بیت کوین به‌عنوان نخستین ارز دیجیتال جهان، سرمایه بسیار زیادی را از سوی افراد و نهادهای مختلف به خود جذب کرد و سود هنگفتی را برای خیلی از این سرمایه‌گذاران در پی داشت. به‌دنبال این سودهای چشم‌گیر، میلیونر های بیت کوین پدید آمدند. در حقیقت این افراد از بزرگترین هولدرهای این ارز هستند و رقم زیادی را در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.


چند نفر از این میلیونرها را می‌شناسید؟ در این مقاله از بلاگ اکسبیتو نگاهی به رمز ارز BTC داریم، سپس مفهوم میلیونر بیت کوین را بررسی و تعدادی از برجسته‌ترین نهنگ‌های این ارز را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.


آشنایی با بیت کوین و تاریخچه ارز دیجیتال BTC.

آشنایی با بیت کوین و تاریخچه ارز دیجیتال BTC

ارزهای دیجیتال با پیدایش خود و ارائه مفهوم تمرکززدایی (Decentralization) معنای جدیدی به دنیای امور مالی و فین تک (Fintech) دادند. امروزه کاربران می‌توانند در عرض چند ثانیه تا حداکثر چند دقیقه، برای دوستان خود از هرجای جهان تنها با دسترسی به اینترنت پول ارسال کنند. این تنها یکی از کاربردهای کریپتو است؛ آن‌ها برای موارد زیادی همچون قراردادهای هوشمند، سرمایه‌گذاری، سیستم‌های پرداختی و غیره استفاده می‌شوند. بیت کوین، نخستین ارز دیجیتال جهان است که در ژانویه ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) به‌عنوان ابزار مبادله دارایی به شکل غیرمتمرکز در سیستمی نوین راه‌اندازی شد. با گذر زمان و تکامل این کوین، کاربردها و قابلیت‌های آن نیز گسترش یافتند.


BTC یک ارز پایاپای یا همتابه‌همتای آنلاین است؛ یعنی تمام تراکنش‌های آن به‌شکل مستقیم میان دو طرف در شبکه انجام شده و هیچ واسطه‌ای بر آن‌ها نظارت و در آن‌ها دخالت نمی‌کند. بنا به گفته خود ناکاموتو، بیت کوین جهت «فراهم کردن امکان انجام پرداخت‌ها میان دو طرف بدون وجود سازمان‌های مالی» طراحی شده است.


این کوین به‌دلیل اینکه اولین ارز دیجیتال در جهان با بیشترین ارزش بازار به شمار می‌رود، شهرت دارد. در حقیقت، بسیاری از مردم حوزه کریپتو را با نام Bitcoin می‌شناسند و این ارز، پایه‌گذار دنیای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.


از آن زمان تا لحظه نگارش این مقاله (ژانویه 2024)، بالاترین قیمت بیت کوین در نوامبر 2021 در سطح 68789 دلار به ثبت رسیده است. رشد چشم‌گیر BTC در آن سال، سود فراوانی برای سرمایه‌گذاران این ارز در پی داشت؛ به‌عنوان مثال، من حدود 4 ماه پیش از آن مقطع حدود 4 میلیون تومان روی بیت کوین سرمایه‌گذاری انجام دادم و در نهایت، نزدیک به 140 درصد سود کردم.


میلیونر بیت کوین کیست؟

میلیونر بیت کوین کیست؟

در بخش پیشین این مطلب با ارز بیت کوین و تاریخچه آن به‌طور کلی آشنا شدیم. همانطور که خواندید، در سال‌های اخیر ارزهای دیجیتال با طراحی و ایده‌های جدید و کاربردی خود رشد ارزش محسوسی را تجربه کرده و به‌دنبال آن، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران خود را به سود چشم‌گیری رسانده‌اند. BTC هم یکی از این ارزها به شمار می‌رود که شاهد افزایش قیمت گسترده بوده است. بااین‌حال، سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال همیشه به‌عنوان اقدامی پرریسک دیده می‌شود و انتخاب توکن یا کوین مناسب، تعیین مدت سرمایه‌گذاری، استفاده از پلتفرم مطلوب و غیره در این کار نیاز به تحقیق و مطالعه کافی دارند.


