تصور کنید تمام امور مالی بدون هرگونه واسطه، بانک و نهاد مالی انجام شود. وام گرفتن دیگر محدود به بانک نباشد و فرایندهای کاغذبازی و بوروکراتیک از میان برداشته شود؛ محدودیت‌های مالی ایجاد شده توسط ارگان‌‎های متمرکز از بین برود و بستری گسترده و بدون واسطه برای انجام امور مالی ایجاد شود. این ماموریت نهایی پروژه دیفای (DeFi) است.


در سال‌های گذشته کریپتو بستری را فراهم کرده تا امور مالی راحت‌تر انجام شوند و واسطه‌های فراوان در مسائل مالی از بین بروند. این پروژه هم یک تلاش کامل و جامع برای بهبود فضای مالی است. پس می‌توان گفت دیفای ارز دیجیتال یکی از مهمترین اتفاق‌ها در جهان کریپتوکارنسی است.


برای اینکه درک بهتری از اینکه دیفای چیست داشته باشید، با بلاگ اکسبیتو همراه باشید.


امور مالی غیرمتمرکز (Defi) چیست؟

دیفای در واقع کلمه‌ای مخفف است که به دو بخش decentralized به معنای غیر متمرکز و finance مسائل مالی تقسیم می‌شود. امور مالی غیرمتمرکز مجموعه‌ای از برنامه‌ها، بسترها و محیط ها است که به افراد اجازه می‌دهد امور مالی مثل وام گرفتن، اقساطی خرید و فروش کردن و مالیات پرداخت کردن را بدون واسطه انجام دهند و یا به بانک، دولت خاصی با سیستم مالی متمرکز نیازی داشته باشید.


این سیستم به شما اجازه می‌دهد دسترسی کامل روی پولتان داشته باشید و بدون نیاز به سازمان خاصی، امور مالی را انجام دهید. محصولات DeFi خدمات مالی را برای هرکسی که به اینترنت وصل باشد، باز می‌کند و تا حد زیادی تحت مالکیت و نگهداری کاربران است. تاکنون بیش از ده میلیارد دلار ارز دیجیتال از طریق برنامه‌های DeFi جریان داشته و هرروز در حال افزایش است.


دیفای چیست؟

در حالت عادی شما چاره ای جز اعتماد به بانک‌ها و دولت‌ها ندارید؛ یعنی شما فرض را بر این می‌گیرید که یک بانک کامل قانونی و پاک است و هیچ رفتار مالی مشکوکی ندارد. اما وقتی امور مالی غیرمتمرکز باشد بحث کاملا فرق دارد. در این حالت شما مجبور نیستید بخاطر نداشتن جایگزین بهتری برای بانکداری سنتی و سیستم متمرکز از آن استفاده کنید و سرمایه خود را در آن قرار دهید. امور مالی متمرکز یا همان دیفای ارز دیجیتال، لحظه ای در تاریخ است که امور مالی تا ابد تغییر می‌کند.


شاید برایتان سوال شده باشد که DeFi چطور کار می‌کند. این سوال جواب بسیار ساده ای دارد؛ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی پروژه دیفای با ادامه این مقاله همراه باشید.


تولد دیفای

برای اینکه به خوبی بفهمید دیفای چگونه شروع به کار کرد، باید به اول داستان برگردید، امور مالی غیر متمرکز DeFi در سال 2009 با راه‌اندازی بیت کوین آغاز به کار کرد. بیت کوین اولین پول دیجیتال p2p بود که بر روی شبکه بلاک چین ساخته شد. از طریق بیت کوین، ایده ایجاد تحول در دنیای مالی سنتی با استفاده از بلاک چین به گام بعدی در تمرکززدایی سیستم‌های مالی قدیمی تبدیل شد. راه‌اندازی اتریوم و به‌طور خاص قراردادهای هوشمند در سال 2015 همه‌چیز را ممکن کرد.


