از زمان پیدایش ارزهای دیجیتال، افراد زیادی به معامله‌کردن و سرمایه‌گذاری روی رمز ارزها مشغول بوده‌اند. با گسترش این بازار مالی، روزبه‌روز بر تعداد معامله‌گران و سرمایه‌گذاران افزوده می‌شود اما خرید و فروش ارزهای دیجیتال تنها روش کسب درآمد از دنیای کریپتوکارنسی نیست. هر فناوری جدیدی که پا به عرصه می‌گذارد، فرصت‌های شغلی جدیدی را پیشنهاد می‌دهد. در بازار کریپتوکارنسی هم علاوه بر معامله‌گری، طیف وسیعی از مشاغل نوظهور ایجاد شده است. به‌خاطر همین، در این مقاله، شما را با 12 شغل برتر مرتبط با ارز دیجیتال آشنا می‌کنیم و مهارت‌های مورد نیاز هر کدام از این مشاغل را توضیح خواهیم داد.


کار کردن در حوزه بلاک چین به چه سخت افزارهایی نیاز دارد؟

کار کردن در حوزه بلاک چین به چه سخت افزارهایی نیاز دارد؟

افرادی که می‌خواهند در زمینه‌ی بلاک چین فعالیت داشته باشند، باید آشنایی نسبی‌ای با فناوری بلاک چین و ماهیت ارزهای دیجیتال پیدا کنند. شناخت زوایای مختلف دنیای کریپتوکارنسی، به شما کمک می‌کند که شغل مناسب را پیدا کنید، مهارت‌های لازم را بشناسید و با چالش‌های شغلی پیش رویتان به‌خوبی مواجه شوید. با این حال، آشنایی با برخی از مهارت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، برای اغلب کارفرمایان اهمیت دارد. به همین خاطر، در این بخش به سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مهم در حوزه‌ی بلاک چین و دانشی که باید در این زمینه داشته باشید می‌پردازیم.


آشنایی با ساختار بلاک چین

بلاک چین (Blockchain) یک دفتر کل توزیع‌شده است که امکان ذخیره‌ی اطلاعات را به‌صورت غیرمتمرکز فراهم می‌کند. در یک سیستم اطلاعاتی متمرکز، داده‌ها در یک پایگاه مرکزی ذخیره می‌شوند اما فناوری بلاک چین طوری طراحی شده است که اطلاعات در زنجیره‌ی بلوکی ذخیره شده و برای همه قابل‌مشاهده باشند. بنابراین، بلاک چین‌ها امکان ایجاد امور مالی غیرمتمرکز (Defi) را فراهم می‌کنند.


از سوی دیگر، هرکسی که بخواهد در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال فعالیت کند، باید ساختار بلاک چین‌ها را بشناسد، چونکه تمام جنبه‌های مختلف کریپتوکارنسی، مانند صرافی‌ها، پلتفرم‌ها، نرم‌افزارها و ... بر اساس سیستمی غیرمتمرکز بنا شده‌اند. به‌خاطر همین، برخی از مهم‌ترین مفاهیمی که باید درباره‌ی ساختار بلاک چین‌ها بدانید، عبارت است از:


چهار نوع اصلی معماری بلاک چین: عمومی، خصوصی، کنسرسیوم و هیبریدی


  • زنجیره و بلوک

  • اعتبارسنجی و گره (Node)



کدگذاری کریپتوکارنسی

اصولاً دنیای کریپتوکارنسی بر پایه‌ی رمزنگاری بنا شده‌است. ایده‌ی اصلی پیدایش ارزهای دیجیتال، بر اساس ایجاد امور مالی ناشناس بوده و به‌خاطر همین، رمزنگاری در این حوزه اهمیت بسیار زیادی دارد. تمام اطلاعاتی که در زنجیره‌ی بلاک چین‌ها قرار می‌گیرند، باید رمزنگاری یا کدگذاری شوند. هر بلوک جدیدی که برای ثبت اطلاعات ایجاد می‌شود، کد منحصربه‌فردی دارد. به این کد که یک رشته‌ی یکتا از اعداد و حروف است، کد هش (Hash) گفته می‌شود. علاوه بر آن، آشنایی با موارد زیر به شما کمک می‌کند که اطلاعات کاملی را درباره‌ی شیوه‌ی کدگذاری بلاک چین‌ها به دست بیاورید:


  • تابع هش


  • زبان کدنویسی بلاک چین

زبان برنامه نویسی بلاک چین

اولین‌بار برنامه‌نویسی بلاک چین توسط شخص ناشناسی، با عنوان ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) برای ارز دیجیتال بیت کوین (Bitcoin) مطرح شد. زبان برنامه‌نویسی بلاک چین، به کاربران اجازه می‌دهد که با استفاده از یک دفتر کل توزیع‌شده، معاملات ناشناسی را انجام دهند. با این حال، کاربرد بلاک چین‌ها به ارزهای دیجیتال محدود نمی‌شود و می‌توان از زنجیره‌ی بلوکی برای رمزنگاری و ثبت انواع اطلاعات استفاده کرد. به‌خاطر همین، زبان برنامه‌نویسی بلاک چین در ایجاد چنین ساختاری بسیار مهم است.


بنابراین، مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی بلاک چین عبارت است از:


  • سالیدیتی (Solidity)

  • جاوا (Java)

  • پایتون (Python)

  • سی پلاس پلاس (C++)

قرارداد هوشمند بلاک چین

یک قرارداد هوشمند (Smart Contract) برنامه‌ای است که روی بلاک چین ذخیره شده و در صورت فراهم‌بودن شرایط قرارداد، اجرا می‌شود. معمولاً اسمارت کانترکت‌ها، توافق‌نامه‌ای اتوماتیک هستند که برای افزایش اطمینان طرفین قرارداد ایجاد شده و نیازی به نظارت شخص ثالث ندارند. ساده‌ترین نوع قرارداد هوشمند در حوزه‌ی بلاک چین، قراردادی است که تولید، ذخیره و مبادله‌ی ارز بیت کوین را امکان‌پذیر می‌کند. با این حال، در سال‌های اخیر، این قراردادها پیشرفت‌های گسترده‌ای داشته‌اند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند که نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (Dapps) را بر بستر بلاک چین‌ها ایجاد کنند.


این قراردادهای هوشمند، بر اساس انواع زبان‌های برنامه‌نویسی نوشته می‌شوند. درنتیجه، یکی از مشاغل محبوب در زمینه‌ی کریپتوکارنسی، برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند است. برخی از مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند عبارت است از:


  • سالیدیتی (Solidity)

  • وایپر (Vyper)

  • یول (Yul)

  • کایرو (Cairo)

  • راست (Rust)

توسعه وب

کاربرد اصلی بلاک چین‌ها تمرکززدایی از امور مختلف است. یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که در سال‌های اخیر، با استفاده از بلاک چین‌ها، به سوی تمرکززدایی حرکت کرده، اینترنت است. در سال‌های آینده نسل جدید اینترنت، با عنوان وب 3 (Web 3)، جایگزین نسل‌های قبلی اینترنت خواهد شد. فناوری وب 3 می‌خواهد با استفاده از بلاک چین، ایده‌ی اینترنت دموکراتیک را پیاده‌سازی کند. در چنین اینترنتی، مدیریت تمام نرم‌افزارها و پلتفرم‌ها به خود کاربران واگذار می‌شود.


علاوه بر آن، سه مفهوم وب 3، نرم‌افزارهای غیرمتمرکز و امور مالی غیرمتمرکز با یکدیگر در ارتباط هستند و پتانسیل گسترده‌ای را برای حضور توسعه‌دهندگان دارند. در نتیجه، هرکسی که به این حوزه علاقه داشته باشد، می‌تواند ایده‌ی جدیدی را در زمینه‌ی اینترنت غیرمتمرکز عملی کند.


