تقریبا تمام افرادی که به نوعی با دنیای ارزهای دیجیتال ارتباط داشته‌اند، اسم خالق بیت کوین را شنیده‌اند. ساتوشی ناکاموتو، شخصیت مرموزی است که ناشناس بودنش خیلی از مردم جهان را کنجکاو کرده است؛ اما واقعا خالق افسانه‌ای اولین ارز دیجیتال بازار چه کسی است؟ در این مقاله می‌خواهیم بیشتر از کسی بشنویم که انقلابی در اقتصاد و فناوری به وجود آورده است.


جالب است بدانید که ساتوشی ناکاموتو اهل کجاست؟ ثروت ساتوشی ناکاموتو چقدر است؟ نامزدهای احتمالی این شخصیت چه کسانی هستند و چطور او با راه‌اندازی بیت کوین، بازارهای مالی جهان را تحت تاثیر قرار داد؟ با ما در بلاگ اکسبیتو همراه شوید.


خالق بیت کوین چه کسی است؟

ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۸ میلادی، به شکلی کاملا ناشناس بیت کوین را عرضه یا بهتر است بگوییم اختراع کرد! وایت پیپر بیت کوین که او در خصوص استفاده از ارزهای دیجیتال معرفی کرد، به طور کلی عصر جدیدی را به روی بشر باز کرد که هنوز نیز راه زیادی برای پیشروی در آن دارد. ابتدا از رمزارزی که ناکاموتو اختراع کرده بود، استقبال نشد و کسی این ارز را نمی‌شناخت؛ ولی بیت کوین از زمان راه‌اندازی‌اش تاکنون به یک نام شناخته شده در اقتصاد جهانی تبدیل شده است.

خالق بیتکوین کیست؟


ساتوشی ناکاموتو همچنان ناشناس است، اما نکاتی درباره‌ی این فرد وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. اگر بپرسید ساتوشی ناکاموتو اهل کجاست؟ باید بگوییم برخلاف این نظریه که او ژاپنی است؛ ساتوشی ناکاموتو به احتمال زیاد یک فرد بریتانیایی بوده یا به هر نحوی گذشته‌ای مربوط به زندگی در این کشور دارد.


از کجا به این موضوع رسیده‌ایم که ساتوشی اهل انگلستان است؟ این فرضیه از آن جهت در لیست گمانه‌زنی‌ها درباره ساتوشی قرار می‌گیرد که او در سبک نوشتاری سند اولین ارز دیجیتال بازار یا همان وایت پیپر بیت کوین، از سبک نوشتاری بریتانیایی‌تبارها پیروی کرده است. با این حساب، یا ساتوشی خود بریتانیایی بوده یا به هر شکلی با فرهنگ انگلستان آشناست.


از دیگر نکاتی که درباره‌ی خالق بیت‌کوین وجود دارد این است که او شناخت و دانش خوبی نسبت به زبان برنامه‌نویسی ++C داشته است. ساتوشی از دو ایمیل اصلی به آدرس‌های satoshin@gmx.com و satoshi@vistomail.com برای ارتباطات خود استفاده می‌کرد. جالب است بدانید که او بعد از هر نقطه، دو فاصله کامل گذاشته و دوباره شروع به نوشتن می‌کرد.


احتمال‌هایی درباره هویت ساتوشی ناکاموتو

تا به حال تحقیقات زیادی برای حل این معما که به راستی «ساتوشی ناکاموتو کیست؟» انجام شده که نتیجه‌‌ای نداشته است. در اینجا فهرستی آماده کردیم از افرادی که پیش‌بینی می‌شود ساتوشی ناکاموتو هستند. با دنبال کردن این لیست می‌توانید حدس بزنید که ساتوشی ناکاموتو کیست و آیا سرانجام پیدا شده یا نه!


