در دنیای ارزهای دیجیتال، به‌ندرت می‌توان چهره بزرگی را یافت که جنجالی نباشد. راجر ور دقیقاً چنین فردی است. او به‌عنوان یکی از اولین و سرسخت‌ترین حامیان و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال، نام مستعار «مسیح بیت کوین» را به خود اختصاص داد. بااین‌حال، در چند سال گذشته، نظرات و سرمایه‌گذاری‌های وی در ارزهای دیجیتال عامل ایجاد دوقطبی‌ و تفرقه در فضای کریپتو بوده است. حال، راجر ور کیست و چرا به او لقب مسیح بیت کوین را داده‌اند؟‌ نقش او در ساخت بیت کوین کش چه بود؟ با ما در این مقاله همراه باشید.


آشنایی با راجر ور؛ مسیح بیت کوین

آشنایی با راجر ور؛ مسیح بیت کوین

راجر ور کیست؟ راجر ور یک کارآفرین آمریکایی است که در سال 1979 متولد و در ایالت کالیفرنیا بزرگ شد. او از سال 1997 تا 1999 در دی آنزا (De Anza)، یک کالج محلی در کوپرتینو تحصیل کرد و در رشته‌های اقتصاد، ریاضی، نجوم و فیزیک مشغول به درس خواندن بود.


راجر ور زمانی که در کالج حضور داشت، شرکتی به نام مموری دیلرز (Memorydealers) را راه‌اندازی کرد که مموری و تجهیزات شبکه، فرستنده‌ها و لوازم جانبی مربوط به سیسکو (Cisco) را به فروش می‌رساند؛ اما در آخر تحصیل را رها کرد و وارد تجارت شد و بیش از یک دهه به‌عنوان مدیرعامل شرکت خود فعالیت کرد.


راجر ور چگونه با بیت کوین آشنا شد؟

راجر ور چگونه با بیت کوین آشنا شد؟

راجر ور ادعا می‌کند که بیت کوین را در اوایل سال 2011 کشف کرده و آن را «یکی از مهم‌ترین اختراعات تاریخ بشریت» می‌داند.


او پرداخت بیت کوین را به وب‌سایت Memorydealers.com اضافه کرد و به مشتریان این امکان را داد تا پرداخت‌های خود را با بیت کوین انجام دهند. او با خرید بیت کوین در اولین روزهای این ارز دیجیتال، زمانی که ارزش هر BTC کمتر از 1 دلار بود، بر اساس برخی برآوردها، مجموعاً بیش از چهارصد هزار بیت کوین جمع‌آوری کرد. بااین‌حال، به احتمال زیاد اندوخته‌های وی به دلیل تامین مالی پروژه‌هایش به مرور زمان کاهش یافته‌اند.


راجر ور چه نقشی در توسعه بیت کوین کش داشت؟.

راجر ور چه نقشی در توسعه بیت کوین کش داشت؟

راجر ور یکی از اولین حامیان و سرمایه‌گذاران بیت کوین بود. بااین‌حال، پس از گذشت چند سال، به نظر می‌رسید که او دیگر موافق بیت کوین نیست؛ یا حداقل، دیدگاهی را اتخاذ کرد که برخی آن را یک عقب‌نشینی می‌دانستند.


به‌عنوان مثال، در مصاحبه‌ای در سال 2017، او گفت که واقعاً نگران آینده این ارز دیجیتال است. او از سوداگری بیش از حد در بازار بیت کوین ابراز تاسف کرد و ادعا نمود که توسعه‌دهندگان استفاده از آن به‌عنوان پول را به تباهی کشانده‌اند.