الگوریتم‌ پردازش داده‌ها در بلاک چین‌

بلاک چین‌های مختلف برای تایید تراکنش‌ها و ذخیره‌ی اطلاعات در زنجیره‌ی بلوکی، از انواع مکانیزم اجماع استفاده می‌کنند. نوع مکانیزم هر شبکه، بستگی به ساختار آن دارد و برای درک چگونگی اعتبارسنجی شبکه‌ها، باید انواع ساختار بلاک چین را بشناسید. برخی از مهم‌ترین الگوریتم‌های اجماع عبارت‌ است از:


  • اثبات کار (PoW)

  • اثبات سهام (PoS)

  • اثبات اعتبار (PoA)

  • اثبات سهام نمایندگی‌ شده (DPoS)

  • تحمل خطای بیزانس (PBFT)

رمزنگاری یا کریپتوگرافی

گفتیم که ارزهای دیجیتال بر پایه‌ی اصول رمزنگاری (Cryptography) بنا شده‌اند. به‌خاطر همین، دانش رمزنگاری در بخش‌های مختلفی از دنیای کریپتوکارنسی کاربرد دارد. هر فردی که بخواهد ارز دیجیتال جدیدی را ایجاد کند و یا اینکه فناوری بلاک چین را گسترش دهد، باید اصول کریپتوگرافی را بشناسد.


کار کردن در حوزه بلاک چین به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

کار کردن در حوزه بلاک چین به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

فناوری ارزهای دیجیتال روزبه‌روز پیشرفت می‌کند و کسی که به کار در این حوزه علاقه دارد، باید بتواند دانش خود را مدام به‌روز کند. در صورتی که فعالان کریپتوکارنسی با دانش روز پیش نروند، به احتمال زیاد با چالش‌های گسترده‌ای مواجه می‌شوند. در حالت کلی، داشتن مهارت‌های زیر، به شما کمک می‌کند که در زمینه‌ی شغلی خود موفق باشید:


  • به‌روز بودن: به‌عنوان کسی که شغلی در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال دارد، باید دانش خود را به‌روز نگه دارید. این کار از طریق مطالعه‌ی مداوم و شرکت در دوره‌های آموزشی امکان‌پذیر است.

  • همکاری: اگرچه دنیای ارزهای دیجیتال بر اساس امور غیرمتمرکز ایجاد شده است، اما اغلب پروژه‌های موجود، توسط گروهی از متخصصان این حوزه ایجاد می‌شوند. بنابراین، انعطاف‌پذیری و توانایی همکاری با سایر فعالان ارزهای دیجیتال، برای شما ضروری است.

  • حل مسئله: از آنجایی که فناوری ارزهای دیجیتال نوظهور است، متخصصان این حوزه مدام با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شوند. در نتیجه، توانایی حل مشکلات احتمالی و مواجهه‌شدن با چالش‌ها اهمیت زیادی دارد.

  • ساده‌سازی: برخی از ایده‌هایی که در زمینه‌ی کریپتوکارنسی مطرح می‌شود، پیچیدگی زیادی دارند. در صورتی که این ایده‌ها، به همان صورت عملی شوند، ممکن است که کاربران را با مشکل مواجه کنند. بنابراین، توانایی ساده‌سازی ایده‌های پیچیده، برای فعالان ارزهای دیجیتال مهم است.

شغل‌های معروف در بازار کریپتوکارنسی کدام‌اند؟

شغل‌های معروف در بازار کریپتوکارنسی کدام‌اند؟

بازار ارزهای دیجیتال بسیار گسترده بوده و مشاغل زیادی را برای علاقه‌مندان به این زمینه ایجاد کرده است. با این حال، برخی از مشاغل در این حوزه، معروف‌تر هستند. به همین خاطر، در این بخش به محبوب‌ترین شغل‌های دنیای رمز ارزها می‌پردازیم.


نماینده توسعه کسب‌و‌کار

نماینده‌ی توسعه‌ی کسب‌و‌کار (Business Development Representative)، روابط مختلف را برای یک شرکت تعریف می‌کند و بر اساس استراتژی‌های سازمانی، برنامه‌های تجاری را توسعه می‌دهد. این نمایندگان، استراتژی هدف‌مندی را در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال، برای یک شرکت طراحی می‌کنند. اگر به‌دنبال چنین شغلی هستید، باید تجربه‌هایی در زمینه‌ی تجارت، بازارهای مالی و یا بازاریابی داشته باشید.