هال فینی دانشمند علوم رایانه

هال فینی

هال فینی (Hal Finney)، یکی از نخستین افراد در این فهرست است. او کسی بود که به توسعه نرم‌افزار بیت کوین، کمک زیادی کرد. به جز این، او از دهه ۱۹۹۰، روی پروژه توسعه ارزهای دیجیتال کار کرده و به نظر می‌رسد که از نخستین افراد فعال در این حوزه است.


اگر به دنبال یک توجیه منطقی‌تر برای این ادعا هستید، باید بگوییم که هال فینی در زمان تاسیس انجمن بیت کوین، به عنوان خبرنگار ساتوسی فعالیت می‌کرد. از این عجیب‌تر که وقتی ساتوشی در سال ۲۰۰۹ میلادی، ارسال ایمیل در انجمن بیت کوین را به کلی متوقف کرد، هال نیز دیگر ایمیلی در انجمن ارسال نکرد. این باعث می‌شود تا به این نتیجه برسیم که «هال فینی» همان «ساتوشی ناکاموتو» است. البته او هرگز این ادعا را نپذیرفت و قطع کردن ارسال ایمیل‌هایش نیز به شکلی می‌تواند به ابتلای وی به بیماری ALS در همان سال مرتبط باشد.


دوریان ناکاموتو، گزینه‌ی احتمالی ساتوشی ناکاموتو بودن

دوریان ناکاموتو

شخصی بعدی که ادعایی در خصوص ساتوشی بودن وی وجود دارد، دوریان ناکاموتو (Dorian Nakamoto) است. البته این شباهت اسمی که به عنوان اولین سرنخ در نظر گرفته می‌شود، به احتمال زیاد تصادفی است. این تمام ماجرا نیست! جالب است بدانید که محل زندگی دوریان ناکاموتو تنها چند آپارتمان با هارولد فینی فاصله داشته است.


چیزی که از رایانه‌های دوریان به دست آمده، حاکی از آن است که او سابقه‌ی فعالیت جدی در زمینه‌ی علوم کامپیوتر دارد. دوریان ناکاموتو که سال‌ها در حوزه‌ی علوم رایانه تحقیق و کار کرده است، ساتوشی بودن را انکار کرده است. دوریان در بیانیه‌ای که در خصوص انکار ساتوشی بودن خود ارائه کرد، این طور توضیح داد که پیش از آن که ادعای ساتوشی بودن او مطرح شود، در مورد بیت کوین چیزی نشنیده بود.


نیک سابو یکی از گزینه‌های احتمالی ساتوشی ناکاموتو بودن

نیک سابو

نیک سابو (Nick Szabo)، یکی از گزینه‌های احتمالی ساتوشی ناکاموتو بودن است. سابو در علم کامپیوتر مهارت بالایی دارد و در حوزه‌‌های حقوق و اقتصاد نیز متخصص است. سابو از دهه ۱۹۹۰میلادی مطالعات و مشارکت زیادی درباره‌ی ارزهای رمزنگاری داشته است.


پیشینه علمی سابو، این احتمال که او ساتوشی ناکوموتو است را تقویت می‌کند. دانش پایه‌ای او در خصوص کدنویسی و تحقیقاتش درباره‌ی عملکرد اقتصاد جهانی از دیگر نکاتی هستند که شک مردم را به ساتوشی ناکاموتو بودن این دانشمند کامپیوتری تقویت کرده است.


جالب است بدانید که نیک سابو، مخترع نرم‌افزار رمزنگاری بیت‌گلد (Bit-Gold) است. علاوه بر این، نیک سابو به خاطر ارائه طرح قراردادهای هوشمند بر روی بیت کوین و سایر پلتفرم‌های رمزنگاری شناخته می‌شود. به طور کلی نیک سابو نقش فعالی در حوزه کریپتو و بیت کوین داشته است. همچنین آدرس شبکه‌ای که ساتوشی در اکثر ایمیل‌های خود از آن استفاده می‌کرد، با کد منطقه‌ای که نیک سابو در آن زندگی می‌کند، مطابقت دارد.


