‌راه‌های زیادی برای قرار گرفتن در معامله ارزهای دیجیتال وجود دارد، اما معاملات فیوچرز یا معاملات آینده یکی از محبوب‌ترین و راحت‌ترین روش‌ها است. این مقاله شامل همه مواردی است که برای درک بهتر معاملات فیوچرز نیاز دارید. اگر به انجام معامله فیوچرز علاقه دارید یا دوست دارید در مورد آن‌ها اطلاعات کسب کنید؛ با ما همراه باشید.


معامله فیوچرز (Futures) چیست؟

معاملات فیوچرز به روشی برای سفته‌بازی در قیمت دارایی‌ها، از جمله ارزهای دیجیتال، بدون داشتن مالکیت واقعی آن‌ها اشاره دارد. مانند معاملات فیوچرز کالا یا سهام، معاملات فیوچرز ارزهای دیجیتال به معامله‌گران امکان می‌دهد روی قیمت ارزهای دیجیتال شرط‌بندی کنند. نیازی به گفتن نیست که در حال حاضر معاملات فیوچرز بیت‌کوین محبوب ترین نوع قراردادهای فیوچرز ارز دیجیتال است.


نحوه انجام معامله فیوچرز

اگر روند معاملات فیوچرز بازار ارزهای دیجیتال را در یک پلتفرم مبادلات رمزنگاری مانند Bybit دیده باشید، تفاوتی با معاملات معمولی ندارند. دلیل اصلی آن این است که معامله‌گران در هر دو مورد دقیقاً یک کار را انجام می‌دهند، معاملات لانگ و شورت باز کرده و تکنیک‌های مدیریت ریسک مناسب را اجرا می کنند.

نحوه انجام معامله فیوچرز

با این حال، قراردادهای فیوچرز بسیار متفاوت از معاملات لحظه‌ای هستند، زیرا آن‌ها با دارایی‌های اساسی عمل نمی‌کنند، بلکه فقط با قیمت آن‌ها عمل می‌کنند. بدون دارایی واقعی، معاملات فیوچرز بسیار روان‌تر و راحت‌تر می‌شوند. همچنین، آن‌ها معاملات مارجین را با لورج (leverage) بالا امکان پذیر می‌کنند. ممکن است از خودتان بپرسید، قرارداد فیوچرز چیست؟


قرارداد فیوچرز چیست؟

قراردادهای‌فیوچرز بخشی از دسته بزرگی از ابزارهای معاملاتی هستند که به اسم فانکشن‌ها (function) شناخته می‌شوند، از جمله - قراردادهای تفاوت (CFD)، اختیار معامله، و مبادله. در ابتدا، معامله‌های فیوچرز برای بسیاری از کالاها، از جمله نفت و فلزات استفاده می‌شد. با این حال، این مفهوم به تمام بازارهای مالی از جمله ارزهای دیجیتال را شامل شد. امروزه، اکثر مظنه‌های قیمت کالایی که در درگاه‌های مالی مشاهده می‌کنید شامل معاملات فیوچرز هستند که معمولاً تاریخ انقضای ماهانه دارند.


در مجموع، قرارداد فیوچرز توافقی است بین دو طرف برای خرید یا فروش یک دارایی، مانند ارز دیجیتال، در تاریخ از پیش تعیین شده، با قیمت از پیش تعیین شده. این قرارداد یک دارایی اساسی را ردیابی می‌کند، خواه یک کالا، سهام یا ارز دیجیتال باشد. این اساساً نوعی شرط بندی بر روی نوسان قیمت در آینده است.


به عنوان مثال، اگر فکر می کنید که بیت کوین (BTC) تا پایان ماه افزایش قیمت خواهد داشت، علاقه مند خواهید بود با خرید یک قرارداد فیوچرز بیت کوین با تاریخ انقضای ماهانه، یک موقعیت خرید در ارز دیجیتال باز کنید. در غیر این صورت، اگر فکر می‌کنید که قیمت بیت‌کوین صعودی خواهد بود، مدت زیادی پیش می‌روید. در تاریخ انقضای قرارداد، دو طرف درگیر در معامله تسویه حساب می‌کنند و قرارداد بسته می‌شود.


