سولانا رمز ارزی است که هم اکنون به عنوان یکی از جدی‌ترین رقبای اتریوم رتبه بندی می‌شود. تیم Solana می‌گوید که آنها در حال ساخت یک پلتفرم بلاکچین غیرمتمرکز هستند که برنامه‌های کاربردی مقیاس پذیر و کاربرپسند را ارائه می‌دهد. ارزش یک سولانا در زمان نگارش این مقاله 5,024,069 تومان است. در حالی که ارز دیجیتال Solana (SOL) به تازگی ایجاد شده است؛ اما بنیاد سولانا از سال 2017 مشغول کار بوده است. آناتولی یاکوونکو و گرگ فیتزجرالد در سال 2017 کوالکام را ترک کردند تا بنیاد سولانا را راه‌اندازی کنند. سام بنکمن فرید، میلیاردر و مدیر عامل FTX Exchange یکی از حامیان اصلی سولانا است.


این رمز ارز در آوریل 2020 با حدود قیمت 0.75 دلار معامله شد. در طول آن سال، قیمت سولانا تقریبا دو برابر شد. در سال 2021 بود که سولانا توجه جریان اصلی بازار رمز ارزها را به خود جلب کرد و به سرعت به ششمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار رسید. هم اکنون ارزش بازار کل سولانا $ 50,798,125,310 و همچنان در حال رشد است. از رقبای سولانا می‌توان به بایننس کوین Binance Coin، (اتریوم) Ethereum، (ریپل) XRP و (کاردانو) Cardano اشاره کرد.


برای مشاهده دیگر رمز ارزها می توانید وارد سایت اکسبیتو شوید و از طریق سایت به راحتی معاملات خود را انجام دهید. لازم به ذکر است برای شروع معامله ارزها در سایت، میبایست در سایت اکسبیتو ثبت نام کنید. برای ثبت نام در سایت کافیست بر روی لینک کلیک کنید. برای راهنمایی بیشتر درباره احراز هویت و ثبت نام در سایت اکسبیتو، می توانید مقاله آموزش قدم به قدم احراز هویت و ثبت نام در سایت اکسبیتو را مشاهده کنید.


سولانا چیست؟

سولانا نوعی ارز دیجیتال یا رمز ارز است که منحصرا به صورت آنلاین وجود دارد و توسط آناتولی یاکوونکو ایجاد شده است و در بستر یک شبکه کامپیوتری غیرمتمرکز با استفاده از دفتر کل (بلاک چین) کار می‌کند. این پایگاه داده معاملات رمز ارزها را مدیریت و ردیابی می‌کند و به طور مؤثر هر تراکنشی را که تا به حال در آن رخ داده است، ثبت می‌کند.


این سیستم غیرمتمرکز شبکه را قوی‌تر می‌کند و کاربران می‌توانند بدون نیاز به واسطه، تراکنش‌های مالی را انجام دهند. سولانا خود را سریع‌ترین بلاکچین در جهان می‌نامد و تمام توانایی خود را برای انجام 65000 تراکنش در ثانیه با هزینه کمتر از یک پنی برای هر یک به کار می‌گیرد. همچنین سولانا می‌تواند قراردادهای هوشمند، برنامه‌های مالی غیرمتمرکز، NFT ها و موارد دیگر را پشتیبانی کند.


مزایای استقاده سولانا

  • سولانا می‌تواند 65000 تراکنش در ثانیه را با کارمزدهای بسیار کم (کمتر از 0.01 دلار) پردازش کند.
  • سولانا با استفاده از Proof of History و چندین نوآوری موفق دیگر به سطوح بالایی از مقیاس پذیری دست یافته است.
  • با وجود میلیاردها کاربر، Solana هزینه‌های خود را بسیار پایین نگه داشته است.

