آوالانچ (Avalanche) یک شبکه بلاک چین متن‌باز، مقیاس‌پذیر و سریع است که با هدف ایجاد بستری برای قراردادهای هوشمند سازمانی، راه‌اندازی شد. به‌این‌ترتیب، این شبکه بسیاری از مشکلات بلاک چین‌های اولیه را برطرف می‌کند و می‌تواند باعث پذیرش گسترده‌ی امور مالی غیرمتمرکز (Defi) توسط مردم شود. آوالانچ به‌وسیله‌ی تیم «آوا لبز» (Ava Labs) توسعه یافت. این شرکت دارای سه بنیان‌گذار با نام‌های «امین گون سیرر» (Emin Gun Sirer)، «کوین سکنیگی» (Kevin Sekniqi) و «تد یین» (Ted Yin) بوده که دراین‌بین، امین گون سیرر شهرت بسیار زیادی دارد و یکی از افراد تأثیرگذار دنیای کریپتو به حساب می‌آید. ازاین‌رو، در این مقاله از اکسبیتو، قصد داریم که به زندگی‌نامه‌ی امین گون سیرر بپردازیم تا شما را با یکی دیگر از افراد سرشناس دنیای رمز ارزها آشنا کنیم.


نگاهی اجمالی به زندگی امین گون سیرر

نگاهی اجمالی به زندگی امین گون سیرر

امین گون سیرر (Emin Gun Sirer) یک دانشمند کامپیوتر آمریکایی است که اصالتی ترکیه‌ای دارد. مهم‌ترین اقدام حرفه‌ای او، توسعه‌ی پروتکل اجماع آوالانچ (Avalanche Consensus Protocol) بوده و درحال‌حاضر، مدیرعامل و بنیان‌گذار بلاک چین آوالانچ محسوب می‌شود. همچنین، سیرر به‌عنوان دانشیار علوم کامپیوتر در دانشگاه «کرنل» (Cornell) فعالیت داشته و یکی از مدیران سابق «آی سی تری» (IC3) بوده است.


در واقع، مشارکت‌ گسترده‌ی سیرر در حوزه‌های سیستم‌های همتابه‌همتا، شبکه‌های کامپیوتری و سیستم‌‌عامل‌های مختلف شهرت بسیاری را برای او دست‌و‌پا کرد. علاوه‌بر آن، سیرر در دنیای کریپتو هم بسیار سرشناس بوده و پای ثابت سخنرانی‌ها، پادکست‌ها و مجلات علمی به حساب می‌آید. مقالات علمی او در نشریات مختلفی، مانند وال استریت ژورنال، نیویورک تایمز، فوربس و... به چاپ رسیده‌اند.


البته سیرر به همین موارد اکتفا نکرده و به‌طور مداوم، در شبکه‌های اجتماعی گوناگون، به‌دنبال آگاهی بخشیدن به کاربران بوده و پُست‌های زیادی را در رابطه با دنیای فناوری و ارزهای دیجیتال منتشر می‌کند.


سال‌های اولیه‌ی زندگی امین گون سیرر

امین گون سیرر (Emin Gun Sirer)، در سال 1975، در استانبولِ ترکیه متولد شد. او دوران دبیرستان را در «رابرت کالج» (Robert College) گذراند و کارشناسی مهندسی علوم کامپیوتر را در دانشگاه «پرینستون» (Princeton) سپری کرد. همچنین، سیرر برای دوره‌ی تحصیلات تکمیلی، دانشگاه «واشنگتن» (Washington) را برگزید.


به‌این‌ترتیب، او دکترای رشته‌ی علوم و مهندسی کامپیوتر را در سال 2002، زیر نظر پروفسور «برایان ان برشاد» (Brian N. Bershad) دریافت کرد.