به صورت کلی، برخی از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز یک نماینده‌ی توسعه‌ی کسب‌و‌کار، شامل موارد زیر است:


  • تجربه‌ی فروش

  • ایجاد ارتباطات

  • دانش عمیق درباره‌ی کریپتوکارنسی

حسابدار شرکت

حسابدار شرکتی (Corporate Accountant) که در سازمان‌های مرتبط با حوزه‌ی ارزهای دیجیتال کار می‌کند، وظیفه‌ی تنظیم گزارش‌های مالی، پرونده‌های مالیاتی و صورت‌حساب‌ها را دارد. بنابراین، این افراد علاوه بر دانش حسابداری، باید با دنیای ارزهای دیجیتال هم آشنا باشند. در نتیجه، مهم‌ترین مهارت‌های یک حسابدار شرکتی به‌صورت زیر است:


  • دانش ابزارهای مالی مانند QuickBooks و Microsoft Excel

  • قدرت تحلیل و تفکر

  • برقرار ارتباط موثر درون سازمانی

  • آشنایی با امور مالی غیرمتمرکز

تحلیلگر ارزهای دیجیتال

یکی از قدیمی‌ترین شغل‌ها در انواع بازارهای مالی، تحلیلگری است. بنابراین، از زمان پیدایش ارزهای دیجیتال، بسیاری از تحلیلگران بازارها، به تحلیل رمز ارزها گرایش پیدا کردند. وظیفه‌ی یک تحلیلگر ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency Analyst)، بررسی و پیش‌بینی قیمت، تقاضا، روند و حجم معاملات ارزهای دیجیتال است. این افراد می‌توانند به‌صورت خصوصی و یا در شرکت‌های مالی کار کنند. در نتیجه، مهارت‌های مورد نیاز یک تحلیلگر شامل موارد زیر است:


  • مهارت تحقیق و تحلیل

  • توانایی ارائه‌ی اطلاعات به معامله‌گران و شرکت‌ها

  • آشنایی با محاسبات ریاضی

  • تفکر انتقادی

مهندسی امنیت بلاک چین

امنیت تراکنش‌ها، یکی از نکات مهم در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال است. به‌خاطر همین، در پروژه‌ها و شرکت‌های مختلف، عنوان شغلی مهندس امنیت بلاک چین (Blockchain Security Architect) ایجاد شده است. این مهندسان وظیفه‌ی گسترش سیستم‌های مالی را بر عهده دارند تا از این طریق جلوی حملات و اعمال خراب‌کارانه را بگیرند. یک مهندس امنیت باید به موارد امنیتی مانند تهدیدات، کاهش ریسک، مدیریت ریسک و سپرهای ایمنی مسلط باشد. علاوه بر این موارد، سایر مهارت‌های مهندس امنیت، به‌صورت زیر است:


  • دانش اصول رمزنگاری

  • تسلط بر سیستم‌عامل‌های گوناگون

  • مهارت تحلیل سیستم

مهندسی هوش مصنوعی

یکی از جدیدترین ایده‌های دنیای فناوری، برقراری ارتباط بین بلاک چین‌ها و هوش مصنوعی (Al) است. در سال‌های اخیر، فناوری هوش مصنوعی پیشرفت‌های زیادی داشته و به دنیای کریپتوکارنسی هم راه پیدا کرده است. بسیاری از حوزه‌های ارزهای دیجیتال، مانند قرارداد هوشمند و صرافی‌ها، از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. بنابراین، یک مهندس هوش مصنوعی (Al Engineer)، از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای افزایش ایمنی و بهبود عملکرد ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند. از سوی دیگر، مهندسان هوش مصنوعی، با استفاده از این فناوری، تحلیل‌های دقیق‌تری را در اختیار سرمایه‌گذاران و معامله‌گران می‌گذارند.


