بیت کوین (Bitcoin) قدیمی‌ترین و پرکاربردترین ارز دیجیتال جهان است و روزانه در حجم بسیار بالایی معامله می‌شود. بااین‌حال، شبکه‌ی بیت کوین نسبت به برخی بلاک چین‌های دیگر از ساختاری قدیمی استفاده می‌کند. این مسئله باعث شده است که در سال‌های گذشته، کاربران این شبکه با برخی از مشکلات، مانند امنیت، حفظ حریم شخصی و مقیاس‌پذیری مواجه شوند. در نتیجه، نیاز به به‌روزرسانی بیت کوین به‌شدت احساس می‌شد و در همین راستا، آپدیت تپ روت (Taproot) پدید آمد. تپ روت بیت کوین روشی برای به‌روزرسانی این شبکه است و باعث ارتقای این شبکه می‌شود. به‌خاطر همین، در این مقاله به‌سراغ بروزرسانی تپ روت رفته‌ایم تا ببینیم که تپ روت بیت کوین چیست و چه تاثیری روی این شبکه می‌گذارد.


تپ روت چیست؟

تپ روت چیست؟

در پاسخ به سوال تپ روت چیست، باید بگوییم که تپ روت (Taproot) مهم‌ترین به‌روزرسانی بیت کوین، پس از آپدیت «سگویت» (SegWit) در سال 2017، محسوب می‌شود. تاریخ تپ روت بیت کوین برابر با 14 نوامبر 2021 است و این ارتقای شبکه، اهداف زیر را دنبال می‌کند:


  • مشکل حریم خصوصی: ازآنجایی‌که بیت کوین به‌صورت یک دفترکل توزیع‌شده طراحی شده، تمام تراکنش‌های آن قابل‌مشاهده است. در نتیجه، هرکسی که آدرس بیت کوین شما را داشته باشد، می‌تواند تراکنش‌های شما را پیگیری کند. در همین راستا، اپدیت تپ روت بیت کوین می‌تواند تراکنش‌های شما را ناشناس کند و حریم خصوصی این شبکه را بهبود ببخشد.

  • سرعت پایین تراکنش‌ها: یکی دیگر از مشکلات اصلی بیت کوین، سرعت تراکنش‌های آن است. در ابتدا، بیت کوین از 7 تراکنش در ثانیه پشتیبانی می‌کرد که با افزایش کاربران این شبکه و ترافیک تراکنش‌ها، سرعت این شبکه کمتر نیز شد. از سوی دیگر، افزایش ترافیک شبکه باعث بالارفتن کارمزد تراکنش‌ها می‌شود؛ بنابراین، بروزرسانی تپ روت قصد دارد که این مشکل بیت کوین را نیز حل کند.

  • مشکلات امنیتی شبکه: افزایش تعداد و قابل‌مشاهده بودن تراکنش‌ها می‌تواند کاربران را با مشکلات امنیتی مواجه کند و رفع این مشکل، یکی دیگر از اهداف تپ روت بیت کوین است.

⚠️البته باید به این نکته اشاره کرد که آپدیت سگویت با قراردادن تراکنش‌های بیشتر در یک بلوک، تا حدودی سرعت پردازش تراکنش‌ها را بهبود بخشید؛ اما همچنان این شبکه با چالش بالابودن هزینه‌ی تراکنش‌ها مواجه بود. به‌خاطر همین، آپدیت تپ روت با هدف رفع این مشکلات پدید آمد.

چه کسی تپ روت را در بیت کوین توسعه داد؟

از زمان راه‌اندازی نرم‌افزار «بیت کوین کور» (Bitcoin Core)، توسعه‌دهندگان این پلتفرم به دنبال راهی برای گسترش قابلیت‌های سگویت (SegWit) بیت کوین بودند. یکی از همین توسعه‌دهندگان، گرگ ماکسول (Greg Maxwell) بود که اولین‌بار در سال 2018، پیشنهاد تپ روت بیت کوین را داد.


پس از آن، پیتر وویل (Pieter Wuille) که نویسنده‌ی 3 پیشنهاد آپدیت بیت کوین بود، تپ روت بیت کوین را نیز به‌‌صورت دقیق نوشت. در ادامه و در سال 2020، توسعه‌دهندگان دیگری با نام‌های تیم رافینگ (Tim Ruffing)، ای‌جی تاونز (A.J. Townes) و جوناس نیک (Jonas Nick) به این پروژه پیوستند و با گرگ ماکسول روی بروزرسانی تپ روت کار کردند.


