اگر تازه با دنیای رمزارزها یا ارزهای دیجیتال آشنا شده‌اید، یا هولدر اتر (ETH) و سایر رمزارزهایی هستید که روی شبکه بلاکچین اتریوم کار می‌کنند، احتمالا می‌خواهید بدانید که بهترین کیف پول برای نگهداری اتریوم چیست. متامسک یکی از کیف پول‌های شناخته برای نگهداری ارزهای دیجیتال است. این کیف پول را معتبرترین ولت ارز اتریوم می‌دانند که بهتر است درباره‌اش بدانید. در صورتی که می‌خواهید با بهترین والت اتریوم آشنا شوید، چگونگی نصب و استفاده از متامسک را یاد بگیرید و بدانید که چگونه می‌توان والت متامسک را به DApp‌های مختلف متصل کرد، این مقاله را تا انتها بخوانید و پاسخ پرسش‌هایتان را دریافت کنید.


کیف پول متامسک (MetaMask) چیست؟

کیف پول متامسک یا MetaMask، یکی از پیشروترین والت‌ها در عرصه ارزهای دیجیتال است. هدف این کیف پول ارز دیجیتال، ایجاد درگاهی به سوی وب ۳، سرویس‌های مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) و البته توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) است. وب ۳ یا اینترنت غیرمتمرکز برپایه‌ی رمزارزها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ساخته می‌‌شود.استفاده از اینترنت غیرمتمرکز، نیازمند یک رابط کاربری مناسب و کاربرپسند است.


دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز نیز با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا Dapps اجرا می‌شوند و هسته‌ی اصلی آن، قراردادهای هوشمند است. بلاکچین‌های حاوی قراردادهای هوشمند که اتریوم شناخته‌ شده‌ترین آن‌هاست، میزبان پروژه‌های دیفای هستند. برای همین هم هست که کیف پول متامسک از سرویس‌های مالی غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کند.


متامسک یک افزونه مرورگر است که به عنوان یک والت اتریوم به کاربران خدمات می‌دهد و به مانند سایر افزونه‌های مرورگرها نصب می‌شود. وقتی که متامسک را نصب کردید می‌توانید در آن اتر (ETH) و سایر توکن‌های ERC-20 را ذخیره‌سازی کنید و با سایر کاربران در شبکه بلاکچین اتریوم تعامل و تراکنش داشته باشید و اقدام به ارسال یا دریافت رمزارز یا توکن‌های اتریوم کنید.

آموزش مرحله به مرحله استفاده از متا مسک

کاربران می‌توانند والت متامسک خودشان را به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا DApp‌های مبتنی بر شبکه بلاکچین اتریوم متصل کنند. همچنین کاربران متامسک می‌توانند کوین‌های خودشان را در بازی‌ها خرج و در اپلیکیشن‌های مختلف استیک (Stake) کنند و یا آنها را در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) معامله کنند. متامسک همچنین دروازه‌ای به دنیای در حال ظهور سرویس‌های مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) است و به طور مثال می‌توان از طریق آن به سرویس‌هایی مثل Compound و Pooltogether دسترسی یافت.


چگونه متامسک را نصب و استفاده کنیم؟

بسیاری از افراد تازه‌وارد در کریپتو این سؤال را مطرح می‌کنند که: «چگونه متامسک را نصب و استفاده کنیم؟» شاید در آغاز و در نگاه اول والت متامسک سخت و پیچیده به نظر برسد اما استفاده از این والت اتریوم و مرورگر DApp، نسبتا ساده‌تر از سایر والت‌ها است ودر اکثر موارد می‌توان آن را ظرف چند دقیقه تنظیم و راه‌اندازی کرد. برای استفاده از والت متامسک به مرورگر کروم یا یک مرورگر مبتنی بر کرومیوم مثل Brave یا Firefox نیاز دارید.


ابتدا بایستی افزونه (extension یا addon) رسمی متامسک‌ را برای مرورگرتان دانلود و نصب کنید. اگر مرورگرتان کروم است extension آن را از طریق این لینک و اگر مرورگرتان فایرفاکس است addon آن را از طریق این لینک دانلود و نصب کنید. ما در این مقاله روند دانلود و نصب متامسک را بر روی مرورگر فایرفاکس توضیح می‌دهیم اما مراحل کار در سایر مرورگرها هم تقریبا یکسان است.


1- وقتی افزونه متامسک را نصب کردید، پیغام خوش‌آمد‌گویی این والت اتریوم را بر روی صفحه نمایشگرتان مشاهده می‌کنید. بر روی دکمه Get Started کلیک کنید.

آموزش استفاده از کیف پول متامسک

2- در مرحله بعد بر روی دکمه Create a Wallet کلیک کنید.

