کیف پول ارز دیجیتال یکی از ابزارهای لازم برای سرمایه‌گذاران رمزارزی است. این کیف پول‌ها در دو نوع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ارائه می‌شوند. هر کدام از این کیف‌ پول‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند ولی کیف پول‌های سخت‌افزاری انتخاب بهتری برای نگهداری ارز دیجیتال هستند، زیرا نهایت امنیت را برای شما فراهم می‌کنند. یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌ها، Ledger Nano X است. این کیف پول یک دستگاه کاربردی به اندازه USB است که تقریباً از هر ارز دیجیتالی که فکرش را بکنید پشتیبانی می‌کند. در ادامه بیشتر در مورد این کیف پول پرطرفدار با هم صحبت می‌کنیم.


معرفی کیف پول لجر نانو ایکس

در حال حاضر شرکت لجر دو کیف پول سخت‌افزاری به بازار عرضه کرده است. هر دو کیف پول دارای استانداردهای امنیتی یکسانی هستند. این دو کیف پول لجر نانو اس و لجر نانو ایکس هستند.


بیشتر بخوانید: کیف پول لجر چیست؟


کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S) چند سال است که به بازار آمده و نسبتاً کند است. این کیف پول سخت‌افزاری حافظه محدودی دارد، یعنی تنها با چند ارز دیجیتال مختلف به‌طور هم‌زمان کار می‌کند؛ معمولا ۳ ارز دیجیتال. برای رفع این مشکلات شرکت لجر یک کیف پول سخت‌افزاری جدید به نام لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) را به بازار معرفی کرد. این کیف پول در چندین بخش کلیدی نسبت به نانو اس پیشرفت قابل‌توجهی دارد: لجر نانو ایکس سریع‌تر است، صفحه‌نمایش بزرگ‌تری دارد، به‌صورت بی‌سیم کار می‌کند و می‌تواند از تعداد ارزهای دیجیتال بیشتری پشتیبانی کند.


لجر نانو ایکس با قیمت ۱۱۹ دلار به‌طور قابل‌توجهی گران‌تر از لجر نانو اس ۵۹ دلاری است.


 معرفی کیف پول لجر نانو ایکس

لجر نانو ایکس یک کیف پول سخت‌افزاری گران‌قیمت است که ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد و همچنین از امنیت بالایی برخوردار است. کیف پول‌های سخت‌افزاری کیف‌هایی هستند که کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال شما را نگه می‌دارند و به شما امکان می‌دهند با یک پین کد به رمز ارزهای خود دسترسی داشته باشید. لجر نانو ایکس با استقبال بسیار خوبی در جامعه ارزهای دیجیتال مواجه شده است. امنیت این کیف پول سخت‌افزاری و پشتیبانی آن از بیش از ۱۳۰۰ دارایی و توکن دیجیتال، لجر نانو ایکس را به یک کیف پول محبوب در سراسر دنیا تبدیل کرده است.


نوع دیگری از کیف پول‌های شرکت لجر کیف پول لجر بلو (Ledger Blue) است. این کیف پول پیشرفته‌ترین ابزار امنیتی سخت‌افزاری موجود در بازار است. این کیف پول چند برنامه کاربردی را اجرا می‌کند. این دستگاه سبک است و حول یک عنصر امن ساخته شده که دارای صفحه‌نمایش لمسی و اتصال USB است. لجر بلو با قیمت ۲۲۹ یورو به فروش می‌رسد.


مزایا و معایب کیف پول لجر نانو ایکس

کیف پول لجر نانو ایکس ویژگی‌های متنوعی دارد. این کیف پول دارای قابلیت بلوتوث ایمن است که استفاده از آن را حتی نسبت به لجر نانو اس راحت‌تر می‌کند. لجر نانو ایکس صفحه‌نمایش بزرگ‌تری دارد، بنابراین کار کردن با آن بسیار راحت‌تر خواهد بود. با این حال، مانند هر کیف پول ارز دیجیتال یا محصول دیگری، لجر نانو ایکس مزایا و معایبی دارد که در اینجا به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم تا با دید بهتر بتوانید نسبت به خرید آن تصمیم‌گیری کنید.


مزایا

  • لجر نانو ایکس از بیش از ۱۳۰۰ ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند.
  • بلوتوث دارد.
  • از تمامی سیستم‌عامل‌های اصلی دسکتاپ و موبایل پشتیبانی می‌کند.
  • کلیدهای خصوصی در تراشه این کیف پول سخت‌افزاری ذخیره می‌شوند.
  • حداکثر ۱۰۰ برنامه مانند پلتفرم بیت کوین، اتریوم و بیت کوین کش را می‌توان روی آن نصب کرد.

