کاردانو یکی از شبکه‌هایی است که بر بستر بلاک چین طراحی شده و ارز دیجیتال آن ADA نام دارد. از ویژگی‌های این شبکه امکان طراحی و به‌ کارگیری قراردادهای هوشمند است. تا پیش از پیدایش کاردانو فقط شبکه اتریوم از امکانات قراردادهای هوشمند بهره می‌برد؛ امکانی که شبکه کاردانو را به‌عنوان یکی از رقیبان سرسخت اتریوم تبدیل ساخت. هر ارز دیجیتالی نیاز به کیف پول مخصوص به خود دارد و کیف پول کاردانو هم می‌بایست برای آن طراحی یا تولید شود. کیف پول‌ های مختلفی قابلیت نگهداری این ارز دیجیتال را دارد. با صرافی اکسبیتو همراه باشید تا نگاهی به برخی از آنها داشته باشیم.


آشنایی با شبکه کاردانو

ارز دیجیتال کاردانو رمز ارز شبکه بلاک چین کاردانو است. کاردانو یکی از شبکه‌های قدرتمند بلاک چین است که پس از بیت کوین و اتریوم پدید آمد. در طراحی این شبکه بسیاری از اشکالات دو شبکه بلاک چین پیشین رفع شده است. همانند اتریوم، در این شبکه نیز امکان طراحی و بستن قراردادهای هوشمند وجود دارد. یکی از تفاوت‌های شبکه کاردانو با اتریوم، امنیت بالاتر کاردانو نسبت به اتریوم است.


شبکه کاردانو از سیستم امنیتی چند لایه بهره می‌برد تا امکان هرگونه هک شدن و تقلب را به صفر برساند. سرعت تراکنش‌های شبکه کاردانو بیش از 250 تراکنش در هر ثانیه است. در واقع سرعت این شبکه از شبکه‌های پیشین بیشتر شده و البته از کارمزد آن هم کاسته شده است. می‌توان گفت کاردانو نسل سوم شبکه بلاک‌ چین‌ها و کامل‌تر از دو مورد پیشین است. پلتفرم کاردانو از سال 2015 در حال گسترش بود و ارز دیجیتال کاردانو هم که ADA نام داشت، در سال 2017 به صرافی‌ها ارائه شد.


عملکرد کاردانو

بسیاری از مردم از روش پیدایش ارز دیجیتال بیت کوین آگاهند و می‌دانند برای استخراج بیت کوین باید از کامپیوترهای بزرگی استفاده شود که ماینر نامیده می‌شوند. شبکه‌های بلاک چینی که از روش اثبات کار برای حفظ امنیت شبکه و تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند، نیاز به ماینینگ یا استخراج دارند. شبکه کاردانو از روش اثبات سهام بهره می‌برد و ارز کاردانو با روش اثبات کار استخراج نمی‌شود. به همین دلیل بلاک چین‌هایی مانند کاردانو نیاز به استخراج ندارند و برای محیط زیست هم خطری ایجاد نمی‌کنند.


از نمونه عملکردهای کاردانو، امکان برقراری قراردادهای هوشمند در آن است. قراردادهای هوشمند از زنجیره‌های بلاکی تشکیل شده‌‌اند که پس از طراحی، هیچ شخص یا دولتی نمی‌تواند در آن تاثیرگذار باشد، آن را تغییر دهد یا کنترل کند.


جایگاه ارز دیجیتال کاردانو

رمز ارز کاردانو با نماد ADA نوعی ارز دیجیتال است که ارزشی در حدود 32.15 میلیارد دلار در بازار رمزارزها دارد. این ارز دیجیتال در حال حاضر، در تاریخ 25 فوریه 2022 در سایت coinmarketcap رتبه 9 بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته است. سهم ارز دیجیتال کاردانو در بازار رمزارزها، 1.57 درصد از کل ارز موجود در بازار است. قیمت لحظه ای کاردانو | قیمت روز کاردانو برابر با 0.9552 دلار است.


حجم داد و ستد روزانه ارز دیجیتال کاردانو 1,693,451,619 میلیارد دلار است. قیمت ارز کاردانو در 24 ساعت اخیر 4.54 درصد افزایش داشته است. بیشترین قیمت کاردانو برابر با 3.09 دلار آمریکا بوده که تاریخ آن به دوم ماه سپتامبر سال 2021 مربوط می‌شود. اکنون قیمت کاردانو 73.03 درصد از آن زمان پائین‌تر است.