در حالی که شرط قرارداد فیوچرز این است که تاریخ انقضا داشته باشد، زیرمجموعه ای از معاملات فیوچرز ارزهای دیجیتال به نام قراردادهای دائمی وجود دارد. تفاوت قرارداد فیوچرز دائمی از بقیه این است که انقضا ندارد. این قراردادها دقیقاً مانند قراردادهای فیوچرز سنتی هستند اما انقضا و تسویه عمل ندارند.


یک قرارداد دائمی، قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال را کنترل می‌کند و بسیار نزدیک به آن معامله می‌کند. مکانیزم اولیه که قراردادهای دائمی را ممکن می‌سازد، نرخ تامین مالی است که در آن، خریدهای لانگ و کوتاه بسته به وضعیت بازار به یکدیگر پرداخت می‌کنند.


انواع معامله فیوچرز ارزهای دیجیتال

انواع مختلفی از قراردادهای فیوچرز وجود دارد که معامله‌گران رمزارز می‌توانند از بین آن‌ها انتخاب کنند. لازم به ذکر است که اکثر پلتفرم‌ها همه انواع لیست شده را ارائه نمی‌دهند، بنابراین مطمئن شوید که پلتفرم مناسب را انتخاب کنید.

انواع معامله فیوچرز

معامله فیوچرز استاندارد

معاملات فیوچرز ارزهای دیجیتال معمولی تمام جنبه‌های یک قرارداد فیوچرز استاندارد از بازارهای سنتی، از جمله انقضا و تسویه را دارند. گروه CME مستقر در شیکاگو و CBOE اولین صرافی‌های معاملات فیوچرز بودند که قراردادهای فیوچرز بیت‌کوین را در دسامبر 2017 راه‌اندازی کردند. در واقع، این یکی از دلایل زیادی بود که قیمت بیت‌کوین را به بالاترین سطح در آن زمان رساند تا زمانی که قیمت بیت‌کوین شکسته شد. بالاترین قیمت 20000 دلاری آن در سال 2020.


امروزه CME چندین قرارداد فیوچرز بیت‌کوین را با تاریخ‌های انقضای متفاوت ارائه می‌کند، همانطور که در تقویم فیوچرز بیت‌کوین آن دیده می‌شود. تمام قراردادها در انقضا به دلار آمریکا تسویه می شود. در جاهای دیگر، CBOE تصمیم گرفت قراردادهای فیوچرز بیت کوین خود را کنار بگذارد، اما قطعاً با افزایش علاقه به ارزهای دیجیتال، آنها را به زودی بازگرداند.


برعکس، برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال قراردادهای فیوچرز استاندارد را ارائه می‌کنند. مانند Bybit، FTX، Deribit و Binance، اکثر آنها معاملات فیوچرز بیت کوین سه ماهه و قراردادهایی را که معمولاً به دلار آمریکا انجام می شود ارائه می دهند. آنها اغلب هر سه ماه یکبار تسویه می شوند و برای معاملات نوسانی ایده آل هستند.


معامله فیوچرز با تحویل فیزیکی

نوع دیگری از معاملات فیوچرز ارزهای دیجیتال که تاریخ انقضا نیز دارند، معاملات فیوچرز با تحویل فیزیکی هستند. آنها برای اولین بار توسط Bakkt معرفی شدند، نهادی که توسط Intercontinental Exchange) ICE)، بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) حمایت می‌شود. تنها تفاوت با قراردادهای فیوچرز معمولی که در بالا توضیح داده شد این است که ارزهای دیجیتال در واقع در طول فرآیند تسویه تحویل داده می‌شوند.