اما چه چیزی باعث می‌شود نیک سابو از لیست گزینه‌های احتمالی ساتوشی ناکاموتو بودن خارج شود؟ سابو آمریکایی‌ است و انگلیسی را به شیوه نگارش آمریکایی‌ها می‌نویسد، یعنی بعد از دو نقطه، دو فاصله نمی‌گذارد. همچنین زبان برنامه نویسی مورد علاقه این دانشمند علوم کامپیوتر، پایتون است و مسلط به زبان ++C نیست.


گفته می‌شود کریگ رایت خالق ارز بیت‌ کوین است

کریگ رایت

کریگ رایت (Craig Steven Wright)، دانشمندی استرالیایی است که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵ میلادی، به عنوان ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. این متخصص علوم کامپیوتر چند مدرک کارشناسی مختلف دارد که دانش و مهارت لازم برای توسعه بیت‌کوین را در اختیارش قرار می‌دهند؛ این تنها یکی از دلایلی است که او را به عنوان ساتوشی معرفی کرده‌اند.


جالب اینجاست که این دانشمند علوم رایانه، خود مدعی ساتوشی بودن است. یک امضای دیجیتالی از سوی کریگ در یکی از آدرس‌های شناخته شده ساتوشی نیز دلیل محکم دیگری بر این ادعا بود. سابقه استرالیایی رایت هم باعث می‌شود که سبک نوشتاری او تقریبا شبیه به انگلیسی بریتانیایی به نظر برسد.


همچنین درست پیش از آن‌که ساتوشی ناکاموتو وایت پیپر بیت کوین را منتشر کند، کریگ رایت در مورد ارز دیجیتال و کاربرد آن در دوران مدرن نوشته بود. البته در مورد کریگ رایت نیز تناقض‌هایی وجود دارد که ما را به این باور می‌رساند که کریگ رایت یک ساتوشی ناکوموتوی جعلی است. در ادامه دلایل ساتوشی نبودن رایت را با هم مرور می‌کنیم.


  • مشخص شده است که پست‌های صفحه وبلاگ کریگ رایت تاریخ قبل خورده‌اند. زمانی که این موضوع مطرح شد، او به شدت به رسانه‌های گروهی حمله کرد.
  • کریگ رایت همچنان در انجمن‌های عمومی ظاهر شده و به ادعای خود ادامه می‌دهد.
  • در سال ۲۰۲۱ میلادی، کریگ برای ادعای خود به قانون متوسل شد ولی نتوانست در دادگاه ثابت کند که ساتوشی است.
  • او تا حد FUD بیت کوین پیش رفت و قول داد که کل بیت کوین خود را بفروشد. در زمان این تهدید، ذخیره بیت کوین ساتوشی ۵۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شد.
  • کل ماجرا حاکی از آن است که کریگ رایت کلاهبردار است و از رسیدن به شهرت از طریق ادعای ساتوشی ناکاموتو بودن، استفاده می‌کند.
آدام بک، دانشمندی که گفته می‌شود ساتوشی ناکاموتو است

آدام بک

کسی که بیشترین احتمال را برای ساتوشی ناکاموتو بودن دارد، آدام بک (Adam Back) است. این احتمال وجود دارد که او ساتوشی ناکاموتوی واقعی باشد، چون نام این فرد در کنار نام افرادی مانند وی دای، دیوید چاوم و هارولد فینی آمده که از پیشگامان ارز دیجیتال در جهان بودند. او مدرک دکتری خود را در رشته سیستم‌های کامپیوتری توزیع شده دریافت کرده است.


آدام بک در سال ۱۹۹۷ یک سیستم ارز دیجیتال آزمایشی به نام هش‌کش (Hashcash) را اختراع کرده و با سیستم‌های رمزنگاری به خوبی آشناست. سبک نوشتار این دانشمند علوم رایانه به شیوه نگارش ساتوشی ناکاموتو شباهت دارد. هر دوی آن‌ها از روش نوشتاری انگلیسی بریتانیایی استفاده می‌کنند و حتی او پس از اتمام نقطه در جمله، دو فاصله می‌گذارد. این گزینه احتمالی ناکاموتو بودن، متخصص زبان برنامه نویسی ++C است و این زبان برنامه نویسی را به دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی ترجیح می‌دهد.


