درحالی‌که دنیای ارزهای دیجیتال به‌سرعت در حال پیشرفت است اصطلاحات و امکانات جدیدی در این دنیا شکل می‌گیرند که برای موفقیت در این زمینه باید با آن‌ها آشنایی داشته باشید. یکی از این امکانات برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) هستند که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شویم. صرافی ایرانی اکسبیتو همواره در تلاش است تا امکانت بسیار زیادی را در سایت برای کاربران خود فراهم کند. از همین رو مقالاتی برای آگاهی شما در سایت قرار داده است که میتوانید در بخش بلاگ اکسبیتو مطالعه نمایید. صرافی اکسبیتو با فراهم سازی بازار ارزهای دیجیتال در تلاش است که رضایت کاربران را جلب کند. اکسبیتو پلتفرم امن معاملاتی است که برا شروع معاملات خود می توانید تنها با یک ثبت نام سریع معاملات خود را شروع کنید و برای واریز و برداشت کریپتوکارنسی می بایست احراز هویت تکمیلی انجام دهید.


برنامه های غیرمتمرکز dApps چیست؟

برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) نرم‌افزارها یا برنامه‌های دیجیتالی هستند که به‌جای یک رایانه، روی یک شبکه بلاکچین یا یک پلتفرم همتا به همتا (P2P) نصب شده و اجرا می‌شوند. DApps که به‌صورت dapps نیز نوشته می‌شوند خارج از حوزه اختیار و کنترل یک مقام یا نهاد واحد قرار دارند و توسط هیچ نهادی کنترل نمی‌شوند. برنامه‌های غیرمتمرکز که اغلب بر روی پلتفرم اتریوم ساخته می‌شوند اهداف مختلفی ازجمله بازی، امور مالی و رسانه‌های اجتماعی دارند.

Decentralized applications

dApps یک برنامه غیرمتمرکز است که بر روی یک شبکه غیرمتمرکز ساخته شده که یک قرارداد هوشمند و یک رابط کاربری frontend را با هم ترکیب می‌کند. در اتریوم، قراردادهای هوشمند در دسترس و شفاف هستند، بنابراین dapp شما حتی می‌تواند شامل قرارداد هوشمندی باشد که توسط شخص دیگری نوشته شده است.


پیشنهاد خواندن به شما: غیرمتمرکز یا دیسنترالایز در ارز دیجیتال به چه معناست؟

کاربردهای dApps

یک برنامه وب استاندارد مانند اوبر یا توییتر بر روی یک سیستم رایانه‌ای اجرا می‌شود که متعلق به یک سازمان است و تحت کنترل آن اداره می‌شود و به آن اختیار کامل بر برنامه و عملکرد آن می‌دهد. ممکن است چندین کاربر در یک طرف وجود داشته باشد، اما backend توسط یک سازمان کنترل می‌شود.


dAppها می‌توانند روی یک شبکه P2P یا یک شبکه بلاکچین اجرا شوند. به‌عنوان‌مثال، BitTorrent، Tor و Popcorn Time برنامه‌هایی هستند که روی رایانه‌هایی اجرا می‌شوند که بخشی از یک شبکه P2P هستند و در آن چندین شرکت‌کننده محتوا را مصرف کرده، آن را تولید می‌کنند و یا می‌فروشند یا هر دو عملکرد را به‌طور هم‌زمان انجام می‌دهند.


dApps درزمینه بازار ارزهای دیجیتال در یک شبکه بلاکچین در یک محیط عمومی، منبع باز و غیرمتمرکز اجرا می‌شود و هیچ نهادی در این امر دخالت ندارد و آن را کنترل نمی‌کند. برای مثال، یک توسعه‌دهنده می‌تواند یک dApp مانند توییتر ایجاد کند و آن را روی یک بلاکچین قرار دهد که در آن هر کاربر بتواند پیام‌هایی را منتشر کند. پس از ارسال، هیچ‌کس ازجمله سازندگان برنامه نمی‌تواند پیام‌ها را ببینند و یا آن‌ها را حذف کنند.