Bakkt اکنون فقط معاملات فیوچرز بیت کوین را با تحویل فیزیکی ارائه می‌دهد، به این معنی که بیت کوین را در تاریخ انقضا به کسانی که معاملات فیوچرز را با ارز دیجیتال خریداری کرده‌اند منتقل می‌کند. به عنوان یک قرارداد فیوچرز با تسویه نقدی، هدف این رویکرد کمک به گردش بیت کوین است.


معامله دائمی

قراردادهای دائمی نشان‌دهنده نوع محبوب دیگری از معاملات فیوچرز ارزهای دیجیتال است. از آنجایی که به تاریخ انقضا متکی نیست، قراردادهای دائمی به سرعت در BitMEX شروع به کار کردند و به سرعت توسط صرافی های بزرگ ارز دیجیتال، از جمله Bybit، FTX و Binance پذیرفته شدند.

معامله دائمی

مکانیسم اولیه‌ای که به قراردادهای دائمی کمک می کند تا حد امکان به قیمت لحظه ای نزدیک شوند، تامین مالی است. معامله گران بر اساس موقعیت های باز خود در ساعات خاصی به یکدیگر پرداخت می کنند. تفاوت بین قیمت دائمی قرارداد و قیمت لحظه ای تعیین می کند که چه کسی پرداخت می کند و چه کسی حقوق می گیرد. بنابراین، زمانی که نرخ تامین مالی مثبت است، معامله‌گرانی که موقعیت‌های خرید دارند، به خرید شورت می‌پردازند و زمانی که نرخ تامین مالی منفی است، شورت‌ها، لانگ می‌پردازند.


نکته قابل توجه برای معامله گران در Bybit، پرداخت های مالی هر هشت ساعت انجام می شود و قراردادهای دائمی با USDT و سایر استیبل کوین ها معامله می شوند. بازار معاملات فیوچرز دائمی سایپتو به سرعت رشد کرده است، اما در مقایسه با صرافی‌های فیوچرز معمولی، هنوز فضا برای رشد در حجم معاملات وجود دارد.


علیرغم کاهش شدید قیمت کریپتوها در سال 2022، حجم معاملات برای معاملات فیوچرز دائمی کاهش یافته است اما آنقدرها تحت تأثیر قرار نگرفته است. طبق داده‌های کوینگلاس، میانگین حجم معاملات فیوچرز همچنان در حدود 50 تا 200 میلیارد دلار است. معاملات فیوچرز کریپتو همچنان منطقه‌ای با پتانسیل بسیار زیاد خواهد بود و در بین صرافی‌های برتر و همچنین صرافی‌های غیرمتمرکز رقابت شدیدی خواهد داشت.


مزایای معامله فیوچرز

معاملات فیوچرز ارزهای دیجیتال به دلایل عالی بسیار محبوب شده اند. در اینجا برخی از مزایای قراردادهای فیوچرز کریپتو وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

مزایای معامله فیوچرز

راحتی

معاملات فیوچرز حتی برای مبتدیان نسبت به معامله با ارزهای دیجیتال، آسان است؛ زیرا شما را ملزم به دسترسی به یک بازار نقدی و داشتن یک کیف پول دیجیتال امن می‌کند. در واقع، به همین دلیل است که حجم معاملات در معاملات فیوچرز کریپتو دو تا سه برابر بیشتر از حجم معاملات نقطه‌ای است.


سود بالقوه بالاتر

هنگامی که معاملات فیوچرز کریپتو با اهرم معامله می شود، سود معمولاً قابل توجه تر است. در Bybit، می‌توانید اهرم را تا 100 برابر تنظیم کنید، به این معنی که می‌توانید موقعیتی به ارزش 1000 دلار با تنها 10 دلار به عنوان سرمایه وارد کنید. با این حال، باید بدانید که هنگام استفاده از اهرم، خطرات ضرر نیز بیشتر است.


