کاربران ارزهای دیجیتال و حتی آنها که از دور شاهد این بازار هستند، از نوسانات بالای قیمت رمزارزها باخبر هستند. اما نوعی ارز دیجیتال با نام استیبل کوین پدید آمده که دارای قیمت ثابتی است. این نوع از ارزهای دیجیتال با هدف کاستن از نوسان‌های رمزارزها به وجود آمده‌اند. برای آشنایی با این نوع از توکن‌ها و چگونگی کسب درآمد از آنها با اکسبیتو همراه باشید.

استیبل کوین (Stablecoin) چیست؟

استیبل کوین نوعی ارز دیجیتال است که طراحی شده تا قیمت ارزهای دیجیتال را ثابت نگه دارد. به این نوع از رمز ارزها دارایی ثابت دیجیتال هم گفته می‌شود. دارایی ثابت به این معنا است که ارزش این نوع پول دیجیتال مانند دیگر رمزارزها دستخوش تغییرات نمی‌شود. از این نوع ارزهای دیجیتال برای مبادله استفاده می‌شود. یعنی هر زمان که شما اراده کردید کریپتوکارنسی را به پول کشور خود تبدیل کنید، ابتدا باید آن را به یکی از توکن‌های پایدار تبدیل کنید. ارزش این کوین‌ها به عوامل مختلفی مانند پول فیات، دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده و فلزات گران‌بها وابسته است.

مهم‌ترین استیبل کوین ها کدامند؟

مهم‌ترین ارزهای پایدار دارای پشتوانه فیات هستند. در میان همه ارزهای پایدار، تتر شناخته‌ شده‌ ترین و پرکاربردترین آنها است. حجم دادوستد روزانه تتر بسیار بالا است و گوی سبقت را از بیت کوین و اتریوم نیز ربوده است. در ادامه به نام برخی از توکن‌های پایدار اشاره شده است که برای خرید هر یک می توانید از طریق لینک های درج شده اقدام کنید.


سازنده استیبل کوین ها چه کسانی هستند؟

ارزهای پایدار سازنده فردی ندارند، یعنی اشخاص حقیقی آنها را نساخته‌اند. این رمز ارزها به‌طور معمول به‌وسیله شرکت‌ها، صرافی‌ها، بانک‌ها و دیگر نهادهای مالی با هدف سرعت بخشیدن به مبادلات تجاری و تراکنش‌ها ساخته می‌شوند.

what is stabecoin

تاریخچه ساخت استیبل کوین ها

تاریخچه ساخت ارزهای دیجیتال قدمت زیادی ندارد و تاریخ ساخت ارزهای پایدار نیز به همین صورت است. پرکاربردترین ارز پایدار تتر است که تاریخ ساخت آن به سال 2014 می‌رسد.

هدف از طراحی استیبل کوین ها چیست؟

مهم‌ترین دلیل طراحی ارزهای دیجیتال پایدار، مقابله با نوسان‌های کریپتوکارنسی‌ها است. برخلاف ارزهای دیجیتال دیگر که قیمت ثابتی ندارند و ممکن است ارزش آنها در بازار به‌شدت بالا یا پائین بیاید، ارزش ارزهای پایدار ثابت است. این مسئله از دارایی کاربران در برابر نوسان‌های قیمت ارزهای دیجیتال نگهداری می‌کند.

دلیل محبوبیت استیبل کوین ها چیست؟

ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین همواره با تغییرات قیمت بسیاری روبه‌رو هستند. برعکس آنها، ارزهای پایدار از نوعی ثبات قیمت برخوردارند که این کریپتوکارنسی‌ها را به ارزهای محبوبی در بین کاربران تبدیل ساخته است. ارزهای پایدار نوعی صندوق پس‌انداز امن برای کاربران به شمار می‌روند که ارزش دارایی آنها را حفظ می‌کند. دلیل دیگر اهمیت ارزهای دیجیتال، ارزش ثابت آنها در زمان مبادله است. مردم نیاز دارند تا از نوعی پول در خرید و فروش روزانه استفاده کنند که ارزش ثابت و مشخصی داشته باشد. به همین دلیل هم این نوع رمزارزها مورد استقبال گسترده قرار گرفته است.

