حتماً بارها با تبلیغاتی مواجه شده‌اید که اگر دوستان خود را برای عضویت در صرافی‌های ارز دیجیتال دعوت کنید، پاداشی دریافت خواهید کرد. این روش بازاریابی که توسط صرافی‌ها و بسیاری از کسب‌و‌کارها استفاده می‌شود، «بازاریابی وابسته» (Affiliate Marketing) نام دارد. ازآنجایی‌که در بازاریابی وابسته، برای کسب پاداش باید آشنایان خود را به عضویت دعوت کنید، بسیاری از افراد آن را با «طرح هرمی» (Pyramid Scheme) که توسط شرکت‌های هرمی استفاده می‌شود، اشتباه می‌گیرند.


اگرچه در بسیاری از موارد، بازاریابی وابسته با طرح هرمی ترکیب می‌شود؛ اما در واقع، آن‌ها دو مفهوم متفاوت هستند. در واقع، در بازاریابی وابسته، شما برای تبلیغ و معرفی یک کسب‌وکار قانونی، پاداش دریافت می‌کنید. در سوی مقابل، طرح هرمی نوعی کلاهبرداری است که با استخدام مداوم و پی‌در‌پی انجام می‌شود. به‌خاطر همین، ضروری است که تفاوت استفاده از کد ریفرال در صرافی و شرکت‌های هرمی را بررسی کنیم.


طرح هرمی (Pyramid Scheme) چیست؟

طرح هرمی (Pyramid Scheme) چیست؟

طرح هرمی (Pyramid Scheme) نوعی کلاهبرداری سرمایه‌گذاری است که شرکت‌کنندگان را با وعده‌های مالی زیادی ترغیب می‌کند تا اطرافیانشان را به عضویت در این طرح دعوت کنند. در واقع، طرح‌های هرمی به‌جای ارائه‌ی خدمات و یا فروش محصولات، تمرکز خود را روی جذب مداوم اعضای جدید می‌گذارند. این طرح‌ها در اغلب کشورها، مانند ایران، کانادا و آمریکا، ممنوع هستند.


بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing) چیست؟

بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing) چیست؟

بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing) نوعی بازاریابی مبتنی بر عملکرد است. در این بازاریابی، کاربران سعی می‌کنند که با معرفی محصولات و خدمات یک شرکت خاص، اطرافیان خود را به دریافت آن خدمات دعوت کنند. به‌این‌ترتیب، با دریافت خدمات توسط این افراد، کاربر دعوت‌کننده پاداش‌هایی را دریافت خواهد کرد. در بسیاری از موارد، این کاربران به‌عنوان بازاریاب شرکت فعالیت می‌کنند و حتی به عضویت کمپین‌های بازاریابی آن درمی‌آیند.


در واقع، پاداشی که این بازاریابان دریافت می‌کنند، کمیسیون آن‌ها بابت معرفی محصولات است. بازاریابی وابسته قانونی بوده و برای هر دو طرف، یعنی شرکت‌ها و کاربران، مفید است. معمولاً شرکت‌ها و پلتفرم‌های آنلاین از این بازاریابی برای افزایش فروش خود استفاده می‌کنند. این روش بازاریابی به حوزه‌ی ارزهای دیجیتال نیز راه پیدا کرده و بسیاری از صرافی‌ها، مانند صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو، با ارائه‌ی کد ریفرال، پاداش‌هایی را برای کاربران خود در نظر گرفته‌اند.


طرح هرمی چه معایبی دارد؟

طرح هرمی چه معایبی دارد؟

طرح‌های هرمی گمراه‌کننده و متقلبانه هستند. در واقع، در چنین طرحی، قله‌ی هرم در اختیار خود بنیان‌گذاران شرکت قرار دارد و شرکت‌کنندگان پیاده‌نظام‌هایی هستند که برای کسب سود آن افراد تلاش می‌کنند. اگرچه ممکن است که سود اندکی را هم از این راه به دست بیاورید؛ اما در کل نسبت به وقت و انرژی‌ای که صرف می‌کنید، ضرر کرده‌اید. در نتیجه‌، طرح هرمی یک کلاهبرداری است که فقط برای صاحبان خود این شرکت‌ها کار می‌کند.


تفاوت بین طرح هرمی و بازاریابی وابسته چیست؟

طرح‌های هرمی و بازاریابی وابسته تفاوت‌هایی دارند. این تفاوت‌ها عبارت‌اند از:


  • در بازاریابی وابسته مجبور نیستید که پولی را بپردازید؛ اما اعضای طرح هرمی ملزم به پرداخت پول هستند.

  • بازاریابی وابسته ریسک کمی دارد و با تلاش بیشتر، می‌توانید درآمد خوبی داشته باشید؛ اما در طرح هرمی شما در معرض ازدست‌دادن دارایی‌های خود هستید.