راجر ور همسو با بخش کوچکی از توسعه‌دهندگان کریپتو از یک هاردفورک سخن به میان آورد (یک تغییر اساسی در پروتکل بلاک چین که زنجیره را به دو شاخه تقسیم کرده و بلاک‌ها و تراکنش‌های قبلی را نامعتبر می‌کند). او اظهار داشت: «واقعیت این است که کاربرد بیت کوین لطمه خورده است.» او خواستار افزایش اندازه بلاک بود، تغییری که به اعتقاد او به مشتریان امکان می‌دهد هزینه کالاها و خدمات را به‌راحتی با بیت کوین پرداخت کنند و درعین‌حال از کارمزدهای پایین‌تر بهره ببرند. مخالفان بر این باورند که چنین گامی می‌تواند تمرکززدایی بیت کوین را مختل کند و بر رویه پردازش تراکنش‌ها در شبکه تأثیر منفی بگذارد.


هاردفورک‌ها همچنین امکان ایجاد نسخه‌های جدید یک ارز دیجیتال را فراهم می‌کنند و در واقع، اکنون به نظر می‌رسد ور بیشتر مدافع بیت کوین کش (Bitcoin Cash) به‌عنوان یک هارد فورک بیت کوین است که در آگوست 2017 ایجاد شد. ور حتی تا آنجا پیش رفت که اظهار نمود «معاملات نهانی» (insider trading) بیت کوین کش در صرافی ارز دیجیتال محبوب کوین بیس جرم نیست.


بیت کوین کش و بیت کوین چه تفاوتی دارند؟

بیت کوین کش و بیت کوین چه تفاوتی دارند؟

با گذشت زمان، تفاوت‌های بین بیت کوین و بیت کوین کش افزایش یافتند؛ زیرا توسعه‌دهندگانی که روی این دو شبکه کار می‌کردند اهداف متفاوتی در ذهن داشتند. در نهایت تفاوت‌های بین این دو ارز دیجیتال آنقدر بزرگ شد که اکنون به‌عنوان دو رمز ارز کاملاً متفاوت دیده می‌شوند.


تفاوت اندازه بلاک

تفاوت اصلی بین بیت کوین و بیت کوین کش در اندازه بلاک آن‌ها نهفته است. درحالی‌که اندازه بلاک در شبکه بیت کوین 1 مگابایت است، در بیت کوین کش، اندازه بلاک به 32 مگابایت افزایش یافته است. این باعث شده که بیت کوین کش بتواند در هر ثانیه 200 تراکنش را پردازش کند و کارمزد تراکنش‌ها را بسیار کاهش دهد.


ازآنجایی‌که تاکنون بیت کوین کش به اندازه کافی تراکنش‌ برای پر کردن فضای بلاک اضافی خود پردازش نکرده، اندازه این بلاک چین، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، به‌طور تصاعدی رشد نداشته است.


الگوریتم تنظیم سختی شبکه

الگوریتم تنظیم سختی شبکه

یکی از تفاوت‌های اصلی بیت کوین و بیت کوین کش، الگوریتم تنظیم سختی شبکه بوده که به BCH اضافه شده است. ازآنجایی‌که هر دو شبکه از یک طرح هش SHA-256 استفاده می‌کنند، ماینرهای بیت کوین می‌توانند زمانی که استخراج برایشان سودآور نیست، به شبکه بیت کوین کش روی بیاورند.


این بدان معناست که با توجه به نوسانات بازار، قدرت محاسباتی پشت شبکه می‌تواند بسیار متفاوت باشد. الگوریتم تنظیم سختی تضمین می‌کند که بلوک‌ها هر 10 دقیقه و با سرعتی ثابت تولید می‌شوند؛ به‌ این‌ شکل که در صورت عقب‌تر بودن از زمان‌بندی مورد نظر، سختی شبکه را به نصف کاهش می‌دهد، یا اگر جلوتر از برنامه باشند، آن را دو برابر می‌کند.


قراردادهای هوشمند و امور مالی غیرمتمرکز

همان‌طور که جک دورسی، مدیرعامل سابق توییتر، اظهار کرد، بیت کوین از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند، اگرچه تلاش‌هایی برای کمک به ایجاد خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) بر روی این شبکه درحال انجام است. در همین حال، بیت کوین کش شروع به استفاده از زبان‌ قرارداد هوشمند Cashscript کرده تا عملکردهای پیچیده‌تری را در این بلاک چین فعال کند.


