بازار فارکس بزرگ‌ترین و نقدشونده‌ترین بازار مالی در جهان به شمار می‌رود. این یک بازار ارز جهانی است که به‌صورت شبانه‌روزی و در طول هفت روز هفته به سرمایه‌‌گذاران خدمات می‌دهد؛ اما ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اخیراً بُعد جدید و جذابی را به این بازار اضافه کرده‌اند. به‌‌طوری که بسیاری از بروکرهای فارکس اکنون بیت کوین و برخی رمز ارزهای دیگر را برای معاملات فارکس قبول می‌کنند. اگر به‌دنبال ترید بیت کوین‌‌ در بازار فارکس هستید و نمی‌دانید چگونه این کار را انجام دهید، با ما در این مقاله همراه شوید.


بازار فارکس چیست؟

بازار فارکس چیست؟

قبل از خرید بیت کوین در فارکس، بهتر است که در مورد این بازار کمی بیشتر بدانید. در فارکس به‌سادگی یک ارز فیات را با ارزی دیگر با یک نرخ دائماً درحال تغییر مبادله می‌کنید. این کار مثل سفر به کشوری دیگر و مبادله ارز خود با پول محلی آن‌هاست، اما معامله‌گران فارکس در تلاش هستند تا از نوسانات مداوم ارزها در برابر یکدیگر سود کسب کنند.


بیت کوین BTC چیست؟

بیت کوین (BTC) چیست؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال و اساساً شکل جدیدی از پول محسوب می‌شود که در سراسر جهان قابل معامله است. بااین‌حال، این یک ارز رسمی نیست؛ به این معنی که بدون دخالت بانک‌ها یا مؤسسات مالی عمل می‌کند.


بیت‌ کوین‌ را می‌توان بین افراد یا بین کسب‌وکارها برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات، بدون استفاده از بانک، منتقل کرد؛ به همین خاطر کارمزد تراکنش‌های آن کمتر است. بیت‌ کوین‌ دارای ارزش واقعی بوده و به همین دلیل، مانند پول نقد در بسیاری از کشورها مشمول مالیات می‌شود.


بیت کوین بر پایه فناوری بلاک چین ساخته شده است. بلاک چین یک پایگاه اطلاعات (دیتا بیس) غیرمتمرکز بوده که نگهداری و اجرای آن بر عهده هزاران کامپیوتر یا ماینر در شبکه می‌باشد که اعتبار تراکنش‌ها را تایید می‌کنند. ماینرها به کمک قدرت پردازشی کامپیوترهای خود معماهای رمزنگاری خاصی را حل کرده و در طی این رقابت ارز دیجیتال BTC را به‌عنوان پاداش به دست می‌آورند. در نتیجه همیشه انگیزه مالی لازم برای اجرای شبکه بیت کوین توسط مردم در سراسر جهان وجود دارد. به همین دلیل نیازی به یک قدرت مرکزی نیست که شبکه را کنترل کند.


آیا می‌توان بیت کوین را در فارکس ترید کرد؟

آیا می‌توان بیت کوین را در فارکس ترید کرد؟

جواب این سوال مثبت است. امکان خرید بیت کوین در فارکس و ترید بیت کوین در این بازار وجود دارد. برخی از بروکرهای فارکس بیت کوین را به‌عنوان یک ابزار معاملاتی ارائه می‌کنند و به تریدرها اجازه می‌دهند تا روی تغییرات قیمت ارز دیجیتال بیت کوین در برابر سایر ارزها مانند دلار آمریکا یا یورو شرط‌بندی کنند. بااین‌حال، نکته‌ای که باید به آن داشته باشید این است که ترید بیت کوین در فارکس ریسک‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد؛ از جمله نوسانات بالا و فقدان مقررات. بنابراین، تریدرها باید احتیاط کنند و قبل از معامله بیت کوین در یک بروکر فارکس، تحقیقات کاملی انجام دهند.


تفاوت‌ بین ترید بیت کوین در کریپتو و فارکس چیست؟

کریپتو و فارکس دو بازار متفاوت با ویژگی‌های متمایز هستند. در اینجا چند تفاوت کلیدی بین ترید بیت کوین در بازار کریپتو و بازار فارکس را بریتان آورده‌ایم:


اندازه و نقدینگی بازار

بازار فارکس با میانگین حجم معاملات روزانه بیش از 6 تریلیون دلار، بزرگ‌ترین بازار مالی در جهان است. از سوی دیگر، بازار کریپتو بسیار کوچک‌تر بوده و ارزش کل بازار آن درحال‌حاضر (ژانویه 2024) نزدیک به ۱ تریلیون دلار می‌باشد. در نتیجه، بازار فارکس نقدشونده‌تر و با‌ثبات‌تر از بازار ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید.