معایب

  • لجر نانو ایکس نسبتاً گران است.
  • نمی‌توانید بیش از ۱۰۰ برنامه را بر روی آن نصب کنید.
  • بلوتوث فقط با اپلیکیشن موبایل سازگار است، نه دسکتاپ.
مزایا و معایب کیف پول لجر نانو ایکس

کیف پول لجر نانو ایکس از چه ارزهایی پشتیبانی می‌کند؟

کیف پول لجر نانو ایکس از بیش از 1300 ارز دیجیتال شامل تمام موارد اصلی مانند بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، ایاس (EOS) و لایت کوین (Litecoin) و حداکثر 1250 توکن مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می‌کند. کیف پول لجر برای کاردانو بسیار مناسب است و افرادی که ارز دیجیتال کاردانو (ADA) دارند معمولاً از این کیف پول استفاده می‌کنند.


در اینجا به تعدادی از ارزهای دیجیتال اشاره می‌کنیم که لجر نانو ایکس از آن‌ها پشتیبانی می‌کند:

  • بیت کوین (Bitcoin)
  • اتریوم (Ethereum)
  • بیت کوین کش (Bitcoin Cash)
  • لایت کوین (Litecoin)
  • ایاس (EOS)
  • استلار (Stellar)
  • ریپل (Ripple)
  • کاردانو (ADA)
  • مونرو (Monero)
  • دش (Dash)
  • دوج کوین (Dogecoin)
  • نئو (NEO)
  • ویچین (Vechain)
  • بت (BAT)
  • اومیسگو (OmiseGO)

امنیت کیف پول لجر نانو ایکس Ledger Nano X چگونه تامین می‌شود؟

لجر سیستم‌عامل مخصوص به خود را ایجاد کرده و کیف پول‌های سخت‌افزاری آن بر روی آن اجرا می‌شوند. نام این سیستم‌عامل BOLOS است. لجر تنها شرکتی است که این سیستم‌عامل را ارائه می‌دهد. کلیدهای خصوصی شما در ایمن‌ترین تراشه موجود در بازار در داخل دستگاه لجر ذخیره و ایزوله می‌شوند. برای دسترسی به کیف پول سخت‌افزاری به پین کد نیاز است و تمامی تراکنش‌ها و تغییرات اعمال‌شده در تنظیمات کیف پول باید با فشار دادن دو دکمه فیزیکی روی کیف پول تأیید شوند.


لجر نانو ایکس علاوه بر پین امکان ایجاد یک کلمه عبور را نیز فراهم می‌کند. با استفاده از این ویژگی می‌توانید یک حساب جداگانه را در کیف پول خود ایجاد ‌کنید. شما می‌توانید هر دارایی را که بخواهید در این حساب ذخیره کنید؛ یعنی حتی اگر پین شما به خطر بیفتد، کسی نمی‌تواند به حساب‌ها و دارایی‌هایی که با کلمه عبور اضافی ذخیره کرده‌اید دسترسی پیدا کند.


کیف پول‌های نرم‌افزاری معمولاً از عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای استفاده می‌کنند، اما کیف پول لجر نانو ایکس از عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای استفاده می‌کند که حداکثر ایمنی را نشان می‌دهد. این موضوع کار را برای هکرها و کلاه‌برداران برای دسترسی به دستگاه و دارایی‌های شما سخت‌تر می‌کند. کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو ایکس از سیستم‌عامل‌های کامپیوتری ۶۴ بیتی ویندوز ۸ و بالاتر، macOS ۱۰.۸ و لینوکس پشتیبانی می‌کند.


همچنین این کیف پول از طریق بلوتوث به گوشی‌های دارای اندروید ۷ به بالا یا iOS ۹ و بالاتر متصل می‌شود. تمام ارتباطات لجر نانو ایکس با نرم‌افزار اختصاصی Ledger Live انجام می‌شود. این نرم‌افزار در واقع تعداد زیادی از ویژگی‌های مختلف ارزهای دیجیتال از جمله ردیابی دارایی‌ها و حتی امکان خرید ارز دیجیتال در برخی از حوزه‌های قضایی را ارائه می‌دهد.

