به احتمال زیاد برای شما نیز پیش آمده که با توصیه یکی از عزیزان یا دوستان خود به یک فروشگاه خاص مراجعه کرده یا از خدمات یک مجموعه استفاده کرده باشید. ممکن است شما هیچ شناختی از محصولات یا خدماتی که به شما معرفی می‌شود، نداشته باشید، اما چون شخص دیگری آن را تأیید می‌کند، باعث جلب اعتماد شما می‌شود. این نوع بازاریابی که به «بازاریابی دهان به دهان» مشهور است، از دیرباز وجود داشته و یکی از کاربردی‌ترین نوع تبلیغات است. البته در دنیای اینترنت، این نوع بازاریابی تحت عنوان کد ریفرال «ReferralCode» شناخته می‌شود. ریفرال کدها علاوه بر معرفی به شخص جدید، مزایایی برای شخص معرفی کننده نیز در پی دارند.


کد یا لینک ریفرال (referral link) چیست؟

کد یا لینک ریفرال (referral link) چیست؟

کد ارجاع یا کد رفرال «ReferralCode» که با عنوان لینک ریفرال «Referral Link» نیز شناخته می‌شود، یک مجموعه منحصربه‌فرد است که از نمادها یا عبارات الفبایی و عددی، در برخی موارد نیز از کلمات کاملی مانند نام مشتری تشکیل شده است که شبیه به یک کد تبلیغاتی هستند. کدهای ارجاع یا ریفرال، مشخص می‌کنند که چه کسی در برنامه ارجاع شخص دیگری را با موفقیت معرفی نموده که اقدام به خرید کرده باشد. این نوع کد اغلب از طرف یک شرکت به اعضای مخاطبانش به عنوان یک کد تبلیغاتی داده می‌شود که می‌توانند آن را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارند.


چرا کسب‌وکارها از کد ریفرال استفاده می‌کنند؟

کد ریفرال که به شکل یک لینک در اختیار افراد قرار می‌گیرد، یک استراتژی بازاریابی است که در آن مشتریان برای ارجاع افراد از طریق بازاریابی دهان به دهان در دنیای وب، پاداش دریافت می‌کنند. دلیل رایج شدن کد ریفرال در دنیای وب این است که مردم اغلب تحت تأثیر آنچه می‌شنوند، هستند. مصرف کنندگان به گفته‌های دیگران، بیشتر از سایر انواع تبلیغات اعتماد می‌کنند. در واقع افرادی که روابط خوبی با یکدیگر دارند، به راحتی می‌توانند بر یکدیگر تأثیر بگذارند تا کالا یا خدمات خاصی را خریداری کنند. بازاریابی ارجاعی یا همان استفاده از کد ریفرال، برای سازمان‌ها در سراسر جهان اهمیت دارد. طبق آمار، حدود 88 درصد از مردم می‌گویند که با توصیه‌های دوستان و خانواده، بالاترین سطح اعتماد را به یک برند داشتند!


من، خود به واسطه‌ی معرفی دوستانم با برخی از فروشگاه‌های اینترنتی آشنا شده‌ام. حتی برای انجام معاملات آنلاین نیز، روی توصیه دوستانم حساب می‌کنم که از چه بسترهایی استفاده کنم. تصور می‌کنم این موضوع برای سایر افراد نیز به همین شکل است. آشنایی‌ام با صرافی اکسبیتو نیز از طریق معرفی یکی از اطرافیانم بوده است.