آموزش استفاده از کیف پول متامسک

3- بعد از شما پرسیده می‌شود آیا تمایل دارید با بررسی شدن داده‌های شخصی‌تان در چگونگی استفاده از والت متامسک به ارتقای والت متامسک در نسخه‌های بعدی کمک کنید. درصورتی که تمایلی به این کار نداشتید بر روی دکمه No Thanks کلیک کنید و در غیر این صورت بر روی دکمه I agree کلیک کنید.

آموزش استفاده از کیف پول متامسک

4- در مرحله بعد بایستی یک رمز عبور قوی برای والت متامسک خود تعیین کنید. توصیه می‌کنیم رمز عبوری که برای متامسک تعیین می‌کنید را قبلا در هیچ اپلیکیشن یا وبسایت دیگری استفاده نکرده باشید و کاملا جدید و تصادفی باشد. هر چه کاراکترهای بیشتری در رمزعبورتان استفاده کنید، امنیت آن بالاتر می‌رود. بهتر است حتما از ترکیبی از اعداد و حروف بزرگ و کوچک انگلیسی و علایمی مثل @#&$!؟ به صورت تصادفی استفاده کنید تا دست کم طول رمز عبورتان ۸ کاراکتر شود.


وقتی رمزعبورتان را تعیین کردید تیک Terms of Use یا شرایط و ضوابط استفاده از والت متامسک را بزنید و به این طریق آنها را بپذیرید و بعد بر روی دکمه Create کلیک کنید تا والت اتریوم شما ایجاد شود‌.

آموزش استفاده از کیف پول متامسک

5- سپس والت متامسک یک عبارت ۱۲ کلمه‌ای (backup phrase) بعنوان بکاپ یا پشتیبان به شما می‌دهد. حتما این کلمات را دقیقا با همان ترتیبی که در صفحه نمایشتان می‌بینید در دفتری یادداشت کنید و از آن نگهداری کنید. در صورتی که رایانه‌تان خراب شود و یا به هر دلیلی دیگر به آن دسترسی نداشته باشید، با وارد کردن این backup phrase یا ۱۲ کلمه پشتیبانی والت اتریوم در دستگاه رایانه دیگر می‌توانید آن را بازیابی کنید. هر کسی که به این ۱۲ کلمه بازیابی دسترسی داشته باشد می‌تواند به سرمایه‌هایی که داخل والت متامسک دارید دسترسی پیدا کند، پس از آن در جای مطمئنی که فقط خودتان محلش را می‌دانید نگهداری کنید.


وقتی کار نوشتن و یادداشت backup phrase والت متامسک را به اتمام رساندید، بر روی دکمه Next کلیک کنید.

آموزش استفاده از کیف پول متامسک

6- در صفحه بعد برای اینکه این اطمینان ایجاد شود که این ۱۲ کلمه را با ترتیب درست یادداشت کرده‌اید، از شما خواسته می‌شود که به همان ترتیبی که در صفحه قبل به شما نشان داده شده بود، آن کلمات را با کلیک کردن رویشان انتخاب کنید.

آموزش استفاده از کیف پول متامسک

7- در این مرحله، تقریبا مراحل تنظیم والت متامسک را به اتمام رسانده اید. فقط در صفحه آخر بر روی دکمه All Done کلیک کنید تا به طور خودکار وارد متامسک شوید. اگر به هر دلیلی از والت متامسک خارج شدید (log out) برای اینکه مجددا وارد آن شوید (log in) فقط کافی است بر روی آیکن والت متامسک کلیک کنید که حالا به مرورگرتان افزوده شده است و معمولا در کنار نوار آدرس مرورگر قرار دارد.

آموزش استفاده از کیف پول متامسک

در سربرگ Assets می‌توانید فهرستی از دارایی‌هایتان در والت متامسک را ببینید که بالطبع اگر اولین‌بار است که والت را ایجاد می‌کنید در این فهرست دارایی‌ای وجود ندارد و فقط 0 ETH را خواهید دید. در سربرگ Activity هم می‌توانید سوابق تراکنش‌هایی که در این والت اتریوم داشته اید مشاهده کنید.


8- ارسال رمزارز در والت متامسک کار ساده‌ای است. صرفا روی دکمه Send کلیک می‌کنید، آدرس دریافت کننده (Recipient Address) و مقدار رمزارزی که می‌خواهید ارسال کنید را وارد و سپس کارمزد انجام تراکنش را انتخاب می‌کنید. البته اگر کمی حرفه‌ای‌تر شوید می‌توانید با استفاده از دکمه Advanced Options و اطلاعاتی که در وبسایت‌هایی مثل ETH Gas Station یا سرویس‌هایی مانند آن آمده است، کارمزد تراکنشتان را خودتان به صورت دستی وارد کنید و به این طریق تا حدودی در پرداخت کارمزد یا Gas تراکنش، صرفه‌جویی کنید.

آموزش استفاده از کیف پول متامسک

بعد از کلیک بر روی دکمه Next در صفحه بعد می‌توانید این تراکنش را تایید (Confirm) یا رد (Reject) کنید.


