با سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال می‌توانید سرمایه خود را چند برابر کنید، اما باید بدانید که برای فعالیت در این بازار به چند پیش‌زمینه نیاز خواهید داشت. مثلاً شما باید یک صرافی معتبر پیدا کنید تا بتوانید در آن به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازید. دومین مورد، داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال است که بتوانید ارزهای خود را در آن ذخیره کنید. در ادامه این مقاله یکی از بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال یعنی کیف پول لجر Ledger را به شما معرفی می‌کنیم.


مختصری درباره‌ی کیف پول لجر

کیف پول لجر (Ledger Wallet) یک کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال است. کیف پول سخت‌افزاری بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، نوع خاصی از کیف پول است که کلیدهای خصوصی کاربر را در یک دستگاه سخت‌افزاری امن شبیه به USB ذخیره می‌کند.


در بلاگ اکسبیتو بخوانید: کیف پول ارز دیجیتال چیست؟


کیف پول لجر نیز این قابلیت را دارد که کاربران آن کلید‌های خصوصی خود را در آن ذخیره و به‌راحتی حمل کنند. این کیف پول سخت‌افزاری، توسط شرکت لجر تولید می‌شود که دفتر مرکزی آن در پاریس قرار دارد. گفتنی‌ست، این شرکت چند دفتر دیگر در شهر سانفرانسیسکو دارد. شرکت لجر در سال 2014 توسط هشت متخصص راه‌اندازی شد. این هشت نفر درزمینه امنیت، ارزهای دیجیتال و کارآفرینی سابقه درخشانی داشتند. هدف این شرکت ایجاد راه‌حل‌های امن برای برنامه‌های بلاکچین است. پاسکال گوتیه مدیرعامل شرکت لجر است و بیش از 130 کارمند دارد.

مختصری درباره‌ی کیف پول لجر

نسل‌های مختلف Ledger Wallet

در حال حاضر شرکت لجر چهار کیف پول سخت‌افزاری به بازار عرضه کرده است. هر چهار کیف پول دارای استانداردهای امنیتی یکسانی هستند. این چهار کیف پول لجر نانو اس، لجر نانو ایکس، لجر نانو اس پلاس و لجر بلو هستند. هر چهار کیف پول به شکل دستگاه USB هستند که کاربران را قادر می‌سازند تا عملکردهای متنوعی از جمله ارسال و دریافت بیت کوین از زنجیره‌های بلوکی یا اجرای برنامه‌های شخص ثالث را روی دستگاه انجام دهند.


به‌عنوان‌مثال، کاربران می‌توانند با استفاده از این کیف پول‌ها احراز هویت دومرحله‌ای جهانی را در سایت‌های محبوب مانند گوگل و دراپ باکس اجرا کنند. همه محصولات لجر از ترکیبی از یک عنصر امن و یک سیستم‌عامل اختصاصی استفاده می‌کنند که به‌طور خاص برای محافظت از دارایی‌های ارز دیجیتال کاربر طراحی شده‌اند.


این کیف پول‌ها همچنین از یک عبارت بازیابی 24 کلمه‌ای پشتیبان استفاده می‌کنند که در صورت دزدیده شدن دستگاه حاوی کلید خصوصی می‌تواند برای دسترسی به ارزهای دیجیتال کاربر استفاده شود. افرادی که نسبت به کلیدهای خصوصی خود بسیار حساس هستند می‌توانند عبارت 24 کلمه‌ای خود را بر روی یک قطعه فولادی به نام Billfodl حک کنند. این دستگاه برای نگه‌داشتن seedها و کلیدهای خصوصی به شکل فیزیکی طراحی شده است.