امنیت کیف پول لجر نانو ایکس Ledger Nano X به چه صورت است؟

نقطه‌ضعف اصلی استفاده از کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو ایکس این است که خرید آن هزینه دارد. قیمت لجر نانو ایکس بدون در نظر گرفتن مالیات بیش از ۱۰۰ دلار است. واقعیت این است که لجر نانو ایکس یک دستگاه بسیار امن است. جدای از هزینه، نکات منفی بسیار کمی در مورد این کیف پول وجود دارد.


کیف پول لجر از کجا بخریم؟

کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو ایکس یک کیف پول ارز دیجیتال بسیار پرطرفدار از شرکت لجر است. برای خرید این کیف پول رمزارزی باید از سایت‌های معتبر اقدام کنید. سایت ایرانی اکسبیتو کیف پول‌های لجر اصل را با کیفیت عالی برای شما تهیه کرده و شما می‌توانید با خیال راحت کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو ایکس را خریداری کنید. در سایت اکسبیتو کیف پول لجر نانو ایکس قیمت خوبی دارد، پس نگران قیمت آن نباشید. کیف پول لجر نانو ایکس بلوتوث دارد و صفحه‌نمایش آن نیز بزرگ‌تر است، به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. پس بهتر است برای خرید این کیف پول معتبر و ایمن درنگ نکنید. برای خرید لجر نانو ایکس کلیک کنید.


نحوه راه‌اندازی کیف پول لجر نانو ایکس

راه‌اندازی لجر نانو ایکس هم مانند اکثر کیف پول‌های سخت‌افزاری برای اولین بار کمی طول می‌کشد، اما این فرآیند بدون دردسر است. اندازه این دستگاه کوچک و شبیه به فلش USB است. نانو ایکس از نانو اس کمی بزرگ‌تر است. این دستگاه همراه با یک دفترچه حاوی دستورالعمل‌ها، سه کارت عبارت اولیه و یک کابل USB-C به USB-A ارائه می‌شود. برای راه‌اندازی این کیف پول دکمه سمت چپ صفحه را فشار دهید. اگر با پیغام «low battery» مواجه شدید آن را به شارژر متصل کنید.


بقیه کارها بسیار آسان است و شما باید تنظیمات را روی خود دستگاه انجام دهید. در اینجا اولین کیف پول خود را ایجاد کرده و فرآیند ضروری نوشتن عبارت seed خود را طی می‌کنید. این عبارت برای بازگرداندن دسترسی به دارایی‌ها در صورت گم‌شدن یا شکستن کیف پول لجر نانو ایکس استفاده می‌شود بعدازآن لجر از شما می‌خواهد که یک کد پین تنظیم کنید. این مرحله بسیار مهم است. لجر کلید خصوصی شما را ایمن نگه می‌دارد، اما اگر شخصی به دستگاه نانو ایکس فیزیکی و پین کد شما دسترسی پیدا کند می‌تواند ارزهای دیجیتال شما را به سرقت ببرد. همچنین می‌توانید برای امنیت بیشتر یک عبارت عبور اضافه کنید.

نحوه راه‌اندازی کیف پول لجر نانو ایکس

پس از راه‌اندازی کیف پول می‌توانید آن را به نرم‌افزار Ledger Live در کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود وصل کنید. همین‌طور می‌توانید کیف پول را از طریق بلوتوث به برنامه موبایل Ledger Live متصل کنید. لجر نانو اس در تعداد برنامه‌هایی که می‌توانید نصب کنید کاملاً محدود است، اما لجر نانو ایکس این محدودیت را ندارد و می‌توانید تا صد برنامه را به‌طور هم‌زمان روی آن نصب کنید. برای هر ارز دیجیتال به یک اپلیکیشن نیاز دارید تا بتوانید آن را ارسال و دریافت کنید، زیرا هر ارز دیجیتال یک بلاکچین دارد. اگر بلاکچین­های آن‌ها یکی باشد کارتان راحت‌تر می‌شود. مثلاً توکن‌های مبتنی بر اتریوم فقط نیاز به نصب بلاکچین اتریوم دارند.


یکی از تفاوت‌های اصلی نانو ایکس و نانو اس سرعت است. نانو اس گاهی اوقات تا حد زیادی کند می‌شود، حتی زمانی که شما در حال انجام کار بسیار ساده‌ای هستید. مثلاً برای وارد کردن پین کد هم خیلی کند عمل می‌کند، اما با نانو ایکس هر کاری به‌سرعت انجام می‌شود. نانو ایکس همچنین یک صفحه‌نمایش بزرگ‌تر دارد؛ یعنی شما می‌توانید به‌عنوان‌مثال کل آدرس بیت کوین یا اتریوم را روی صفحه در مرحله تایید دریافت یا ارسال ارز دیجیتال مشاهده کنید. لجر نانو اس صفحه کوچک‌تری دارد و برای دیدن آدرس‌ها باید صفحه را به چپ و راست اسکرول کنید.


