با گذشت زمان دنیای ارزهای دیجیتال گسترده می‌شود و اصطلاحات و موارد جدیدی نیز به آن اضافه خواهد شد. یکی از این موارد توکن نام دارد. توکن به ارز دیجیتالی گفته می‌شود که بلاکچین مستقلی ندارد. توکنها بر روی بلاکچین یک ارز دیجیتال دیگر ساخته می‌شوند. بلاک چین یک دفتر کل دیجیتال است که اطلاعات را در بلوک‌هایی که به هم مرتبط هستند ذخیره می‌کند. این اطلاعات می‌تواند سوابق تراکنش‌ها یا برنامه‌های مستقل دیگر باشند که روی بلاکچین کار می‌کنند. به این برنامه‌های مستقل قراردادهای هوشمند گفته می‌شود.


توکن چیست؟

هر ارز دیجیتال بر روی یک بلاکچین ساخته شده است. اگر یک ارز دیجیتال بلاکچین خود را نداشته باشد و به جای آن از بلاکچین ارز دیجیتال دیگری استفاده کند، به آن یک توکن میگویند. توکن‎‌های دیجیتال حدود 20 سال است که به وجود آمده‌اند و افراد زیادی آن‌ها را می‌شناسند. به‌ وسیله توکن می‌توانید کالاها و خدمات زیادی را خریداری کنید. این موضوع نشان از پذیرفته شدن تدریجی این ارزهای دیجیتال دارد. در مورد اینکه آیا تمامی صنایع نیز شروع به استفاده از توکن‌های دیجیتال به‌عنوان روشی برای پرداخت خواهند کرد یا نه، فقط زمان تصمیم می‌گیرد.


به هر حال بلاکچین یک تکنولوژی قدرتمند است که همه چیز از آن برمی‌آید. توکن‎‌های دیجیتال یا از قبل وجود دارند و یا توسط نرم‌افزار ایجاد می‌شوند. نمونه‌هایی از توکن‎‌های دیجیتال ذاتی بیت کوین و اتر هستند. نوع دیگر توکن دیجیتالی دارای پشتوانه دارایی مانند پول واقعی و یا کالای گران‌بها است که به آن‌ها استیبل کوین میگویند. توکنها نوعی ارز دیجیتال رمزنگاری‌شده هستند. ممکن است در هنگان خرید از شما درخواست شود که به‌وسیله توکن پرداخت خود را انجام دهید، البته در پلتفرم‌های محدود، زیرا همه مشاغل آنلاین ارزهای دیجیتال را نمی‌پذیرند. لازم به ذکر است اکسبیتو در جهت رشد خود و دریافت سود بیشتر شما برخی از توکن های مطرح که سایت coinmarketcap هم موجود هستند، را به پلتفرم معاملاتی خود اضافه کرده است. برای خرید و فروش توکن های مطرح همچنین خرید ارز ماتیک پالیگان و اطلاع از قیمت یونی سواپ می توانید وارد لینک های درج شده شوید و آگاهی لازم را کسب نمایید.


توکن ارزهای دیجیتال

اهمیت توکن

توکن‌ها نیازی به بلاکچین مستقل خود ندارند و به همین دلیل دسترسی به آن‌ها راحت‌تر است. بسیاری از افرادی که برای ایجاد شبکه یا بلاکچین سرمایه کافی ندارند، میتوانند از توکن‌ها استفاده کنند. توکن‌ها جزو ارزهای دیجیتالی هستند که برخی از آن‌ها مثل شیبا قیمت‌های بالایی دارند یا نوسانات آن‌ها برای تریدرها اهمیت بسیار زیادی دارد. توکنها به افرادی که قصد ایجاد آن‌ها را دارند این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به ساخت بلاکچین برای آن ارز دیجیتال، یک ارز دیجیتال جدید به بازار عرضه کنند. این موضوع اهمیت زیادی دارد، زیرا فرآیند ایجاد ارزهای دیجیتال را بسیار سریع‌تر، ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر پیش می‌برد.