به‌طور کلی، میلیونر به کسی گفته می‌شود که ارزش دارایی او بیش از 1 میلیون دلار باشد. در ارتباط با BTC، میلیونر های بیت کوین کسانی هستند که از طریق مالکیت یا کسب سود از این ارز، به حداقل یک میلیون دلار Bitcoin دست یافته‌اند.


این افراد می‌توانند شامل خریداران و سرمایه‌گذاران اولیه این ارز یا کسانی باشند که ریسک بزرگی را پذیرفته و از نوسانات بازار ارزهای دیجیتال به سود رسیده‌اند.


شایان ذکر است که این اشخاص لزوما استراتژی مالی و سرمایه‌گذاری خاصی را پیش نگرفته‌اند و چنین وضعیتی به‌شکل‌ها و روش‌های مختلفی به دست می‌آید؛ برخی از آن‌ها احتمالا به مدت طولانی به نگهداری بیت کوین پرداخته‌اند و برخی دیگر شاید به‌سراغ معاملات و بقیه فعالیت‌های مالی جهت کسب چنین ثروتی رفته باشند.


برترین نهنگ‌های بیت کوین چه کسانی هستند؟

برترین نهنگ‌های بیت کوین چه کسانی هستند؟

تا اینجای مقاله با ارز دیجیتال بیت کوین و تاریخچه آن آشنا شدیم و ویژگی‌های میلیونرهای این کوین را بررسی کردیم. میلیونر های بیت کوین، اشخاص یا نهادهایی هستند که حداقل 1 میلیون دلار BTC در اختیار دارند، اما آیا می‌دانید که نهنگ در دنیای کریپتو به چه معناست؟ به‌طور کلی، نهنگ برای توصیف فرد یا نهادی به کار می‌رود که مقدار بسیار زیادی از یک دارایی را هولد می‌کند. این موضوع درباره بیت کوین هم برقرار است. معمولا این نهنگ‌ها به‌دلیل اندازه بزرگ موجودی Bitcoin خود تاثیر چشم‌گیری بر بازار ارزهای دیجیتال و قیمت بیت کوین دارند.


واژه «نهنگ» از سیستم مالی سنتی برگرفته شده است. یک نهنگ بیت کوین می‌تواند با خرید و فروش ارقام هنگفت BTC و ایجاد تغییر در ذخایر آن، تاثیر گسترده‌ای بر قیمت این ارز بر جای بگذارد. معمولا حداقل رقم مورد نیاز موجودی برای نهنگ شناخته شدن یک هولدر، 1000 بیت کوین قلمداد می‌شود.


در ادامه، تعدادی از شاخص‌ترین نهنگ‌های Bitcoin را معرفی و بررسی می‌کنیم.


ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)

ساتوشی ناکاموتو، نام مستعاری است که به فرد یا افرادی که در توسعه نرم‌افزار بیت کوین و طراحی مفهوم آن نقش داشته‌اند، نسبت داده می‌شود. ناکاموتو تا سال 2010 در ایجاد Bitcoin و بلاک چین آن فعالیت داشت، اما پس از آن زمان هیچ خبری از او به گوش نرسید.


این باور وجود دارد که ناکاموتو در بازه زمانی ژانویه تا ژوئیه 2009 بیش از 1 میلیون BTC استخراج کرده است. این موضوع، او را به یکی از بزرگترین نهنگ‌های تاریخ و یکی از میلیونر های بیت کوین تبدیل می‌کند. هرچند، ناکاموتو هرگز کوین‌های خود را انتقال نداده و هویت او هنوز نامعلوم است. برخی از گمانه‌زنی‌ها می‌گویند که ممکن است او از دنیا رفته، کلیدهای خصوصی خود را گم کرده یا صرفا تصمیم به هولد بلندمدت دارایی خود گرفته باشد. بااین‌حال، برخی دیگر باور دارند که ناکاموتو هنوز فعال است و توسعه بیت کوین را از راه دور تماشا می‌کند.


مایکل سیلور (Michael Saylor)

مایکل سیلور (Michael Saylor)

مایکل سیلور یک کارآفرین و مدیر آمریکایی است. او به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار و رئیس اجرایی فعلی شرکت MicroStrategy شناخته می‌شود. همچنین، سیلور یکی از طرفداران سرسخت و ماکسیمالیست بیت کوین به شمار می‌رود. وی با بهره‌گیری از ترند اینترنت در سال‌های پایانی دهه 90 میلادی به یک مولتی میلیونر تبدیل شد.