لجر نانو اس (Ledger Nano S)

کیف پول Ledger Nano S یکی از بهترین راه‌ها برای نگهداری و ذخیره ارزهای دیجیتال شما است. این کیف پول شبیه به دستگاه USB است. لجر نانو اس از ویندوز، لینوکس، مک و سیستم‌عامل اندروید 7 به بالا پشتیبانی می‌کند. قیمت این کیف پول حدود 59 دلار است و در چندین رنگ عرضه می‌شود، بنابراین شما می‌توانید رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید.


این کیف پول‌ها همچنین از یک عبارت بازیابی 24 کلمه‌ای پشتیبان استفاده می‌کنند که در صورت دزدیده شدن دستگاه حاوی کلید خصوصی می‌تواند برای دسترسی به ارزهای دیجیتال کاربر استفاده شود. افرادی که نسبت به کلیدهای خصوصی خود بسیار حساس هستند می‌توانند عبارت 24 کلمه‌ای خود را بر روی یک قطعه فولادی به نام Billfodl حک کنند. این دستگاه برای نگه‌داشتن seedها و کلیدهای خصوصی به شکل فیزیکی طراحی شده است.

لجر نانو اس (Ledger Nano S)

لجر نانو اس پلاس (Ledger Nano S Plus)

کیف پول لجر نانو اس پلاس در تاریخ 5 آوریل 2022 به بازار عرضه شد. این کیف پول صفحه­ نمایش بزرگ­تر و حافظه بیشتری دارد. این کیف پول محبوب­ترین کیف پول سخت ­افزاری جهان است.


برای مدیریت دارایی‌­های خود با لجر نانو اس پلاس به دو چیز نیاز دارید:


  • کامپیوتر یا گوشی هوشمند برای اتصال به کیف پول
  • برنامه Ledger Live

لجر نانو اس پلاس همیشه باید به دستگاهی مانند لپ‌تاپ یا تبلت متصل باشد تا بتوانید از آن استفاده کنید. با این کیف پول شما از مزیت استفاده از صفحه­ نمایش بزرگ‌تر از نمایشگر لجر برخوردار خواهید بود. لجر نانو اس پلاس از بیش از 5500 ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند. فضای ذخیره‌سازی نانو اس پلاس به 1.5 مگابایت ارتقا یافته است که فضای زیادی به حساب می‌آید و برای نصب 100 برنامه کفایت می­کند.

لجر نانو اس پلاس (Ledger Nano S Plus)

لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

کیف پول Ledger Nano X برای آن دسته از افرادی است که ارزهای دیجیتال زیادی برای ذخیره کردن دارند. این دستگاه از ویندوز، iOS، اندروید و همچنین دسترسی به بلوتوث در حال حرکت پشتیبانی می‌کند. با استفاده از برنامه Ledger می‌توانید کیف پول خود را با گوشی هوشمند خود جفت کنید تا به‌راحتی بتوانید دارایی‌های خود را مدیریت کنید. قیمت خرید کیف پول لجر نانو ایکس 119 دلار است. امنیت کیف پول لجر نانو ایکس مثال‌زدنی است. خرید لجر نانو ایکس

لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)1.jpg

لجر بلو (Ledger Blue)

کیف پول لجر بلو آخرین نسل از محصولات لجر و حاصل بیش از دو سال تحقیق و توسعه است. این دستگاه پیشرفته یک صفحه ­نمایش لمسی بزرگ برای مدیریت ایمن تراکنش‌­ها و قراردادهای هوشمند پیچیده تعبیه کرده است. پوشش این کیف پول مستحکم است. لجر بلو از بهترین فناوری در کلاس خود استفاده می­‌کند که بر اساس سیستم­‌عامل اختصاصی لجر یعنی (BOLOS) ساخته شده است.