ویژگی‌های استیبل کوین ها چیست؟

از مزایا و معایب ارزهای پایدار به موارد مختلفی می‌توان اشاره کرد:

  • نوعی دارایی دیجیتال، اما با ارزش ثابت هستند.
  • در سیستم بلاک چین استفاده می‌شوند که سیستمی با امنیت بالا است.
  • تراکنش با آنها دارای هزینه پائینی است.
  • دادوستد سریع و ایمن است.
  • دارای پشتوانه هستند و به همین دلیل هم قیمت آنها ثابت است.
  • درک سیستم و ارزش آنها برای کاربران ارزهای دیجیتال و ارزهای فیزیکی آسان است.
  • نوعی ارز متمرکز است. دولت‌ها و نهادها از پول متمرکز پشتیبانی می‌کنند. ساختار متمرکز پول مستعد آسیب‌پذیری، مانند ورشکستگی نهاد پشتیبان آن است.
  • برای اطمینان نیاز به طرف سومی دارند که از آنها حمایت کند. این شخص سوم اغلب یک نهاد دولتی یا خصوصی است.
  • برای تایید ارزش دارایی‌ها، نیاز به حسابرسی بیرونی دارند.
  • بازده کمتری در سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال دارند.

انواع استیبل کوین ها کدامند؟

دسته بندی ارزهای پایدار با توجه به نوع پشتیبانی آنها صورت می‌گیرد. از این دیدگاه می‌توان انواع توکن‌های پایدار را به چند دسته تقسیم کرد.

1- استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات

پشتوانه برخی از ارزهای پایدار، پول ملی کشورها است. توکن‌های پایداری که پشتیبان آنها دلار آمریکا، ین ژاپن، یورو اروپا یا پول دیگر کشورها است، ساده‌ترین کریپتوکارنسی‌های پایدار هستند. این گروه از پول‌های دیجیتال ارزشی برابر پشتوانه خود دارند. در واقع بانک مرکزی کشورهای مختلف از ارزش این نوع دارایی‌ها حفاظت می‌کند.


تتر شناخته‌ شده‌ ترین ارز پایدار است که ارزش فعلی آن در بازار، به تاریخ امروز سوم مارچ 2022، به 80.11 میلیارد دلار می‌رسد. این ارز پایدار سومین رتبه را در بازار دادوستد کریپتوکارنسی‌ها به خود اختصاص داده است. پشتوانه تتر، دلار آمریکا است. پس از تتر، یواس‌دی‌کوین که متعلق به شرکت سیرکل (circle) است، در رتبه دوم قرار گرفته است. پس از آن نیز کوین بیس، بایننس یواس‌دی و دای در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

ویژگی‌های ارزهای پایدار با پشتوانه ارز فیات

  • عملکرد این‌گونه رمز ارزها برای کاربران بازار قابل‌درک هستند.
  • دارای ثبات هستند و دچار نوسان‌های شدید قیمتی نمی‌شوند، چرا که مورد حمایت یک سیستم دولتی یا اقتصادی هستند.
  • ارزهایی پایدار هستند و می‌توانند اعتماد کاربران معمولی بازار ارزهای دیجیتال را به خود جلب کنند.
  • متمرکز هستند و ساختار متمرکز پول، همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، آسیب‌پذیر و دارای ریسک‌های مختلف ورشکستگی، رکود اقتصادی و دیگر ریسک‌ها است.
  • نیازمند اعتماد به سیستم حمایت‌کننده آن است.
  • برای تایید اعتبار حساب نیاز به حسابرسی دارند.

2- استیبل کوین با پشتوانه دارایی یا کالا

این نوع از کوین‌ها هم شبیه به ارزهای پایدار با پشتوانه ارز فیات هستند. تفاوت این دو نوع ارز در پشتوانه فیزیکی این نوع از توکن‌ها است. ارزهای پایدار با پشتوانه دارایی فیزیکی را وثیقه‌هایی مانند طلا پشتیبانی می‌کنند. برخی از این ارزهای پایدار هم با پشتوانه ملکی حمایت می‌شوند.


یکی از نمونه‌های کوین‌های پایدار با پشتوانه دارایی فیزیکی تتر گلد (XAUT) است که آن را هم شرکت تتر عرضه کرده است. هر واحد از این ارز پایدار دارای ارزشی برابر با یک اونس طلای لندن است. از دیگر نمونه‌های این نوع کریپتوکارنسی می‌توان به پکس گلد (Pax Gold) و دیجیکس گلد (Digix Gold) اشاره کرد.

ویژگی‌های ارزهای پایدار با پشتوانه دارایی یا کالا

  • پشتیبان این نوع از ارزهای پایدار دارایی‌های شناخته‌شده‌ای مانند طلا و ملک است.
  • دارای ثبات هستند، از آن نظر که قیمت پشتوانه آنها به‌طور نسبی پایدار است.
  • به آسانی قابل نقد شدن هستند.
  • متمرکز هستند.
  • رسیدگی به آنها نیازمند حسابرسی است که کاری وقت‌گیر و دارای هزینه است.

