از آنجایی ‌که سرعت در انجام معاملات در بازارهای ارز دیجیتال حرف اول را می‌زند، تریدرها به بلاکچینی نیاز دارند که از سرعت خوبی برخوردار باشد. سولانا یک بلاکچین است که برای حل مشکل سرعت انجام معاملات طراحی‌ شده است. سرعت تراکنش در بازارهای ارز دیجیتال که با عنوان مقیاس‌ پذیری از آن یاد می‌شود، در بلاک چین سولانا به حداکثر رسیده است. سولانا در سال 2017 به بازار آمد. این پلتفرم یک پروژه اوپن سورس است که توسط Solana Labs که در سانفرانسیسکو قرار دارد، طراحی‌ شده است. سرعت انجام تراکنش در سولانا نسبت به اتریوم بسیار بیشتر بوده و کارمزد هر تراکنش نیز به میزان قابل‌ توجهی کاهش یافته است.


سولانا از الگوریتم PoH یا همان اثبات زمان استفاده می‌کند. این الگوریتم باعث می‌شود تا تعداد زیادی تراکنش در هر ثانیه در سولانا انجام گیرد. سرعت پردازش معاملات در سولانا نسبت به رقبای دیگر 50 هزار برابر افزایش داشته است. سولانا همچنین از قراردادهای هوشمند بسیار پیچیده نیز پشتیبانی می‌کند. این بلاکچین بسیار موردقبول تریدرها و توسعه‌ دهندگان است، به‌ طوری‌ که بیشتر از ۴۰۰ پروژه روی این بلاکچین در حال فعالیت هستند و تعداد آن‌ها هرروز در حال افزایش است.


what is solana's wallet

امکانات سولانا چیست؟

سولانا برای میزبانی از اپلیکیشن های مختلف غیرمتمرکز ایجاد شده است. در اینجا به برخی از امکانات پلتفرم سولانا اشاره می‌کنیم:


  • قراردادهای هوشمند: در سولانا امکان انجام قراردادهای هوشمند پیچیده‌ای وجود دارد که تعداد کمی از بلاکچین ها از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند.

  • توکن‌های غیرقابل‌معاوضه : (NFT) در سولانا امکان معامله با توکن های غیرقابل‌معاوضه وجود دارد. شما می‌توانید این توکن ها را در سولانا بخرید یا به فروش برسانید.

  • امور مالی غیرمتمرکز (Defi): شما در سولانا می‌توانید به انجام معاملات بدون پرداخت مالیات به دولت بپردازید. با وجود این ویژگی، در هزینه‌ها صرفه‌ جویی زیادی می‌شود.

  • برنامه‌های مجازی: با سولانا علاوه بر انجام معاملات و تبادل ارز، می‌توانید کارهای مختلفی مانند بازی، سرمایه‌ گذاری، پیام‌ رسانی و ... را انجام دهید.

  • برنامه‌های مجازی: با سولانا علاوه بر انجام معاملات و تبادل ارز، می‌توانید کارهای مختلفی مانند بازی، سرمایه‌ گذاری، پیام‌ رسانی و ... را انجام دهید.


    درصورتیکه نیاز دارید اطلاعات بیشتری در مورد ارز دیجیتال سولانا بدانید میتوانید از طریق همه چیز درباره رمز ارز سولانا (Solana) اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

کیف پول سولانا چیست؟

حالا که با امکانات و ویژگی‌های منحصر به‌ فرد سولانا آشنا شدید، باید بدانید که برای انجام معاملات در این پلتفرم باید از کیف پول‌هایی استفاده کنید که امنیت داشته باشد و از ویژگی‌های سولانا پشتیبانی کند. در ادامه به بررسی برخی از بهترین کیف پول‌های سولانا که از ارز دیجیتال و شبکه سولانا پشتیبانی می‌کنند، می‌پردازیم.