زندگی حرفه‌ای امین گون سیرر

زندگی حرفه‌ای امین گون سیرر

پیش از اینکه امین گون سیرر (Emin Gun Sirer) سمت استادی دانشگاه «کرنل» را بر عهده بگیرد، در «ای تی اند تی بل لبز» (AT&T Bell Labs)، شرکت تجهیزات دیجیتال «دی ای سی» (DEC) و «ان ای سی» (NEC) کار می‌کرد. بیشتر شهرت سیرر به‌خاطر مشارکت در سیستم‌عامل‌ها و سیستم‌های توزیع‌شده به دست آمده است. برای مثال، او سیستم‌عامل «اسپین» (SPIN) را توسعه داد که در آن، پیاده‌سازی و رابط کاربری را می‌توان در زمانِ اجرا، با کدهای ایمن تعویض کرد. علاوه‌بر آن، سیرر رهبر پروژه‌ی «نکسوس او اس» (Nexus OS) بود. او برای این سیستم‌عامل تکنیک‌های جدیدی را در نظر گرفت که باعث توسعه‌ی ویژگی‌های معنایی برنامه‌های از راه دور می‌شدند.


در ضمن، سیرر یکی از مبلغان، محققین و توسعه‌دهندگان معروف دنیای ارزهای دیجیتال است. او، به‌جز بلاک چین و ارزهای دیجیتال، بر روی انواع مختلفی از روش‌های ذخیره‌سازی داده‌ها هم کار کرده و هم‌اکنون بر روی نسل بعدی پایگاه داده‌های «نواس‌کیوال» (NoSQL)، با عنوان «هایپر دکس» (HyperDex)، تمرکز دارد.


فعالیت امین گون سیرر در حوزه ارزهای دیجیتال

در سال 2003، امین گون سیرر (Emin Gun Sirer) و همکارانش یک رمز ارز را برای سیستم‌های همتابه‌همتا، با عنوان «کارما» (Karma)، توسعه دادند. این ارز دیجیتال با هدف جلوگیری از مشکل «فری لودر» (freeloader) راه‌اندازی شد. در واقع، منظور از فری لودر، مصرف منابع توسط کاربران مخرب، بدون پرداخت چیزی بابت آن است. کارما اولین ارز دیجیتالی بود که از ضراب‌خانه‌‌ی توزیع‌شده با استفاده از الگوریتم اثبات کار (PoW) سود می‌برد.


در سال 2014، سیرر به‌همراه «ایتای ایال» (Ittay Eyal) مقاله‌ای را با عنوان «اکثریت کافی نیست، استخراج بیت کوین آسیب‌پذیر است» منتشر کرد. آن‌ها در این مقاله، معتقدند که خرید بیت کوین حتی برای افراد مهاجم هم سودآور است. در عوض، سیرر و ایال راه‌حل مقیاس‌پذیر «بیت کوین ان جی» (Bitcoin-NG) را برای رفع مشکل امنیتی پیشنهاد می‌دهند.


علاوه‌بر آن، در سال 2017، او «بلاکس روت» (bloXroute) را تأسیس کرد. بلاکس روت شرکتی بود که بر روی ارائه‌ی راه‌حلی مقیاس‌پذیر برای «لایه صفر» (Layer-0) بلاک چین تمرکز داشت.


توسعه پروتکل اجماع آوالانچ توسط امین گون سیرر

توسعه پروتکل اجماع آوالانچ توسط امین گون سیرر

در سال 2019، امین گون سیرر (Emin Gun Sirer) شرکت «آوا لبز» (Ava Labs) را پایه‌گذاری کرد. این شرکت به‌دنبال توسعه‌ی فناوری بلاک چین و ارائه‌ی جایگزینی برای امور مالی متمرکز بود. برای رسیدن به این هدف، سیرر رهبری پروتکل اجماع آوالانچ (Avalanche) و ارز دیجیتال AVAX را بر عهده گرفت. این پروژه در دانشگاه «کرنل» رشد یافت و افرادی مانند «کوین سکنیگی» (Kevin Sekniqi) و «تد یین» (Ted Yin)، سیرر را در این مسیر همراهی کردند.


در اوایل سال 2020، پروژه‌ی آوالانچ در دسترسی عموم قرار گرفت و شکل‌دهی به جامعه‌ی خود را آغاز کرد. در ژوئیه‌ی همان سال، آوا لبز موفق شد که 42 میلیون دلار را در یک فروش عمومی، جمع‌آوری کند. این فروش قرار بود که 15 روز طول بکشد؛ اما توکن‌های عرضه‌شده در عرض 4 ساعت به اتمام رسیدند.