3- استیبل کوین با پشتوانه ارز دیجیتال

پشتیبان این نوع از توکن‌های پایدار، ارزهای دیجیتال دیگر مانند بیت کوین یا اتریوم است. برخی از این کوین‌های پایدار هم به‌وسیله جمعی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شوند. ارزهای پایداری که فقط به‌وسیله یکی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شوند، ریسک‌پذیرتر هستند. به این دلیل که ارز دیجیتال مورد نظر ممکن است دچار نوسان‌های قیمتی بالا شود، اطمینان توکن‌های پایداری که پشتیبان آنها گروهی از رمزارزها هستند، بیشتر است.


این نوع ارزهای دیجیتال از وام‌گیرندگان شبکه می‌خواهند تا ارزهای خود را در قراردادهای هوشمند قفل کنند. اگر ارزش وثیقه‌ها در این نوع دارایی دچار کاهش بسیار شود، توکن‌های وثیقه نقد می‌شوند تا از ضررهای بیشتر جلوگیری شود. از شناخته‌شده‌ترین کوین‌های پایدار با پشتوانه رمزارزها می‌توان به ارز دای (DAI) اشاره کرد. هر واحد از ارز دای برابر با یک دلار آمریکا است.

ویژگی‌های ارزهای پایدار با پشتوانه ارز دیجیتال

  • غیرمتمرکز هستند.
  • قابلیت نقدشوندگی دارند. یعنی به آسانی می‌توان آنها را در شبکه‌های بلاک چین از یک رمزارز به رمزارز دیگر تبدیل ساخت.
  • نیاز به حسابرسی بیرونی برای کنترل تراکنش‌ها ندارند.
  • دارای شفافیت هستند و قابلیت پیگیری دارند. هریک از تراکنش‌های آنها در بلاک چین ثبت می‌شود.
  • امکان نابودی و از بین رفتن دارند. چنانچه ارزش پشتوانه‌های آنها تا حد مشخصی سقوط کند، این ارز پایدار نیز می‌تواند نابود شود.
  • با توجه به نوسان ارزهای پشتیبان این‌گونه از توکن‌های پایدار، بسیار بی‌ثبات تر از دو نوع پیشین هستند.

4- استیبل کوین بدون پشتوانه یا الگوریتمی

هیچ نوع دارایی پشتیبان این دسته از کوین‌های پایدار نیستند و عملکرد آنها مانند عملکرد بانک‌های مرکزی است. این دسته از رمزارزهای پایدار از مکانیسم توافقی برای کاهش یا افزایش عرضه رمزارزها استفاده می‌کنند. یعنی با ایجاد تقاضای جدید برای این ارزها، آنها به بازار عرضه می شوند تا قیمتشان به قیمت پایدار پیشین نزدیک شود. در صورت عرضه بیش از حد نیز با مدد از روش توکن‌سوزی یا خارج کردن توکن‌ها از بازار رمزارزها، قیمت آنها پایدار نگه داشته می‌شود.


بیشترین عامل پایداری قیمت این نوع از توکن‌های پایدار، قراردادهای هوشمند و الگوریتم‌های پیچیده است. ارز دیجیتال دای که از سیستم وثیقه ارز دیجیتال برای ثبات قیمت خود بهره می‌برد، جزو توکن‌های الگوریتمی نیز به شمار می‌رود. کوین پایدار ترا (Terra) از معروف‌ترین ارزهای پایدار الگوریتمی است. پروتکل ترا راهکاری مبتکرانه برای ثابت ماندن ارزش توکن خود در بازار ارائه کرده است. این شبکه با عرضه ارزهای بومی مانند لونا (LUNA) که ارزشی برابر با ارزهای فیزیکی پرطرفدار مانند دلار، یورو و ین دارند، قیمت کوین‌ها را ثابت نگه داشته است.

what is stabecoin

ویژگی‌های ارزهای پایدار بدون پشتوانه

  • غیرمتمرکز هستند.
  • با توجه به عرضه آنها در زمان نیاز، و از بین بردن آنها در زمان مازاد، ارزش آنها یکسان باقی می‌ماند. وجود می‌آیند و از بین می‌روند.
  • با توجه به عرضه آنها در زمان نیاز، و از بین بردن آنها در زمان مازاد، ارزش آنها یکسان باقی می‌ماند.
  • سیستم پیدایش و نابودی آنها با قانون پیچیده‌ای همراه است.