بهترین کیف پول سولانا، کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano X است که ارز دیجیتال SOL را ایمن نگهداری می‌کند. ارز سولانا می‌تواند همراه با کیف پول‌های دیگر خریداری و استفاده شود. با استفاده از این کیف پول می‌توانید به تمام برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) ازجمله پروتکل Raydium DeFi متصل شوید. برای ورود به پلتفرم سولانا باید از کیف پول‌های امن استفاده کنید که کیف پول‌های سخت‌افزاری از ایمن‌ترین گزینه‌ها هستند.


1- کیف پول لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)


شما می‌توانید از یک کیف پول سخت‌افزاری به‌عنوان کیف پول اصلی و یک کیف پول فرعی در کنار هم استفاده کنید. کیف پول Ledger Nano X ازنظر قیمت بسیار مقرون‌ به‌ صرفه است و از امنیت بالایی برخوردار است. وقتی این کیف پول سخت‌ افزاری را خریداری می‌کنید، اپلیکیشن Ledger Live هم به شما ارائه می‌شود. استفاده از این اپلیکیشن بسیار راحت است.

برای استفاده از این اپلیکیشن باید یک رمز عبور 24 کاراکتری تعریف کنید که امنیت آن را بالا می‌برد. تنها نقطه‌ضعف این کیف پول این است که رایگان نیست، اما امکاناتی که دارد مانند یک بانک است که ارزش هزینه کردن را دارند.


2- کیف پول فانتوم (Phantom)


کیف پول فانتوم یک کیف پول‌ رسمی سولانا است و به‌ طور اختصاصی برای این پلتفرم طراحی‌شده است. این کیف پول سولانا به‌صورت یک افزونه بر روی مرورگرهای گوگل کروم، برِیو، فایرفاکس و مایکروسافت اِج کار می‌کند و طراحی آن ساده و کاربردی است. البته طراحی ساده این کیف پول نشان‌دهنده بد بودن این کیف پول نیست. کیف پول فانتوم ویژگی‌هایی دارد که در اینجا به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:


  • با استفاده از کیف پول فانتوم می‌توانید توکن های خود را سریع و با کارمزد پایین با توکن های دیگر جایگزین کنید. این کیف پول از توکن های SOL، USDC، USDT، ETH، BTC و renBTC پشتیبانی می‌کند. کارمزد هر تراکنش در این کیف پول برابر با 0.85 درصد است.

  • شما می‌توانید NFTها یا همان توکن های غیرقابل‌معاوضه خود را در قسمتی جداگانه در کیف پول فانتوم نگهداری کنید. تا زمانی که NFTهای خود را نفروشید، آن‌ها از ایمنی بالایی در کیف پول سولانا فانتوم برخوردار هستند.

  • اگر از کیف پول فانتوم در کنار کیف پول لجر نانو ایکس استفاده کنید، یکی از امن‌ترین کیف پول‌ها را برای نگهداری ارزهای دیجیتال خود خواهید داشت.

  • کیف پول فانتوم قابلیت استیکینگ دارد؛ یعنی می‌توانید رمزارزهای خود را سهام گذاری کنید و از آن‌ها سود به دست بیاورید.

  • این کیف پول همچنین از توکن های استاندار سولانا به نام SPL نیز پشتیبانی می‌کند. توکن SPL کارایی توکن ERC20 در بلاک چین اتریوم را دارد.

