قرار است باهم ببینیم وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟ اما قبل از آن بهتر است درباره شرایط کلی اقتصاد جهانی صحبت کنیم. شرایط اقتصاد در جهان چندان خوب نیست و به همین دلیل افراد به دنبال افزایش درآمد خود هستند. افراد زیادی در چند سال اخیر به سمت بازار ارزهای دیجیتال رفته‌اند. البته رشد و توسعه فناوری بلاکچین و امور مالی غیرمتمرکز هم کاهش پیدا کرده، اما باز هم مردم می‌توانند از این بازار درآمد داشته باشند. اگر می‌خواهید در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشید بدون دانش فقط سرمایه خود را از دست می‌دهید. بهتر است دانش این بازار را به دست بیاورید و سپس اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار پر نوسان کنید.


هر روز ارزهای دیجیتال جدیدی به بازار می‌آیند و سرمایه‌گذاران را به خرید کردن ترغیب می‌کنند. داشتن اطلاعات در مورد هر پروژه ارز دیجیتال به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین سرمایه‌گذاری را داشته باشید. چیزی که در مورد پروژه‌های رمزارزی به شما اطلاعات می‌دهد همان وایت پیپر است. در ادامه در مورد این اصطلاح و مزایای آن با شما صحبت می‌کنیم.


وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟

هر ارز دیجیتالی که در بازار وجود دارد یک وایت پیپر هم دارد که تمام اطلاعات مربوط به ارز دیجیتال در آن ذخیره می‌شود. وایت پیپر (White Paper) سندی است که توسط توسعه‌دهندگان پروژه ارز دیجیتال منتشر می‌شود و فناوری و هدف پروژه‌ای را که روی آن کار می‌کنند توضیح می‌دهد. این سند، به سرمایه‌گذاران می‌گوید که ارز دیجیتال موردنظر چگونه شکل گرفته و چه هدفی را دنبال می‌کند.


وایت پیپر ارز دیجیتال حاوی داده‌های مختلفی مانند آمار، نمودار و فرمول است. هدف این داده‌ها این است که افراد را برای سرمایه‌گذاری در پروژه متقاعد کنند. پژوهشگران هر پروژه ارز دیجیتال با انتشار وایت پیپر به ارائه ویژگی‌ها و کارکرد توکن یا کوین خود می‌پردازند. سپیدنامه‌ یا وایت پیپر به رسمی‌تر شدن رمزارزها کمک می‌کند. این موضوع به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا بفهمند که پروژه موردنظر چه تفاوتی با پروژه‌های دیگر دارد.


نویسنده وایت پیپر بیت کوین

یکی از معروف‌ترین وایت پیپرها که استاندارد طلایی تمام وایت پیپرهای ارز دیجیتال شناخته می‌شود بیت کوین است. این ارز دیجیتال یک بلاک چین همتا به همتا دارد که وایت پیپر آن توسط ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. نویسنده اولین وایت پیپر ارز دیجیتال ساتوشی ناکاموتو است که بعد از انتشار بیت کوین آن را به عنوان یک چارچوب و اساسنامه انتشار داد.


اهمیت وایت پیپر در ارزهای دیجیتال

وایت پیپر یکی از مهم‌ترین اسناد در بازار ارزهای دیجیتال است. این سند پروژه، تیم پشت آن، نقشه راه پروژه و ارزش یک توکن یا ارز دیجیتال (Tokenomics) را مشخص می‌کند. خواندن و درک وایت پیپر پروژه قبل از سرمایه‌گذاری یک امر ضروری برای هر سرمایه‌گذار است.


وایت پیپرها در دنیای ارز دیجیتال اهمیت زیادی دارند، زیرا اگر به‌خوبی نوشته شوند درک خوبی از پروژه، اهداف آن و نحوه برنامه‌ریزی برای دستیابی به آن‌ها را در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهند. این سند همچنین باعث می‌شود تا سرمایه‌گذار با تیم پشت پروژه آشنا شود و از تجربه و سابقه آن‌ها اطلاع پیدا کند. ویژگی دیگر وایت پیپر این است که به شما می‌گوید چگونه از ارز دیجیتال موردنظر استفاده کنید.


اگر یک پروژه ارز دیجیتال می‌خواهد فروش خوبی داشته باشد و به سود برسد باید از ابتدا با مردم صادق باشد و این صداقت را در وایت پیپر خود نشان دهد. تیم توسعه‌دهنده پروژه باید افراد باتجربه‌ای باشند و از وایت پیپر نهایت استفاده را ببرند.


بااین‌حال، همه پروژه‌های ارز دیجیتال وایت پیپرهای یکسان ندارند. برخی از پروژه‌ها، وایت پیپرهای بسیار ضعیفی دارند که هیچ اطلاعات مهمی در آن‌ها پیدا نمی‌شود؛ برخی دیگر از وایت پیپرها، طولانی و پیچیده هستند و درک آن‌ها دشوار است. اگر قصد سرمایه‌گذاری در یک پروژه ارز دیجیتال را دارید باید وایت پیپر آن را به‌دقت بررسی کنید تا اطلاعات دقیقی از پروژه به دست بیاورید.


وایت پیپر ارز دیجیتال چیست

چرا ارزهای دیجیتال وایت پیپر دارند؟

در بازار ارزهای دیجیتال اولین چیزی که سرمایه‌گذاران می‌توانند برای خرید و سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال آن را بررسی کنند وایت پیپر است. یعنی در واقع پروژه ارز دیجیتال با وایت پیپر به مردم معرفی می‌شود. به همین دلیل مهم است که سپیدنامه یا وایت پیپر واضح، خوب و آموزنده نوشته شده باشد.