معایب استفاده سولانا

  • بسیاری از قابلیت‌های سولانا هنوز منتظر راه اندازی خود در نسخه بتا Mainnet هستند.
  • راه‌اندازی یک سخت افزار رضایت بخش برای Solana نسبتا گران است.
    رمز ارز سولانا-اکسبیتو

سکه‌های سولانا از کجا می‌آیند؟

تا نوامبر 2021، حدود 302 میلیون SOL در گردش بوده است؛ مانند بسیاری از رمز ارز ها، سولانا انتشار سالانه محدودی دارد. سولانا با افزایش عرضه خود به میزان 8 درصد در سال شروع کرد، اما این رقم هر سال 15 درصد کاهش می‌یابد تا اینکه در نهایت به 1.5 درصد در سال می‌رسد که این عدد انتشار ثابت آن است. این زمان بندی انتشار به طور قابل توجهی با سایر رمزارزهای محبوب مانند بیت کوین که مجموع عرضه ثابت آن ۲۱ میلیون سکه است و Dogecoin که محدودیتی در صدور ندارد، در تضاد است. سولانا از سیستم اثبات سهام (Pos) برای تأیید تراکنش‌ها، مدیریت عرضه سکه و ایجاد سکه‌های جدید استفاده می‌کند. برای شرکت در سیستم اثبات سهام، باید صاحب رمز ارز باشید.


اثبات سهام (PoS) چه تفاوتی با PoW دارد؟

در pos استخراج‌کنندگان (ماینرها) با اعتبارسنج‌ها (ولیدیتور) جایگزین شده‌اند. برای تبدیل شدن به یک ماینر در PoW باید یک سیستم سخت افزاری گران قیمت خریداری کنید و بهای زیادی بابت هزینه مصرف برق آن بپردازید. در اثبات سهام سولانا و در کل تمام بلاکچین‌های مبتنی بر PoS، ایده اصلی، نگه داشتن ارز دیجیتال با هدف به دست آوردن فرصت ساخت بلاک (پردازش تراکنش‌ها) است.


به عبارتی شما در Pos برای پردازش تراکنش‌ها به جای خرید قطعات سخت افزاری پرمصرف، صرفا رمز ارز را خریداری و اصطلاحا استیک می‌کنید. استیک کردن به زبان ساده معادل سپرده کردن رمزارز در یک کیف پول است. در واقع مشکلات اساسی مکانیزم اجماع اولیه بلاکچین (pow) مهندسان را به خلق راهکاری جایگزین وادار کرد. در ادامه به مواردی از این مشکلات اشاره می‌کنیم:


  • مقیاس‌ پذیری ضعیف: بیت کوین و اتریوم به ترتیب در هر ثانیه (به طور متوسط) قادر به پردازش 7 و 25 تراکنش هستند. این یک ضعف بزرگ محسوب می‌شود. با اجرای الگوریتم PoS در سولانا باعث افزایش ظرفیت تراکنش‌ها به حدود 65000 در ثانیه شده است.

  • تمرکزگرایی: برای تبدیل شدن به عضوی از شبکه BTC یا ETH باید یک اسیک ماینر (ASIC Miner) راه‌اندازی کنید. این کار از دست همه ساخته نیست و دردسرهای زیادی دارد. از طرفی اکنون شرکت‌هایی با ساخت مزارع استخراج بزرگ بخش زیادی از هش ریت (نرخ هش) شبکه را در دست گرفته‌اند که این به معنای متمرکز شدن شبکه است.

  • مصرف برق بالا: یکی از انتقادات وارده به ارزهای دیجیتال، مصرف برق بالای (شبکه) آن‌ها است. جالب است بدانید کل شبکه بیت کوین به تنهایی به اندازه کشوری مثل سوئیس برق مصرف می‌کند!

این میزان مصرف برق آلودگی محیطی زیادی ایجاد می‌کند. استفاده از سوخت‌های فسیلی نظیر ذغال سنگ برای تأمین انرژی الکتریکی مزارع استخراج، وضعیت را بدتر هم کرده است. شبکه‌ مبتنی بر PoS سولانا بعد از اجرای اثبات سهام بالای 1 میلیون برابر مصرف برق پایین‌تری دارد!