مهندس هوش مصنوعی برای فعالیت در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال، به مهارت‌های زیر نیاز دارد:


  • تسلط به زبان‌های برنامه‌نویسی گوناگون، مانند پایتون

  • آشنایی با ریاضیات، آمار، احتمال و جبر خطی

  • درک روند پیشرفت هوش مصنوعی

  • آشنایی با رباتیک

مدیر بازاریابی در زمینه‌ی کریپتوکارنسی

مدیر بازاریابی در زمینه‌ی کریپتوکارنسی

اصولاً کار مدیر بازاریابی (Marketing Manager)، پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای تقاضای یک محصول در بازار است. بنابراین، مدیر بازاریابی کریپتوکارنسی هم، میزان تقاضای یک ارز دیجیتال و یا بلاک چین را تخمین زده و برای آن برنامه‌ریزی می‌کند. علاوه بر آن، بازاریاب‌ها ارزش محصول، روندهای بازار و مشتریان بالقوه را در نظر می‌گیرند تا بتوانند سهم شرکت را از بازار هدف افزایش دهند. به‌خاطر همین، مهم‌ترین مهارت‌های موردنیاز یک مدیر بازاریابی شامل موارد زیر است:


  • توانایی درک روندهای بازار ارزهای دیجیتال

  • تجربه در زمینه‌ی بازاریابی

  • خلاقیت

  • توجه به جزئیات

  • توانایی برنامه‌ریزی

  • مهارت تعامل با سایر بخش‌های سازمان

مهندس ارشد نرم‌افزار

با گسترش بازار ارزهای دیجیتال، بسیاری از مهندسان نرم‌افزار به این حوزه علاقه‌مند شدند و تمرکز خود را روی رمزارزها گذاشتند. این مهندسان، برنامه‌هایی را می‌سازند که تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را پردازش کرده و مدیریت می‌کند. نرم‌افزارهای بلاک چین، در کاربردهای گوناگونی استفاده می‌شوند و به غیرمتمرکز کردن دنیای فناوری کمک می‌کنند. در نتیجه، مهارت‌های یک مهندس ارشد نرم‌افزار (Senior Software Engineer) به شکل زیر است:


  • زبان‌های برنامه‌نویسی نرم‌افزارها

  • زبان‌های برنامه‌نویسی بلاک چین‌ها و قراردادهای هوشمند

  • طراحی الگوریتم

نویسنده وایت پیپر ارز دیجیتال

توسعه‌دهندگانی که یک ارز دیجیتال جدید را ایجاد می‌کنند، معمولاً مقاله‌ای را درباره‌ی آن ارز می‌نویسند. این متن، وایت‌پیپر (Whitepaper)، سپیدنامه یا برگه‌ی سفید نام دارد و اهداف اصلی یک پروژه‌ی ارز دیجیتال را توضیح می‌دهد. نویسندگانی که برای نگارش یک وایت پیپر استخدام می‌شوند، ممکن است که متن‌های دیگری را هم برای شفاف‌سازی پروژه و پاسخ‌گویی به نیازهای مشتریان بنویسند. بنابراین، مهارت‌ها موردنیاز این افراد عبارت است از:


  • آشنایی با ارزهای دیجیتال

  • تجربه‌ی کافی در زمینه‌ی کریپتوکارنسی

  • مهارت قوی در زمینه‌ی نگارش

  • توانایی مدیریت اسناد سازمانی

  • قابلیت نوشتن راهنماها و آموزش‌های فنی

تحلیلگر مالی

تحلیلگر مالی (Research Analyst) با تجزیه و تحلیل داده‌های مالی، ارزیابی شاخص‌های بازار، پیش‌بینی مالی و ارائه‌ی پیشنهادات سرمایه‌گذاری به شرکت‌ها کمک می‌کند که حضور موثری در بازار ارزهای دیجیتال داشته باشند. آن‌ها با بررسی فعالیت‌های مالی شرکت و در نظر گرفتن جایگاه فعلی در بازار، باعث افزایش سودآوری سازمان می‌شوند. بنابراین، مهارت‌های یک تحلیلگر مالی به‌صورت زیر است:


  • توانایی تحلیل بازار

  • شناخت روندهای مالی شرکت

  • مهارت‌های محاسباتی

  • آشنایی با نرم‌افزارهای تحلیلی مالی

توسعه دهنده وب

در حالت کلی، کار اصلی یک توسعه‌دهنده‌ی وب (Web Developer)، ایجاد یک وب‌سایت است. طراحی دقیق سایت، کاربردی بودن آن و ظاهری زیبا در این زمینه اهمیت دارد. با این حال، زمانی که یک توسعه‌دهنده‌ی وب در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال کار می‌کند، باید با نیازهای کاربران کریپتوکارنسی آشنا باشد و بتواند محیط آنلاین مناسبی را برای تراکنش‌های ارزهای دیجیتال فراهم کند. در نتیجه، مهارت‌های زیر به یک توسعه‌دهنده‌ی وب، برای رسیدن به این هدف کمک می‌کند:


  • مهارت‌های فنی طراحی سایت، شامل کدنویسی، سئو، طراحی بصری و …

  • شناخت نیازهای کاربران ارزهای دیجیتال

  • آشنایی با ساختار بلاک چین

مدیر رویداد

مدیر رویداد (Events Manager) کسی است که همایش‌ها و گردهمایی‌های فیزیکی و یا آنلاین شرکت را برنامه‌ریزی می‌کند. حضور چنین فردی در یک شرکت ارز دیجیتال، در معرفی پروژه، بلاک چین و یا ارز دیجیتال بسیار مهم است. معمولاً پروژه‌های ارز دیجیتال برای بازاریابی و معرفی بیشتر، از انواع رویدادها استفاده می‌کنند. این مسئله اهمیت حضور یک ایونت منیجر را نشان می‌دهد. برخی از مهم‌ترین مهارت‌های مدیر رویداد عبارت است از:


  • آشنایی با بازار ارزهای دیجیتال

  • توانایی به‌روز کردن اطلاعات

  • مهارت‌های سازمانی و توجه به جزئیات

  • قابلیت‌های ارتباطی

  • تجربه‌ی مدیریت پروژه

  • دانش فناوری اطلاعات

دانشمند داده و اطلاعات (Data scientist)

دانشمند داده (Data Scientist)، متخصص تجزیه و تحلیل است و وظیفه‌ی جمع‌آوری، تجزیه، تحلیل و تفسیر اطلاعات را بر عهده دارد. چنین فردی، اطلاعات مورد نیاز یک شرکت ارز دیجیتال را از بازار جمع‌آوری و تحلیل کرده و در اختیار مدیران می‌گذارد. بر اساس این اطلاعات، مدیران سازمان تصمیمات مهمی را درباره‌ی چگونگی فعالیت شرکت می‌گیرند. به همین خاطر، مهارت‌های مورد نیاز دانشمند داده، شامل موارد زیر است:


  • توانایی تحلیل بازارهای مالی

  • تحلیل بنیادین

  • مهارت محاسباتی

  • آشنایی با علوم کامپیوتر

سخن پایانی


فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال در حال تبدیل‌شدن به یک سیستم مالی جهانی هستند. در نتیجه، عناوین شغلی مختلفی را به علاقه‌مندان ارائه می‌کنند. از آنجایی که دنیای کریپتوکارنسی بسیار پویا است و به‌طور مداوم به‌روز می‌شود، کسی که می‌خواهد در این زمینه فعالیت کند، باید با دانش روز پیش برود. به همین خاطر، اگر به فناوری روز دنیا و پیشرفت‌های تکنولوژی علاقه‌مند هستید، کریپتوکارنسی حوزه‌ی شغلی مناسبی برای شما محسوب می‌شود. اگر علاقه‌مند هستید در یک کسب و کار بلاکچینی فعالیت داشته باشید، می‌توانید برای موقعیت شغلی‌های باز در آن کسب و کار رزومه خود را ارسال کنید. ما در تیم اکسبیتو برای جذب همکاران جدید از طریق صفحه همکاری با ما، فرآیند جذب و استخدام را اطلاع رسانی می‌کنیم. به این صفحه سر بزنید.