نکات مهم کیف پول فانتوم

  • شما می‌توانید از طریق صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو و خرید سولانا به‌ راحتی کیف پول فانتوم خود را شارژ کنید. در غیر این صورت باید از روش‌های دیگر برای شارژ کیف پول خود استفاده کنید.
  • برای کیف پول فانتوم باید یک رمز عبور 12 کاراکتری تعریف کنید. بسیاری از کیف پول‌ها از 24 کاراکتر برای رمز عبور استفاده می‌کنند. هر چه تعداد کاراکترها بیشتر باشد، کیف پول از امنیت بالاتری برخوردار خواهد بود.
  • کیف پول فانتوم به‌عنوان یک افزونه در مرورگرهای مختلف کار می‌کند و هنوز اپلیکیشن موبایل یا دسکتاپ آن در دسترس نیست.
  • در آینده نزدیک قرار است کیف پول فانتوم از صرافی‌های بیشتری پشتیبانی کند.
  • برای اینکه از این کیف پول استفاده کنید، باید در ابتدا یک فرآیند اعتبار سنجی مناسب انتخاب کنید. این موضوع به افزایش امنیت شما کمک خواهد کرد.
what is solana's wallet

3- کیف پول سولفلر (Solflare)


کیف پول سولفلر از طراحی‌های Solana Labs است. این کیف پول سولانا هم مانند کیف پول فانتوم، کیف پول رسمی سولانا به‌حساب می‌آید. این کیف پول نسبت به فانتوم، از پلتفرم‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند. کیف پول سولفلر هم به‌عنوان افزونه بر روی مرورگرهای مختلف قابل نصب است. از نقاط قوت این کیف پول این است که اپلیکیشن موبایلی و دسکتاپ هم دارد و کاربران به‌راحتی می‌توانند از هرکدام که بخواهند، استفاده کنند.


  • برای معامله توکن های غیرقابل‌معاوضه در این کیف پول باید از افزونه مرورگر و یا برنامه دسکتاپ این کیف پول استفاده کرد، زیرا این ویژگی در اپلیکیشن موبایل هنوز در دسترس نیست.

  • در آینده قرار است کیف پول سولفلر با پلتفرم Solrise همگام شود. این دو محصول هر دو توسط Solana Labs طراحی‌شده‌اند. اگر این اتفاق بیفتد، کاربران می‌توانند توکن های خود را که سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به‌ راحتی مدیریت کنند.

  • کیف پول سولفلر از 24 کاراکتر برای رمز عبور استفاده می‌کند که نشان‌دهنده امنیت بالای این کیف پول است.

  • کاربران در این کیف پول نمی‌توانند تمام توکن های خود را استیک یا سهام گذاری کنند. کاربران در هنگام سرمایه‌گذاری هم باید کارمزد بپردازند.

  • این کیف پول از ایمنی نسبی برخوردار بوده و تیم پشتیبانی آن همیشه در دسترس است.

4- کیف پول سولت (Sollet)


یکی دیگر از کیف پول‌های سولانا، کیف پول سولت است. ازآنجایی‌که تریدرها به استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز علاقه خاصی دارند، این کیف پول از این صرافی‌ها پشتیبانی می‌کند. کیف پول سولت برای همین هدف طراحی‌شده است.


کیف پول سولت هم مانند کیف پول فانتوم فقط به‌صورت افزونه روی مرورگرهای مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. نکته‌ای که در مورد این کیف پول وجود دارد این است که این کیف پول به افراد حرفه‌ای در حوزه ارز دیجیتال توصیه می‌شود.


کیف پول سولت یک ویژگی مهم دارد که آن را از سایر کیف پول‌های سولانا متمایز می‌کند و آن هم این است که این کیف پول از ارز سروم و توکن ERC20 پشتیبانی می‌کند. کیف پول سولت هم از 24 کاراکتر برای رمز عبور استفاده می‌کند. این موضوع نشان‌دهنده این است که این کیف پول سولانا از امنیت خوبی برخوردار است.


همچنین می‌توانید از این کیف پول در کنار کیف پول سخت‌افزاری لجر استفاده کنید. با استفاده از این کیف پول می‌توانید توکن های SOL و SPL را نیز سهام گذاری کنید. البته این توکن ها تازه به بازار ارزهای دیجیتال آمده‌اند، پس برای معامله آن‌ها باید دانش کافی داشته باشید.


