همان‌طور که می‌دانید، واژه‌ی Stable به معنای ثبات، پایایی و آرامش است و دسته‌ای از ارزهای دیجیتال با عنوان استیبل کوین‌ها به‌دنبال همین معانی در دنیای کریپتو هستند. در واقع، استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی محسوب می‌شوند که ارزشی برابر با یک دارایی دیگر دارند و قیمت خود را برابر با آن دارایی حفظ می‌کنند. دراین‌بین، تتر (Tether) سرشناس‌ترین استیبل کوین دنیا است که در ابعادی گسترده مورد پذیرش قرار گرفته و در حجم بسیار بالایی معامله می‌شود. هر واحد تتر قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارد و به کاربران کمک می‌کند که بدون نیاز با دلار، معاملات خود را با تتر انجام دهند.


ازآنجایی‌که تتر نوسانات رایج ارزهای دیجیتال را ندارد، احساسی از ثبات و آرامش را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا به‌دور از نگرانی بابت این نوسانات، ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند. پیام‌آوران این آرامش در دنیای کریپتو، براک پیرس (Brock Pierce)، ریو کالینز (Reeve Collins) و کریگ سلارز (Craig Sellars) هستند. این سه نفر که بنیان‌گذاران اصلی تتر محسوب می‌شوند، دنیای کریپتو را متحول کرده‌اند و یکی از بهترین و کاربردی‌ترین ارزهای دیجیتال را به کاربران ارائه داده‌اند. به‌خاطر همین، در این مقاله، به‌سراغ زندگی بنیان‌گذاران تتر و نقش آن‌ها در دنیای کریپتو رفته‌ایم.


براک پیرس (Brock Pierce)

براک پیرس (Brock Pierce)

براک جفری پیرس (Brock Jeffrey Pierce) کارآفرین، فوتوریست (آینده‌نگر)، بشردوست، اقتصاددان، توسعه‌دهنده و بازیگر بازنشسته‌ی آمریکایی است. عمده‌ی شهرت پیرس به‌خاطر فعالیتش در دنیای ارزهای دیجیتال به دست آمده و او یکی از اصلی‌ترین بنیان‌گذاران تتر (Tether) محسوب می‌شود. یکی از نکات جالب در زندگی‌نامه‌ی پیرس، نامزدی مستقل او در انتخاب ریاست جمهوری ایالات متحده در سال 2020 است. برای اینکه با این شخصیت ممتاز بیشتر آشنا شوید، در این بخش، به واکاوی زندگی‌ او می‌پردازیم.


فعالیت حرفه‌ای

براک پیرس سابقه‌ی تأسیس، مشاوره و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلفی را در کارنامه‌ی خود دارد. او به‌عنوان یکی از پیشگامان دنیای کریپتو شناخته می‌شود و پروژه‌هایی که تأسیس کرده، به بودجه‌های 5 میلیارد دلاری دست یافته‌اند و ازاین‌طریق، برای میلیون‌ها نفر نیز اشتغال‌زایی شده است. او یکی از اولین سرمایه‌گذاران در بیت کوین (Bitcoin) بوده و در زمان فروش جمعی اتریوم نیز حجم عظیمی از این ارز دیجیتال را خریداری کرد. پیرس اولین نفری بوده که از دنیای کریپتو، در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده شرکت کرده است. او رئیس «بنیاد بیت کوین» (Bitcoin Foundation) بوده و به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران پروژه‌های «ایاس الیانس» (EOS Alliance)، «بلاک وان» (Block.One)، «تتر» (Tether)، «بلاک چین کپیتال» (Blockchain Capital) و «مستر کوین» (Mastercoin) شناخته می‌شود. همچنین، او بازار پیشروی بازی‌های مبتنی بر ارز دیجیتال را نیز با عنوان «آی ام آی اکسچنج» (IMI Exchange) توسعه داده که این بازار، سالانه، بیش از 1 میلیارد دلار فروش دارد. این بازار در سال 2016، به مبلغ 100 میلیون دلار به شرکت خدمات مالی و بانکداری «گلدمن ساکس» (Goldman Sachs) فروخته شد.