در مجموع لجر نانو ایکس نسبت به نسخه قبلی پیشرفت کرده است، زیرا دکمه‌های آن بزرگ‌تر شده و فشار دادن آن آسان‌تر است. نانو ایکس به تمام وعده‌های خود عمل می‌کند، اما مهم‌ترین ویژگی جدیدی که به ارمغان می‌آورد عملکرد بی‌سیم است. البته کار در بازار ارزهای دیجیتال به تمرکز نیاز دارد و بهتر است هرجایی از کیف پول خود استفاده نکنید و یک زمان مشخص را به کار در این بازار اختصاص دهید.


تفاوت بین Ledger Nano X و Ledger Nano S

کیف پول‌های لجر نانو اس و لجر نانو ایکس کیف پول‌های سخت‌افزاری از یک برند قابل‌اعتماد هستند. شرکت لجر (Ledger) این کیف پول‌ها را تولید می‌کند. هر دو کیف پول از انواع ارزهای مشابهی پشتیبانی می‌کنند، با یک اپلیکیشن موبایل کار می‌کنند و سطح بالایی از امنیت را ارائه می‌دهند. تفاوت اصلی این کیف پول‌ها در قیمت و حافظه ذخیره‌سازی آن‌ها است. کیف پول نانو ایکس دو برابر نانو اس قیمت دارد، اما بزرگ‌تر است و بلوتوث و عمر باتری طولانی‌تری دارد. علاوه بر این، کاربران می‌توانند تا 100 برنامه ارز دیجیتال بر روی Nano X نصب کنند، درحالی‌که نانو اس حداکثر ظرفیت سه برنامه را دارد.


کیف پول Ledger Nano S یک سرمایه‌گذاری عالی برای افرادی است که می‌خواهند یک کیف پول سرد امن برای ذخیره ارزهای دیجیتال خود داشته باشند. از سوی دیگر، اگر یک معامله‌گر فعال با مجموعه‌ای متنوع از ارزهای دیجیتال هستید و می‌خواهید از طریق آیفون به اطلاعات ارز دیجیتال خود دسترسی داشته باشید، Ledger Nano X انتخاب بهتری خواهد بود.

 تفاوت بین Ledger Nano X و Ledger Nano S

تفاوت کیف پول گرم با لجر نانو ایکس

کیف پول لجر نانو ایکس یک کیف پول سرد است. کیف پول‌های سر کیف پول‌هایی هستند که ارزهای دیجیتال و کلیدهای خصوصی کاربران را به‌صورت آفلاین ذخیره می‌کنند. به همین دلیل این کیف پول‌ها از امنیت بالایی برخوردار هستند. نوع دیگر کیف پول‌ها گرم هستند؛ به این معنی که ارزها و کلیدهای خصوصی کاربران را به‌صورت آنلاین ذخیره می‌کنند. به همین دلیل ارزهای دیجیتال کاربران در معرض خطر قرار می‌گیرند و نسبت به کیف پول‌های سرد امنیت کمتری دارند.


مزیت اصلی دیگری که لجر نانو ایکس نسبت به کیف پول‌های گرم دارد این است که این شرکت تنها شرکتی در بازار است که یک سیستم‌عامل اختصاصی برای دستگاه‌های خود ارائه می‌دهد. سیستم‌عامل BOLOS می‌تواند محیط پردازش تراشه SE موجود در نانو ایکس را با یک سیستم‌عامل سفارشی که به‌طور خاص برای ایمن‌سازی دارایی‌های دیجیتال و پشتیبانی از برنامه‌ها طراحی شده است مدیریت کند.


کلام آخر

کیف پول لجر نانو ایکس با قیمت 119 دلار خیلی ارزان نیست. قیمت این کیف دو برابر لجر نانو اس است که همان سطح امنیت را به شما ارائه می‌دهد، اما قیمت آن برای یک کاربر حرفه‌ای زیاد اهمیتی ندارد. عملکرد سریع‌تر، توانایی کار با ارزهای دیجیتال بیشتر و صفحه‌نمایش بزرگ‌تر همگی ویژگی‌های مهمی هستند که نیازهای یک کاربر حرفه‌ای را برآورده می‌کنند.