برای توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند ارز دیجیتال خود را بسازند، توسعه بلاکچین یک کار فنی سخت و زمان‌بر است. یک بلاکچین باید بتواند تراکنش‌ها را به‌سرعت با هزینه کم پردازش کند و در برابر حملات مقاوم باشد تا هکرها نتوانند توکن‎‌های کاربران را سرقت کنند.


توکن در مقابل کوین

یک ارز رمزنگاری یا همان ارز دیجیتال می‌تواند یک کوین یا یک توکن باشد. این موضوع به این بستگی دارد که آیا این ارز دیجیتال بلاکچین مخصوص به خودش را دارد و یا روی یک بلاکچین دیگر ایجاد شده است. برای روشن‌تر شدن موضوع از اتریوم به‌عنوان یک مثال استفاده می‌کنیم. اتریوم یک بلاکچین است و ارز دیجیتال اصلی این بلاکچین اتر نام دارد. ازآنجایی‌که اتر دارای بلاکچین شخصی خود است، به‌عنوان یک کوین رمزنگاری در نظر گرفته می‌شود. حالا اگر ارز دیجیتال دیگری بر روی بلاکچین اتریوم ایجاد شود به آن توکن گفته می‌شود.


انواع توکن

انواع توکن

ما در مثال‌ها بیشتر از بیت کوین استفاده می‌کنیم زیرا این ارز دیجیتال را همه می‌شناسند، اما درمجموع توکنها به سه دسته تقسیم می‌شوند:


توکن‌های ارزی

بیت کوین نوعی رمز ارز است که برای پرداخت کالاها و خدمات مورداستفاده قرار می‌گیرد. بیت کوین درواقع برای جایگزینی پول فیات (کاغذی) ایجاد شده و رفته‌رفته استفاده از آن در سراسر دنیا به امری عادی و روزمره تبدیل خواهد شد.


توکن‌های کاربردی

توکن‎‌های کاربردی فراتر از یک روش پرداخت هستند. مثلا آن‌ها به کاربران این قدرت را می‌دهند که ارزهای دیجیتال را با کارمزد کمتری معامله کنند، زیرا توکن‌های کاربردی دسترسی آن‌ها را به پلتفرم‌های توسعه‌دهندگان فراهم می‌کنند. نمونه‌ای از توکن‎‌های کاربردی اتریوم است که البته می‌تواند در دسته توکن ارز نیز قرار بگیرد. اتریوم نمونه‌ای از توکن کاربردی است که برای استفاده در یک پلتفرم در نظر گرفته شده بود.


نشانه‌های دارایی یا سرمایه‌گذاری

این توکن‌ها به دارایی‌هایی اطلاق می‌شوند که می‌توانند به سرمایه‌گذاران سود بدهند. به‌عنوان‌مثال، DAO، یک شرکت بلاک چین است که توسط یک قرارداد هوشمند پشتیبانی می‌شود و به خریداران سود اختصاص می‌دهد.


توکن‌ها چگونه کار می‌کنند؟

توکن‌های دیجیتال را می‌توانید به‌عنوان جایگزینی برای پول نقد استفاده کنید. توکن‌ها هنگام تبدیل به پول کاغذی ارزش خاصی پیدا می‌کنند. یک توکن دیجیتال تراکنش‌های دنیای واقعی را از طریق یک فناوری غیرمتمرکز به نام بلاکچین تسهیل می‌کند. کاربران می‌توانند بدون واسطه پرداخته‌ای خود را انجام دهند، بنابراین کارمزد کمتری نیز پرداخت می‌کنند، پس مقرون‌به‌صرفه است و تراکنش‌ها را تسریع می‌کند.


خرید توکن ارز دیجیتال

خرید توکن

برای خرید توکن‎‌های دیجیتال باید در عرضه اولیه توکن ICO شرکت کنید. بعدازآن باید مراحل زیر را طی کنید:


  1. از طریق وب‌سایت برای شرکت در خرید ICO ثبت‌ نام کنید.
  2. ارز دیجیتال موردنظر خود را از بین بیت کوین و اتر انتخاب کنید.
  3. توکن‎‌های دیجیتالی که خریداری کرده‌اید را به کیف پول خود منتقل کنید.
  4. با ارسال توکن‎‌های خود به آدرس کیف پول شرکت، توکن‎‌های ICO را خریداری کنید.
  5. توکن‎‌های دیجیتال ICO خود را به کیف پول خود منتقل کنید.