کد ریفرال چه تفاوتی با لینک ریفرال دارد؟

قبل از اینکه به سراغ بررسی چگونگی کاربرد کدهای ریفرال برویم، بهتر است تفاوت بین کد ریفرال با لینک ریفرال را بدانیم؛ اگرچه این دو مفهوم در بسیاری از اوقات، به یک معنی به کار برده می‌شوند، اما در حقیقت، کد ریفرال بخشی از لینک ریفرال است. لینک‌های ریفرال برای یک کمپین خاص به کار می‌روند. با این حال، کدهای ریفرال، شناسه‌های منحصربه‌فردی هستند که امکان ردیابی این لینک را به هر وبسایت فردی می‌دهند. برخی از شرکت‌ها به‌جای لینک ریفرال از کد ریفرال استفاده می‌کنند. این کدها در طول فرآیند ثبت‌نام پرسیده می‌شوند. بنابراین هنگام ثبت نام کاربران، از آن‌ها خواسته می‌شود تا کد ریفرال خود را وارد کنند و جایزه بگیرند. در این موارد، هم مشتری جدید و هم شخصی که آن‌ها را معرفی کرده است، پاداش دریافت می‌کنند!


لینک ریفرال (referral link) چگونه کار می‌کند؟

لینک ریفرال (referral link) چگونه کار می‌کند؟

کد ریفرال ممکن است با یک کد تخفیف همراه باشد؛ به این معنی که ارجاع دهنده و افرادی که از طریق لینک ریفرال وی وارد یک مجموعه می‌شوند، تخفیفی بر روی محصولات یا خدمات آن مجموعه خواهند داشت. علاوه بر این، کد ریفرال می‌تواند به شکل یک کد کوپن باشد که با آن، ارجاع دهنده و سایر خریدارانی که از این کد استفاده می‌کنند، اعتبار، بازپرداخت نقدی یا یک وجه ارجاعی نقدی را دریافت می‌کنند. در بیان شیوه عملکرد کدها یا لینک‌های ریفرال می‌توان گفت:


نرم افزارهای ردیابی کد ریفرال

برای تنظیم کدها یا لینک‌های ریفرال، اغلب از نرم‌افزارهای ردیابی ریفرال استفاده می‌شود که باید آن‌ها را راه‌اندازی کرد. به کمک این نرم‌افزارها می‌توان کدهای ریفرال را ایجاد و پیگیری کرد. تخصیص لینک یا کدهای ریفرال منحصربه‌فرد به مشتریان، تخصیص پاداش به فرد مناسب و ثبت‌نام خودکار مشتریان نیز از طریق این نرم‌افزارها امکان‌پذیر است.


صدور کد منحصربه‌فرد یا لینک ریفرال

وقتی شما کد یا لینک ریفرال را با مشتریان خود به اشتراک می‌گذارید، نرم‌افزار ریفرال شما، قادر به تشخیص آن خواهد بود. سپس می‌تواند امتیازاتی که تعیین کرده‌اید را برای افراد دارنده کد فعال کند.


اشتراک‌گذرای کدهای ریفرال

گزینه‌های مختلفی برای اطلاع‌رسانی به مشتریان در مورد کدهای ریفرال و لینک آن‌ها وجود دارد. با این حال، هیچ روشی وجود ندارد که برای همه شرایط مناسب باشد. بنابراین می‌توان از روش‌های مختلفی برای اشتراک‌گذاری کد ریفرال استفاده کرد که در ادامه این مطلب به معرفی این روش‌ها نیز خواهیم پرداخت.


پیگیری نتایج ریفرال

برای مشاهده عملکرد برنامه ریفرال خود، به داشبورد نرم‌افزار پیگیری ریفرال خود وارد شوید. سپس ببینید کدام مشتریان بیشترین کاربران را به وبسایت شما ارجاع داده‌اند. ارزیابی کنید که چه چیزی خوب پیش می‌رود و چه چیزی می‌تواند بهبود پیدا کند. به داده‌ها نگاه کنید، نرخ تبدیل، میانگین ارزش سفارش و درآمد کل از برنامه شما از طریق کدهای ریفرال چقدر است؟ آن‌گاه برای بهبود و افزایش نرخ بازدید و سود خود از طریق ریفرال‌ها، برنامه‌ریزی کنید.