مزایای dApps

بسیاری از مزایای dApps یا همان برنامه‌های غیرمتمرکز مربوط به محافظت از حریم خصوصی کاربر است. در برنامه‌های غیرمتمرکز، کاربران برای استفاده از عملکردی که برنامه ارائه می‌کند نیازی به ارسال اطلاعات شخصی خود ندارند. dAppها از قراردادهای هوشمند برای تکمیل تراکنش بین دو طرف ناشناس بدون نیاز به اتکا به یک مرجع مرکزی استفاده می‌کنند.


کاربران علاقه‌مند به آزادی بیان اشاره می‌کنند که از dApps می‌توان به‌عنوان پلتفرم رسانه‌های اجتماعی استفاده کرد. یک پلتفرم غیرمتمرکز رسانه اجتماعی در برابر سانسور مقاوم است، زیرا هیچ شرکت‌کننده یا نهادی در بلاکچین نمی‌تواند پیام‌ها را حذف کند یا حساب کاربران را مسدود کند. اتریوم یک پلتفرم منعطف برای ایجاد dAppهای جدید است که زیرساخت موردنیاز توسعه‌دهندگان را فراهم می‌کند تا تلاش‌های خود را برای یافتن کاربردهای نوآورانه برای برنامه‌های دیجیتال متمرکز کنند. این موضوع می‌تواند باعث استقرار سریع dApps در صنایع مختلف ازجمله بانکداری و امور مالی، بازی، رسانه‌های اجتماعی و خرید آنلاین بشود.


پس از استقرار قرارداد هوشمند روی بلاکچین، شبکه به‌عنوان یک دفتر کل همیشه قادر خواهد بود به مشتریانی که به دنبال تعامل با قرارداد هستند خدمات‌رسانی کند. بنابراین، عوامل مخرب نمی‌توانند به برنامه‌های فردی حمله کنند. برای استقرار یا تعامل با یک dapp، نیازی به احراز هویت و افشای اطلاعات شخصی خود ندارید. داده‌های ذخیره‌شده در بلاکچین برنامه‌های غیرمتمرکز به لطف رمزنگاری‌های اولیه تغییرناپذیر و غیرقابل‌انکار است. عوامل مخرب نمی‌توانند تراکنش‌ها یا سایر داده‌ها را جعل کنند.


معایب dApps

استفاده از dApps هنوز در مراحل اولیه است و بنابراین در حال آزمایش بوده و مستعد مشکلات و ناشناخته‌های مختلفی است. سؤالاتی وجود دارد که آیا این برنامه‌ها مقیاس‌پذیر هستند به‌ویژه در مواردی که یک برنامه به محاسبات قابل‌توجهی نیاز دارد و شبکه را بیش‌ازحد بارگذاری می‌کند و باعث تراکم شبکه می‌شود. هنگامی‌که یک dapp از منابع محاسباتی زیادی استفاده می‌کند، از کل شبکه نسخه پشتیبان تهیه می‌شود. در حال حاضر، شبکه فقط می‌تواند حدود 10 الی 15 تراکنش در ثانیه را پردازش کند. اگر تراکنش‌ها سریع‌تر از این ارسال شوند، مجموعه تراکنش‌های تأیید نشده می‌تواند به‌سرعت افزایش یابد.


توانایی توسعه یک رابط کاربرپسند یکی دیگر از نگرانی‌ها در برنامه‌های غیرمتمرکز است. اکثر کاربران برنامه‌های توسعه‌یافته توسط مؤسسات متمرکز سنتی، انتظار استفاده آسان از برنامه دارند که آن‌ها را تشویق به استفاده و تعامل با برنامه می‌کند. برای انتقال افراد به dApps، توسعه‌دهندگان باید تجربه‌ای برای کاربر نهایی ایجاد کنند که رقیب برنامه‌های محبوب و از قبل تأسیس شده باشد.


