استیبل کوین تتر بعد از بیت کوین و اتریوم در رده سوم بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد. روزانه میلیون‌ها دلار تتر در سراسر دنیا معامله می‌شود و یک ارز پر معامله در سراسر جهان است. این ارز دیجیتال محبوب در سال ۲۰۱۵ بر بستر بلاک چین بیت کوین وارد بازار شد. با این حال به دلیل سرعت پایین بیت کوین، شبکه اتریوم و ترون را نیز به اکوسیستم خود اضافه کرد. بلاک چین ایاس چهارمین بلاک چین غیرمتمرکز است که از تتر میزبانی می‌کند. تتر در سال ۲۰۱۹ رسما اعلام کرد که وارد بلاک چین ایاس شده است. در این مقاله بیشتر با این بلاک چین آشنا می‌شویم و مزیت آن را نسبت به دیگر شبکه‌های تتر بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.
آشنایی با بلاک چین و ارز دیجیتال ایاس

آشنایی با بلاک چین و ارز دیجیتال ایاس

از زمانی که بیت کوین وایت پیپر خود را منتشر کرد، ارزهای دیجیتال زیادی وارد بازار شدند. هرکدام از این کوین‌های جدید، ادعا داشتند که امکانات بیشتری را نسبت به بیت کوین ارائه می‌دهند، یا کاربرد خاصی دارند. بیت کوین به عنوان اولین نسخه از ارزهای دیجیتال، شبکه امن و قابل اعتمادی دارد، اما از مشکلاتی رنج می‌برد. مهم‌ترین مشکلات بیت کوین در سرعت پایین، پشتیبانی نکردن از قراردادهای هوشمند و کارمزد بالا خلاصه می‌شوند. بلاک چین‌های بعدی برای ارتقا و بهبود این مشکلات به وجود آمدند تا عموم مردم بتوانند به راحتی از این تکنولوژی استفاده کنند. اتریوم نقش مهمی را در این میان ایفا کرد و استانداردهای شبکه‌های بلاک‌ چینی را چند پله بالا برد.


بلاک چین ایاس در سال ۲۰۱۷ در رقابت با اتریوم روی کار آمد. این شبکه در همان ابتدای کار، سر و صدای زیادی به پا کرد و به قاتل اتریوم معروف شد. ایاس از مزایای زیادی بهره می‌برد و برای توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در مقیاس بالا بسیار مناسب است. کسب و کارها می‌توانند با کمک بلاک چین ایاس، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی درست همانند اپلیکیشن‌های سنتی بسازند. کارشناسان ایاس را با گوگل پلی و اپل استور مقایسه می‌کنند که نشان از زیرساخت قوی آن دارد.


شبکه ایاس چگونه کار می‌کند؟

شبکه ایاس درست مانند یک کامپیوتر معمولی کار می‌کند. ساختار آن شبیه به نرم‌افزارهایی است که همه می‌شناسیم و از ۳ منبع اصلی تغذیه می‌شود:


1- پهنای باند در این شبکه مسئول نقل و انتقال اطلاعات در کل اکوسیستم است.


2- پردازنده مرکزی یا همان CPU که قدرت محاسباتی لازم را برای اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز فراهم می‌کند.


3- حافظه داخلی یا RAM که اطلاعات را بر بستر بلاک چین ذخیره می‌کند و به سرعت می‌توان این اطلاعات را فراخوانی کرد.


شبکه ایاس از مکانیزم اجماع «اثبات سهام نمایندگی شده» یا (Dpos) استفاده می‌کند. در این مکانیزم، هولدرهای توکن ایاس در مورد ایجاد بلاک‌های بعدی و پردازش تراکنش‌ها رای می‌دهند. هر کاربری که ارز دیجیتال ایاس را داشته باشد، امکان مشارکت در شبکه را دارد. با این حال کسانی برای پردازش تراکنش‌ها انتخاب می‌شوند که بیشترین تعداد توکن EOS را داشته باشند.


انتقال تتر به شبکه ایاس

انتقال تتر به شبکه ایاس

شرکت بلاک وان (Block.one) در میانه سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرد که شبکه ایاس نیز به استیبل کوین تتر اضافه خواهد شد. در نتیجه شبکه ایاس بعد از بیت کوین، اتریوم و ترون به چهارمین بلاک چین برای میزبانی از تتر تبدیل شد. دلیل اصلی این مشارکت، یک صرافی تازه تاسیس بر بستر بلاک چین ایاس بود. صرافی بیت فینکس که یکی از زیرمجموعه‌های شرکت تتر به شمار می‌آید، قصد داشت یک صرافی غیرمتمرکز با نام ایاس فینکس (EOSFinex) بر بستر ایاس ایجاد کند. به همین دلیل استیبل کوین تتر را وارد این شبکه کردند تا به عنوان استیبل کوین اصلی صرافی مورد استفاده قرار گیرد.


با ورود استیبل کوین تتر به شبکه ایاس، صرافی‌های ارز دیجیتال و کیف پو‌ل‌های زیادی در سراسر دنیا اعلام کردند که از آن حمایت می‌کنند. صرافی بزرگ کوین بیس خیلی سریع معامله و ذخیره این توکن را پشتیبانی کرد. این اتفاق برای ارز دیجیتال ایاس نیز خوش یمن بود و طی ۲۴ ساعت یک رشد ۲۵ درصدی را تجربه کرد.