اگر شما خود برای کسب‌وکارتان کد ریفرال ایجاد کنید، می‌توانید از طریق این سیستم به مشتریان و سود بیشتری برسید. اما گاهی با زیرمجموعه‌گیری از طریق کد ریفرال فروشگاه‌ها، سازمان‌ها یا صرافی‌ها نیز می‌توانید برای خود یک تیم تشکیل دهید و از امتیازات آن بهره‌مند شوید.


چگونه از طریق کد ریفرال (referral link) زیر‌مجموعه بگیریم؟

چگونه از طریق کد ریفرال (referral link) زیر‌مجموعه بگیریم؟

فرقی نمی‌کند که شما کد ریفرال را از چه سایت یا منبعی گرفته باشید، وقتی کد ریفرال دارید، باید آن را با کسانی به اشتراک بگذارید. اگر بخواهید افراد زیادی را از طریق کد ریفرال خود پیدا کنید، باید برای اشتراک‌گذاری آن، روی شبکه‌ها و انجمن‌های بزرگ حساب کنید. برای مثال می‌توانید کد ریفرال خود را در بسترهای زیر اشتراک‌گذاری کنید:


گروه‌ها و انجمن‌های آنلاین «Online groups and forums»

گروه‌ها، انجمن‌ها، فروم‌ها و دیگر بسترهای آنلاین، می‌توانند بهترین گزینه برای زیرمجموعه‌گیری از طریق کدهای ریفرال یا ارجاع باشند. چراکه کاربران بسیاری در این بسترها فعالیت دارند و می‌توانند کد شما را مشاهده کنند.


رسانه‌های اجتماعی محبوب «Popular social media»

در حال حاضر بیشتر افراد در انواع رسانه‌های اجتماعی محبوب، حساب کاربری دارند و می‌توانند موارد به اشتراک گذاشته شده‌ی دیگران را ببینند. بنابراین رسانه‌های اجتماعی محل مناسبی برای اشتراک کدهای ریفرال هستند.


یوتیوب «YouTube»

یوتیوب وبسایت مشهور اشتراک‌گذاری ویدئو است که یکی از شبکه‌های گوگل محسوب می‌شود. یوتیوب دومین وبگاه مشهور جهان پس از گوگل است که با اشتراک گذاری کد ریفرال در آن می‌توان در معرض دید کاربران زیادی قرار گرفت.


متا «Meta» یا همان فیسبوک سابق «Facebook»

رسانه اجتماعی فیسبوک که هم‌اینک تحت عنوان متا شناخته می‌شود، از دیرباز محل رد و بدل کردن اطلاعات مختلف کاربران اینترنتی بوده است. بنابراین به‌راحتی می‌توان از متا برای زیرمجموعه گیری از طریق کد ریفرال استفاده کرد.


اینستاگرام «Instagram»

اینستاگرام، شبکه اجتماعی محبوب اشتراک‌گذاری تصویر و ویدئو است که چند میلیارد کاربر فعال دارد. بنابراین می‌تواند گزینه ایده‌آلی برای اشتراک‌گذاری کد یا لینک ریفرال شما باشد.


لینکدین «LinkedIn»

لینکدین، یک رسانه اجتماعی مبتنی بر کسب‌وکار است که اغلب افراد در آن به دنبال کسب‌وکار یا ایده‌های کاری جدید هستند. شما می‌توانید کد ریفرال خود را در این رسانه قرار دهید تا دنبال کنندگان شما آن را ببینند و در صورت تمایل از آن استفاده کنند.


چگونه از طریق کد ریفرال (referral link) زیر‌مجموعه بگیریم؟ (2)

پینترست «Pinterest»

پینترست که یک شبکه اجتماعی مبتنی بر تصاویر است، می‌تواند دیگر گزینه مناسب برای اشتراک‌گذاری کد ریفرال شما باشد. می‌توانید از کد ریفرال خود یک تصویر بسازید و آن را در بورد پینترست خود قرار دهید و سپس به آن لینک بدهید تا هرکس آن را می‌بینید، بتواند مستقیم روی لینک ریفرال شما کلیک کند.