براک پیرس (Brock Pierce) (2)

علاوه‌بر آن، پیرس یکی از بزرگ‌ترین رسانه‌های جهان را برای گیمرها با نام «زم» (ZAM) تأسیس کرد که این رسانه در سال 2012، توسط «تنسنت» (Tencent) خریداری شد. همچنین، او با راه‌اندازی «آی جی ای» (IGE) در زمینه‌ی بازی‌های مبتنی بر ارزهای دیجیتال، 100 میلیون دلار در سال به دست آورد و سپس این پروژه را فروخت. به‌جز موارد ذکرشده، پیرس در توسعه «دی تِن ای» (D10e)، «کوکوین» (CoCoin)، «پلی سینو» (Playsino)، «ایکس فایر 2.0» (Xfire 2.0)، «گیمز تی‌وی» (Games TV)، «اورتون» (Evertune) و «دن» (DEN) نیز نقش داشته است.


در ضمن، براک پیرس سخنران بسیار محبوبی به حساب می‌آید و در دانشگاه‌هایی مثل استنفورد، یو‌اس‌سی و یوسی‌ال‌ای سخنرانی کرده و مقالات او در نشریاتی مانند نیویورک‌تایمز، رولینگ‌استون و... به چاپ رسیده است.


دنیای بازیگری

براک پیرس در سال 1980، در ایالت مینه‌سوتا به دنیا آمد و در دوران کودکی در تیزرهای تبلیغاتی ایفای نقش کرد. اولین نقش اصلی او حضور در شخصیت «گوردون بمبئی جوان» در فیلم «داکس توانا» (1992) بود. براک در نقش «لوک داونپورت» هم در فیلم «اولین بچه» (1996) حضور داشت و نقش‌های کوچکی نیز در فیلم‌هایی چون «لیگ بزرگ» (1994)، «سه آرزو» (1995)، «زمین منهای صفر» (1996) و... ایفا کرد.


شبکه سرگرمی دیجیتال (DEN)

براک پیرس در سن 16 سالگی از بازیگری بازنشسته شد و به‌عنوان یکی از شرکای جزئی با «مارک کالینز رکتور» (Marc Collins Rector) و «چاد شاکلی» (Chad Shackley) روی یک «شبکه سرگرمی دیجیتال» (Digital Entertainment Network) یا DEN کار کرد. این پروژه توانست 88 میلیون سرمایه خطرپذیر (Venture Capital) را جمع‌آوری کند.


شبکه سرگرمی دیجیتال قصد داشت که محتوای اپیزودیک منحصربه‌فردی را بر اساس علایق مخاطبان ارائه کند. در واقع، DEN یکی از استارتاپ‌های دات‌کام بود که در اواخر دهه‌ی 90، پیش از پذیرش گسترده‌ی اینترنت پهنای باند، بر ایجاد و ارائه‌ی محتوای ویدیویی اورجینال به‌صورت آنلاین تمرکز داشت.


در آن زمان، پیرس اولین نمایش خود را برای نوجوانان ساخت و آن را به نمایش درآورد. او به‌عنوان یک جوان 18 ساله، 250 هزار دلار در سال درآمد داشت و 1 درصد از سهام DEN را به خود اختصاص داده بود.


بیت کوین و ارزهای دیجیتال

در سال 2013، براک پیرس با برادران «بارت» (Bart) و «برادفورد استفنز» (Bradford Stephens) در زمینه‌ی تأسیس شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «بلاک چین کپیتال» (Blockchain Capital) یا BCC همکاری کرد. این پروژه توانست تا اکتبر 2017، 85 میلیون دلار را توسط دو صندوق سرمایه‌ی خطرپذیر جمع‌آوری کند.


همچنین، در سال 2013، با استارتاپی به نام «مستر کوین» در زمینه‌ی عرضه‌ی اولیه‌ی ارزها (ICO) همکاری کرد. مستر کوین نقش مهمی در معرفی توکن‌های جدید داشت و سرمایه‌های زیادی را برای پروژه‌های نوظهور جمع‌آوری کرد. در مارس 2014، براک پیرس و گروهی از سرمایه‌گذاران با استفاده از یک نهاد قبرسی، پیشنهاد خرید دارایی‌های «مت‌گوکس» (Mt.Gox) را ارائه کردند. مت‌گوکس ادعا کرده بود 850 هزار بیت کوین آن به سرقت رفته و در آستانه‌ی ورشکستگی قرار دارد.


در مه 2014، براک پیرس به‌عنوان مدیر «بنیاد بیت کوین» انتخاب شد. پس از آن، عده‌ای از اعضای بنیاد نسبت به مدیران آن ابزار نگرانی کرده و استعفا دادند. این مسئله باعث انحلال بنیاد در سال 2015 شد. در شماره‌ی فوریه‌ی مجله‌ی «فوربس» (Forbes)، دارایی‌های براک پیرس بین 700 میلیون تا 1.1 میلیارد دلار تخمین زده شد که این مسئله او را به یکی از 20 فرد ثروتمند دنیای کریپتو تبدیل می‌کند.