آپدیت تپ روت از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟.

آپدیت تپ روت از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

تپ روت بیت کوین (Bitcoin Tabroot) از سه بخش اصلی تشکیل شده است تا بتواند کارمزد کمتر، سرعت بالاتر و امنیت بیشتر را برای این شبکه فراهم کند. به‌خاطر همین، در این بخش به توضیح قسمت‌های مختلف بروزرسانی تپ روت می‌پردازیم.


امضاهای اشنور (Schnorr Signatures)

امضاهای اشنور (Schnorr Signatures) یا تپ روت بیت کوین BIP340 باعث افزایش سرعت و امنیت اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه‌ی بیت کوین می‌شود. سادگی و کارایی این امضاها باعث کاربردی‌بودن آن‌ها شده است. در این روش، چندین کلید یک تراکنش پیچیده با هم ترکیب می‌شوند و یک امضای منحصربه‌فرد را تولید می‌کنند. در واقع، امضاهای اشنور می‌توانند کلیدهای طرف‌های مختلف تراکنش را با هم ترکیب کنند. از این طریق، سرعت انجام تراکنش‌ها بالاتر می‌رود.


از سوی دیگر، در این روش از اپدیت تپ روت بیت کوین، با ایجاد یک امضای منحصربه‌فرد، حریم خصوصی نیز تا حدی افزایش پیدا می‌کند. در واقع، کسی که چنین تراکنشی را مشاهده می‌کند، فقط آدرس فرستنده و گیرنده را خواهد دید و از جزئیات تراکنش مطلع نمی‌شود.


تپ روت BIP341

تپ روت بیت کوین BIP341 (Taproot BIP341) با استفاده از «درخت سینتکس انتزاعی درهم‌سازی شده» (MAST) میزان ذخیره‌سازی داده‌های مربوط به تراکنش‌ها را در یک بلوک افزایش می‌دهد. در حالت کلی، برای انجام یک تراکنش در شبکه‌ی بیت کوین، باید اطلاعات مختلفی، مانند امضای مالک ارز، در بلوک موردنظر ذخیره شود. این مسئله باعث می‌شود که حجم زیادی از اطلاعات قابل‌مشاهده باشند و همچنین، سرعت انجام تراکنش‌ها کاهش پیدا کند.


با استفاده از MAST که ترکیبی از «درخت‌ سینتکس انتزاعی» و «درخت مرکل» است، مقدار داده‌ها و اسکریپت‌ها کاهش پیدا می‌کند. از این طریق، سرعت تراکنش‌ها بیشتر شده و باعث حفظ حریم شخصی کاربران می‌شود.


تپ اسکریپت BIP342

تپ روت بیت کوین BIP342 (Tapscript BIP342) آپدیتی برای زبان برنامه‌نویسی بیت کوین است که به روش‌های دیگر اپدیت تپ روت بیت کوین کمک می‌کند که به‌صورت صحیح کار کنند. تپ اسکریپت BIP342 از خاصیت تجمیع‌کننده‌ی امضاهای اشنور استفاده می‌کند تا فضای بیشتری برای ذخیره‌سازی در بلوک‌ها فراهم شود. همچنین، این زبان برنامه‌نویسی می‌تواند انعطاف‌پذیری اکوسیستم بیت کوین را افزایش دهد. از این طریق، بیت کوین نیز می‌تواند، مانند اتریوم، از قراردادهای هوشمند پشتیبانی کند و بستری مناسب را برای ایجاد نرم‌افزارهای غیرمتمرکز در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد.