به نظر می‌رسد که آدام بک در خصوص باگ‌های اولیه بیت کوین اطلاعاتی دارد. او که اهل لندن در انگلستان است، با نقدهای سیاسی‌ای که به صورت رمزی بیان می‌کند، به شهرت رسیده است. برخلاف شواهدی که وجود دارد، آدام بک همیشه ساتوشی ناکاموتو بودنش را انکار کرده است.


چطور ساتوشی ناکاموتو هویتش را اثبات می‌کند؟

ساتوشی ناکاموتو چطور می‌تواند هویتش را اثبات کند؟

اگر ساتوشی ناکاموتو بخواهد هویت خود را فاش کند، باید پیامی را با کلید نخستین بلاک بیت کوین یعنی Genesis Block امضا کند. به این صورت مطمئن خواهیم شد که او خود ساتوشی است. اگر چه ثروت ساتوشی ناکاموتو نیز به عنوانی یک فاکتور مهم در نظر گرفته می‌شود، اما این چیزی نیست که بخواهیم بر مبنای آن به صورت قطعی قضاوت کنیم.


چرا سازنده بیت کوین هویتش را فاش نمی‌کند؟

قطعا این خود ساتوشی است که نخواسته هویتش تا به امروز فاش شود. اگرچه افراد زیادی تا به حال ادعا کرده‌اند که ساتوشی ناکاموتو هستند، اما او خواسته بیت کوین به عنوان یک هدیه به جهان عرضه شود و به آن‌ها، پلتفرمی از معاملات آزاد بدهد.


به نظر می‌رسد که ساتوشی آینده نگری خاصی در خصوص بیت کوین به عنوان یک ارز غیرمتمرکز داشته و می‌دانسته که این ارز دیجیتال باید به طور ارگانیک رشد کند. بدون رهبر یا شخصیت! هر گونه اطلاعیه یا اظهار نظر در مورد ناکاموتو ممکن است به تغییرات قیمت منجر شود. بازار ارزهای دیجیتال، با پتانسیل بالایی برای درآمدزایی همراه بوده و در صورتی که بتوانید از نبض‌های بازار به خوبی اطلاع پیدا کرده و بر موج‌های آن به خوبی سوار شوید، به سود مناسبی دست خواهید یافت.


ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین.jpg

ساتوشی ناکاموتو چقدر بیت کوین در اختیار دارد؟

ثروت ساتوشی ناکاموتو نزدیک به یک میلیون بیت کوین برآورده شده و او را ثروتمندترین ماینر بیت کوین می‌دانند. البته طبق تحقیقات به نظر می‌رسد که او می‌توانسته و فرصت داشته که همچنان بیت کوین‌های بیشتری استخراج کند، اما به دلایلی این کار را انجام نداده و به همین اندازه بسنده کرده است. در حقیقت همین باعث شده که خرید ارز دیجیتال بیت کوین جذابیت زیادی داشته و بازار معاملات آن، هرگز از رونق نیفتد.


نتیجه گیری

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که ساتوشی ناکاموتو اهل کجاست و به راستی او کیست؟ اما گمانه زنی‌های زیادی در این خصوص انجام شده و اکنون اطلاعات زیادی درباره او داریم. شما در میان لیست بالا، کدام شخص را بیشتر نزدیک به ساتوشی دانسته و احتمال می‌دهید که خود او باشد؟


شما چه دلایل دیگری را عامل مخفی ماندن هویت ساتوشی ناکاموتو می‌دانید؟ به نظر شما ساتوشی ناکاموتو بالاخره پیدا می‌شود یا هیچ‌وقت خودش را نشان نمی‌دهد؟