تعداد واحدهای در گردش ارز کاردانو 33.64 میلیارد و تعداد کل واحدهای آن در نهایت به 45 میلیارد واحد خواهد رسید. فعال‌ترین صرافی در دادوستد این رمزارز در حال حاضر PayBito است که سهمی برابر با 9.67 درصد از کل معاملات روزانه این ارز را به خود اختصاص داده است. همچنین شما می توانید این ارز را در صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو خریداری کنید و آن را در کیف پول رایگان خود در اکسبیتو قرار دهید و معاملات خود را آغاز نمایید.

what is cardano wallet

انواع کیف پول برای کاردانو

رمز ارز کاردانو را در کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مختلفی می‌توان پس‌انداز کرد.


کیف پول سخت‌افزاری برای ارز دیجیتال کاردانو

  • کیف پول لجر نانو S: کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اس نوعی از کیف پول‌های سخت‌افزاری برای نگهداری ارز دیجیتال شما است. در این کیف پول می‌توانید ارزهای دیجیتال بسیاری، از جمله ارز دیجیتال کاردانو را نگهداری کنید. ترکیبی از امنیت و استفاده آسان، از مهم‌ترین ویژگی‌های این کیف پول است. کیف پول لجر نانو اس دارای نمایشگری است که استفاده از آن را بسیار آسان می‌سازد. این کیف پول قابلیت تطبیق با بیشتر رایانه‌ها، لپتاپ‌ها و تبلت‌ها را دارد.

  • کیف پول لجر نانو X: کیف پول لجر نانو ایکس مدل پیشرفته‌تر کیف پول لجر برای نگهداری ارز کاردانو است. کیف پول لجر نانو ایکس پس از نانو اس به بازار آمد و قابلیت‌های بیشتری نسبت به مدل پیشین آن ارائه کرد. کیف پول لجر نانو ایکس نسبت به مدل اس آن نمایشگر بزرگ‌تری در اختیار شما قرار می‌دهد. بلوتوث هم از امکاناتی است که این کیف پول امکان استفاده از آن را برای شما فراهم کرده است. قیمت این مدل از کیف پول لجر از مدل اس آن گران‌تر است.

  • کیف پول ترزور (Trezor): مدل T کیف پول ترزور یکی دیگر از کیف پول‌های سخت‌افزاری امن برای نگهداری رمز ارز کاردانو است. این کیف پول دارای نمایشگر لمسی و رنگی است. کیف پول ترزور به یک درگاه میکرو USB و اسلات کارت SD نیز مجهز شده است. کیف پول سخت‌افزاری ترزور از ارزهای دیجیتال بسیاری پشتیبانی می‌کند که رمز ارز ADA یکی از آنها است.

کیف پول نرم‌افزاری برای ارز دیجیتال کاردانو

  • کیف پول اکسبیتو: کیف پول اکسبیتو یکی از کیف پول‌های نرم‌افزاری کاردانو است. این کیف پول که متعلق به صرافی اکسبیتو است، در پلتفرم همین صرافی در دسترس شما است. از نکته‌های جالب درباره کیف پول اکسبیتو آن است که استفاده از این کیف پول بسیار آسان است. همه کسانی که در صرافی اکسبیتو ثبت نام کرده باشند و احراز هویت شده باشند، به‌راحتی می‌توانند از کیف پول اکسبیتو استفاده کنند.

روش بهره بردن از کیف پول اکسبیتو به این صورت است که پس از ایجاد حساب کاربری در صرافی اکسبیتو، آدرس یک والت یا کیف پول در اختیار شما قرار می‌گیرد. برای دیدن کیف پول خود باید روی گزینه کیف پول بزنید تا کیف پول دیجیتال اکسبیتوی خود را ببینید. اکنون می‌توانید با کلیک کردن بر روی آن کیف پول خود را به کار بگیرید.