مزایا تپ روت بیت کوین چیست؟

مزایا تپ روت بیت کوین چیست؟

آپدیت تپ روت مزایای گسترده‌ای را برای بیت کوین به‌همراه دارد و می‌تواند آینده‌ی این ارز دیجیتال را متحول کند. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که بیت کوین بتواند با بلاک چین‌های جدید رقابت کند و پیشرفت تکنولوژی مانعی برای گسترش این ارز دیجیتال نشود. مهم‌ترین مزایای تپ روت بیت کوین عبارت‌اند از:


  • کاهش کارمزد تراکنش‌ها

  • افزایش سرعت پردازش تراکنش‌ها

  • کاهش ریسک افشای اطلاعات تراکنش‌ها

  • امکان انجام تراکنش‌ها از طریق "Pay-to-Taproot" (P2TR)


چرا تپ روت مهم است؟

چرا تپ روت مهم است؟

پیدایش ارزهای دیجیتال با معرفی بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) مصادف است. از آن زمان تا کنون، تحقیقات گسترده‌ای برای بهبود عملکرد شبکه‌های کریپتو انجام شده و بلاک چین‌های جدیدی معرفی شده‌اند. بسیاری از این شبکه‌ها، به‌دنبال رفع مشکلات بیت کوین هستند؛ اما هیچ‌کدام نتوانسته‌اند به‌اندازه‌ی بیت کوین مشهور شوند و حجم زیادی را از بازار به دست بگیرند. اگرچه بیت کوین مشهورترین ارز دیجیتال دنیا است؛ اما برای بقا به به‌روزرسانی و هماهنگ‌شدن با خواسته‌های جامعه‌ی کریپتو نیاز دارد.


در همین راستا، تپ روت بیت کوین مشکلات بزرگی، مانند سرعت، امنیت و کارمزد بالا را حل می‌کند. از سوی دیگر، روش برنامه‌نویسی جدید آپدیت تپ روت، به بیت کوین کمک کرده است که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی کرده و بستر مناسبی را برای توسعه‌دهندگان دیفای فراهم کند. ازآنجایی‌که بیت کوین با هدف ایجاد یک سیستم مالی غیرمتمرکز جهانی راه‌اندازی شده است و همچنان بیشترین حجم معاملات بازار را در اختیار دارد، ویژگی‌های منحصربه‌فرد اپدیت تپ روت بیت کوین، به این شبکه اجازه می‌دهد که به این هدف نزدیک‌تر شود.


آپگرید تپ روتِ بیت کوین چه معنایی برای سرمایه گذاران دارد؟

آپگرید تپ روتِ بیت کوین چه معنایی برای سرمایه گذاران دارد؟

تپ روت بیت کوین (Bitcoin Taproot) یک به‌روزرسانی فنی است و اغلب کاربران از آن مطلع نمی‌شوند. بااین‌حال، سرمایه‌گذاران باید از وجود بروزرسانی تپ روت بیت کوین اطلاع داشته باشند؛ به‌خاطر اینکه این آپدیت در درازمدت باعث پیشرفت بیشتر بیت کوین می‌شود و می‌تواند روی قیمت این ارز دیجیتال تاثیر بگذارد.


آپدیت تپ روت مشکلات مختلف بیت کوین، مانند مقیاس‌پذیری را حل کرده و این شبکه را به بستری مناسب برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای غیرمتمرکز تبدیل می‌کند. در نتیجه ارتقای این شبکه به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند که به یک اکوسیستم انعطاف‌پذیرتر دسترسی داشته باشند و نرم‌افزارها را با هزینه‌ی پایین‌تری راه‌اندازی کنند.


از سوی دیگر، بروزرسانی تپ روت بیت کوین کیفیت مبادلات همتا‌به‌همتا را در این شبکه بهبود می‌بخشد و کارآفرینان می‌توانند از این شبکه به‌عنوان یک برنامه‌ی مالی بلندمدت استفاده کنند. همه‌ی این ویژگی‌ها می‌توانند روی قیمت آینده این ارز دیجیتال تاثیر بگذارند. حتی در حال حاضر، کارشناسان با تحلیل بیت کوین معتقدند که تپ روت تا حدودی روی قیمت این ارز تاثیر گذاشته و اعتماد کاربران را بالاتر برده است و انتظار می‌رود که تاثیرات آن بر قیمت بیت کوین، در آینده بیشتر دیده شود.


سخن پایانی


تپ روت بیت کوین یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های این شبکه محسوب می‌شود و توانسته مشکلاتی اساسی این شبکه را برطرف کند. با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد آپدیت تپ روت، بیت کوین می‌تواند پذیرای قراردادهای هوشمند و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز باشد. در نتیجه، انتظار می‌رود که این ارز دیجیتال بتواند همچنان سلطه‌ی خود را بر بازار کریپتو حفظ کند و حتی باعث گسترش استفاده از ارزهای دیجیتال شود.