براک پیرس (Brock Pierce) (3)

استیبل کوین تتر

در سال 2014، براک پیرس به‌همراه ریو کالینز و کریگ سلارز ارز دیجیتال تتر (Tether) را پایه‌گذاری کرد. در سال 2019، تتر توانست از نظر حجم معاملات روزانه و ماهانه از بیت کوین پیشی بگیرد. در ژوئیه 2020، پیرس در مصاحبه‌ای گفت که مشارکت او با تتر پایان یافته است؛ اما تتر را یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های دنیای رمزارزها توصیف کرد.


او در ادامه گفت: «من یکی از بنیان‌گذاران این پروژه بودم؛ اما هرگز مدیر و رهبر این پروژه نبودم. در واقع، من به‌طور منفعلانه با این پروژه همکاری می‌کردم. در سال 2015، 100 درصد دارایی تتر خود را به سایر شرکا انتقال دادم و بابت آن هیچ وجهی را دریافت نکردم. در کل، من هیچ درآمدی از تتر نداشتم.»

بلاک وان

در سال 2017، پیرس شرکت «بلاک وان» (Block.One) را پایه‌گذاری کرد. این شرکت، بلاک‌چین «ایاس» (EOS.IO) را با توکن EOS توسعه داد. در عرضه‌ی اولیه EOS چهار میلیارد دلار جمع‌آوری شد که این اتفاق، رکورد عرضه‌های اولیه را در تاریخ کریپتو شکست. تا سال 2018، پیرس مدیر ارشد استراتژی این پروژه بود و سپس، استعفا داد تا در راستای توسعه‌ی جامعه‌ی ایاس فعالیت کند.


تحصیلات

براک پیرس در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در رشته‌ی سینما تحصیل کرد؛ اما در سال اول فارغ‌التحصیل نشد و ترک تحصیل کرد. در کارنامه‌ی او، سابقه‌ی تحصیل در رشته‌ی دیگری دیده نمی‌شود.


ریو کالینز (Reeve Collins)

ریو کالینز (Reeve Collins)

ریو کالینز (Reeve Collins) یکی از بنیان‌گذاران استیبل کوین تتر (Tether) است که تا سال 2015 به‌عنوان مدیرعامل این شرکت فعالیت می‌کرد. همچنین، او یکی از بنیان‌گذاران «بلاک وی» (BLOCKv) محسوب می‌شود که پلتفرمی برای ضرب‌ کردن و توزیع توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) است. یکی دیگر از پروژه‌های توسعه‌ یافته توسط توسط کالینز، «فناوری‌‌های رسانه هوشمند» (Smart Media Technologies) بوده که پلتفرمی سازمانی در حوزه‌ی وب 3 (Web 3) به حساب می‌آید.


فعالیت حرفه‌ای

پیش از تأسیس «فناوری‌های رسانه‌ هوشمند»، ریو کالینز شرکت «بلاک وی» را توسعه داد و به‌عنوان مدیرعامل آن خدمت کرد. بلاک وی دومین شرکت او در حوزه‌ی فناوری بلاک چین محسوب می‌شود. کالینز با برگزاری یک عرضه‌ی اولیه برای بلاک وی، توانست 22 میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کند تا ازاین‌طریق، بستری مناسب برای توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) فراهم شود.


پیش از حوزه‌ی بلاک چین، کالینز سابقه‌ی سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های مختلفی را در کارنامه‌ی خود دارد؛ برای مثال، «بازار ترافیک» (Traffic Marketplace) که یک شبکه‌ی تبلیغات آنلاین است و توسط «ویوندی یونیورسال» (Vivendi Universal) خریداری شد و همچنین، «رد لور» (RedLever) که یک استودیوی سرگرمی بوده و به «گروه رسانه‌ای ادکونیون» (Adconion Media Group) فروخته شد.


ازآنجایی‌که کالینز شیفته‌ی فناوری‌های روز دنیا است، به فناوری بلاک چین روی آورد. اولین سرمایه‌گذاری جامع او در این حوزه، استیبل کوین تتر (Tether) محسوب می‌شود که ارزش دلار آمریکا را در دنیای کریپتو بازنمایی می‌کند.


1997 تا 2002

در سال 1997، ریو کالینز به‌عنوان یک کارمند اصلی در «اَوِنیو اِی رازرفیش» (Avenue A/Razorfish) فعالیت خود را آغاز کرد؛ شرکتی که در دوران اوج «دات کام» با 6.6 میلیارد دلار در بورس عرضه شد. در سال 2000، او «بازار ترافیک» را تأسیس کرد. در سال 2002، کالینز «فیوژن دایرکت» (FusionDirect) را توسعه داد که یک شبکه «بازاریابی تلویزیونی با پاسخ مستقیم» (DRTV) بود و در سال اول، حدود 7 میلیون دلار درآمد داشت.


