار دارد.

  • انتقال رمزارزها با استفاده از این کیف پول بسیار سخت و زمان‌بر است.

  • به دانش فنی نیاز دارد.

کیف پول صوتی (Sound Wallet)

کیف پول صوتی (Sound Wallet)

ولت صوتی (Sound Wallet) یکی دیگر از انواع کیف پول‌ ارز دیجیتال است که کلیدهای خصوصی شما را به امواج صوتی تبدیل می‌کند. سپس، این امواج بر روی سی‌دی‌ها، نوارهای کاست و یا صفحه‌های گرامافون ضبط می‌شوند. این کیف پول‌ها امنیت بسیار بالایی دارند و دارایی‌ها را به‌صورت آفلاین ذخیره می‌کنند. پس از ذخیره‌سازی صوتی دارایی‌ها، کاربران باید از برنامه‌های طیف‌سنجی، مانند AndroSpectro، برای رمزگشایی امواج استفاده کنند. معروف‌ترین ارائه‌کننده‌ی کیف پول‌های صوتی، Soundwallet.net است.


مزایای کیف پول صوتی (Sound Wallet)

مزایای ولت صوتی عبارت‌اند از:

  • نیاز به طیف‌سنجی دارد و به‌راحتی کسی نمی‌تواند کلیدهای خصوصی را شناسایی کند.

  • کلیدهای خصوصی را به‌صورت آفلاین ذخیره می‌کند.

  • قابل حمل است.

معایب کیف پول صوتی (Sound Wallet)

معایب کیف پول صوتی شامل موارد زیر است:


  • به‌اندازه‌ی کافی شناخته‌شده نیست.

  • پلتفرم‌های کمی در این زمینه وجود دارند.

  • عملکرد آن برای کاربران گُنگ است.

  • در صورت گم‌ شدن و یا آسیب دیدن سی‌دی، نوار کاست و… ، کلیدهای خصوصی خود را از دست خواهید داد.

چگونه یک کیف پول ارز دیجیتال را انتخاب کنیم؟

چگونه یک کیف پول ارز دیجیتال را انتخاب کنیم؟

هرگز نمی‌توان به این سؤال پاسخی قطعی داد و انتخاب یکی از انواع کیف پول ارز دیجیتال، به نوع استفاده‌ی شما از ولت‌ها بستگی دارد. برای مثال، اگر یک معامله‌گر روزانه هستید، کیف پول تحت وب برای شما گزینه‌ی خوبی است؛ چون‌که با استفاده از این ولت‌ها، به‌سرعت به دارایی‌هایتان دسترسی پیدا می‌کنید. البته در انتخاب همه‌ی کیف پول‌ها باید به گزینه‌های امنیتی آن‌ها توجه داشته باشید.


از طرفی، اگر برای مدتی طولانی روی مقدار زیادی رمزارز سرمایه‌گذاری کرده‌اید، کیف پول سخت‌افزای گزینه‌ی مناسب‌تری برای شما است. به‌خاطر اینکه این ولت‌ها دارایی‌ها را به‌صورت آفلاین ذخیره می‌کنند و درجه‌ی بالاتری از امنیت را به شما ارائه می‌دهند. پس، برای انتخاب کیف پول ارز دیجیتال، باید به نوع فعالیت خود در بازار کریپتو توجه داشته باشید.


سخن پایانی


کیف پول ارز دیجیتال (Crypto Wallet) از دارایی‌تان محافظت می‌کند و به شما اجازه می‌دهد که به ذخیره، ارسال، دریافت و مدیریت ارزهای دیجیتال خود اقدام کنید. در واقع، همان‌طوری که هر شخصی به یک کیف پول فیزیکی برای نگهداری از پول‌هایش نیاز دارد، کاربران کریپتو نیز باید از کیف پول ارز دیجیتال برای محافظت از رمزارزهایشان استفاده کنند. در انتخاب یکی از انواع کیف پول ارز دیجیتال، باید به نیازهای خود توجه داشته باشید تا بتوانید ولت مناسب را انتخاب کنید. در نهایت، مهم‌ترین نکته‌ی ایمنی در این زمینه، محافظت از کلیدهای خصوصی است؛ بنابراین، همیشه کلیدهای خصوصی خود را در جایی امن نگهداری کنید.