5- کیف پول اتمیک والت (Atomic Wallet)


کیف پول اتمیک والت یک کیف پول سولانا است که اعتبار زیادی دارد. این کیف پول از بالغ‌بر 300 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. این کیف پول یک کیف پول شخص ثالث به شمار می‌رود؛ یعنی شما می‌توانید از طریق کارت اعتباری (Credit card) اقدام به خرید ارز دیجیتال کنید و آن‌ها را به کیف پول خود انتقال دهید. البته این کار کمی هزینه‌بر است، اما برای افراد تازه‌کار می‌تواند راه‌حل خوبی باشد.


کیف پول اتمیک والت نسخه موبایلی و دسکتاپ دارد و برای لینوکس و مک هم عرضه شده است. اما همه‌چیز به این سادگی‌ نیست. استفاده از این کیف پول خطراتی دارد که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم:


  • این کیف پول از 12 کاراکتر برای رمز عبور استفاده می‌کند؛ یعنی خیلی امن نیست.

  • شما نمی‌توانید در این کیف پول توکن های غیرقابل‌معاوضه یا NFTهای خود را مدیریت کنید.

  • این کیف پول از توکن های SPL پشتیبانی نمی‌کند.

  • برخی از کاربران گفته‌اند که در زمان شلوغی بازار توکن های آن‌ها ناپدید و یا مسدود می‌شوند. اگرچه تعداد این کاربران کم است، اما باید دقت کنید که این اتفاق برای شما رخ ندهد.

6- کیف پول اکسودوس (Exodus Wallet)


یکی دیگر از کیف پول‌های سولانا که بسیار محبوب است، کیف پول اکسودوس نام دارد. این کیف پول هم یک کیف پول شخص ثالث است. کیف پول اکسودوس هم دارای اپلیکیشن موبایل و دسکتاپ است و با مک، ویندوز و لینوکس سازگاری دارد.


دارندگان کیف پول اکسودوس می‌توانند توکن های خود را از طریق صرافی Shapeshift مبادله کنند. شایعاتی مبنی بر سخت بودن کار با این کیف پول برای معاملات مبالغ سنگین ارز وجود دارد. خطراتی که ممکن است در هنگام استفاده از کیف پول اکسودوس با آن‌ها مواجه شوید به شرح زیر است:


  • این کیف پول هم از 12 کاراکتر برای رمز عبور استفاده می‌کند، بنابراین امنیت بالایی ندارد.

  • در این کیف پول لازم نیست تأیید هویت دوعاملی انجام دهید. فقط بهتر است از کلیدهای خصوصی کیف پولتان پشتیبان گیری کنید تا امنیت بیشتری داشته باشید.

7- کیف پول مث والت (Math Wallet)


یکی از کیف پول‌های سولانا که نسبت به کیف پول‌های دیگر کمتر شناخته شده، کیف پول مث والت نام دارد. این کیف پول امکانات زیادی دارد و برای موبایل و دسکتاپ ارائه‌ شده است. کیف پول مث والت همچنین به‌عنوان افزونه در مرورگرها قابل‌استفاده است. این کیف پول برای بیش‌تر از 86 بلاک چین در دسترس است.


کیف پول مث والت با بیشتر بلاکچین‌ها و رمزارزهای آن‌ها سازگاری دارد. از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال و بلاکچین های سازگار با مث والت می‌توان به بیت کوین، اتریوم، سولانا، پالیگان، پولکادات و زنجیره هوشمند بایننس اشاره کرد.


شما می‌توانید در کیف پول مث والت به معامله ارز دیجیتال SOL بپردازید و آن را سهام گذاری کنید. با استیک کردن این ارز دیجیتال سالیانه 6 درصد سود دریافت خواهید کرد. تنها نقطه‌ ضعف این کیف پول این است که کلیدهای خصوصی آن در اختیار شما قرار نمی‌گیرد و بنابراین امنیت بالایی ندارد.