او یک نهنگ بیت کوین هم در نظر گرفته می‌شود. بنا به برخی از منابع، موجودی شخصی Bitcoin سیلور از 17732 BTC فراتر رفته؛ هرچند، اعلام این رقم مربوط به مدتی پیش بوده و اکنون به احتمال بسیار زیاد، موجودی او بیشتر شده است.


در ابتدای سال 2024، مایکل سیلور شروع به فروش بخشی از سهام خود در شرکت مایکرواستراتژی به مبلغ چشم‌گیر 216 میلیون دلار کرد. برخی از گزارشات می‌گویند که وی به دنبال خرید بیت کوین با پول حاصل از فروش این سهام است.


برادران وینکلواس (Winklevoss Twins)

تایلر و کمرون وینکلواس هم از میلیونر های بیت کوین محسوب می‌شوند. در سال 2014، این دو برادر صرافی رمز ارزی Gemini را راه‌اندازی کردند. این اقدام به کمک بخشی از پول غرامت 65 میلیون دلاری در شکایت از مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، مدیرعامل شرکت متا به اتهام سرقت ایده پلتفرم شبکه اجتماعی از آن‌ها انجام شد.


در حوالی زمان راه‌اندازی صرافی Gemini، برادران وینکلواس اعلام کردند که آن‌ها حداقل 1 درصد از ذخایر در چرخه بیت کوین را خریداری کرده‌اند. بنا به داده‌های وب‌سایت CoinMarketCap، در سال 2014 ذخایر در چرخه BTC بیش از 12 میلیون کوین بوده است. بنابراین، اگر این دو شخص حقیقت را گفته باشند، در همان سال به‌تنهایی بیش از 120000 کوین خریداری کرده‌اند و نهنگ بیت کوین محسوب می‌شوند.


هرچند، زمستان رمز ارزی 2022 که فروپاشی چندین شرکت در حوزه دارایی دیجیتال و سقوط قیمت ارزهای دیجیتال را رقم زد، منجر به از دست رفتن بیش از 60 درصد از ثروت Bitcoin برادران وینکلواس شد. درحال‌حاضر، بنا به گزارشات این دو برادر بیش از 70000 بیت کوین هولد می‌کنند.


تیم دریپر (Tim Draper)

تیم دریپر (Tim Draper)

تیم دریپر، سرمایه‌گذار خطرپذیر و کارآفرین آمریکایی، یکی از حامیان و خریداران شناخته‌شده بیت کوین است.


بر اساس گزارشات منتشرشده، وی در ابتدا 40000 بیت کوین از صرافی رمز ارزی ژاپنی Mt. Gox خریداری کرد. هرچند، در ماه فوریه 2014 پلتفرم مذکور با نقص امنیتی برجسته‌ای مواجه شد و بیش از 650000 BTC را از دست داد. بنا به اخبار، کل موجودی Bitcoin دریپر در این هک به سرقت رفت.


مدتی بعد در همان سال، این کارآفرین ثروتمند بار دیگر اقدام به خرید بیت کوین کرد. این‌بار، او 29656 کوین از بازار دارک وب Silk Road خرید که اکنون این بازار منحل شده است. در نهایت این رقم توسط دولت آمریکا مصادره شد. اگر دریپر هیچ تغییری در این رقم BTC ایجاد نکرده بود، وب‌سایت BitInfoCharts در لیست 100 هولدر بزرگ بیت کوین او را در جایگاه بیست‌ونهم قرار می‌داد.


نهنگ‌های ناشناس

همانطور که احتمالا می‌دانید، برای انجام تراکنش و عملیات گوناگون در دنیای ارز دیجیتال نیازی به فاش کردن هویت واقعی خود ندارید و می‌توانید با نام مستعار فعالیت کنید. همچنین، امکان انجام عملیات بدون هیچ‌گونه نام و مشخصه‌ای در حوزه دارایی دیجیتال وجود دارد. به همین دلیل، تعداد زیادی از نهنگ‌های بیت کوین به‌صورت کاملا ناشناس فعالیت می‌کنند. اگر اخبار دنیای کریپتو را دنبال می‌کنید، حتما به‌طور روزانه با اخباری همچون «یک کیف پول بیت کوین ناشناس n هزار BTC را جابه‌جا کرد» مواجه می‌شوید. این کیف پول‌ها متعلق به برخی از میلیونر های بیت کوین هستند که بدون افشای هرگونه اطلاعات هویتی در بازار حضور دارند.