آیا خرید سولانا سرمایه گذاری خوبی است؟

سولانا در مدت زمان نسبتا کوتاه خود در صرافی‌ ارزدیجیتال رشد سریعی داشته است، بنابراین حتی کسانی که اخیرا خرید کرده‌اند احتمالا درآمد قابل توجهی کسب خواهند کرد. درک آنچه می‌خرید بسیار مهم است. از این منظر، معامله گران رمز ارز چیزی را می‌خرند که توسط دارایی یا جریان نقدی پشتیبانی نمی‌شود. این یک تفاوت کلیدی بین ارز دیجیتال و سهام است. سهامداران یک ادعای قانونی در مورد دارایی‌ها و جریان نقدی کسب و کار دارند و حتی ممکن است کسب و کار به سرمایه گذاران سود سهام پرداخت کند. در مقابل، سولانا مانند اکثر ارزهای دیجیتال محبوب، توسط هیچ دارایی اساسی پشتیبانی نمی‌شود. آنچه مالکان رمزارز را تحریک می‌کند، خوش بینی و گمانه زنی سایر معامله گران است؛ یعنی معامله گران فکر می‌کنند که می‌توانند بعدا رمز ارز های خود را را با قیمتی بالاتر به معامله‌گران دیگر بفروشند.


کاربران اکسبیتو میتوانند با انجام تراکنش و خرید و فروش سولانا در تبادل سریع اکسبیتو نسبت به نگه داری سولانا در کیف پول سولانا در اکسبیتو اقدام نمایند.

رمز ارز سولانا-اکسبیتو


5 نکته که قبل از خرید سولانا (SOL) باید بدانید!

  • از ژانویه 2021 تاکنون 13300 درصد رشد داشته است. در آغاز سال جاری، یک SOL 1.51 دلار و ارزش بازار کل Solana حدود 86 میلیون دلار بود. از آن زمان تاکنون بیش از 13300 درصد افزایش یافته است. بر اساس اطلاعات کوین مارکت کپ، یک SOL اکنون 165.24 دلار ارزش دارد. سولانا اکنون با ارزش بازار تقریبا 62 میلیارد دلاری، به ششمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار تبدیل شده است.

  • رمز ارز Solana (سولانا) یک جایگزین محبوب برای اتریوم (ETH) است. یکی از محرک‌های بزرگ رشد سولانا این است که مردم به دنبال جایگزین‌هایی برای اتریوم هستند. اتریوم دومین ارز دیجیتال بزرگ در جهان است و برای اولین بار قراردادهای هوشمند را معرفی کرد. قراردادهای هوشمند قطعات کوچکی از کد هستند که به پلتفرم‌های بلاکچین اجازه می‌دهند برنامه های غیر متمرکز (dApps) و سایر برنامه‌ها را اجرا کند.

- سولانا سریع ترین رمز ارز است.


یکی از جذابیت‌های بزرگ سولانا این است که می‌تواند حدود 65000 تراکنش در ثانیه (TPS) را پردازش کند. برای در نظر گرفتن این موضوع، اتریوم بین 15 تا 45 TPS پردازش می‌کند، اگرچه در حال ارتقا به Eth2 است که تا حدودی سریع‌تر می‌شود.


- سولانا از اثبات تاریخ استفاده می‌کند.


یکی از راه‌هایی که سولانا به‌سرعت تراکنش‌های بالایی دست می‌یابد، ترکیبی از مکانیسم اجماع اثبات سهام و مکانیزم جدیدی به نام «اثبات تاریخ» است. اثبات تاریخ برای حفظ زمان بین رایانه‌ها در یک شبکه غیرمتمرکز طراحی شده است، بدون اینکه همه رایانه‌ها با هم ارتباط برقرار کنند.


- بیش از 350 برنامه کاربردی در شبکه خود دارد.


همان‌طور که رقابت بین سولانا و اتریوم داغ می‌شود، یکی از میدان‌های اصلی نبرد تعداد پروژه‌هایی است که در هر شبکه اجرا می‌شود. اتریوم ممکن است کند باشد، اما مزیت محرک اول را دارد و توسعه دهندگان به استفاده از پلتفرم و زبان برنامه نویسی آن عادت دارند. در نتیجه، اتریوم همچنان میزبان بیشترین سهم از dApps است.


چگونه سولانا بخریم؟

1- یک حساب آنلاین در اکسبیتو باز کنید.