سیرر در مورد آوالانچ می‌گوید: «ایده‌ی اصلی راه‌اندازی آوالانچ، ارائه‌ی پروتکلی بدون رهبر است. همه‌ی متقاضیان می‌توانند به این پروتکل بپیوندند و به‌نوبه‌ی خود نقشی تأثیرگذار در پیشبرد اهداف آوالانچ داشته باشند. این پروتکل مقیاس‌پذیری بسیار بالایی دارد، به محیط زیست آسیب نمی‌زند و می‌تواند تراکنش‌ها را در کسری از ثانیه نهایی کند.»


علاوه‌بر آن، در مه 2022، درست زمانی که پروژه‌ی آوالانچ درحال رشد بود، سقوط بی‌سابقه‌ی بازار کریپتو آغاز شد. ازاین‌رو، قیمت ارز AVAX حدود 76 درصد کاهش پیدا کرد. در همین راستا، سیرر در مصاحبه‌ای با مجله‌ی فوربس گفت: «قیمت همه‌ی دارایی‌ها، نه‌فقط ارز دیجیتال بلکه حتی سهام، کاهش پیدا کرده است. به‌هرحال، ما در چنین بازاری حضور داریم. البته من علاقه‌ای ندارم که درباره‌ی قیمت صحبت کنم.»


حواشی امین گون سیرر

حواشی امین گون سیرر

در 26 اوت 2022، یکی از سایت‌های افشاگر، به‌ نام «کریپتو لیکز» (Cryptoleaks)، مطلبی طولانی را منتشر کرد و مدعی شد که آوا لبز، به‌صورت توکن و سهام، به شرکت حقوقی «فریدمن روش» (Freedman Roche) رشوه داده است. پست کریپتو لیکز شامل ویدیوهایی بود که صحبت‌های «کایل روش» (Kyle Roche)، یکی از بنیان‌گذاران شرکت فریدمن روش را پخش می‌کرد. او در این ویدیو مدعی می‌شد که سیستم‌ نظارتی ایالات متحده را بر علیه بلاک چین‌های لایه 1، مانند سولانا (Solana) و دفینیتی (Dfinity)، تحریک کرده است تا آن‌ها را در تنگنا قرار داده و موجبات رشد آوالانچ را فراهم کند.


امین گون سیرر در یک پست وبلاگ به این اتهامات پاسخ داد و همه‌ی آن‌ها را بی‌اساس خواند. او در این پست نوشت: «ظاهراً این ادعاها زمانی مطرح شد که کایل روش، وکیل شرکتی که در ابتدا با ما همکاری می‌کرد، سعی داشت تا با مطرح کردن حرف‌های نادرست، شریک تجاری خود را تحت‌فشار قرار دهد.»


در ادامه، سیرر در یک توییت توضیحات بیشتری را ارائه داد: «چطور کسی می‌تواند تئوری توطئه‌ی مطرح‌شده توسط کریپتو لیکز را باور کند؟ ما هرگز در مورد صحبت‌های غیرقانونی و غیراخلاقی بیان‌شده در این ویدیوها، مذاکره نخواهیم کرد؛ فناوری آوالانچ خودش به‌جای ما صحبت می‌کند.»


سخن پایانی


امین گون سیرر (Emin Gun Sirer) دانشمند تُرک‌تبار یکی از تأثیرگذارترین فعالان حوزه‌ی کریپتو است. او در ابتدا کارش را با تدریس علوم کامپیوتر و ایجاد سیستم‌‌عامل‌های پیشرو آغاز کرد؛ اما کم‌کم جذب دنیای ارزهای دیجیتال شد. دانش گسترده‌ی سیرر در زمینه‌ی فناوری‌های مختلف، به او کمک کرده تا بتواند پروتکل اجماع آوالانچ را پایه‌گذاری کند. او در کنار رهبری و راه‌اندازی پروژه‌های قدرتمند، نقش مهمی نیز در آگاهی‌بخشی به جامعه‌ی رمز ارزها بر عهده دارد.