نحوه عملکرد پروژه دیفای (DeFi)

DeFi از تکنولوژی بلاک چین الهام گرفته و به‌ عنوان برنامه‌های مالی ساخته‌شده بر روی فناوری‌های بلاک چین شناخته می‌شود. بلاک چین به کاربر اجازه می‌دهد که بدون نیاز به هیچ واسطه ای بر پایه قراردادهای هوشمند، کارهای مالی خودشان را انجام دهند.


DeFi از برنامه‌ها و پروتکل‌هایی تشکیل شده است که روی شبکه‌های بلاکچین غیرمتمرکز توسعه داده شده است. این برنامه‌های دیفای ارز دیجیتال برای استفاده از ابزارهای مالی هیچ نیازی به حق دسترسی ندارند؛ پس کاربر با خیال راحت امور مالی را انجام می‌دهد و برای انجام دادن آن به هیچ موسسه مالی یا ارگان متمرکزی نیاز ندارد.


دیفای در ارز دیجیتال

پس می‌توان گفت دیفای ارز دیجیتال:

  1. از قرارداد هوشمند کمک می‌گیرد تا امور مالی را اداره و کنترل کند.
  2. از Dapp ها کمک می‌گیرد تا فرایندهای بانکی و مالی را تسهیل کند.

کاربرد قرارداد هوشمند در دیفای ارز دیجیتال

کدهایی که روی یک بلاک چین پیاده می‌شوند تا در زمان‌های مشخص، دستورات خاصی را اجرا کنند، قرارداد هوشمند هستند. قراردادهای هوشمند امنیت خاطر زیادی برای کاربران ایجاد می‌کنند.


دی‌اپ در دیفای ارز دیجیتال

برنامه غیرمتمرکز، اکوسیستمی از برنامه‌هاست که با کمک قراردادهای هوشمند اموری که معمولا توسط سازمان‌های متمرکز انجام می‌شوند را به صورت غیرمتمرکز انجام دهند. اگر درباره برنامه‌های غیرمتمرکز چیزی نمی‌دانید:


بیشتر بخوانید: برنامه غیرمتمرکز چیست؟


کاربردهای دیفای (DeFi)

حالا که به درک درستی از اینکه دیفای در ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند رسیدید، نوبت این است که با کاربردهای آن آشنا شوید. تمام خدمات مالی که تحت سلطه بانک‌ها، موسسات مالی، دولت‌ها و نهادهاست را در نظر بگیرید؛ دیفای اغلب این خدمات را به صورت غیرمتمرکز در اختیار شما قرار می‌دهد. اما امور مالی تحت حمایت این اکوسیستم در سه قسمت کلی قرار می‌گیرد که بخش‌های اصلی امور مالی شما را تحت پوشش قرار می‌دهد:


  1. خدمات پولی
  2. خدمات مرتبط به وام
  3. صرافی و exchange

خدمات پولی از طریق دیفای

بر اساس چیزی که تا اینجا متوجه شدید، دیفای در واقع یک اکوسیستم مالی است و بدیهی است که انجام کارهای مالی در آن امکان‌پذیر باشد اما منظور ما از کارهای مالی دقیقا چیست؟ مواردی مثل صادر کردن ارزهای پایدار یا همان استیبل کوین‌ها و صدور بیمه نامه هستند.
این فعالیت‌ها که در محیط‌های مالی متمرکز انجام می‌شوند و با کمک دیفای در ارز دیجیتال این فرایند به سادگی حل می‌شود.

وام از طریق دیفای

سیستم وام‌دهی غیرمتمرکز یکی از محبوب‌ترین پروتکل‌های افراد در دیفای است. در سیستم مالی وام‌دهی غیرمتمرکز شما می‌توانید به کمک دارایی‌هایتان که به صورت ارز دیجیتالی نگهداری می‌کنید، برای وامتان وثیقه تعریف کنید. علاوه بر این شما می‌توانید وام خود را در قالب پرداخت فوری پس بدهید. این سیستم که تمام دردسرهای وام‌گیری از سیستم سنتی را رفع و رجوع می‌کند.