برای اینکه از والت متامسک به منظور اتصال به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) یا قراردادهای هوشمند استفاده کنید معمولا باید در آن اپلیکیشن‌ها یا قراردادهای هوشمند به دنبال دکمه‌ای تحت عنوان Connect to Wallet بگردید. بعد با کلیک بر روی این دکمه پنجره‌ای بالا می‌آید و از شما می‌پرسد که آیا به آن DApp اجازه متصل شدن (Connect) به والت متامسک خود را می‌دهید یا خیر.


در مثال زیر، نحوه متصل کردن Uniswap به والت متامسک را نشان می‌دهیم اما در سایر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز هم فرایند مشابهی وجود دارد. متصل شدن به یک سرویس DApp یعنی اینکه آن DApp می‌تواند آدرس‌های شما را ببیند اما نگران نباشید، نمی‌تواند به سرمایه‌های شما دسترسی یابد!


وقتی DApp به والت شما متصل شد، می‌توانید با آن تعامل داشته باشید و از امکاناتی که در آن است استفاده کنید.

آموزش استفاده از کیف پول متامسک

به منظور تسهیل این فرایند متصل شدن به والت متامسک، معمولا DApp‌ها به صورت خودکار به این والت اتریوم متصل می‌شوند و چنانچه در این DApp‌ها نیاز به پرداختی از سوی شما باشد، پنجره‌ای بالا می‌آید و از شما می‌خواهد که این تراکنش پرداخت را در حساب والت متامسک خودتان تایید (Confirm) کنید.


مزایای والت متامسک

1- محبوب و پراستفاده است


استفاده از والت متامسک توسط کاربران شبکه بلاکچین اتریوم خیلی شایع است دلیلش هم این است که کاربران برای اینکه بتوانند به طیف گسترده‌ای از DApp‌ها دسترسی یابند فقط نیاز به نصب یک plugin یا افزونه بر روی مرورگرشان دارند.


2- کار با آن ساده است


کاربران متامسک به جای اینکه بخواهند خودشان را درگیر مدیریت کلیدهای خصوصی‌شان کنند، فقط کافی است فهرستی از کلمات (backup phrase) را به خاطر بسپارند و تراکنش‌ها به جای آنها توسط خود متامسک امضا می‌شود.


3- صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی


کاربرانی که از والت متامسک استفاده می‌کنند دیگر لازم نیست بلاکچین اتریوم را دانلود کنند چرا که این والت اتریوم از خارج از رایانه کاربران به نودها (Node) یا اعضای شبکه اتریوم درخواست (Request) می‌فرستد.


4- یکپارچه عمل کردن با DAppها

Dappها طوری طراحی شده‌اند که با والت متامسک کار کنند تا کار ارسال و دریافت اتر (Ether) در آنها آسانتر شود.


5- هماهنگی و سازگاری با والت‌های سخت افزاری


والت متامسک با والت‌های سخت‌افزاری مثل Trezor و Ledger یکپارچه‌سازی شده است و کاربران می‌توانند در حالیکه رمزارزها را در والت‌های سخت افزاری‌شان نگهداری می‌کنند از سرویس متامسک هم استفاده کنند.

مزایا و معایب متامسک

معایب والت متامسک

1- به هر حال پای یک طرف سوم در میان است


والت متامسک کلید خصوصی کاربر را در مرورگر در کنترل خود دارد و نگهداری می‌کند. قطعا چنین حالتی چندان خالی از خطر نیست و از گزینه‌های دیگری مثل والت‌های سخت‌افزاری امنیت کمتری دارد.


چه جایگزین‌های دیگری برای والت متامسک وجود دارد؟

- والت کوین بیس (Coinbase)


یک والت خود حضانتی است که توسط صرافی متمرکز ارزهای دیجیتال یعنی کوین بیس (Coinbase) توسعه داده شده است.


- Brave wallet


والتی است که در مرورگر Brave توسعه داده شده است که خودش هم از کریپتو نیرو می‌گیرد.


- MyEtherWallet


یک والت پرطرفدار آنلاین است که به شما این امکان را می‌دهد از اتریوم و توکن‌های ERC-20 استفاده کنید.


اگر می‌خواستید بدانید که بهترین والت برای نگهداری اتریوم و توکن‌های ERC-20 چیست؟ چگونه والت متامسک را نصب کنید؟ چگونه Uniswap یا سایرDapp‌ها را به والت متامسک متصل کنید؟ در این مقاله سعی شد به این پرسش‌های شما پاسخ داده شود. والت متامسک یک والت بسیار پرطرفدار در میان کاربران شبکه بلاکچین اتریوم است که در عین سادگی بسیار قدرتمند است و کاربران از طریق آن به دنیای جذاب وب ۳ یا اینترنت غیرمتمرکز پا می‌گذارند.