نکته مهم این است که برای خرید هر توکن به بیت کوین یا اتر نیاز دارید و سپس می‌توانید آن‌ها را به توکن موردنظر خود تبدیل کنید.


آیا استفاده از توکن دیجیتال امن است؟

توکن‎‌های دیجیتال بر روی شبکه بلاکچین قرار دارند. هک کردن بلاکچین خیلی سخت است، پس توکنها از امنیت بالایی برخوردار هستند، اما چون توکنها معمولا توسط افراد مختلف دست‌به‌دست می‌شوند نگرانی در مورد امنیت آن‌ها وجود خواهد داشت. تمام تراکنش‌های توکنها در دفتر کل غیرمتمرکز ثبت می‌شوند که این موضوع باعث افزایش امنیت تراکنش‌ها می‌شود.


کاربردهای توکن‌های دیجیتال

توکنهای رمزنگاری دارایی‌هایی باارزشی هستند که معمولا قابل انتقال، معامله و خریدوفروش بوده و در کیف پول‌های بلاکچین ذخیره می‌شوند. کیف پول بلاکچین یک برنامه یا دستگاه سخت‌افزاری است که برای ذخیره ارزهای دیجیتال کاربرد دارد. تراکنش‌های توکن رمزنگاری بر روی بلاکچین مورداستفاده آن توکن پردازش می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، اگر یک توکن ERC-20 بر روی اتریوم ساخته شده باشد، بلاک چین اتریوم تمام تراکنش‌های آن توکن را انجام خواهد داد. علاوه بر نقش آن‌ها به‌عنوان یک ارز دیجیتال، توکنها می‌توانند کارهای زیاد دیگری هم انجام دهند که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:


توکن‌های حاکمیتی

توکن حاکمیتی یک توکن رمزنگاری است که به دارنده آن حق رأی در یک پروژه ارز دیجیتال می‌دهد. دارندگان توکن می‌توانند برای بهبود بلاکچین آن ارز دیجیتال رأی دهند و آینده آن را تعیین کنند. هر چه کاربران توکن‎‌های بیشتری در اختیار داشته باشند، قدرت رأی بیشتری نیز خواهند داشت.


توکن شیبا

سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi)

سیستم مالی غیرمتمرکز به سیستم‌های مالی جایگزین ساخته‌شده بر روی فناوری بلاک چین اشاره دارد. مثلا به‌جای دریافت وام از یک وام‌دهنده، می‌توانید توکن‎‌های رمزنگاری را به‌عنوان وثیقه قرار دهید و از یک پلتفرم DeFi وام بگیرید. هر پلتفرم DeFi توکن مخصوص به خود را دارد که به‌عنوان ارز رسمی خود از آن استفاده می‌کند.


پاداش‌های رمزنگاری‌شده

پلتفرم‌های DeFi که قبلا ذکر شد به سرمایه‌گذارانی متکی هستند که ارز دیجیتال خود را به‌عنوان وثیقه در این پلتفرم‌ها قرار می‌دهند. درازای آن، سرمایه‌گذاران پاداش‌های ارز دیجیتال دریافت می‌کنند. این پاداش‌ها معمولا به‌صورت توکن‎‌های رمزنگاری پرداخت می‌شوند.


توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)

توکن‌های غیرقابل تعویض توکن‌های رمزنگاری‌شده‌ای هستند که مالکیت یک دارایی دیجیتال را نشان می‌دهند. اطلاعات مالکیت در NFT ذخیره می‌شود. NFTها می‌توانند برای نشان دادن صاحب یک تصویر دیجیتال منحصربه‌فرد، یک GIF یا یک شخصیت در یک بازی آنلاین استفاده شوند.


کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا مفهوم توکن و هر چیزی که به آن مربوط می‌شود را برای شما توضیح دهیم. امیدواریم که این مقاله بتواند در این زمینه به شما کمک کند.