مقررات

بازار فارکس به‌شدت تنظیم‌شده است و بسیاری از مقامات قانون‌گذار بر فعالیت بروکرها و معامله‌گران نظارت دارند. از سوی دیگر، بازار کریپتو تا حد زیادی بدون نظارت و قانون‌گذاری است.


ساعات معاملات

ساعات معاملات

بازار فارکس 24 ساعت شبانه‌روز و پنج روز هفته باز بوده و فرصت‌های معاملاتی زیادی را به معامله‌گران ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، بازار کریپتو 24 ساعته باز است و انعطاف‌پذیری بیشتری را برای ترید بیت کوین فراهم می‌کند.


نوسانات

بازار کریپتو به‌خاطر نوسانات بالای خود شناخته شده است؛ امری که می‌تواند منجر به تغییرات قابل توجه قیمت در یک بازه زمانی کوتاه شود؛ اما بازار فارکس به‌طور کلی نسبت به بازار کریپتو نوسان کمتری دارد.


گزینه های معاملاتی

بازار فارکس طیف گسترده‌ای از جفت ارزها را برای معامله ارائه می‌دهد و گزینه‌های مختلفی را برای معامله‌گران فراهم می‌کند. از سوی دیگر، بازار کریپتو عمدتاً بر روی ارزهای دیجیتال تمرکز دارد و گزینه‌های معاملاتی موجود برای معامله‌گران آن محدود است.


مزایای ترید بیت کوین در فارکس کدامند؟

مزایای ترید بیت کوین در فارکس کدامند؟

بازار غیرمتمرکز: مزیت عمده ترید بیت کوین در فارکس این بوده که بیت کوین به بانک مرکزی گره نخورده است. ارزهای دیجیتال عاری از نفوذ ژئوپلیتیک مرکزی و مسائل کلان اقتصادی مانند تورم یا نرخ بهره هستند.


  • اهرم: بسیاری از کارگزاری‌های فارکس اهرم (Leverage) را برای خرید بیت کوین در فارکس ارائه می‌دهند. معامله‌گران با تجربه می‌توانند از این ویژگی برای افزایش سود خود استفاده کنند. بااین‌حال، این ابزار باید با احتیاط زیادی مورد استفاده قرار گیرد، زیرا پتانسیل افزایش ضرر شما نیز وجود دارد.

  • مبلغ واریزی پایین: یک معامله‌گر می‌تواند با حداقل 25 دلار در برخی از بروکرهای فارکس، معامله بیت کوین را انجام دهد.

  • کارمزدهای معاملاتی پایین: بسیاری از کارگزاری‌های فارکس که ارزهای دیجیتال را می‌پذیرند، کارمزدهای کمی را برای جذب مشتریان جدید دریافت می‌کنند.

  • امنیت: برای خرید بیت کوین در فارکس ، نیازی به افشای جزئیات حساب بانکی یا کارت اعتباری خود ندارید. این یک مزیت بزرگ از نظر هزینه و امنیت مالی است.

  • بدون مرزهای جهانی: تراکنش‌های بیت کوین هیچ مرز جهانی ندارند؛ یعنی یک معامله‌گر در آفریقای جنوبی می‌تواند از طریق یک بروکر مستقر در بریتانیا ترید بیت کوین در فارکس را انجام دهد. اگرچه چالش‌های رگلاتوری وجود دارند، اما اگر هم معامله‌گران و هم کارگزار مایل به معامله باشند، هیچ محدودیت جغرافیایی وجود نخواهد داشت.

ترید بیت کوین در فارکس چه معایبی دارد؟

ترید بیت کوین در فارکس چه معایبی دارد؟

نرخ‌های مبادله مختلف: نرخ مبادله بیت کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف متفاوت است. معامله‌گران باید از قبل چک کنند که بروکر مورد نظرشان از چه نرخ‌های مبادله‌ای برای بیت کوین استفاده می‌کند.


  • ریسک نرخ دلار آمریکا: تقریباً همه بروکرها بلافاصله پس از دریافت واریزی BTC از مشتریان، بیت کوین ها را می‌فروشند و پول آن را به دلار آمریکا نگه می‌دارند. حتی اگر یک تریدر بلافاصله پس از واریز بیت کوین وارد پوزیشن فارکس نشود، همچنان در معرض نرخ تبدیل بیت کوین به دلار قرار خواهد گرفت.

