استیک اتریوم به شما اجازه می‌دهد که در تامین امنیت شبکه این رمز ارز مشهور مشارکت کرده و برای این کار پاداش دریافت کنید. اتریوم یک بلاک‌چین برنامه‌نویسی‌شده است که دسترسی افراد را به سرویس‌های مالی غیرمتمرکز، بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها از طریق قرارداد هوشمند ممکن می‌کند. کاربرد‌های زیاد این رمز ارز باعث شده که افراد زیادی نسبت به آینده آن خوش‌بین بوده و به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استیک کردن اتریوم باشند.

چرا باید اتریوم را استیک کنیم؟

استیک اتریوم باعث می‌شود که از کوین‌های خود کسب درآمد کنیم. شیرینی این درآمد در این است که بعد از استیک کردن دیگر لازم نیست کاری انجام دهیم و فرآیند کسب درآمد کاملا به صورت اتوماتیک انجام می‌گیرد. شما با گرو گذاشتن کوین‌های خود به تامین امنیت شبکه کمک می‌کنید و در ازای این کار پاداش‌هایی را به صورت اتریوم دریافت می‌کنید.

استیک اتریوم بعد از مرج

اگر می‌خواهید اتریوم‌های خود را استیک کنید، لازم است بدانید که بعد از آپدیت مرج حداقل باید 32 کوین داشته باشید تا اینکه بتوانید مستقیما وارد فرآیند استیکینگ این آلت‌کوین بزرگ شوید. سود استیک کردن اتریوم با توجه به فعالیت‌های بلاک‌چینی افراد متفاوت است. خوشبختانه پلتفرم‌هایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند که کوین‌های خود را هر چقدر که باشند، استیک کرده و سود دریافت کنید.

استیک اتریوم بعد از مرج.png

سود استیکینگ اتریوم بستگی به عوامل زیادی دارد و به طور متوسط چیزی در حدود 7 درصد در سال است. آپدیت مرج این امکان را فراهم آورده است که افراد با استفاده از الگوریتم گواه اثبات سهام (Proof of Stake) به اجرای قرارداد‌های هوشمند بر روی شبکه اصلی اتریوم بپردازند.

آپدیت مرج در 15 سپتامبر امسال انجام شد و بلاک‌چین اتریوم در جریان این آپدیت با تغییرات بنیادینی روبرو شد. دیگر اتریوم برای تامین امنیت شبکه خود از گواه اثبات کار (Proof of Work) استفاده نمی‌کند و این الگوریتم به خاطر مصرف انرژی و مشکلات دیگر کنار گذاشته شده است.

اپدیت مرج ماینر‌های اتریوم را تبدیل به اعتبارسنج (validator) کرد و اینک این اعتبارسنج‌ها از طریق استیک اتریوم اقدام به پردازش تراکنش‌ها می‌کنند. پاداش استیکینگ به مرور زمان بعد از مرج باید بالا برود زیرا کارمزد‌هایی که به ماینر‌ها پرداخت می‌شد، اکنون متعلق به افرادی است که وارد استیکینگ این رمز ارز شده‌اند. افرادی که به طور مستقیم به استیک اتریوم خود بعد از مرج پرداخته‌اند، با گذشت 6 تا 12 ماه قادر به برداشت کوین‌های خود خواهند بود.

مزایای استیک کردن اتریوم.png

مزایای استیک کردن اتریوم

افراد زیادی به استیک کردن اتریوم علاقه دارند زیرا این کار مزایای زیادی برای آن‌ها خواهد داشت. در ادامه به بررسی تعدادی از این مزیت‌ها خواهیم پرداخت.

سرمایه‌گذاری منفعلانه

برای استیکینگ اتریوم تنها لازم است که برای اعتبارسنجی بلاک‌چین این رمز ارز و تامین امنیت آن توکن‌های خود را گرو بگذارید. شما در اینجا بدون آنکه فعلانه درگیر این سرمایه‌گذاری خود باشید، سود کسب خواهید کرد. افرادی که وارد فعالیت استیکینگ می‌شوند، بعد از تایید شرایط و ضوابط دیگر لازم نیست هیچ کاری را برای مدیریت کوین‌های خود انجام دهند.

عضویت در یک جامعه آینده‌دار

اگر شما از مشتاقان شبکه اتریوم هستید و به ارزش آینده آن باور دارید، می‌توانید عضوی از این شبکه باشید و با استیک اتریوم به رشد و شکوفایی آن کمک کنید. نود‌ها (nodes) که کامپیوتر‌هایی فردی هستند، اقدام به استیکینگ اتریوم می‌کنند و از این طریق به اعتبارسنجی شبکه مشروعیت می‌دهند. اگر شما فردی هستید که به بالا بردن سلامت و امنیت شبکه اتریوم علاقه‌ دارید، از استیکینگ این رمز ارز بسیار لذت خواهید برد.