استراتژی‌های تجاری انعطاف پذیر

اجرای استراتژی‌های معاملاتی در معاملات فیوچرز کریپتو بسیار بهتر از معاملات ارزهای دیجیتال واقعی عمل می‌کند، مخصوصاً وقتی صحبت از دی تریدینگ باشد. همچنین، معاملات فیوچرز کریپتو به شما این امکان را می‌دهد که بدون هیچ مسدودکننده‌ای کوتاه بیایید. از این رو، فضای بیشتری برای به کارگیری استراتژی‌های معاملاتی مختلف برای به حداکثر رساندن سود وجود دارد.


عدم وجود فاندینگ ریت

یک تفاوت مهم بین معاملات فیوچرز در مقایسه با معاملات فیوچرز دائمی این است که معاملات فیوچرز فاندینگ ریت ندارند و قیمت‌ها اغلب به صورت همزمان هستند، به این معنی که قیمت‌های آینده بالاتر از قیمت‌های لحظه‌ای فعلی هستند. این مسئله، فرصتی را ایجاد می‌کند که به عنوان آربیتراژ نقدی شناخته می‌شود، که یک استراتژی خنثی از بازار است که موقعیت خرید در بازار نقدی و موقعیت شورت (short) در معاملات فیوچرز را ترکیب می‌کند. در روز تسویه، قیمت آینده با قیمت بازار نقدی همگرا می‌شود و بدون توجه به شرایط یا نوسانات بازار، بازدهی نسبتاً بدون ریسک ایجاد می‌کند. اگر علاقه دارید بدانید فاندینگ ریت چیست؛


بیشتر بخوانید: فاندینگ ریت چیست؟

ریسک‌های معامله فیوچرز

به طور کلی، برخی از کارشناسان معتقدند که بازار ارزهای دیجیتال به اندازه کافی بالغ نیست تا بازار فیوچرز در آن وجود داشته باشد. چنین منتقدانی ادعا می‌کنند که بی‌ثباتی در بیت‌کوین ممکن است به سایر بخش‌های بازار فیوچرز سرایت کند. با این حال، تاکنون، هیچ رویداد قابل توجهی توسط پلتفرم‌های فیوچرز کریپتو گزارش نشده است، زیرا بیشتر آن‌ها بر خلاف صرافی‌های معمولی کریپتو که دارایی‌های دیجیتال مشتریان را ذخیره می‌کنند، مستعد حملات هک نیستند. به عنوان مثال، معاملات فیوچرز در Bybit روان و راحت است.

ریسک معامله فیوچرز

با این حال، ریسک‌های مربوط به نوسانات بازار، بازار 24 ساعته، استراتژی‌های معاملات فیوچرز ضعیف که از بازارهای سنتی بدون هیچ گونه تعدیل اتخاذ شده‌اند، و اهرم‌های بالاتر از حد توصیه شده وجود دارد که برای مبتدیان جذاب است.


نکات مهم در معامله فیوچرز

معاملات فیوچرز علیرغم شباهت ها، کاملاً مشابه معاملات عادی نیست. در اینجا چندین جنبه کلیدی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:


اهرم

اهرم یا لورج (leverage) یکی از ویژگی‌های مهم معاملات مارجین است که امروزه توسط اکثر پلتفرم‌های معاملات فیوچرز هم ارائه می‌شود. با استفاده از اهرم، معامله‌گران می‌توانند سود بالقوه را افزایش دهند، اما خطرات موازی با اهرمی است که شامل می‌شود. اگرچه صرافی‌های کریپتو معمولاً تا ۵۰ برابر اهرم ارائه می‌دهند، بای‌بیت برای قراردادهای دائمی خود تا ۱۰۰ برابر اهرم ارائه می‌کند، در حالی که بایننس تا ۱۲۵ برابر اهرم ارائه می‌دهد. معامله با اهرم بالا ممکن است سود بالقوه‌ای برای معامله‌گران پیشرفته باشد، اما هنوز هم برای موقعیت خروج خطرناک است.