  • کیف پول اتمیک (Atomic): کیف پول اتمیک یکی از بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری برای نگهداری ارز کاردانو است. در طراحی این کیف پول نکته‌هایی در نظر گرفته شده تا اطلاعات دارایی شما روی کامپیوترتان ذخیره نشود و امکان دستبرد به آن نباشد. استفاده آسان کاربری در این کیف پول از امتیازات دیگر آن است. کیف پول اتمیک امکان نگهداری همه ارزهای دیجیتال ERC-20 را دارد. کیف پول اتمیک را می‌توان دانلود کرد و از آن استفاده کرد. بهره بردن از این کیف پول رایگان است، اما برای بهره‌مندی از برخی امکانات آن باید پولی پرداخت شود.

  • کیف پول اکسودوس (Exodus): کیف پول اکسودوس کیفی چندارزی است که امکان نگهداری ارز دیجیتال کاردانو هم در آن وجود دارد. از این کیف پول می‌توان روی سیستم عامل‌های مختلفی مانند اندروید، IOS، ویندوز، مک و لینوکس استفاده کرد. این کیف پول را می‌توان به کیف پول نرم‌افزاری ترزور هم اتصال داد. از برترین ویژگی‌های کیف پول اکسودوس کاربری آسان آن است. بهره بردن از این کیف پول آسان است و رابط کاربری زیبا و جذاب آن هم بسیار کاربرپسند است. این کیف پول از صرافی داخلی هم بهره می‌برد.

  • کیف پول گواردا (Guarda): در کیف پول گواردا می‌توان بیش از 40 ارز دیجیتال، از جمله کاردانو را نگهداری کرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های کیف پول گواردا امنیت بسیار آن است. می‌توان گفت پیشرفته‌ترین ملاک‌های امنیتی در طراحی و ساخت این کیف پول به کار گرفته شده است. بک‌آپ‌گیری از کیف پول گواردا بسیار آسان است. همچنین می‌توان آن را با کیف پول‌های دیگری مانند لجر مرتبط ساخت. دانلود و نصب این کیف پول کاردانو رایگان و آسان است. اما برای برخی از کاربردها کارمزدی از شما دریافت می‌شود.

صرافی‌های ارز دیجیتال کاردانو

در صرافی‌های مختلفی می‌توان رمز ارز کاردانو را دادوستد کرد که یکی از مطمئن‌ترین صرافی‌های ایرانی مبادله کاردانو، صرافی اکسبیتو است.


صرافی اکسبیتو (Exbito)

صرافی اکسبیتو شبکه‌ای فعال در زمینه دادوستد ارزهای دیجیتال است که زمینه خرید و فروش رمزارزها را در بستری امن، و در داخل کشور فراهم کرده است. پیشنیه فعالیت توسعه‌دهندگان این صرافی به یک دهه پیش بازمی‌گردد. اکسبیتو در راستای انجام معاملات رمزارز در داخل کشور و همگام با بازار جهانی طراحی شده است. از نکته‌های جالب درباره این صرافی، پلتفرمی است که استفاده از آن برای هر کسی آسان است.


بهترین صرافی و بهترین کیف پول برای کاردانو

در صرافی‌های مختلفی می‌توان رمز ارز آدا را خرید و فروش کرد. اما از آنجا که خرید و فروش ارزهای دیجیتال برای ایرانیان در برخی از صرافی‌های خارجی تحریم است، می‌توان برای این کار صرافی‌های مطمئنی در داخل کشور انتخاب کرد. صرافی‌هایی که برای نگهداری ارز دیجیتال ADA نیز کیف پول مناسبی ارائه دهند.


صرافی اکسبیتو و کیف پول ارز دیجیتال کاردانو

یکی از صرافی‌های ایرانی فعال در خرید و فروش رمزارزهای مختلف، صرافی اکسبیتو است. این صرافی حدود یک دهه است که وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده است. توجه داشته باشید شما می توانید رمزارزهای خود را در کیف پول اکسبیتو در همین صرافی نگهداری کنید. اما برای امنیت ارزهای دیجیتال خود بهتر است رمز دومرحله‌ای آن را فعال کنید.