صدور توکن

صدور توکن

برای انتشار توکن‌ روی بلاک چین، پروژه‌ها باید از لایه امنی (Omni)، پلتفرمی برای ساخت و معامله ارزهای دیجیتال استفاده کنند. تراکنش‌های Omni، تراکنش‌های نسل جدید بیت کوین هستند، اما این شبکه بیشتر روی استیبل کوین‌ها متمرکز شده است.


از سوی دیگر بیت کوین کش پروتکل سمپل لجر (SLP) را ایجاد کرده که این پروتکل به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا بر روی بلاک چین بیت کوین کش توکن صادر کنند.


برخی از دارایی‌ها هم در لایه Omni و هم به‌عنوان توکن SLP صادر شده‌اند، چراکه اجرای یک توکن بر روی بلاک چین‌های مختلف، انتخاب شبکه مورد نظر را برای کاربران آسان‌تر می‌کند.


پروتکل SLP از توکن‌های NFT نیز پشتیبانی کرده؛ بااین‌حال، میزان استفاده از آنها در بلاک چین بیت کوین کش در مقایسه با اتریوم یا سایر بلاک چین‌ها محدود است.


جایگزینی با کارمزد

جایگزینی با کارمزد (Replace-by-fee) یک ویژگی در شبکه بیت کوین است که به شخص اجازه می‌دهد تراکنش تأییدنشده را با نسخه دیگری از آن تراکنش با کارمزد بالاتر جایگزین کند.


RBF را می‌توان زمانی استفاده کرد که تراکنش‌ها باید در سریع‌ترین زمان ممکن پردازش شوند. بااین‌وجود، منتقدان آن ادعا می‌کنند که ممکن است دوبار خرج کردن (Double Spending) یک توکن را آسان‌تر سازد. آنها استدلال می‌کنند که یک مهاجم می‌تواند یک تراکنش را با کارمزد بسیار کمی برای پرداخت هزینه کالا یا خدمات با استفاده از RBF ارسال کند. اگر گیرنده تا مشاهده تأییدیه‌های (Confirmation) کافی در شبکه منتظر نماند، می‌تواند همان تراکنش را با کارمزد بالاتر به کیف پول خودش ارسال کند.


بیت کوین کش این ویژگی را حذف کرده و تراکنش‌های تاییدنشده را در شبکه خود غیرقابل برگشت نموده است. با توجه به ظرفیت پردازش بالاتر و سریع‌تر تایید شدن تراکنش‌ها، دوبار خرج کردن یک توکن در بلاک چین بیت کوین کش بسیار سخت به نظر می‌رسد.


چرا به راجر ور مسیح بیت کوین می‌گوییم؟

چرا به راجر ور مسیح بیت کوین می‌گوییم؟

در پاسخ به این پرسش که راجر ور کیست؟ باید گفت که او یکی از فعالان و حامیان اصلی بیت کوین از همان روزهای آغازین این ارز دیجیتال بود. او پس از مدتی، لقب «مسیح بیت کوین» را به خود اختصاص داد؛ زیرا بسیاری او را به‌عنوان مبلغ این ارز دیجیتال می‌شناختند.


سایر فعالیت‌های مهم Roger Ver کدامند؟

سایر فعالیت‌های مهم Roger Ver کدامند؟

راجر ور از روزهای ابتدایی بیت کوین، یکی از چهره‌های برجسته در فضای ارزهای دیجیتال بوده و به‌خاطر حمایتش از بیت کوین و ارزهای دیجیتال به‌عنوان وسیله‌های پرداخت معروف است.


حمایت‌های مالی راجر ور از تعدادی از پروژه‌ها و استارت‌آپ‌های محبوب بیت کوین کمک به‌سزایی به راه‌اندازی آن‌ها کرد. او یکی از سرمایه‌گذاران اولیه بیت اینستنت (BitInstant) بود که اکنون از بین رفته است؛ شرکتی که توسط میلیونر بیت کوین و محکوم سابق چارلی شرم (Charlie Shrem) تأسیس شده بود.