ریو کالینز (Reeve Collins) (2)

2003 تا 2012

در سال 2005، ریو کالینز «فینگر پرینت پروموشنز» (FingerPrint Promotions) را توسعه داد. فینگر پرینت پروموشنز پلتفرمی است که به استودیوهای سرگرمی و بازاریابی، محصولات تبلیغاتی خلاقانه‌ای را مثل پوشاک و کالاهای سفارشی‌سازی‌شده ارائه می‌کند. کالینز تا سال 2010 مدیرعامل این شرکت بود.


او در سال 2007، «رد لور» را پایه‌گذاری کرد که یک مرکز تولید محتوای آنلاین خلاقانه با کیفیت بالا و توزیع هدفمند بود. علاوه‌بر آن، کالینز در سال 2012، «پالا اینتراکتیو» (Pala Interactive) را توسعه داد که یک ارائه‌دهنده‌ی بازی‌های آنلاین کامپیوتری با هدف کسب درآمد برای گیمرها بود. این پلتفرم زیر نظر ایالات متحده فعالیت می‌کرد و کالینز تا سال 2015، مدیرعامل آن بود.


2013 تا 2019

در سال 2013، مهم‌ترین پروژه‌ی زندگی ریو کالینز کلید خورد. او در این سال، تتر (Tether) را توسعه داد و در سال 2014، به‌همراه براک پیرس و کریگ سلارز، پشتوانه‌ی دلاری موجود در ذخایر شرکت تتر را تأمین کرد. کالینز در مدت‌زمان حضورش در پروژه‌ی تتر، به‌طور کامل بر راه‌اندازی پلتفرم نظارت داشت و مسئول تعیین استراتژی‌های شرکت، توسعه‌ی محصول، ابتکارات پروژه، مدیریت روابط سهام‌داران و شرکای جدید بود. همچنین، کالینز توانست بین تتر و سیستم بانکداری تعامل برقرار کند تا کاربران از طریق این پلتفرم، بتوانند برداشت و واریز دلاری را هم انجام دهند.


در سال 2015، کالینز «بلاک وی» را توسعه داد و تا سال 2018 مدیرعامل آن بود. سپس، در سال 2019، «فناوری‌های رسانه‌ هوشمند» (SMT) را پایه‌گذاری کرد. SMT یک پلتفرم وب 3 سازمانی است که «اَدتِک» (AdTech) را با فناوری‌های مبتنی بر بلاک چین ترکیب می‌کند تا شرکت‌های بزرگ دنیا بتوانند محصولات بهینه‌تری را در اختیار کاربران خود بگذارند.


هدف بعدی

ریو کالینز درباره‌ی فعالیت‌های آتی خود گفته: «هدف من تمرکز بر حوزه‌ی فناوری وب 3 است؛ چراکه این فناوری دنیا را متحول خواهد کرد و از همه‌ی زمینه‌های موجود پیشی خواهد گرفت. وب 3 تأثیر عمیقی بر زندگی دیجیتالی ما می‌گذارد و تجربیات ارزشمندی را به ما ارائه می‌کند.»


تحصیلات

ریو کالینز در رشته‌ی بازاریابی و امور مالی در دانشگاه ایالتی واشنگتن تحصیل کرد و از همین رشته فارغ‌التحصیل شد. سابقه‌ی تحصیلی دیگری در کارنامه‌ی او مشاهده نمی‌شود.


کریگ سلارز (Craig Sellars)

کریگ سلارز (Craig Sellars)

کریگ سلارز (Craig Sellars) یک متخصص بلاک چین و یکی دیگر از بنیان‌گذاران اصلی تتر (Tether) است. او سابقه‌ی فعالیت در پروژه‌های مختلف رمزارزها را در کارنامه‌ی خود دارد و یکی از افراد سرشناس دنیای کریپتو به حساب می‌آید.


فعالیت حرفه‌ای

شهرت کریگ سلارز در دنیای کریپتو به‌خاطر 3 پروژه‌ی زیر بوده است:

  • تتر (Tether)

  • وی اتمیک سیستمز (vAtomic Systems)

  • لایه امنی بیت کوین (Bitcoin’s Omni Layer)

علاوه‌بر این موارد، سلارز به‌عنوان مشاور بسیاری از پروژه‌ها، شرکت‌ها و پلتفرم‌های بلاک چین، مانند «بنیاد امنی» (Omni Foundation)، «بلاک وی» (BLOCKv)، «بیت فینکس» (Bitfinex) و «پلی مث» (Polymath) فعالیت کرده است.