یک نکته دیگر را هم به خاطر داشته باشید که نگهداری ارز کاردانو یا هر رمز ارز دیگری در این کیف پول هیچ هزینه‌ای برای شما به همراه ندارد. از برتری‌های صرافی اکسبیتو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


  • زیرساخت‌های مطمئن و امن شبکه: نخستین ویژگی که هر صرافی باید داشته باشد، زیرساخت‌های مطمئن و امن است. این مسئله ارتباط مستقیم با امنیت دارایی شما دارد. نخستین گزینه‌ای که مورد نظر طراحان این پلتفرم بوده، امنیت آن است.
what is cardano wallet

  • دسترس‌پذیری کاربردی: از نکته‌های دیگری که باید درباره این پلتفرم گفته شود، دسترس پذیری کاربردی آن است. اکسبیتو امکان فعالیت کاربران را در سیستم‌عامل‌های مختلف فراهم کرده است.

  • پشتیبانی 24 ساعته: اگر هر مشکلی در زمان انتقال ارز و جابه‌جایی آن در طول شبانه‌روز برای شما پیش آمد، پشتیبانی 24 ساعته اکسبیتو پاسخ‌گوی شما است.

  • کارمزدهای رقابتی: تعیین میزان کارمزدهای مختلف برای تراکنش‌ها یکی دیگر از برتری‌های این صرافی است. تعیین کارمزدهای کمتر برای تراکنش‌های با مبلغ بالاتر همواره باعث رضایت کاربران اکسبیتو بوده است. برای دیدن کارمزد اکسبیتو می توانید وارد لینک درج شده، بشوید.

دانلود و نصب کیف پول کاردانو

دانلود و نصب کیف پول کاردانو در پلتفرم صرافی اکسبیتو بسیار آسان است. همین که شما در صرافی اکسبیتو ثبت نام و احراز هویت شده باشید، کیف پول کاردانو و رمز ارزهای دیگر این صرافی در اختیار شما قرار می‌گیرد.


روش استفاده از کیف پول ADA در صرافی اکسبیتو

بهره بردن از کیف پول ADA در صرافی اکسبیتو در چند مرحله صورت می‌گیرد. برای این کار کافی است شما در این صرافی ثبت نام کرده و احراز هویت شده باشید. پس از آن از بین گزینه‌های پلتفرم صرافی که به زبان فارسی، و با استفاده کاربری بسیار آسان است، کیف پول خود را ملاحظه می‌کنید. اکنون با کلیک بر روی آن می‌توانید از این کیف پول دیجیتال نرم‌افزاری استفاده کنید.


واریز و برداشت در کیف پول نرم‌افزاری اکسبیتو

روش واریز و برداشت رمزارز در کیف پول ADA در صرافی اکسبیتو به این صورت است:


واریز رمزارز به کیف پول اکسبیتو

  • ابتدا آدرس کیف پول خود را در صرافی اکسبیتو و از بخش کیف پول بردارید.
  • آدرس را در صرافی آنلاین مبدا وارد ‌کنید.
  • مقدار دارایی مورد نظر خود را به کیف پول اکسبیتوی خود انتقال ‌دهید. این کار به‌طور معمول در چند ثانیه انجام می‌شود.
  • تا انجام کامل تراکنش منتظر بمانید.

برداشت رمزارز از کیف پول اکسبیتو

برداشت رمزارز هم به همان صورت واریز، اما در جهت مخالف صورت می‌گیرد. اما اگر رمزارز دارای تگ باشد دقت کنید تا دارایی شما از دست نرود. برخی از ارزهای دیجیتال مانند ریپل و استلار دارای تگ هستند و برای خرید و فروش آنها، وارد کردن تگ آنها در کیف پول مقصد ضروری است. در غیر این صورت ممکن است دارایی شما از بین برود.


سخن پایانی

مهم‌ترین نکته‌ایی که کاربران رمزارزها باید در نظر داشته باشند، امنیت دارایی آنها است. برای نگهداری امن ارزهای دیجیتال خود باید به چند گزینه مختلف توجه کنید که نخستین مورد آنها انتخاب صرافی مطمئن است که باید با تحقیق شخصی شما صورت گیرد. نکته بعدی استفاده از کیف پولی امن است تا دارایی شما از طرف هکرها به سرقت نرود. پس از آن هم وارد بودن به سازوکار بازار ارزهای دیجیتال باید مورد توجه شما قرار گیرد که آن هم با آموزش امکان‌پذیر می‌شود.