ور همچنین از سرمایه‌گذاران قدیمی تعدادی از پروژه‌های بلاک چین از جمله پلتفرم‌های Kraken ،purse.io ،Blockchain.com و Ripple بود. در سال 2012، او Bitcoinstore.com را راه‌اندازی کرد و هزاران قلم کالا را برای فروش به مشتریانی که مجاز به انجام معاملات با بیت کوین بودند، ارائه کرد.


در سال 2015، راجر ور به مدیریت Bitcoin.com مشغول شد؛ یک پورتال وب که خدمات مختلفی را برای بیت کوین و بیت کوین کش ارائه می‌دهد. ور تا آگوست 2019 به‌عنوان مدیرعامل Bitcoin.com خدمت کرد و از آن زمان به رئیس اجرایی این پروژه بدل شد.


در سال‌های اخیر، ور همچنان به مشارکت در پروژه‌های بیت کوین ادامه داده است. او به‌عنوان یکی از بنیانگذاران بنیاد بیت کوین (Bitcoin Foundation) در سال 2012 (یک سازمان غیرانتفاعی با هدف اعتبار بخشیدن به صنعت کریپتو) برای پذیرش بیت کوین توسط مشاغل در سراسر جهان تلاش کرده است.


عیسی مسیح بیت کوین

به‌طور کلی، فعالیت‌های مهم راجر ور در فضای کریپتو عبارت‌اند از:


1- سرمایه‌گذاری اولیه در بیت کوین: ور یکی از اولین سرمایه‌گذاران بیت کوین بود که اولین بیت کوین خود را در سال 2011 خریداری کرد. او از آن زمان یکی از حامیان سرسخت این ارز دیجیتال بوده و در استارت‌آپ‌های مختلف بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده است.


2- تبلیغ بیت کوین: ور مدافع بیت کوین بوده و به پتانسیل آن برای برهم زدن سیستم‌های مالی سنتی باور دارد. او مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های متعددی را برای تبلیغ بیت کوین به‌عنوان یک ارز غیرمتمرکز انجام داده است.


3- پشتیبانی از بیت کوین کش: Roger Ver یکی از حامیان اصلی هارد فورک بیت کوین کش در سال 2017 بود که منجر به ایجاد یک ارز دیجیتال جدید با اندازه بلاک بزرگتر شد. او از آن زمان به‌شدت از بیت کوین کش حمایت کرده و در چندین استارت‌آپ این رمز ارز سرمایه‌گذاری انجام داده است.


4- فعالیت‌های بشردوستانه: ور میلیون‌ها دلار بیت کوین را با هدف کمک مالی به بنیاد آموزش اقتصادی Antiwar.com و بنیاد Electronic Frontier اهدا کرد.


روی‌هم‌رفته، فعالیت‌های راجر ور در فضای کریپتو به افزایش پذیرش و رشد ارزهای دیجیتال به‌عنوان جایگزینی مناسب برای سیستم‌های مالی سنتی کمک کرده‌اند.


سخن پایانی.

سخن پایانی


راجر ور کیست؟ راجر ور یک کارآفرین کالیفرنیایی است که سابقه طولانی در زمینه ارزهای دیجیتال دارد. او از سرمایه‌گذاران و مروجان اولیه بیت کوین بود، تا حدی که لقب مسیح بیت کوین را به خود اختصاص داد.


بااین‌حال، در حوالی سال 2017، مدافع مولتی میلیونر بیت کوین، وفاداری خود را به بیت کوین از دست داد و از ارز دیجیتال جدیدی به نام بیت کوین کش حمایت کرد؛ این تغییر رویکرد، همراه با دیدگاه های آزادی‌خواهانه و برخوردهایش با مقامات دولتی، او را به چهره ای بحث‌برانگیز تبدیل کرده که نامش همیشه در تاریخ ارزهای دیجیتال باقی می‌ماند.