مایکرواستراتژی (MicroStrategy)

مایکرواستراتژی (MicroStrategy)

در یکی از بخش‌های قبلی این مقاله درباره مایکل سیلور خواندید. تا سال 2022، او به‌عنوان مدیرعامل شرکت مایکرواستراتژی فعالیت داشت و در مدت حضور خود در این جایگاه، مقادیر چشم‌گیری از بیت کوین را خرید.


تا روزهای پایانی دسامبر 2023، این شرکت 189150 بیت کوین هولد کرده است. MicroStrategy اعلام داشت که میانگین قیمت برای خرید هر کوین حدود 31168 دلار بوده و در مجموع، این رقم حدود 5.9 میلیارد دلار هزینه در پی داشته است. با در نظر داشتن قیمت بیت کوین درحال‌حاضر، موجودی BTC مایکرواستراتژی بیش از 6.2 میلیارد دلار ارزش دارد که حدود 300 میلیون دلار سود را نشان می‌دهد.


تسلا (Tesla)

بزرگترین شرکت تولیدکننده خودروی برقی در جهان هم یکی از نهنگ‌های بیت کوین محسوب می‌شود. تا ماه اوت 2023، تسلا 10500 بیت کوین هولد کرده است.


در ابتدا در سال 2021، این شرکت پس از اعلام خبر پذیرش پرداخت بیت کوین، حدود 1.5 میلیون دلار BTC خریداری کرد. چند ماه بعد، تسلا 10 درصد از موجودی بیت کوین خود را به فروش رساند؛ چراکه بنا به گزارشات ایلان ماسک به‌دنبال آزمایش تاثیر لیکویید شدن کوین‌ها بر بازار بود.


در سال 2022، شرکت تسلا 75 درصد از دارایی Bitcoin خود را به‌دنبال زمستان رمز ارزی فروخت. این خودروساز اعلام کرد که طی این فروش، 936 میلیون دلار کسب کرده است.


ماراتون دیجیتال (Marathon Digital Holdings Inc)

ماراتون دیجیتال یک شرکت استخراج بیت کوین مستقر در لاس‌وگاس آمریکا محسوب می‌شود. بنا به آمار منتشرشده توسط وب‌سایت رسمی این کمپانی، تا آخرین روز 2023 این شرکت 15174 BTC در دست داشته است. این رقم با قیمت فعلی بیت کوین به بیش از 632 میلیون دلار می‌رسد. ماراتون دیجیتال در برخی مواقع دست به فروش موجودی خود می‌زند؛ به‌طور مثال در ژوئیه 2023 این شرکت 750 بیت کوین فروخت.


هات ایت ماینینگ کورپ (Hut 8 Mining Corp)

هات ایت ماینینگ کورپ (Hut 8 Mining Corp)

این شرکت ماینینگ بیت کوین در مقایسه با بقیه موارد این فهرست موجودی کمتری دارد، اما اشاره به آن خالی از لطف نیست. Hut 8 در اعلامیه خود در ماه ژانویه گزارش کرد که در دسامبر 2023 به تعداد 453 BTC استخراج کرده و ذخایر خود را به 9195 بیت کوین (حدود 433 میلیون دلار در قیمت فعلی) رسانده است.


سخن پایانی


در این مقاله از اکسبیتو، ابتدا با بیت کوین و تاریخچه این ارز دیجیتال آشنا شدیم، سپس مفهوم میلیونر های بیت کوین را بررسی کردیم و به معرفی تعدادی از برترین نهنگ‌های این کوین پرداختیم. بیت کوین با طی کردن مسیر پرفرازونشیب خود از زمان پیدایش آن تاکنون، افراد زیادی را تبدیل به میلیونر کرده است. کسانی که در روزهای نخست این ارز به خرید آن روی آوردند، بیشترین سود را کسب کرده‌اند. بااین‌حال، همچنان سرمایه‌گذاری در این ارز به‌طور بلندمدت می‌تواند سود مطلوبی را در پی داشته باشد.