زمان معامله معاملات فیوچرز، مبتدیان باید از معامله با اهرم بالا اجتناب کنند، اما حداقل سطح اهرم هم ممکن است خطرناک باشد. اهرم انتخاب شده، مارجین مورد نیاز برای معامله را تعیین می‌کند. به عنوان مثال، اگر یک معامله گر 10 برابر اهرم را انتخاب کند، این موقعیت 10٪ از وجوه او را در اختیار او خواهد داشت و مابقی وام گرفته می‌شود. این یا از طرف خود صرافی است یا از طرف معامله‌گرانی که با بهره وام می‌دهند.


نقدینگی

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران نقدینگی یک دارایی جدید را به دقت بررسی می‌کنند تا یکپارچگی بازار، سرعت معامله، سیال بودن بازار و به طور کلی ثبات دارایی را تعیین کنند - همه این موارد به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا دارایی خود را به سرعت با پول نقد بدون نوسان قیمت زیاد مبادله کنند.


هنگام معامله فیوچرز، سه معیار اصلی برای تعیین نقدینگی وجود دارد. شامل نقدینگی دارایی، مبادله و بازار است. یک معامله‌گر همیشه باید در نظر داشته باشد که آیا خریداران، فروشندگان، سازندگان و گیرندگان کافی و وضعیت کلی مناسب برای معامله یک دارایی وجود دارد یا نه.

نقدینگی

به طور کلی، نقدینگی بیشتر پلتفرم‌های معامله فیوچرز ارز دیجیتال بیشتر از صرافی‌های فیات است، زیرا اکثر قراردادهای فیوچرز به صورت نقدی هستند. بنابراین، به جز در معاملات فیوچرز بیت کوین با تحویل فیزیکی، اصلاً نیازی به بیت‌کوین نیست. به لطف نقدینگی کافی، خطر نوسان قیمت بسیار کمتر است. اما اصول اساسی باید همیشه برای کاهش خطرات انجام شود.


محدودسازی ضرر

معاملات فیوچرز کریپتو روشی عالی برای محافظت در برابر دارایی‌های سنتی یا در برابر احتمال کاهش شدید خود ارز دیجیتال است. ارگان‌های سرمایه‌گذار معاملات فیوچرز، بیت کوین را به عنوان یک ابزار محدودسازی ریسک ترجیح می‌دهند. معاملات فیوچرز بیت‌کوین، شما را در معرض زیان شدید از کاهش قیمت بیت‌کوین در بازار نقدی قرار نمی‌دهد، زیرا قرارداد فیوچرز دارای قیمت از پیش تعیین شده‌ای برای تاریخ انقضا است.


تنوع بخشی

علاوه بر پوشش ریسک، معاملات فیوچرز کریپتو به شما این امکان را می دهد که سرمایه خود را متنوع کنید. بر کسی پوشیده نیست که متنوع سازی یکی از بهترین تکنیک های مدیریت پول است که در دسترس معامله گران و سرمایه گذاران است. شما می توانید موقعیت های متعددی را در بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و بسیاری از توکن‌های دیگر باز کنید تا یک سبد پورتفولیوی متنوع، متشکل از چند معامله فیوچرز ایجاد کنید. به این ترتیب، می‌توانید ریسک کاهش ارزش یک دارایی را با سرمایه‌گذاری روی دارایی‌ها و ارزهای دیجیتال دیگر کاهش دهید.


نوسانات بازار

یکی از مهمترین چیزهایی که باید در مورد معاملات ارزهای دیجیتال و معاملات فیوچرز مربوط به آن‌ها بدانید، نوسانات بالا است. در حالی که این بیشتر به عنوان یک ریسک ارائه می‌شود، با فرصت‌های بیشتری نیز همراه است. این به ویژه برای تریدرهای کوتاه مدت است که ترجیح می‌دهند در مورد حرکات سریع قیمت‌ها حدس و گمان کنند. ارزهای دیجیتال در مقایسه با فارکس یا سهام همچنان بازار کوچکی را نشان می‌دهند. بنابراین، دارایی‌های دیجیتال مستعد نوسانات شدید، تحت تأثیر نهنگ‌های ارز دیجیتال یا رویدادهای مختلف تأثیرگذار بر بازار ارزهای دیجیتال هستند.