وبلاگ «Blog»

اگر خودتان یک وبلاگ دارید یا در وبلاگی عضو هستید، می‌توانید کد ریفرال را در آن قرار دهید که افرادی که از وبلاگ دیدن می‌کنند، آن را ببینند.


ایمیل یا خبرنامه «Email»

می‌توانید کد یا لینک ریفرال خود را به سایر افرادی که می‌شناسید ایمیل کنید.


وبسایت ردیت «Reddit»

وبسایت ردیت، از جمله بزرگ‌ترین جوامع اینترنتی است که بدون هیچ محدودیتی می‌توان در آن به اشتراک‌گذاری اطلاعات، بحث و تبادل نظر در زمینه‌های مختلف پرداخت. اینفلوئنسر ارزهای دیجیتال و بلاک چین نیز در این رسانه فعالیت می‌کنند و یکی از اصلی‌ترین منابع برای دنبال‌کردن این تکنولوژی است. بنابراین می‌توان از آن برای ریفرال کدها نیز استفاده کرد.


تمام بسترهای نامبرده، صدها، هزاران و میلیون‌ها کاربر فعال دارند. بنابراین وقتی کد ریفرال خود را در آن‌ها قرار دهید، افراد زیادی آن را می‌بینید و از این بین، کسانی هستند که روی لینک ریفرال شما کلیک کرده و از آن استفاده کنند و شما از این طریق، زیرمجموعه‌های جدید بگیرید. البته باید همراه با کد یا لینک ریفرال خود، اطلاعات مربوط به آن که برای چه وبسایتی است و قرار است به‌واسطه‌ی آن چه امتیازی دریافت کنند را نیز قید کنید. سعی کنید متن آن را خلاقانه بنویسید، تا افراد ترغیب شوند روی لینک ریفرال شما کلیک کنند!


معرفی دوستان با کد ریفرال در صرافی اکسبیتو

معرفی دوستان با کد ریفرال در صرافی اکسبیتو

صرافی اکسبیتو «Exbito» یکی از انواع صرافی‌های رمز ارزی داخلی است که بخش مربوط به «دعوت از دوستان» را از طریق کد ریفرال فعال کرده است. افرادی که موفق شوند با استفاده از کد ریفرال صرافی اکسبیتو، دوستان خود را به این پلتفرم دعوت کنند، می‌توانند 25٪ از سود معاملات آن‌ها را کسب کنند. برای دریافت کد ریفرال از اکسبیتو، ابتدا باید در این صرافی ثبت‌نام کنید، آن‌گاه در بخش داشبورد حساب کاربری خود، با کلیک روی گزینه «دعوت از دوستان» کد ریفرال خود را دریافت کنید و با دوستان خود به اشتراک بگذارید. اگر دوستانی دارید که در بازارهای مالی مانند بورس، فارکس یا کریپتو فعالیت دارند، می‌توانید کد ریفرال خود را از طریق رسانه‌های معرفی شده در بخش قبل، برای آن‌ها ارسال کنید تا به زیرمجموعه شما در اکسبیتو تبدیل شوند. در این صورت اگر دوستان شما در اکسبیتو شروع به معامله کنند، شما از هر معامله آن‌ها، سود دریافت خواهید کرد.


سخن پایانی


کد ریفرال، نوعی کد ارجاع است که می‌تواند برای دعوت از دوستان در پلتفرم‌های مختلف استفاده شود. درواقع کاربران می‌توانند با اشتراک‌گذاری کد یا لینک ریفرال با دوستان و آشنایان خود، از مزایا یا جوایز مربوط به آن برخوردار شوند. این سیستم هم به نفع کسب‌وکارها است که مشتریان بیشتری می‌گیرند و هم به نفع کاربران است که از یک سری امتیازات مشخص استفاده می‌کنند. با شرکت در سیستم مجموعه‌گیری صرافی اکسبیتو از طریق کد ریفرال نیز می‌توان تا 25٪ از کارمزد معاملات زیرمجموعه‌های خود را دریافت کرد.