مزایای استیبل کوین تتر در شبکه ایاس

بلاک چین ایاس مزایای زیادی نسبت به دیگر شبکه‌ها دارد و انتخاب مناسبی برای نقل و انتقال تتر به شمار می‌آید. اینجا چند مورد از مهم‌ترین نقاط مثبت ایاس را برای شما عنوان می‌کنیم:


سرعت بالای پردازی تراکنش‌ها

سرعت بالای پردازی تراکنش‌ها

در بلاک چین‌های قبلی مانند بیت کوین و اتریوم، سرعت پردازش تراکنش پایین است. بیت کوین هر تراکنش را در حدود ۱۵ دقیقه پردازش می‌کند و این زمان برای اتریوم به ۱۵ ثانیه می‌رسد. از طرف دیگر تعداد تراکنش‌هایی که در ثانیه پردازش می‌شوند نیز زیاد نیستند. این مساله برای استیبل کوین تتر و معاملات آن نکته منفی به شمار می‌آید، چون حجم معاملات بالایی در مقیاس روزانه دارد و سبب کاهش سرعت در جابجایی دارایی می‌‌شود. بلاک چین ایاس این مشکل را حل کرده و یکی از سریع‌ترین شبکه‌ها در پردازش تراکنش‌هاست. تراکنش‌ تتر در این بلاک چین تنها ۰.۵ ثانیه طول می‌کشد. کاربران می‌توانند بدون نگرانی از معطل ماندن زیاد، تراکنش‌های خود را به صورت لحظه‌ای در بلاک چین ایاس انجام دهند.


خوانایی آدرس‌های انتقال

در شبکه‌های بلاک چینی هر فرد یک آدرس دارد. این آدرس دقیقا مانند شماره کارت بانکی عمل می‌کند. اگر کسی بخواهد به کیف پول شما ارز دیجیتال واریز کند، درواقع آدرس کیف پول شما را در شبکه وارد می‌کند و ارزهای دیجیتال به حساب شما واریز می‌شوند. این آدرس‌ها از اعداد و حروفی تشکیل شده‌اند که در کنار هم هیچ معنایی ندارند و به خاطر سپردن آنها کاری نشدنی است. در شبکه ایاس برای راحتی حال کاربران، آدرس‌ها به عباراتی خوانا تبدیل شده‌اند و هر فرد می‌تواند یک آدرس با معنی برای خود انتخاب کند. به عنوان مثال آدرس کیف پول یک فرد در شبکه اتریوم مانند زیر است:


“0xC2a41fF277d59fAF79F898794585a8B2c9BDB35F”


اما در شبکه ایاس می‌توان آن را به آدرس زیر تبدیل کرد:


“satoshinakamoto12345”


کارمزد بسیار پایین تراکنش‌ها

کارمزد بسیار پایین تراکنش‌ها

کارمزد تراکنش‌ها در شبکه ایاس آنقدر ارزان است که می‌توان آنها را رایگان به شمار آورد. در شبکه اتریوم کاربران برای خرید و فروش تترهای خود باید کارمزد زیادی بپردازند. این کارمزدها در زمان شلوغی شبکه بسیار افزایش می‌یابد و نشان از مقیاس‌پذیری پایین شبکه اتریوم دارد. با این حال بلاک چین ایاس با استفاده از تراکنش‌های موازی توانسته مقیاس‌پذیری زیادی داشته باشد. در صورتی که کاربران توکن‌های EOS خود را نیز استیک کنند، این کارمزدها کاملا رایگان خواهند شد.


سخن پایانی :


استفاده از استیبل کوین تتر تنها به تراکنش‌های هر روزه محدود نمی‌شود و پلتفرم‌های دیفای سهم بزرگی در بازار آن دارند. این پلتفرم‌ها سرویس‌های مالی غیرمتمرکز را به کاربران خود ارائه می‌دهند که هم هزینه پایین‌تری دارند و هم کارآمدتر هستند. کاربران از طریق پلتفرم‌های دیفای و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز‌ می‌توانند وام بگیرند و از تمام سرویس‌های مالی سنتی استفاده کنند. شبکه ایاس یکی از مهم‌ترین شبکه‌ها برای توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است. با قرار گرفتن استیبل کوین تتر در این شبکه، کاربران آن به راحتی می‌توانند دارایی خود را در این پلتفرم‌ها جا به جا کنند و نیازی به شبکه‌های دیگر مانند اتریوم ندارند. درواقع هرچه استیبل کوین تتر شبکه‌های تازه‌ای را به اکوسیستم خود اضافه کند، رشد بیشتری خواهد داشت و جایگاه خود را به عنوان مهم‌ترین استیبل کوین بازار تثبیت خواهد کرد. برای انتقال تتر در شبکه ایاس باید در نظر داشته باشید که آدرس مبدا و مقصد ارز شما یکی باشد تا دارایی شما با امنیت کامل انتقال یابد.