سرمایه‌ گذاری روی ارزهای دیجیتال یکی از رویاهایی است که به وقوع پیوسته است. از طریق سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال بدون استفاده از ماینرهای استخراج گران‌ قیمت می‌توانید درآمد غیرفعال داشته باشید. استیک کاردانو یکی از همین روش‌های سرمایه‌گذاری است که در آن می‌توانید بدون پرداخت پول کاردانو رایگان بگیرید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با استیک کاردانو و روش‌های آن آشنا کنیم. البته برای خرید ارز دیجیتال کاردانو و استیک کردن آن می‌توانید از صرافی ایرانی اکسبیتو هم استفاده کنید. برای مشاهده تمام ارزهای دیجیتال موجود در اکسبیتو می توانید به بخش کوین ها در صفحه اصلی سایت اکسبیتو، در منوی بالای صفحه بروید و تمام آن ها را مشاهده و در صورت لزوم معامله کنید. برای انتقال سریع به صفحه کوین‌ها بر روی لینک کلیک کنید.


استیکینگ چیست؟

برخی از پروتکل‌های بلاکچین به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهند تا با مشارکت در شبکه ارز دیجیتال بیشتری به دست بیاورند. استیکینگ یک راه آسان برای کسب درآمد غیرفعال و پشتیبانی از ثبات شبکه بلاکچین است. استیکینگ برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه بلاکچین استفاده می‌شود. در بلاکچین‌های اثبات کار مانند آنچه توسط بیت کوین استفاده می‌شود، تراکنش‌ها توسط استخراج ارز دیجیتال تأیید می‌شوند. ماینرها برای اولین بار برای حل مشکلات شبکه ایجاد شدند و از این طریق به شبکه کمک می‌کنند.


آیا می‌توان کاردانو را استیک کرد؟

مشابه اتریوم، استیکینگ کاردانو هم امری رایج است. به‌عنوان یک سرمایه‌گذار Cardano می‌توانید توکن‌های ADA خود را در شبکه نگه دارید. به‌این‌ترتیب، شما سهمی در شبکه کلی خواهید داشت که متناسب با تعداد توکن‌های نگهداری شده است. البته لازم به دکر است ارزهای دیگری هم برای استیکینگ وجود دارد که می توانیم به عنوان مثال به استیک سولانا اشاره کنیم. برای راهنمایی بیشتر درباره استیکینگ سولانا وارد لینک درج شده، شوید و آن را مطالعه نمایید.

Is it possible to stake Cardano?

اگر توکن‌های خود را به یک استخر سهام واگذار کنید، استیک کاردانو مؤثرتر می‌شود. استخرهای سهام بخشی از امنیت و حاکمیت بلاکچین اثبات سهام Cardano را تشکیل می‌دهند. هنگامی‌که توکن‌های خود را به یک استخر سهام واگذار می‌کنید، با اعتبارسنجی بلوک‌های جدید و پردازش تراکنش‌ها در شبکه شرکت می‌کنید. درازای مشارکت در شبکه، درآمدی دریافت خواهید کرد که به‌عنوان پاداش استیک شناخته می‌شود. به این فرآیند استیکینگ ارز دیجیتال گفته می‌شود. علاوه بر این، استیکینگ کاردانو بسیار ایمن است. اگر به استیکینگ کاردانو علاقه‌مند هستید، به جزئیات نحوه استیک کردن کاردانو در اینجا نگاهی بیندازید.