تفاوت لجر نانو اس و لجر نانو ایکس

شرکت لجر در سال 2016 کیف پول Ledger Nano S را معرفی کرد. این کیف پول را کیف پول سخت‌افزاری اصلی نامیده‌اند. لجر نانو اس با قیمتی کمتر نسبت به لجر نانو ایکس به فروش می‌رسد و می‌توان از آن برای خرید ارزهای دیجیتال، ذخیره ایمن آن‌ها و مدیریت دارایی‌ها استفاده کرد. لجر نانو اس یک کارت حافظه امن تایید شده در خود دارد و به کاربران اجازه می‌دهد تا 20 برنامه را بر روی کیف پول خود داشته باشند.


Ledger Nano X در سال 2019 معرفی شد. قیمت آن بیشتر از لجر نانو اس است. از این کیف پول هم می‌توان برای خرید بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، ایمن‌سازی و مدیریت دارایی‌ها استفاده کرد. کیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس هم یک کارت حافظه امن تأییدشده دارد، اما به کاربران اجازه می‌دهد تعداد بیشتری از برنامه‌ها را ذخیره کنند. این تعداد به 100 برنامه می‌رسد. علاوه بر این، لجر نانو ایکس امکان اتصال بلوتوث را برای کاربران فراهم کرده تا بتوانند دارایی‌های ارز دیجیتال خود را از هرکجا مدیریت کنند.


تفاوت کیف پول گرم با لجر نانو ایکس این است که کیف پول­های گرم کلیدهای خصوصی کاربران را به‌صورت آنلاین ذخیره می‌­کنند و بنابراین امنیت کمتری دارند. کیف پول لجر نانو ایکس یک کیف پول سخت ­افزاری است که کلیدهای خصوصی را به‌صورت آفلاین ذخیره می­‌کند و از حداکثر امنیت برخوردار است.


کیف پول لجر نانو ایکس، نسبت به کارایی‌­هایش قیمت خوبی دارد.


تفاوت لجر نانو اس و لجر نانو ایکس

کیف پول­‌های لجر از کدام ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌­کنند؟

کیف‌پول‌های ارز دیجیتال به‌طور کلی از رمزارزهای خاصی پشتیبانی می‌کنند. کیف پول لجر نانو اس، لجر نانو ایکس و لجر نانو اس پلاس از بیش از 100 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند.


در اینجا به لیست برخی از ارزهای پشتیبانی شده توسط این کیف پول‌­ها نگاهی می‌­اندازیم. این ارزها شامل موارد زیر می‌شوند:


  • بیت کوین (BTC)
  • اتریوم (ETH)
  • ریپل (XRP)
  • تتر (USDT)
  • بیت کوین کش (BCH)
  • پولکادات (DOT)
  • لایت کوین (LTC)
  • بایننس کوین (BNB)
  • ایاس (EOS)
  • تزوس (XTZ)
  • استلار (XLM)
  • شیبا اینو (SHIB)
  • لینک (LINK)
  • کامپاند (COMP)
  • کاردانو (ADA)
  • ترون (TRX)
  • لئو توکن (LEO)
  • مونرو (XMR)
  • هابی توکن (HT)
  • اتریوم کلاسیک (ETC)
  • دش (DASH)
  • یو اس دی کوین (USDC)
  • نئو (NEO)
  • کرونوس (CRO)
  • کازموس (ATOM)

البته موارد نامبرده شده، تنها تعدادی از مهم­ترین ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده توسط کیف پول‌های لجر بودند. این لیست شامل ارزهای دیگری هم می‌­شود که ارزهای چندان محبوبی هم نیستند. در دنیای ارزهای دیجیتال، رمزارزهایی مانند بیت کوین، اتریوم و کاردانو ارزهای محبوبی به حساب می‌‌آیند، اما برخی دیگر از این دارایی‌های دیجیتال محبوبیت زیادی ندارند و تعداد سرمایه‌گذاران آن‌ها خیلی کم است.