Math Wallet

8- کیف پول امن اکسبیتو

کاربران صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو این امکان را خواهند داشت در هر ساعت از شبانه روز به کیف پول امن خود دسترسی داشته باشند. با توجه به پشتیبانی از ارز دیجیتال سولانا برای کیف پول اکسبیتو ما توصیه میکنیم کاربران به منظور واریز و برداشت ۲۴ ساعته خود از کیف پول امن سولانا در صرافی ارزدیجیتال اکسبیتو استفاده نمایند.


یک کیف پول سولانا باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

یک کیف پول ارز دیجیتال سولانا باید ویژگی‌هایی داشته باشد که بتوان از آن به‌ عنوان بهترین کیف پول سولانا یادکرد. مثلا باید:


  • از ارز دیجیتال SOL پشتیبانی کند.
  • کلید خصوصی کیف پول را در اختیار شخص قرار دهد.
  • طراحی ساده‌ای داشته باشد تا بتوان به‌ راحتی از آن استفاده کرد.
  • از امنیت بالایی برخوردار باشد. برای انتخاب یک کیف پول، حتماً این ویژگی‌ها را در نظر داشته باشید و بعد کیف پول مورد نظرتان را بسازید.

چگونه یک کیف پول سولانا بسازیم؟

در صورتیکه برای ساخت کیف پول سولانا مشکلی دارید میتوانید به راحتی و در لحظه در صرافی آنلاین اکسبیتو ثبت نام و از به راحتی از کیف پول سولانا استفاده نمایید.

برای اینکه فعالیت خود را در بلاکچین سولانا آغاز کنید و بتوانید در آن به معامله بپردازید، باید یک کیف پول در سولانا بسازید. در اینجا مراحل آموزش ساخت کیف پول سولانا را برای شما آورده‌ ایم. ابتدا به وب‌سایت رسمی Solana به آدرس سولانا بروید. وقتی وارد سایت شدید، چند کیف پول به شما نشان داده می‌شود. یکی از کیف پول‌ها را انتخاب کنید.

در مرحله بعد 24 کلمه برای شما نمایش داده می‌شود. حتماً این کلمات را یادداشت کرده و روی OK کلیک کنید. در مرحله بعد کادری وجود دارد که باید آن 24 کلمه را در آن وارد کرده و روی Continue کلیک کنید. اگر گزینه Continue فعال نباشد، یعنی کلمات را اشتباه نوشته‌اید. روی Close کلیک کنید تا به صفحه قبل برگردید و اصلاحات را انجام دهید.

بعدازاینکه بر روی Continue کلیک کردید، باید یک رمز عبور برای کیف پول خود تعریف کنید. این رمز عبور حداقل باید شامل 8 کاراکتر باشد و از اعداد و حروف بزرگ و کوچک تشکیل‌ شده باشد. سپس دوباره رمز عبور خود را وارد کنید. پس از تأیید رمز عبور، بر روی گزینه Create wallet کلیک کنید. کیف پول سولانا برای شما ساخته می‌شود و آدرس آن برای شما به نمایش درمی‌آید. حالا به‌راحتی می‌توانید با ساخت کیف پول سولانا و با استفاده از آن به معاملات ارز دیجیتال در بلاک چین سولانا بپردازید.

کلام پایانی

در اینجا بلاکچین سولانا را به شما معرفی کردیم و گفتیم که برای شروع به کار در این پلتفرم باید یک کیف پول سولانا انتخاب کنید. در دنیای ارز دیجیتال استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری به دلیل امنیت بالایی که دارند، بیشتر پیشنهاد می‌شوند. استفاده از اپلیکیشن موبایل و دسکتاپ کیف پول‌های سولانا بسیار آسان است. شما هم می‌توانید با در نظر گرفتن ویژگی‌های ذکرشده، بهترین کیف پول سولانا را انتخاب کرده و از آن برای انجام تراکنشات در بازار ارز دیجیتال استفاده کنید.