دیفای چیست؟

صرافی غیرمتمرکز با استفاده از دیفای

صرافی‌ها انواع مختلف ارز یا فیات را exchange یا جایگزین می‌کنند. در حال حاضر صرافی‌ها متمرکز هستند و توسط دولت‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های متمرکز اداره می‌شوند. دیفای ارز دیجیتال به افراد این امکان را می‌دهد تا افراد ارزهای خود را به صورت غیرمتمرکز تعویض کنند و در مدت زمانی بسیار کوتاه و بدون نیاز به سیستم سنتی و بروکراسی متصل به آن پول خود را exchange کنند. به همین دلیل است که امکان انجام فعالیت‌های صرافی در سیستم مالی غیرمتمرکز خیلی بهتر از صرافی سنتی است.


مزایای دیفای(DeFi)

در سال‌های گذشته مردم در بخش‌های مختلف جهان سعی کرده‌اند از سیستم سنتی مالی فرار کنند و جایگزینی مناسب‌تر و کامل‌تر برای آن پیدا کنند. مزایای اصلی استفاده نکردن از سیستم غیرسنتی این است که شفافیت مالی در آن وجود دارد و از بین رفتن واسطه می‌تواند بستری مناسب برای تراکنش‌های مالی سالم ایجاد کند. کریپتوکارنسی در واقع موفقیت یک سیستم جایگزین برای سیستم مالی سنتی است. حالا امور مالی غیرمتمرکز شرایطی را آماده کرده تا از استفاده حداکثری از ارزهای دیجیتال شکل بگیرد و افراد بتوانند در بهترین حالت از سیستم‌های مالی غیرمتمرکز استفاده کنند.


دیفای در ارز دیجیتال

مزایای اصلی دیفای در ارز دیجیتال بسیار زیاد هستند اما در اینجا به سه مورد از این مزایا اشاره خواهیم کرد.


  1. امنیت بالا
  2. کارمزد پایین
  3. دسترسی جهانی

امنیت بالا

جهان امروز، جهانی است که در آن امنیت و حریم خصوصی به شدت در خطر است. در سیستم امور مالی غیرمتمرکز، هر سرمایه‌گذار مدیریت دارایی خود را شخصا به عهده می‌گیرد و بدون نیاز به اینکه به بانکی مراجعه کند یا از سیستمی متمرکز تاییدیه دریافت کنند تراکنش‌های خود را انجام می‌دهند.


کارمزد پایین

بانک‌ها و سازمان‌های امور مالی بخشی از درآمد خود را از کارمزد تراکنش‌ها به دست می‌آورد. به همین دلیل است که کارمزد تراکنش‌های بین‌المللی بسیار بالا است و دلیل اصلی آن، این است که تراکنش از چندین واسطه عبور می‌کند و هریک از این واسطه‌ها بخشی از این هزینه‌ را دریافت می‌کنند. در نهایت این عدد چنان بزرگ به نظر می‌رسد که کارمزد بسیار بالایی دارد. اما در امور مالی غیرمتمرکز هیچ واسطه‌ای در کار نیست و کارمزد آن خیلی پایین است. این یکی از مهمترین مزایای دیفای است.


دسترسی جهانی

در سیستم سنتی یکی از مهمترین مشکلات این است که سیستم بانکی به جغرافیا متصل است و افراد در نقاط مختلف جهان نمی‌توانند تراکنش‌های خود را انجام دهند. اما در دیفای در ارز دیجیتال، دسترسی جهانی برای هر نوع فعالیت مالی وجود دارد و هیچ محدودیت جغرافیایی دست و پاگیر کاربران نخواهد بود.


سخن آخر

همانطور که متوجه شدید دیفای یکی از مهمترین مفاهیم در جهان ارز دیجیتال است و شما می‌توانید با کمک آن به راحتی و به خوبی تمام امور مالی خود را انجام دهید و نگران واقعیت این نباشید که پول شما مشکوک است یا ممکن است یک سازمان از پول شما استفاده منفی کند. اگر همچنان در بخشی از مفهوم دیفای سوالی دارید، در کامنت‌ها از ما بپرسید.