کاربرد استیبل کوین ها چیست؟کوین‌های پایدار کاربردهای مختلفی دارند:


1- دادوستد روزمره:

هر خرید و فروشی در بازار ارزهای دیجیتال نیاز به یکی از کوین‌های پایدار دارد.


2- بالاتر بردن سرعت مبادلات مالی در دنیا:

با استفاده از توکن‌های پایدار می‌توان در هر لحظه، در هر جای دنیا پول زیادی را به‌طور مستقیم یا با مدد از قراردادهای هوشمند جابه‌جا کرد.

3- امکان پرداخت هوشمند:

به‌کارگیری ارزهای پایدار امکان پرداخت‌های هوشمند، بر اساس قراردادهای هوشمند را در سرتاسر دنیا فراهم کرده است. یعنی با بهره‌گیری از آنها و با استفاده از قراردادهای هوشمند می‌توان حقوق کارکنان را در هر نقطه دنیا پرداخت کرد.

4- بهبود عملکرد صرافی‌های ارز دیجیتال:

ارزهای پایدار به صرافی‌ها کمک می‌کنند تا جفت ارزهای دیجیتال فیات را در اختیار کاربران قرار دهند. این ویژگی دادوستد را برای صرافی‌ها و کاربران آسان‌تر ساخته است.

5- سرمایه‌گذاری:

یکی از مهم‌ترین کاربردهای ارزهای پایدار، امکان سرمایه‌گذاری آنها است. این ارزها دارای ثبات هستند و دارایی کاربران را به خطر نمی‌اندازند.

محدودیت‌های استیبل کوین ها چیست؟

کوین‌های پایدار با وجود برتری‌های بسیار، دارای محدودیت‌هایی هم هستند:

  • نیازمند اعتمادسازی در سطح جهانی هستند.
  • محدودیت‌های ارزهای فیزیکی شامل آنها هم می‌شود.
  • امکان نقدشوندگی، و تبدیل آنها به طلا، ملک یا... پائین است.
  • یادگیری استفاده از آنها دارای پیچیدگی‌های بسیاری است.

کسب درآمد از استیبل کوین ها چگونه است؟

به ‌دست آوردن درآمد از ارزهای پایدار هم مانند دادوستد رمزارزهای دیگر است. تفاوت بزرگی که در این میان وجود دارد، قیمت ثابت این نوع از توکن‌ها است. قیمت این ارزها پایدار است و برای سود بردن از آنها باید به چشم سرمایه‌گذاری بلندمدت به آنها نگاه کرد. استخراج توکن‌های پایدار هم یکی از راه‌های درآمدزایی از این نوع ارز دیجیتال است. دادن وام هم روش دیگر درآمدزایی با کوین‌های پایدار است.

سرمایه‌ گذاری استیبل کوین ها در صرافی اکسبیتو چگونه است؟

همان‌گونه که اشاره شد، از کوین‌های پایدار می‌توان استفاده‌های مختلفی کرد. یکی از آنها خرید و سرمایه‌گذاری بلندمدت آنها است. از نمونه صرافی‌هایی که می‌توانید ارزهای پایدار را در آن بخرید و پس‌انداز کنید، صرافی اکسبیتو است. صرافی اکسبیتو صرافی ایرانی است و پلتفرم آن نیز به زبان پارسی تنظیم شده است. بدین ترتیب کاربری آن برای همه پارسی‌زبان‌ها آسان است.


برای ثبت نام و احراز هویت در این صرافی راه آسانی پیش روی شما است. پس از ثبت نام نیز کیف پول نرم‌افزاری صرافی در اختیار شما قرار می‌گیرد. با استفاده از این کیف پول می‌توانید به خرید و فروش رمزارزها و ارزهای پایدار بپردازید. توجه شما را به این نکته هم جلب می‌کنم که نگهداری کوین‌های پایدار مانند تتر در کیف پول صرافی اکسبیتو هیچ‌گونه کارمزدی برای شما به همراه ندارد. برای آگاهی کامل از سطوح کاربری و کارمزدها می توانید وارد لینک درج شده شوید و در آنجا سطح خود را براساس معاملاتتان تعیین کنید و مقدار کارمزدهای خرید و فروش ارز دیجیتال را مشاهده کنید.

سرمایه‌گذاری در بازار استیبل کوین ها، و کسب درآمد از آنها نیز دارای راهکارهای ویژه خود است. از این‌رو خرید و فروش آنها هم نیازمند دانشی در زمینه رمزارزها است. اگر شما کاربر جدید این بازار هستید، لازم است با تحقیق کافی و دیدی باز وارد این دنیای تجارت شوید.