یک حساب کاربری در اکسبیتو باز کنید و احراز هویت خود را تکمیل کنید. برای تکمیل احراز هویت اگر به راهنمایی بیشتر نیاز داشتید،‌ می توانید بر روی لینک آموزش احراز هویت و ثبت نام کلیک کنید و مقاله آموزشی اکسبیتو را مطالعه نمایید.لازم به ذکر است که شما میتوانید تنها در سه دقیقه نسبت به احراز هویت سریع خود اقدام نمایید و در لحظه نسبت به خرید سولانا از قسمت تبادل سریع اکسبیتو اقدام نمایید.


همچنین باید برای خرید و فروش رمز ارزها نیاز است تا یک کیف پول داشته باشید ما در اکسبیتو کلیه شرایط را به صورت سهل و آسان برای خرید کاربران فراهم کرده اییم و کیف پول را در اختیار کاربران قرار داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اعتبار سنجی دو مرحله ای میتوانید مقاله آموزش فعال سازی اعتبار سنجی دو مرحله ای (2FA) را مطالعه کنید.


متأسفانه، اکثر پلتفرم‌های محبوب تجارت کریپتو هنوز از Solana پشتیبانی نکرده‌اند. با چنین پروژه امیدوار کننده‌ ای، احتمالا سولانا در آینده نزدیک به صرافی‌های دیجیتال بیشتری اضافه خواهد شد. در حال حاضر، بهترین گزینه شما استفاده از کریپتو دات کام یا اکسبیتو برای سرمایه‌گذاری در Solana است. برای باز کردن یک حساب کاربری، باید یک آدرس ایمیل وارد کنید و یک رمز عبور ایجاد کنید. هنگامی که هویت شما تأیید شد، آماده شروع سرمایه‌گذاری هستید.


2- از کیف پول ارز دیجیتال سولانا در اکسبیتو استفاده کنید.


قبل از سرمایه‌گذاری در هر ارز دیجیتال، باید در نظر بگیرید که دارایی‌های خود را کجا ذخیره می‌کنید. به شما توصیه نمی‌شود که همه رمز ارزهای خود را در یک صرافی ذخیره کنید، زیرا صرافی‌ها اهداف بزرگی برای هکرهای ارزهای دیجیتال هستند! بسیاری از صرافی‌ها در گذشته هک شده‌اند، بنابراین تنها دلیلی که باید رمز ارز خود را در صرافی نگه دارید این است که در کوتاه مدت آن را معامله ‌کنید.


ما در اکسبیتو کلیه دارایی های کاربران را با امنیت بالا در بهترین سرورها نگهداری می کنیم. تیم فنی اکسبیتو همواره در جهت بهبود امنیت کلیه تلاش های لازم را انجام خواهد داد. ضمنا می توانید رمز ارز سولانا را در کیف پول های سخت افزاری ذخیره نمایید. کیف پول‌های نرم‌افزاری با استفاده از برنامه‌هایی، به شما امکان این را می‌دهند که ارز دیجیتال خود را به طور ایمن روی رایانه شخصی یا دستگاه تلفن همراه خود ذخیره کنید. کیف پول‌های سخت‌افزاری امن‌ترین راه برای ذخیره ارزهای دیجیتال هستند، زیرا دارایی‌های شما را به صورت آفلاین در یک دستگاه فیزیکی ذخیره می‌کنند.


3- خرید خود را انجام دهید.


می‌توانید Solana را به صورت مستقیم با استفاده از USDT یا Bitcoin یا ریال خریداری کنید. تتر (USDT) یک استیبل کوین است که به 1 دلار متصل است؛ بنابراین سرمایه گذاری با وجه نقد را شبیه سازی می‌کند. برخی از سرمایه گذاران ارز های دیجیتال دوست دارند در برابر بیت‌کوین معامله کنند، زیرا این معیاری را برای میزان عملکرد آن سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند. ضمنا خرید ارز سولانا با تتر نیز برای کاربران در اکسبیتو فراهم شده است.


نتیجه گیری

سولانا ابتدا در آوریل 2019 عرضه شد و با کمتر از 1 دلار به ازای هر سکه معامله شد. از آن زمان، قیمت آن به سرعت افزایش یافته و از نوامبر 2021، سولانا بیش از 200 دلار معامله شده است. طبق گزارش CoinMarketCap.com هم اکنون این رمز ارز در بین 10 ارز دیجیتال برتر جهان از نظر ارزش کل بازار قرار دارد.