اپلیکیشن اختصاصی Ledger و دسترسی آسان به ارزهای دیجیتال

یکی دیگر از جنبه‌های مهم استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر این است که به اپلیکیشن اختصاصی موبایل یا دسکتاپ دسترسی پیدا می‌کنید. از داخل این برنامه می‌توانید موجودی خود را بررسی کنید، به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازید و ارزهای خود را با پول فیات مبادله کنید. این برنامه به‌صورت آنلاین از طریق یک مرورگر وب نیز قابل‌دسترسی است، بنابراین در صورت تمایل می‌توانید همیشه از لپ‌تاپ به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشید.

این برنامه که Ledger Live نام دارد امکان دسترسی راحت به ارز دیجیتال و کیف پول را به شما می‌دهد. استفاده از این برنامه آسان، ایمن و بدون دردسر است. این اپلیکیشن همراه با کیف پول سخت‌افزاری لجر دروازه‌ای امن برای خرید و رشد سبد ارزهای دیجیتال شما خواهد بود.

اپلیکیشن اختصاصی Ledger و دسترسی آسان به ارزهای دیجیتال

مزایای کیف پول لجر

کیف پول لجر یک کیف پول سخت‌افزاری است که ویژگی‌های زیادی را به کاربران ارائه می‌دهد. در اینجا به تعدادی از برترین ویژگی‌های این دستگاه اشاره می‌کنیم:


سهولت استفاده و تطبیق‌پذیری

از Ledger می‌توان برای ذخیره ایمن تمام رمز ارزها استفاده کرد. این کیف پول مانند یک صندوق بانکی شخصی است که کلیدهای خصوصی شما را ذخیره می‌کند. کلیدهای خصوصی برای دسترسی به کیف پول ضروری هستند، بنابراین نباید آن‌ها را در اختیار کسی قرار دهید. فقط شما می‌توانید به کلیدهای خصوصی دسترسی داشته باشید؛ یعنی شما مالک کامل تمام دارایی‌های خود هستید. لجر همچنین این دسترسی را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید NFTها یا ارزهای دیفای خود را از طریق سایر ارائه‌دهندگان خارجی از داخل برنامه خود مدیریت کنید.


یک کلید اختصاصی برای همیشه

هنگامی‌که کیف پول لجر خود را برای اولین بار راه‌اندازی می‌کنید، لیستی از 24 کلمه یک کلید اصلی برای شما ایجاد می‌کنند. این کلید بر تمام برنامه‌های کیف پول شما حاکم است و به شما امکان می‌دهد تمام کلیدهای خصوصی ذخیره‌شده در کیف پول خود را مدیریت کنید. این کلید به‌عنوان تنها پشتیبان از دارایی‌های دیجیتال شما عمل می‌کند و بسیار مهم است.


کلیدهای خصوصی شما آفلاین می‌مانند و در کیف پول سخت‌افزاری ایمن هستند. اصلی‌ترین علت امن بودن کیف پول‌های سخت‌افزاری همین آفلاین بودن آن‌ها است. هیچ‌کس به‌جز شما نمی‌تواند به کیف پول یا دارایی‌های شما دسترسی داشته باشد یا از آن استفاده کند. عنصر اصلی برای امنیت دستگاه همان تراشه‌ای است که در کارت‌های اعتباری وجود دارد و به رنگ طلایی است. علاوه بر این، شما می‌توانید تراکنش‌های تایید و امضا شده خود را ببینید، بنابراین هیچ خطری نمی‌تواند کیف پول شما را تهدید کند. شما باید کارهای خود را از طریق دکمه‌های تعبیه‌شده روی دستگاه انجام دهید. هر اقدام درخواستی مانند خرید، فروش، وام دادن ارز دیجیتال و ... باید با کیف پول سخت‌افزاری لجر تأیید شود.