ریسک نسبتا کم

استیک اتریوم بسیار پایدار‌تر و کم‌ریسک‌تر از استیکینگ آلت‌کوین‌های دیگر است. محبوبیت، کاربرد جهانی و حجم بازار بالای این رمز ارز باعث تمایز آن از دیگر آلت‌کوین‌ها می‌شود. اگرچه ما اینک در زمستان کریپتو به سر می‌بریم اما هیچ فصلی تا ابد باقی نخواهد ماند و با آمدن بهار، حتما ارزش اتریوم بالا خواهد رفت.

سود بردن از یک سرمایه‌گذاری بلند‌مدت

استیکینگ اتریوم بعد از مرج تنها راه برای کسب این رمز ارز است و پاداش این کار نیز به مرور زمان بالا خواهد رفت. با توجه به آینده‌ای که اتریوم دارد و ماجرا‌هایی که قرار است در آینده فضای کریپتو روی دهد، باید گفت که این استیکینگ نوعی سرمایه‌گذاری بلند‌مدت است و ارزش کوین‌های شما به مرور زمان بسیار بالا خواهد رفت.

معایب و ریسک‌های استیک کردن اتریوم

استیک اتریوم نیز مانند دیگر فعالیت‌های فضای کریپتو دارای ریسک‌ها و معایبی است که در اینجا به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

غیرقابل‌برداشت بودن کوین‌ها

در حال حاضر برداشت اتریوم‌های استیکینگ‌شده امکان‌پذیر نیست و ممکن است قابلیت برداشت تا 18 ماه بعد از مرج هم فعال نشود. این یعنی در صورت بالا رفتن ارزش اتریوم ما نمی‌توانیم سود کسب‌شده را قفل کنیم و در صورت پایین آمدن ارزش این رمز ارز نیز نمی‌توانیم جلوی ضرر بیشتر را بگیریم.
اگر شما فردی هستید که مشکلات نقدینگی دارد، استیکینگ احتمالا گزینه مناسبی برای شما نیست. البته می‌توان برای رفع این مشکل در صرافی‌های متمرکزی مانند کوین‌بیس (Coinbase) اقدام به استیک اتریوم کرد، که این نیز ریسک‌ها و مشکلات خاص خود را دارد.

کارمزد‌ها

اگر شما از صرافی‌های متمرکز و یا دیگر سرویس‌ها برای استیکینگ اتریوم استفاده کنید، مجبور به پرداخت کارمزد خواهید بود. این کارمزد‌ها بسیار متفاوت هستند و سود سالانه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

جریمه اعتبارسنج‌ها

اگرچه این مورد ممکن است به ندرت روی دهد، اما اتریوم می‌تواند اعتبارسنج‌ها را برای آفلاین بودن و یا اعتبارسنجی تراکنش‌های نادرست مجازات کند. اگر چنین چیزی روی دهد، تعدادی از اتریوم‌های استیک‌شده برای همیشه از دست خواهند رفت که این می‌تواند بر نتیجه سرمایه‌گذاری در دراز‌مدت تاثیر بسزایی بگذارد.

ریسک استیکینگ از طریق سرویس‌های ثالث

اگر از سرویس‌های ثالث مانند صرافی‌ها برای استیک اتریوم استفاده کنید، شما کلید کوین‌های خود را نخواهید داشت و این ریسک بسیار بزرگی است. این نوع سرویس‌ها ممکن است تحت تاثیر هک و یا اقدامات قانون‌گذاران قرار بگیرند و کوین‌های شما نیز در این میان برای همیشه از دست بروند.