2002 تا 2009

در سال 2002، کریگ سلارز «نت‌کونکس دی اَند سی وایرلس» (Netconx D&C Wireless) را توسعه داد و به‌مدت سه سال و پنج ماه مدیرعامل آن بود. این شرکت روی توسعه‌ی شبکه‌های بیسیم در ابعاد بزرگ برای شهرداری‌ها و مجتمع‌های مسکونی تمرکز داشت. در سال 2004، او به‌عنوان رئیس و مدیرعامل «صفر دو سکیور وایرلس» (02 Secure Wireless) منصوب شد. او توانست این شرکت را گسترش بدهد و فرصت‌های روبه‌رشدی را در بازار برای آن فراهم کند.


در سال 2009، سلارز به‌عنوان مدیر ارشد فناوری به شرکت «ویولِنگث» (Wavelength) پیوست و در آنجا بر روی مدیریت استراتژیک فناوری، توسعه‌ی سیستم‌ها و یکپارچه‌سازی فعالیت‌ها تمرکز کرد. او تا سال 2011، در این شرکت فعالیت داشت و باعث بهبود فرایندهای آن شد.


2010 تا 2014

در ژانویه‌ی 2011، کریگ سلارز با سمت معاون ارشد سیستم‌ها، همکاری خود را با «پاولوف مدیا» (Pavlov Media) آغاز کرد. در اوت 2011، او رئیس راه‌حل‌های نرم‌افزاری این شرکت شد و تا سال 2013، این سمت را بر عهده داشت. در این سال، به‌عنوان مدیر ارشد فناوری منصوب شد و روی توسعه‌ی فناوری‌های جدید، تیم‌های فناوری داخلی و خارجی کار کرد.


در سال 2014، سلارز به‌همراه ریو کالینز و براک پیرس تتر (Tether) را توسعه داد و در سمت مدیر ارشد فناوری تتر، فعالیت خود را آغاز کرد. او مسئول توسعه و مدیریت زیرساخت‌های تتر، رهبری تیم توسعه و هدایت استراتژی‌های شرکت بود.


کریگ سلارز (Craig Sellars) (2)

2015 تا کنون

در سال 2015، کریگ سلارز به‌عنوان مدیر ارشد فناوری «بیت فینکس» فعالیت خود را آغاز کرد. همچنین، او «وی اتمیک سیستمز» را توسعه داد و در سمت دانشمند ارشد در این شرکت فعالیت کرد. سلارز در سال 2017، «بلاک وی» را توسعه داد که پلتفرمی برای ضرب کردن و توزیع توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) بود. در سال 2020، او شرکت «سلف آی‌دی اینک» (Self-ID Inc) را پایه‌گذاری کرد که روش‌هایی را برای مالکیت هویت و اشتراک‌گذاری آن با جهانیان ارائه می‌دهد. درحال‌حاضر، سلارز مدیرعامل و مدیر موقت فناوری این شرکت است.


تحصیلات

تا سال 1994، کریگ سلارز مقطع ابتدایی را در مدارس «مونته‌سوری» و «وستمینستر» پشت‌سر گذاشت؛ سپس، به «دانشگاه ایالتی جورجیا» و دانشکده‌ی تجارت «جی مک رابینسون» رفت. او در سال 2004، با مدرک MBA در «کارآفرینی بین‌المللی» فارغ‌التحصیل شد. همچنین، در سال 2002، او مدرک لیسانس علوم کامپیوتر را نیز از «موسسه فناوری جورجیا» دریافت کرد.


سخن پایانی


براک پیرس (Brock Pierce)، ریو کالینز (Reeve Collins) و کریگ سلارز (Craig Sellars) افراد بسیار سرشناسی در دنیای فناوری بلاک چین هستند و عمده‌ی شهرت خود را به‌خاطر پایه‌گذاری تتر (Tether) به دست آورده‌اند. ایجاد تتر توسط این سه نفر، تحولی بزرگ در دنیای کریپتو محسوب می‌شود؛ به‌طوری که امروزه این استیبل کوین در حجم بسیار بالایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، تتر به‌خاطر ماهیت پایدار خود، سرمایه‌گذاران را از نوسانات بازار دور نگه می‌دارد و ابزار خوبی را برای انتقال ارزش و حفظ دارایی‌ها به کاربران کریپتو ارائه می‌کند.