کیف پول لجر چگونه کار می‌کند؟

کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر از چندین ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. این کیف پول‌ها برای ذخیره کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال به‌صورت آفلاین کار می‌کنند. انجام تراکنش‌ها با استفاده از ارزهای دیجیتال مستلزم استفاده از کلیدهای خصوصی رمزنگاری‌شده است. در کیف پول‌های نرم‌افزاری که به آن‌ها کیف پول گرم نیست گفته می‌شود، کلیدهای خصوصی به‌صورت آنلاین ذخیره می‌شوند، به همین دلیل مستعد سرقت و هک هستند. متخصصان برنامه‌نویسی و فعالان حوزه ارزهای دیجیتال به فکر توسعه روشی برای ذخیره ایمن ارزهای دیجیتال افتادند. درنتیجه کیف پول‌های سخت‌افزاری به بازار آمدند. این کیف پول‌ها کلیدهای خصوصی را به‌صورت آفلاین ذخیره می‌کنند و بنابراین بسیار امن هستند.


کیف پول سخت‌افزاری یک کیف پول ارز دیجیتال است که کلیدهای خصوصی کاربر را در یک دستگاه سخت‌افزاری امن ذخیره می‌کند. کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر مبتنی بر دستگاه هستند؛ به این معنی که از سازوکارهای ذخیره‌سازی در درایوهای USB برای ذخیره کلیدهای خصوصی استفاده می‌کنند. در نتیجه دسترسی هکرها به کلیدهای خصوصی دشوار می‌شود.


از کجا کیف پول لجر بخریم؟

قبل از خرید کیف پول­‌های سخت افزاری مانند کیف پول لجر، یادتان باشد که هرگز کیف پول دست دوم نخرید. اگر پول کافی برای خرید کیف پول‌های سخت‌افزاری ندارید، بهتر است کیف پول نرم‌­افزاری بخرید، اما اگر قصد دارید سرمایه­‌گذاری زیادی انجام دهید، بهتر است کمی بیشتر هزینه کنید و کیف پول لجر نانو ایکس یا لجر نانو اس بخرید. بهترین مرجع برای خرید کیف پول‌­های سخت افزاری سایت آمازون است، اما چون ایرانی­‌ها تحریم هستند باید از طریق سایت­‌های واسطه که از سایت آمازون خرید می‌کنند، برای خرید کیف پول لجر اقدام کنید. همچنین اگر آشنا یا فامیلی در خارج از کشور دارید، می‌­توانید از طریق آن­ها کیف پول سخت افزاری بخرید.

از کجا کیف پول لجر بخریم؟

کیف پول لجر بهتر است یا ترزور؟

لجر و ترزور هر دو کیف پول­‌های سخت افزاری هستند. این کیف پول‌ها بسیار ایمن هستند و انتخاب نهایی بین این دو به کاربر بستگی دارد. دستگاه لجر دارای سیستم عامل بسته و تراشه Secure Element است، درحالی­که ترزور منبع باز است. این تفاوت­ها بحث برانگیز هستند و موافقان و مخالفان خود را دارند.


کیف پول ترزور با صفحه نمایش رنگی بزرگش جذاب‌تر است، اما حمل آن کمی دشوارتر خواهد بود. علاوه بر این، یک برنامه مدیریت رمز عبور مفید دارد که به خودی خود به ارز دیجیتال مربوط نمی‌شود، اما یک افزونه خوب برای امنیت سایبری بیشتر است. لجر بلوتوث دارد که بسیاری از کاربران از آن لذت می­برند.


کیف پول ترزور در حال حاضر با قیمت 215 دلار به فروش می­رسد، درحالی­که کیف پول لجر نانو ایکس قیمت 149 دلاری دارد. اگرچه کیف پول‌های سخت‌افزاری از نظر امنیت در مقایسه با کیف‌پول‌های نرم‌افزاری بسیار قوی هستند، اما کاربران باید بدانند که برخی از ویژگی­‌های این کیف پول‌­ها ممکن است همچنان به آن­ها ضربه بزند. کاربران هرگز نباید Seed 24 کلمه ای خود را با کسی به اشتراک بگذارند و باید به‌خوبی از آن محافظت کنند.