معایب و ریسک‌های استیک کردن اتریوم.png

اتریوم را در چه پلتفرم‌هایی می‌توان استیک کرد؟

در جواب این سوال نمی‌توان پلتفرمی را ذکر کرد که تمام مزایای ممکن را داشته باشد. استیک اتریوم می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام بگیرد و مکان‌های متفاوتی نیز برای انجام این فرآیند وجود دارد. همه این روش‌های استیکینگ یکسان نیستند و تفاوت‌هایی با همدیگر دارند که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود.
سخت‌ترین روش برای استیک این رمز ارز بزرگ که هزینه زیادی نیز دارد، این است که خودتان مستقیما تبدیل به اعتبارسنج شوید. ایجاد یک نود اعتبارسنج اتریوم غیرمتمرکز‌ترین و کارآمد‌ترین روش برای استیکینگ اتریوم است که البته نیاز به دانش فنی و هزینه زیادی دارد. برای این کار لازم است که 32 اتریوم داشته باشید و اینترنت شما نیز همیشه کار کند.
معمولا افرادی که این گزینه را برای استیکینگ اتریوم انتخاب می‌کنند، تمایل به پشتیبانی مستقیم شبکه اتریوم دارند و می‌خواهند در امنیت و عملکرد این شبکه مشارکت کنند. اگر شما دانش فنی و ثروت مورد نیاز برای این کار را دارید، می‌توانید با تهیه سخت‌افزار و نرم‌افزار‌های لازم این کار را شروع کنید.
اما اگر دانش فنی و سرمایه لازم برای این کار را ندارید و یا نمی‌خواهید خود را درگیر دردسر‌های راه‌اندازی نود اتریوم کنید، خوشبختانه راه‌حل‌های دیگری برای شما وجود دارد که ساده‌ترین آن‌ها استفاده از پلتفرم‌های متمرکز است.
صرافی‌های متمرکز مانند بایننس (Binance) از جمله سرویس‌هایی هستند که به آسانی و بدون هیچ دانش فنی می‌توان در آنجا استیک اتریوم را آغاز کرد. برای انجام این کار تنها کافی است که در این صرافی‌ها اکانت داشته باشید و با واریز کردن اتریوم خود و انتخاب گزینه استیکینگ کار را شروع کنید. حداقلی که صرافی‌ها برای استیکینگ اتریوم تعیین می‌کنند بسیار ناچیز است و تقریبا همه می‌توانند آن را تهیه کنند. در اینجا نیاز به هیچ گونه دانش فنی از جانب کاربر نیست.

اتریوم را در چه پلتفرم‌هایی می‌توان استیک کرد1.png


روش دیگری که کاربران می‌توانند برای استیکینگ اتریوم مورد استفاده قرار دهند، استخر‌های استیکینگ است. استخر‌های زیادی برای استیک اتریوم وجود دارند که ما در اینجا تعدادی از مطرح‌ترین آن‌ها را نام خواهیم برد. استخر‌های استیکینگ در واقع پروتکل‌هایی هستند که می‌توانند به عنوان نود‌های اعتبارسنج مشارکت کنند و 32 اتریوم مورد نیاز را از مشارکان مختلف جمع‌آوری کنند. این استخر‌ها محبوب‌ترین گزینه برای استیک اتریوم هستند و افراد زیادی آن‌ها را ترجیح می‌دهند. استخر‌ها ریسک صرافی‌های متمرکز را ندارند و افراد می‌توانند با امنیت بسیار بیشتری کار استیکینگ اتریوم را شروع کنند. Lido بهترین پلتفرم برای استیک اتریوم از این طریق است. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد که اتریوم‌های خود را از طریق کیف پول‌های غیرمتمرکزی مانند متامسک (Metamask) استیک کنند.
ANKR نیز یکی دیگر از پلتفرم‌های محبوب برای استیکینگ اتریوم است که تعداد زیادی از سرویس‌های مختلف (DeFi) دیفای را ارائه می‌دهد. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد که به استخر‌های مختلفی برای استیکینگ اتریوم متصل شوند. استیکینگ در اینجا از طریق پروتکل غیرمتمرکز Stkr انجام می‌گیرد که قرارداد هوشمندی برای مشارکت دادن افراد در استیکینگ اتریوم است. ممکن است افرادی باشند که 32 اتریوم لازم برای شروع استیکینگ را داشته باشند اما از دانش فنی لازم برای ایجاد نود برخوردار نباشند و یا اینکه نخواهند سختی این کار را بر خود هموار کنند. VaaS گزینه‌ای است که برای این افراد می‌تواند مفید باشد. در اینجا پای یک شرکت در میان است و این شرکت‌ها مایل هستند در ازای دریافت کارمزد، کار استیکینگ را برای افراد انجام دهند.