یک White Paper خوب باید مشکلی را که ارز دیجیتال یا توکن در تلاش برای حل کردن آن است کامل توضیح دهد و برای این کار برنامه‌ریزی داشته باشد. وایت پیپر همچنین باید یک نمای کلی از تیم پروژه و همچنین هرگونه مشارکت با پروژه را به اطلاع مردم برساند. در نهایت، یک وایت پیپر باید به گونه‌ای تنظیم شود که واقع‌بینانه و صادقانه باشد و نقشه راه و جدول زمانی پروژه را به دیگران نشان دهد، چون هدف از ایجاد وایت پیپر همین موضوعات هستند.


نقشه راه و جدول زمانی یک پروژه مواردی مانند اینکه ارز دیجیتال کی به بازار عرضه می‌شود، چه مقدار به بازار عرضه می‌شود، چه اهدافی دارد، زمان رسیدن به هر هدف کی است و ... را مشخص می‌کنند. بررسی وایت پیپر برای سرمایه‌گذاری روی یک ارز دیجیتال کافی نیست. شما باید در مورد این بازار اطلاعات زیادی به دست بیاورید و دانش خود را بالا ببرید. وقتی تمام جوانب را در نظر گرفتید می‌توانید قبل از خرید ارز دیجیتال موردنظر White Paper آن را بررسی کنید.


هر چه وایت پیپر دقیق‌تر و کامل‌تر باشد ابزار ارزشمندتری برای کمک به ارزیابی قابلیت و پتانسیل پروژه خواهد بود. وایت پیپرها معمولاً به دو صورت فنی و تجاری ارائه می‌شوند. وایت پیپر فنی، ویژگی‌ها و عملکردهای ارز دیجیتال را مشخص می‌کند و وایت پیپر تجاری راه‌حل‌هایی را برای یک مشکل ارائه می‌دهد.


Blog and Coins Pics  1600900.png

بخش‌های مختلف یک White Paper

وایت پیپرها (White Paper)، پر از اطلاعات و معمولاً حدود ۲۵صفحه هستند. اما آیا می‌دانید وایت پیپرها از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شوند؟ وایت پیپرها معمولاً شامل بخش‌های زیر هستند:

  • عنوان و چکیده
  • مقدمه
  • مشکل، راه‌حل و توضیحات محصول
  • اطلاعات رمزی
  • دستورالعمل‌های استفاده از ارز دیجیتال
  • جدول زمانی پروژه
  • تیم و مشاوران

عنوان و چکیده

عنوان و چکیده که مشخص است و شامل نام ارز دیجیتال و توضیح کوتاهی در مورد آن می‌شود.


مشکل، راه‌حل و توضیحات

این بخش جایی است که پروژه معرفی می‌شود، مشکلی که قصد حل آن را دارد بیان می‌شود و راه‌حل‌هایی برای مشکل ارائه می‌شود. این قسمت همراه با جزئیات کامل محصول و همچنین تجزیه‌وتحلیل بازار است.


اطلاعات رمزی

هنگام شروع یک ICO یا عرضه اولیه یک ارز دیجیتال اطلاعات خاصی وجود دارد که دانستن آن‌ها برای سرمایه‌گذاران حیاتی است. این اطلاعات شامل جزئیات مربوط به ارزهای دیجیتال جدید مانند ارزش، تعداد در گردش و بلاک چین موردنظر آن‌ها است. وایت پیپر همچنین باید شامل نحوه خرید ارزهای دیجیتال و همچنین جزئیاتی در مورد این باشد که اگر پروژه به اهداف خود نرسد چه خواهد شد.


دستورالعمل‌های استفاده از ارز دیجیتال

بخش مهمی از هر وایت پیپر ارزهای دیجیتال همین دستورالعمل استفاده از ارز دیجیتال است که درباره جنبه‌های فنی و فناوری پشت پروژه توضیح می‌دهد.


جدول زمانی پروژه

جدول زمانی پروژه برنامه کاری پروژه را در چند ماه آینده مشخص می‌کند، مثلاً اینکه چه اتفاقاتی باید بیفتد و ارز دیجیتال چه زمانی عرضه و چه زمانی راه‌اندازی شود.

تیم و مشاوران

این بخش مؤسسان، کارمندان و مشاوران پروژه را معرفی می‌کند. این بخش هم مانند جنبه‌های فنی پروژه خیلی مهم است، زیرا اطلاعاتی را در مورد مهارت‌ها و تجربه تیم و ارتباط آن‌ها با پروژه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.


وایت پیپر بیت کوین

برای خرید ارزهای دیجیتال نباید احساساتی تصمیم بگیرید. شما باید در مورد بازار ارزهای دیجیتال آموزش ببینید، نحوه خواندن وایت پیپر را یاد بگیرید و بعد برای خرید ارزهای دیجیتال اقدام کنید. بعضی از پروژه‌ها به‌طور کامل کلاه‌برداری هستند و وایت پیپرهای جعلی ارائه می‌دهند. به همین دلیل باید حواستان باشد که گول این پروژه‌ها را نخورید.

کلام آخر وایت پیپر ارزهای دیجیتال با توجه به توضیح کاملی که درباره محتوای پروژه‌ها می‌دهند، برای سرمایه‌گذاران اهمیت بسیار زیادی دارند وبه همین دلیل است که اگر قصد خرید ارز دیجیتالی را دارید، بهتر است پیش از هر چیزی وایت پیپر آن را مطالعه کنید و درباره آن ارز اطلاعات کافی کسب کنید.