استیک کاردانو چگونه انجام می‌شود؟

در یک بلاکچین اثبات سهام، مانند آنچه توسط کاردانو استفاده می‌شود، تأیید تراکنش‌ها از طریق انتخاب گره انجام می‌شود. هر بلوک جدید بلاکچین باید به یک گره اضافه شود. الگوریتم انتخاب می‌کند که در مرحله بعد کدام گره باید مورداستفاده قرار بگیرد. گره‌ها اغلب شامل گروه‌هایی از افراد هستند که سهام خود را باهم ترکیب کرده‌اند. با پیوستن به یک گره می‌توانید ارز ADA خود را در یک گره قفل کنید. هر چه ارزهای بیشتری قفل شوند، شانس گره برای تولید بلوک بیشتر می‌شود. هنگامی‌که بلوک‌ها تولید می‌شوند، گره پاداش‌هایی دریافت می‌کند که سپس این پاداش‌ها بین همه مشارکت‌کنندگان در آن استخر سهام تقسیم می‌شوند. ارز دیجیتال کاردانو که برای استیکینگ استفاده می‌شوند هرگز از کیف پول ارز دیجیتال کاردانو شما خارج نمی‌شوند. در حین استیکینگ جوایزی دریافت می‌کنید که مشابه بهره در حساب پس‌انداز است. شما می‌توانید ارزهای خود را در هر زمانی جابجا کرده و یا از استیکینگ خارج کنید.


چگونه کاردانو را استیک کنیم؟

درک نحوه استیک کردن Cardano در اکثر صرافی‌های رمزنگاری سریع و آسان است. ابتدا باید یک حساب کاربری در یک پلتفرم صرافی معتبر مانند صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو ایجاد کنید. در مرحله بعد، باید توکن‌های ADA را به یک کیف پول در صرافی خود واریز کنید. شما می‌توانید ADA را مستقیماً از صرافی خریداری کنید یا هر توکنی را که قبلاً خریداری کرده‌اید به کیف پول کاردانو خود در اکسبیتو منتقل کنید.


در مرحله بعد به صفحه استیکینگ در صرافی خود بروید و ارز دیجیتال Cardano را انتخاب کنید. اکثر پلتفرم‌های مبادله اکنون به شما این امکان را می‌دهند که مدت‌زمان استیکینگ خود را انتخاب کنید. مانند سپرده ثابت در بانک، این مدت‌زمان نشان می‌دهد که توکن‌های ADA شما چه مدت قفل می‌شوند. اگر ADA خود را قبل از پایان مدت استیکینگ پس بگیرید، پاداش استیک کردن را دریافت نخواهید کرد. مقدار توکن‌های ADA که می‌خواهید به اشتراک بگذارید را وارد کرده و روی استیک کردن کلیک کنید. همین و در نهایت کار تمام است.


مزایای استیکینگ کاردانو

استیکینگ در کل فرآیندی کاملاً ایمن است، زیرا شما توکن‌های ADA خود را از طریق استیکینگ از دست نخواهید داد. اگر در حال حاضر سرمایه‌گذار بلندمدت ADA هستید، شرط‌بندی Cardano یک راه ساده برای افزایش بازده شما خواهد بود. همان‌طور که در مقاله پیش‌بینی قیمت کاردانو گفتیم، خرید کاردانو می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی برای شما باشد. به‌علاوه اینکه شما می‌توانید ADAهای خریداری‌شده خود را استیک هم بکنید.


اگر می‌خواهید توکن‌های ADA را برای بلندمدت نگه دارید، استیکینگ می‌تواند روش خوبی برای شما باشد. شما یک درآمد غیرفعال به دست خواهید آورد و بازده این کار معمولاً بالاتر از سرمایه‌گذاری‌های سنتی است. اگر توکن‌های ADA خود را برای درازمدت نگه دارید، هیچ مشکلی برای استیکینگ همه آن‌ها وجود نخواهد داشت. برخلاف ماینینگ ارزهای دیجیتال شما می‌توانید بدون دردسر، هزینه و ریسک مرتبط با استخراج ارز از طریق کاردانو درآمد کسب کنید. وقتی توکن‌های ADA خود را استیک می‌کنید، به امنیت شبکه‌های رمزنگاری با حداقل مصرف انرژی کمک می‌کنید.