نحوه استیک اتریوم با استفاده از Lido و متامسک

در ادامه یاد خواهید گرفت که چگونه اتریوم خود را از طریق استخر Lido و کیف پول متامسک وارد فرآیند استیکینگ کنید. برای این کار لازم است که ابتدا تنظیمات لازم برای استیکینگ اتریوم را انجام داده و سپس استیکینگ را شروع کنید.
شما می‌توانید برای استیک کردن اتریوم از یک کیف پول سخت‌افزاری مانند لجر به همراه Lido و متامسک استفاده کنید که این امنیت کار را بسیار بالا می‌برد و شدیدا توصیه می‌شود. فراموش نکنید که اگر از لجر برای این کار استفاده می‌کنید، لازم است که گزینه Contract data را فعال کنید. این گزینه را می‌توان از طریق تنظیمات داخل اپلیکیشن اتریوم بر روی ابزار لجر فعال کرد. اینک باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

1- راه‌اندازی کردن عملیات استیک اتریوم

قبل از شروع کار مطمئن شوید که آخرین نسخه از افزونه متامسک را نصب کرده و اتریوم لازم را نیز برای پرداخت کارمزد‌ها در کیف پول خود دارید. همچنین لازم است که متامسک به شبکه اصلی اتریوم متصل شده باشد. در صورتی که می‌خواهید از یک سخت‌افزار برای عملیات استیکینگ استفاده کنید، حتما باید متامسک را از طریق افزونه به این ابزار وصل کنید.

راه‌اندازی کردن عملیات استیک اتریوم1.png

اینک به stake.lido.fi رفته و بر روی گزینه Connect Wallet کلیک کنید. در صورتی که از لجر استفاده می‌کنید، باید مطمئن شوید که اپلیکیشن اتریوم را بر روی ابزار باز گذاشته‌اید. حال باید کادر بالای پنجره ظاهر‌شده را بررسی کرده و گزینه Metamask را انتخاب کنید.

راه‌اندازی کردن عملیات استیک اتریوم2.png

اکنون شما وارد منوی اصلی سطح کاربری Lido می‌شوید. جزئیاتی در پایین صفحه وجود دارد که حتما باید آن‌ها را بخوانید تا از ریسک‌های موجود مطلع شوید. شما همیشه می‌توانید بر روی آیکون اکانت خود در گوشه بالای سمت راست کلیک کنید و اکانت خود را از این طریق غیرمتصل کنید و یا به کپی کردن آدرس آن و بررسی آدرس در Etherscan بپردازید. بعد از انجام این کار‌ها، می‌توانید وارد مرحله بعدی یعنی استیک اتریوم شوید.


راه‌اندازی کردن عملیات استیک اتریوم3.png

2- استیکینگ اتریوم از طریق Lido و متامسک

اینک باید از طریق سطح کاربری Lido به انتخاب اتریومی بپردازید که قصد استیک کردن آن را دارید. این کار از طریق گزینه Stake Amount انجام می‌گیرد. شما در اینجا می‌توانید مقدار اتریوم خود را انتخاب کنید که این مقدار می‌تواند کمتر از 32 اتریوم هم باشد. حال اپلیکیشن اتریوم خود را بر روی لجر باز کنید و گزینه Stake را انتخاب کرده و ادامه دهید.

استیکینگ اتریوم از طریق Lido و متامسک1.png


تراکنش را در پنجره ظاهر‌شده متامسک تایید کنید. تایید این تراکنش موفقیت آن را نشان می‌دهد و اتریوم استیکینگ‌شده به موجودی شما اضافه خواهد شد. تبریک می‌گوییم زیرا شما حالا رسما به استیک اتریوم پرداخته‌اید و در تامین امنیت و عدم‌تمرکز این شبکه مشارکت دارید!
در صورتی که شما بیش از 32 کوین اتریوم را استیک کنید، کوین‌های شما بین متصدیان نود حرفه‌ای که همگی اعضای LidoDAO هستند، توزیع شده و آن‌ها کار استیکینگ را برای شما انجام می‌دهند. یکی از مزایای برجسته پلتفرم Lido این است که شما می‌توانید به انتقال، ترید و استفاده از اتریوم‌های استیک‌شده خود بپردازید.
برای این کار لازم است که اتریوم استیک‌شده را به افزونه متامسک خود اضافه کنید. متامسک را باز کرده و بر روی گزینه Add Token کلیک کنید و به تب Custom Token بروید. اینک این آدرس قرارداد 0xae7ab96520de3a18e5e111b5eaab095312d7fe84 را به همراه عدد 18 برای قسمت Decimal وارد کنید

استیکینگ اتریوم از طریق Lido و متامسک2.png

حال اتریوم‌های استیک‌شده بر روی تب Assets در متامسک قابل‌مشاهده هستند و برای استفاده از اتریوم‌های خود تنها لازم است بر روی آن‌ها کلیک کنید.
نظر شما چیست؟ شما چه پلتفرم‌هایی را برای استیک اتریوم ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منابع