تتر (USDT) یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها از نظر ارزش بازار و حجم معاملات در سطح جهان است؛ اما تتر انواع مختلفی دارد. در واقع تتر توسط چندین شبکه بلاک چین مختلف عرضه می‌شود که سرعت و هزینه هریک از آن‌ها با دیگری تفاوت دارد. برای فعالیت صحیح در بازار کریپتو و انتقال صحیح دارایی‌ها در آن، باید تفاوت انواع تتر، مانند تتر TRC-20 و تتر ERC-20 را بدانید. این دو نوع تتر که به ترتیب متعلق به شبکه‌های بلاک چین ترون و اتریوم هستند، بیشتر از تتر شبکه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر شما نیز در معاملات رمز ارزی خود به دفعات از تتر استفاده کرده و می‌خواهید سرعت تراکنش انواع تتر ERC-20 و TRC-20 را با هم مقایسه کنید، با ما همراه شوید تا اطلاعات لازم در این زمینه را با شما به اشتراک بگذاریم.


تتر چیست و در چه شبکه‌هایی عرضه می‌شود؟

تتر چیست و در چه شبکه‌هایی عرضه می‌شود؟

تتر (Tether) اولین استیبل کوین در بازار کریپتو بود که در سال 2014 ارائه شد. تتر توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود؛ بنابراین قیمت تتر (USDT) به‌صورت 1:1 با قیمت دلار آمریکا (USD) برابری می‌کند. پس از تتر، استیبل کوین‌های زیادی ایجاد شدند که همگی قیمت‌های نسبتاً ثابتی دارند؛ اما تتر محبوب‌ترین استیبل کوینی است که توسط تریدرها و سرمایه‌گذاران در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از تتر برای مبادله ارزهای دیجیتال، ذخیره ارزش و حتی به‌عنوان وثیقه برای دریافت وام‌های رمز ارزی استفاده می‌‌شود. تتر ابتدا بر روی شبکه اومنی (Omni) در بلاک چین بیت کوین ارائه شد؛ اما بعدها در شبکه‌های دیگری همچون اتریوم (Ethereum)، ترون (Tron)، سولانا (Solana)، زنجیره هوشمند بایننس (BSC) و برخی از شبکه‌های دیگر نیز مورد عرضه قرار گرفت.


با توجه به استانداردهای متفاوت بلاک چین‌های گوناگون، تترهای شبکه‌های مختلف از نظر مقدار کارمزد و سرعت انتقال با هم تفاوت دارند. ازآنجایی‌که از بین تتر شبکه‌های مختلف، تتر اتریوم (REC-20) و تتر ترون (TRC-20) بیشترین کاربرد را در نزد کاربران دارند، در ادامه به بررسی و مقایسه سرعت این دو تتر می‌پردازیم.


مقایسه سرعت تراکنش انواع تتر ERC-20 و TRC-20

مقایسه سرعت تراکنش انواع تتر ERC-20 و TRC-20

گفتیم که تتر در چندین بلاک چین عرضه می‌شود، اما تترهای اتریوم و ترون کاربرد زیادی دارند. در اینجا یک تعریف کلی از تترهای شبکه اتریوم و شبکه ترون را بیان می‌کنیم.


تتر ERC-20

تمام توکن‌های قابل تعویض در شبکه بلاک چین اتریوم از استاندارد توکن «ERC-20» پیروی می‌کنند؛ بنابراین تترهایی که در اتریوم عرضه می‌شوند نیز همین استاندارد را دارند. تتر ERC-20 مانند سایر توکن‌های ارائه‌شده در اتریوم، امنیت بالایی داشته و در تمام کیف پول‌هایی که از توکن‌های اتریومی پشتیبانی می‌کنند، قابلیت مبادله و انتقال دارد. بااین‌حال، با توجه به کارمزدهای نسبتاً بالای شبکه اتریوم، انتقال مقدار اندک تتر با این شبکه به‌صرفه نیست. به همین خاطر، از تتر ERC-20 برای انتقال مقادیر بالای این توکن استفاده می‌کنند. در واقع افرادی که به سرعت و هزینه اهمیت نمی‌دهند و فقط می‌خواهند انتقال امن و معتبری داشته باشند، از تتر شبکه اتریوم بهره می‌برند.


تتر TRC-20

توکن‌های قابل تعویضی که بر بستر شبکه بلاک چین ترون قرار می‌گیرند، از استاندارد توکن «TRC-20» پیروی می‌کنند؛ بنابراین تترهایی که در این شبکه عرضه می‌شوند نیز همین استاندارد را دارند. تتر TRC-20 بهینگی شبکه ترون را به ارث برده است و یک تتر بهینه برای معامله و انتقال محسوب می‌شود. استفاده از تتر TRC-20 هم سرعت بالاتر و هم هزینه کمتری به نسبت تتر اتریوم دارد؛ به همین خاطر، به یک گزینه ایده‌آل برای مبالات رمز ارزی بسیاری از تریدرها تبدیل شده است. افرادی که سرعت و هزینه برای آن‌ها در اولویت قرار دارد، از تتر شبکه ترون استفاده می‌کنند.


به‌صورت کلی مقایسه تتر ERC-20 و تتر TRC-20 از نظر سرعت و سایر ویژگی‌ها را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید:


مقایسه سرعت تراکنش انواع تتر ERC-20 و TRC-20

سخن پایانی


اگرچه تتر در هر شبکه‌ای که ارائه شود، ارزش آن با یک دلار آمریکا برابری می‌کند و تفاوتی از این نظر بین تتر شبکه‌های مختلف وجود ندارد، اما باز هم شناخت تتر شبکه‌های مختلف اهمیت خواهد داشت. وقتی شما تتر ERC-20 را به آدرس تتر TRC-20 انتقال دهید، تترهای شما به ناکجاآباد ارسال می‌شوند. بنابراین برای اینکه بتوانید تترهای خود را به شبکه درست آن انتقال دهید، باید تتر شبکه‌های مختلف را بشناسید. به غیر از اتریوم و ترون، تترهای سایر شبکه‌ها نیز بسته به شرایط شما می‌توانند در معاملات و پلتفرم‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. اگر یک تریدر مبتدی هستید و می‌خواهید هزینه‌های خود را کاهش دهید، تتر TRC-20 گزینه مناسبی برای شما است؛ اما اگر تمام فعالیت‌های خود را در شبکه اتریوم انجام می‌دهید و می‌خواهید کلیه سرمایه و فعالیت خود را در این شبکه اجرا کنید، باید از توکن تتر ERC-20 استفاده نمایید.