نوسان بازار

تاریخ انقضا

فرض کنید معاملات فیوچرز ارزهای دیجیتال معمولی را به صورت نقدی انجام می‌دهید. در این صورت، باید به تاریخ انقضا توجه کنید زیرا در این زمان است که پول نقد یا استیبل کوین خود را پس از تسویه قرارداد دریافت خواهید کرد. با این وجود، می توانید قرارداد فیوچرز باز خود را در هر زمانی قبل از تاریخ انقضا بفروشید و بنابراین، بسته به تغییر در قیمت نقدی، سود یا زیان را ثبت کنید.


چگونه معامله فیوچرز ارز دیجیتال انجام دهیم؟

معاملات فیوچرز ارزهای دیجیتال تفاوتی با سایر اشکال معاملاتی ندارد و سطح دشواری آن به اهرمی که انتخاب می کنید بستگی دارد. هنگام معامله در بازارهای نقدی یا سایر مشتقات، خواه CFD یا اختیار معامله، باید از اکثر قوانین معتبر پیروی کنید. بیشتر قوانین مربوط به مدیریت ریسک و یافتن بهترین نقاط ورود و خروج است.


در اینجا مراحل اصلی برای شروع موفقیت آمیز سفر معاملات فیوچرز ارزهای دیجیتال آمده است:


  • مقداری سرمایه پس‌انداز کنید
    یکی از مهم‌ترین توصیه‌های مدیریت ریسک این است که هرگز نباید بیش از چیزی که آماده از دست دادن هستید سرمایه‌گذاری کنید. هرگز برای معامله وام نگیرید مگر اینکه در مورد قرض فنی مورد استفاده در معاملات مارجین صحبت کنیم.

  • زمان صرف یادگیری کنید
    اگر قصد دارید آن را به یک فعالیت پرسود تبدیل کنید، نباید معاملات فیوچرز کریپتو را به عنوان یک سرگرمی در نظر بگیرید. مطمئن شوید که زمانی را برای یادگیری معاملات فیوچرز، یافتن نقاط ورودی مناسب و نظارت بر موقعیت‌های باز خود اختصاص می‌دهید.

  • به صورت آزمایشی ترید کنید
    می‌توانید ترید با وجوه مجازی را در یک حساب آزمایشی شروع کنید. حساب‌های آزمایشی معمولاً قبل از رفتن به معاملات فیوچرز، قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری را تقلید می‌کنند. سعی کنید به صورت رایگان در حساب آزمایشی Bybit معامله کنید.

  • یک پلتفرم معامله فیوچرز انتخاب کنید
    هنگام انتخاب یک صرافی رمزنگاری، شهرت یک کلید است. بنابراین، اگر مبتدی هستید، تجارت را در یک صرافی معتبر شروع کنید و همیشه باید از کوچک شروع کنید.

معامله قراردادهای دائمی شما را ملزم می‌کند که به طور خودکار نرخی را بپردازید یا پرداخت کنید. اما بسته به اینکه قیمت قرارداد از قیمت لحظه ای بیشتر باشد یا کمتر. همچنین اگر از اهرم استفاده می کنید، باید مارجین موقعیت را بررسی کنید که همراه قیمت در نوسان است. اگر از آستانه مشخصی پایین بیاید، موقعیت شما کنسل می‌شود و ضرر خواهید کرد.


کلام آخر
معامله‌گران سازمان‌ها و فریلنسرها معاملات فیوچرز ارزهای دیجیتال را به دلیل راحتی و خطر کمتر حملات هک نسبت به بازار نقدی ترجیح می‌دهند. اگر این نوع معاملات را به خوبی یاد بگیرید، قادر خواهید بود به راحتی سود زیادی از آن کسب کنید. این مقاله باید درک درستی از نحوه عملکرد معاملات فیوچرز به شما داده باشد. اگر همچنان درباره معاملات فیوچرز سوالی دارید در کامنت‌ها از ما بپرسید.