معایب استیکینگ کاردانو

استیکینگ کساردانو ریسکی به‌جز نگه داشتن آن در کیف پول ندارد. تنها خطر واقعی که می‌توانید ارزهای شما را تهدید کند از دست دادن کلید خصوصی کیف پول است که برای همه ارزهای دیجیتال بدون توجه به استیک کردن یا نکردن وجود خواهد داشت. هنگامی‌که از یک کیف پول معتبر استفاده می‌کنید، کلیدهای جداگانه‌ای برای خرج کردن و استیک کردن دریافت خواهید کرد. این موضوع بدان معناست که اگر تصمیم بگیرید توکن‌های ADA خود را استیک کنید، آن‌ها هرگز کیف پول شما را ترک نخواهند کرد.


شما می‌توانید هر اندازه‌ای از ارزهای کاردانو را که بخواهید استیک کنید. شما باید سهام خود را بین استخرهای مختلف تقسیم کنید. این کار باعث تنوع بخشیدن به سبد سهام شما و کاهش هزینه‌های کارمزد خواهد شد. مانند همه ارزهای دیجیتال قیمت ADA هم بسیار نوسان دارد و غیرقابل‌پیش‌بینی است. اگر خود توکن‌های ADA ارزش زیادی را از دست بدهند، ضررهای احتمالی ناشی از سرمایه‌گذاری‌های ارزهای دیجیتال می‌تواند به‌سرعت از سود حاصل از سهام‌داری بیشتر شود.


کجا می‌توان کاردانو را استیک کرد؟

کاردانو را می‌توان با استفاده از صرافی ارز دیجیتال یا کیف پول برای کسب درآمد غیرفعال استیک کرد. در ادامه چند صرافی و کیف پول معتبر را برای استیک کردن کاردانو به شما معرفی خواهیم کرد.


استیک کاردانو در کیف پول یورویی

کیف پول یورویی (Yoroi) ازنظر فضای ذخیره‌سازی یک پله پایین‌تر از کیف پول Daedalus است. کیف پول یورویی یک کیف پول سبک و بصری برای به اشتراک گذاشتن توکن‌های ADA است. سبک بودن و کاربرپسند بودن آن به حدی زیاد است که حتی می‌توانید آن را به‌عنوان یک افزونه مرورگر برای همه پلتفرم‌های اصلی دانلود کنید. بعد از دانلود و نصب این کیف پول می‌توانید ارز کاردانو را خریداری کرده و آن را استیک کنید.


استیک کاردانو در تراست والت

یکی دیگر از کیف پول‌های معتبر برای استیک کاردانو کیف پول تراست والت است. در مرحله اول باید ارز کاردانو خریداری کنید. بعدازآن از منوی پایین صفحه گزینه Discover را انتخاب کنید و سپس از بخش Staking ارز دیجیتال موردنظر خود را انتخاب کنید. بعد باید تعداد ارز موردنظر و استخر موردنظر خود را انتخاب کرده و استیک کردن را انتخاب کنید.


استیک کاردانو در کیف پول اتمیک

یکی دیگر از کیف پول‌هایی که برای استیک کاردانو مورداستفاده قرار می‌گیرد کیف پول اتمیک است. فرآیند استیکینگ ADA با کیف پول اتمیک بسیار ساده است. ابتدا باید برنامه را دانلود و نصب کنید. سپس مراحل زیر را دنبال کنید:


مرحله 1: کیف پول اتمیک را باز کنید.

مرحله 2: ارز کاردانو خریداری کنید. البته می‌توانید ارز ADA را از جای دیگری خریداری کنید و آن را به کیف پول اتمیک خود انتقال دهید یا آن را مستقیماً در برنامه مبادله کنید.

مرحله 3: ارز ADA را از لیست ارزهای دیجیتال انتخاب کنید.

مرحله 4: روی Stake کلیک کنید.

مرحله 5: در اینجا می‌توانید هر بار تنها یک ارز دیجیتال را با کلیک بر روی نام آن انتخاب کنید و درآمد سالانه خود را مشاهده کنید. اطلاعات را بررسی کنید و روی سهام کلیک کنید. وجوه شما در یک آدرس جداگانه قفل می‌شود.