  • در بازاریابی وابسته نیازی به استخدام دیگران ندارید و فقط خدمات را معرفی می‌کنید؛ اما در طرح هرمی باید دیگران را به عضویت شرکت درآورید.

چرا بازاریابی وابسته شهرتی منفی دارد؟

چرا بازاریابی وابسته شهرتی منفی دارد؟

ازآنجایی‌که بسیاری از شرکت‌ها، بازاریابی وابسته را با طرح‌های هرمی مخلوط کرده‌اند، بسیاری از افراد نسبت به بازاریابی وابسته بدبین شده‌اند. رفتارهای دروغین و غیراخلاقی، مانند فروش محصولات کم‌ارزش، برای دعوت افراد به عضویت در طرح هرمی، باعث شده است که خیلی از افراد، این دو مفهوم را با یکدیگر اشتباه بگیرند. در نتیجه، شهرت منفی بازاریابی وابسته، به‌خاطر سوءاستفاده از این روش بوده و از عدم آگاهی قربانیان ناشی می‌شود.


کد ریفرال (Referral Code) چیست؟

کد ریفرال (Referral Code) چیست؟

کد ریفرال یا کد ارجاع ابزاری مفید برای کاربران و کسب‌و‌کارها است. این کدها روند بازاریابی وابسته را آسان می‌کنند و باعث افزایش سودآوری بازاریابان می‌شوند. در این روش، شما از پلتفرم موردنظر، کدی را دریافت می‌کنید و آن را به دیگران می‌دهید. درصورتی‌که دوستان و آشنایانتان هنگام ثبت‌نام در سایت، کد ریفرال شما را به‌عنوان معرف استفاده کنند، پلتفرم بابت استفاده از خدمات و خرید محصولات، کمیسیونی را به شما پرداخت می‌کند.


این کدها در سال‌های اخیر به حوزه‌ی ارزهای دیجیتال هم راه پیدا کرده‌اند و شما می‌توانید با عضویت در صرافی‌های ارز دیجیتال، مانند اکسبیتو، کد ریفرال اختصاصی خود را دریافت کنید.


کد ریفرال در صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو چگونه کار می‌کند؟

زمانی که شما در صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو ثبت‌نام می‌کنید، یک «کد ریفرال» یا «کد دعوت از دوستان» دریافت خواهید کرد. درصورتی‌که دوستان خود را به عضویت در اکسبیتو دعوت کنید و آن‌ها با کد ریفرال شما ثبت‌نام کنند، از کارمزد تمام معاملات آن‌ها، درصدی را به‌عنوان کمیسیون دریافت خواهید کرد.


در واقع، استفاده از کد ریفرال در صرافی اکسبیتو، بازاریابی وابسته محسوب می‌شود و شما بابت بازاریابی خدمات این صرافی سود کسب می‌کنید. این روش کاملاً قانونی است و به‌طور هم‌زمان برای صرافی و کاربران مفید خواهد بود.


دریافت کد ریفرال در صرافی اکسبیتو چگونه است؟

دریافت کد ریفرال در صرافی اکسبیتو چگونه است؟

برای دریافت کد ریفرال در صرافی اکسبیتو، به‌صورت زیر عمل کنید:


1_ در صرافی اکسبیتو ثبت‌نام کرده و به حساب کاربری خود وارد شوید.


2_ در پیشخوان اکسبیتو، روی تب بالا و سمت چپ کلیک کنید.


3_ گزینه‌ی «دعوت از دوستان» را انتخاب کنید.


4_ در این بخش، می‌توانید کد و یا لینک دعوت از دوستان را دریافت و برای دوستانتان ارسال کنید.


5_ کافی است که دوستان شما در موقع ثبت‌نام، کد ریفرال شما را در قسمت «کد معرف» وارد کنند.


برای اطلاع بیشتر از روش‌های دریافت کد ریفرال در سایت و اپلیکیشن اکسبیتو، به بخش «آموزش ارسال کد دعوت از دوستان» مراجعه کنید.


سخن پایانی


اگرچه کلاهبرداران باعث بدبینی افراد نسبت به بازاریابی وابسته شده‌اند؛ اما این روش، کاملاً قانونی است و به‌طور کامل با طرح هرمی تفاوت دارد. در واقع، با انتخاب پلتفرمی قابل‌اعتماد و معتبر، مانند اکسبیتو، می‌توانید کد ریفرال خود را به دوستانتان ارسال کنید تا از معاملات آن‌ها نیز، سود به دست بیاورید. در نتیجه، بازاریابی وابسته روشی بسیار خوب برای معرفی محصولات و خدمات شرکت‌ها محسوب می‌شود که برای کسب‌و‌کارها و کاربرانشان مفید است.