چالش انجام به‌روزرسانی‌ها یکی دیگر از محدودیت‌های dApps است. پس از راه‌اندازی، یک dApp احتمالاً به‌منظور ایجاد پیشرفت‌ها یا اصلاح باگ‌ها یا خطرات امنیتی به تغییرات مداوم نیاز دارد. طبق گفته اتریوم، انجام به‌روزرسانی‌های موردنیاز در dApps برای توسعه‌دهندگان چالش‌برانگیز است، زیرا تغییر داده‌ها و کدهای منتشرشده در بلاکچین بسیار سخت خواهد بود.


برنامه های غیرمتمرکز dApp اتریوم چیست؟

dApps اتریوم برنامه‌های غیرمتمرکزی هستند که با استفاده از پلتفرم اتریوم طراحی و ساخته می‌شوند. dApps اتریوم از قراردادهای هوشمند برای استدلال خود استفاده می‌کنند. آن‌ها در شبکه اتریوم مستقر هستند و از بلاکچین این پلتفرم برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌کنند.

What are ethereum dApp decentralized applications?

تفاوت بین برنامه متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

یک برنامه متمرکز متعلق به یک شرکت واحد است. نرم‌افزار کاربردی برای یک برنامه متمرکز بر روی یک یا چند سرور تحت کنترل شرکت قرار دارد. به‌عنوان یک کاربر، با دانلود یک نسخه از برنامه و سپس ارسال و دریافت داده‌ها از سرور شرکت، با برنامه تعامل خواهید داشت. یک برنامه غیرمتمرکز (dApp) بر روی یک بلاکچین یا شبکه همتا به همتا از سیستم ها کار می‌کند. این برنامه‌ها کاربران را قادر می‌سازند تا در معاملات مستقیم بدون دخالت یک مرجع مرکزی شرکت کنند. کاربر dApp مقداری ارز دیجیتال برای دانلود و استفاده از کد منبع برنامه به توسعه‌دهنده پرداخت می‌کند. کد منبع به‌عنوان یک قرارداد هوشمند شناخته می‌شود که به کاربران اجازه می‌دهد بدون افشای اطلاعات شخصی تراکنش‌ها را انجام دهند.


نمونه‌هایی از برنامه‌های متمرکز و غیرمتمرکز

نمونه‌های معروف برنامه‌های متمرکز شامل توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام و نتفلیکس است. بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی از برنامه‌های متمرکز استفاده می‌کنند تا به مشتریان خود اجازه دسترسی آنلاین به حساب‌های خود را بدهند و بر روی حساب‌ها کنترل داشته باشند. Peepeth، یک شبکه اجتماعی جایگزین برای توییتر، نمونه‌ای از یک برنامه غیرمتمرکز است. Cryptokitties یک بازی dApp است که به کاربران امکان خریدوفروش گربه‌های مجازی را می‌دهد. MakerDAO یک سرویس اعتباری غیرمتمرکز است که از استیبل کوین دای پشتیبانی می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد یک وثیقه برای وام خود (CDP) ایجاد کنند.


سخن آخر

از زمان ایجاد بیت کوین که اولین ارز رمزنگاری‌شده است تا به امروز رشد گسترده‌ای در حوزه ارزهای دیجیتال وجود داشته است. توانایی ذخیره داده‌ها به روشی غیرمتمرکز گامی ضروری برای اجرای کدها است. با بلاکچین اتریوم اکنون امکان استقرار قراردادهای هوشمند در سرتاسر جهان برای تأمین انرژی dAppهای موجود و dAppهای آینده وجود دارد. با راه‌اندازی تعداد بیشتری از این برنامه‌های غیرمتمرکز به اینترنت رایگان، منصفانه و در دسترس تر نزدیک‌تر و نزدیک‌تر خواهیم شد.