مرحله 6: کاردانو استیک شد. حالا باید منتظر بمانید تا با ایجاد هر بلوک پاداش استیک دریافت کنید.


استیک کاردانو در لجر

اگر کیف پول لجر دارید و می‌خواهید ارز دیجیتال کاردانو را در آن استیک کنید باید یک افزونه روی آن نصب کنید. البته در ابتدا باید کیف پول خود را آپدیت کرده و سپس افزونه لجر لایو را روی آن نصب کنید. بعد باید به سایت AdaLite بروید و از بین کیف پول‌های موجود، کیف پول لجر را انتخاب کنید. حالا روی Unlock with Ledger کلیک کرده و اپلیکیشن کاردانو را روی کیف پول لجر خود اجرا کنید. در اینجا از شما درخواست می‌شود که کلید عمومی را استخراج کنید. برای این کار می‌توانید دو دکمه را هم‌زمان بزنید و با فشردن دکمه سمت راست عملیات را تأیید کنید. این کار باید دو بار انجام شود. حالا باید روی Convert to stakable کلیک کنید تا ارزهای شما قابلیت استیک پیدا کنند. در ادامه استخر موردنظر خود را برای استیک کردن انتخاب کنید و ارزهای خود را استیک کنید.


استیک کاردانو در بایننس

بایننس بزرگ‌ترین صرافی جهان است که به‌عنوان کیف پول تحت وب نیز عمل می‌کند. شما می‌توانید با هر دستگاهی که قادر به اتصال به اینترنت باشد به آن دسترسی داشته باشید. بااین‌حال، بایننس کلید خصوصی شما را نگه می‌دارد و به‌جای شما، وجوه شما را به‌طور مؤثر کنترل می‌کند. بااین‌وجود، بایننس بالاترین پاداش را ارائه می‌دهد. اگر توکن‌های ADA خود را برای حداقل 30 روز قفل کنید، 5.09 درصد پاداش استیک دریافت خواهید کرد.


همچنین می‌توانید دوره‌های قفل 60 یا 90 روزه را انتخاب کنید. از طرف دیگر این کیف پول به شما امکان می‌دهد تا ارزهای ADA را در هر زمان برداشت کنید، اما در این صورت پاداش شرط‌بندی شما تنها تا 0.5 درصد خواهد بود. خوشبختانه قیمت ورودی به کیف پول بایننس فقط 1 کاردانو است.


استیک کاردانو در کوکوین

صرافی کوکوین برای کاربران ایرانی باز است، اما باز هم می‌تواند ریسک مسدود شدن دارایی شما را به دنبال داشته باشد. اگر می‌خواهید ارزهای کاردانو خود را در این صرافی استیک کنید باید به این اپلیکیشن رفته و روی گزینه Staking کلیک کنید. در این مرحله ارز دیجیتال ADA را از بین ارزهای دیگر انتخاب کنید. برخلاف صرافی بایننس در صرافی کوکوین باید برای استیک کردن کاردانو حداقل تعداد 10 واحد ADA داشته باشید. مقدار موردنظر ارز خود را وارد کرده و بعد از زدن تیک موافقت با قوانین در پایین صفحه گزینه Participate Now را انتخاب کنید.

Cardano stake in kucoin

کلام آخر

اکنون می‌دانید که چگونه کاردانو را استیک کنید. استیکینگ کاردانو بسیار ایمن است. سرمایه‌ گذاران Cardano ممکن است در مورد ریسک‌هایی که کاردانو دارد نگران باشند، اما استیک کردن کاردانو مستقیماً یا از طریق شخص ثالث ریسک بیشتری جز نگه داشتن آن در کیف پول ندارد. کارشناسان می‌گویند که تنها ریسک واقعی استیکینگ از دست دادن کلید خصوصی کیف پول است که برای همه ارزهای دیجیتال بدون در نظر گرفتن اینکه آیا استیک می‌شوند یا خیر، وجود خواهد داشت.