  • خطر نوسانات: از لحاظ تاریخی، قیمت بیت کوین نوسانات بالایی را شاهد بوده است. در غیاب نظارت قانونی، بروکرها می‌توانند از این نوسانات به‌نفع خود استفاده کنند.

  • خطرات امنیتی بیت کوین: بیت کوین‌های واریز‌شده مستعد سرقت از طریق هک هستند. برای کاهش این خطر، از بروکری استفاده کنید که از بیمه در برابر سرقت برخوردار باشد.

  • ریسک اهرم: استفاده از اهرم برای معامله‌گران جدیدی که ممکن است میزان ریسک آن را درک نکنند، خطرناک خواهد بود. ترکیب دارایی‌های ناهمگون: ارزهای دیجیتال به‌طور کلی یک نوع دارایی متفاوت محسوب می‌شوند و مکانیزم قیمت‌گذاری خاص خود را دارند. ترید فارکس با بیت کوین اساساً یک ارز واسطه جدید را معرفی می‌کند که می‌تواند سود و زیان شما را به روش‌های غیرمنتظره‌ای تحت‌تأثیر قرار دهد.

ترید بیت کوین در فارکس به چه صورت است؟

ترید بیت کوین در فارکس به چه صورت است؟

فرض کنید شما 100 دلار در یک بروکر فارکس واریز می‌کنید. با فرض نرخ 1 دلار برابر با 0.5 پوند، 50 پوند در ازای 100 دلار خود دریافت خواهید کرد. اگر نرخ GBP/USD به 0.45 تغییر کند، می‌توانید پوزیشن خود را با نرخ 50/0.45 برابر با 111.11 دلار ببندید؛ یعنی شما فقط با مبادله دلار به پوند، 11 درصد سود به دست آورده‌اید.


اکنون یک نمونه از معامله فارکس با استفاده از بیت کوین را شرح می‌دهیم. ابتدا، یک حساب معاملاتی فارکس در یک بروکر باز خواهید کرد که از ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. سپس بیت کوین خود را از کیف پول دیجیتال خود به کارگزار فارکس انتقال می‌دهید. فرض کنید نرخ فعلی بیت کوین 7500 دلار باشد. شما 2 بیت کوین به ارزش 15000 دلار واریز می‌کنید. حالا تصور کنید که می‌خواهید یک معامله روی پوند انگلیس باز کنید. اگر نرخ مبادله GBP/USD 0.5 پوند برابر 1 دلار باشد، 7500 پوند دریافت خواهید کرد. پس از مدتی، نرخ GBP/USD به 0.45 تغییر می‌کند و شما معامله خود را بسته و 16666.67 دلار دریافت خواهید کرد. شما از 2 بیت کوین خود 11.11 درصد سود به دست آورده‌اید و می‌توانید آن را نقد نمایید.


تشخیص سود و زیان

یکی از تفاوت‌های کلیدی بین ترید جفت‌ارز فارکس و استفاده از ارز دیجیتال برای ترید فارکس، تحقق سود و زیان است. بیت کوین به‌عنوان یک دارایی معامله می‌شود، بنابراین ارزش بازار و ارزش تحقق یافته آن بسته به شرایط می‌تواند متفاوت باشد.


ارزش بازار پس از تبدیل به بیت کوین

ارزش بازار پس از تبدیل به بیت کوین

پیرو مثال قبلی (با نتیجه نهایی 16666.67 دلار)، فرض کنید که نرخ بیت کوین به 8500 دلار تغییر کرده است. وقتی پول خود را برداشت و به بیت کوین تبدیل می‌کنید، ($16,666.67/$8,500) = 1.96078 بیت کوین دریافت خواهید کرد.


علی‌رغم اینکه شرط‌بندی شما روی پوند انگلیس 11.11 درصد سود (از 15000 دلار به 16666.67 دلار) برای شما به ارمغان آورده است، نوسان نرخ بیت کوین به دلار آمریکا باعث شده که شما 0.039 بیت کوین ضرر کنید (2 - 1.96078 = 0.039). بااین‌حال، توجه داشته باشید که شما هنوز هیچ ارز فیاتی را از دست نداده‌اید.


در مرحله بعد، تصور کنید که نرخ بیت کوین به 7000 دلار تغییر کند. شما باید ($16,666.67/$7,000) = 2.381 بیت کوین دریافت کرده باشید. هرچقدر هم که گمراه‌کننده به نظر می‌رسد، شما از این مبادله سود مالی نداشته‌اید.


ترید بیت کوین در فارکس

به این خاطر که وقتی تبدیل به BTC را انجام می‌دهید، بیت کوین را در مقایسه با معاملات قبلی خود از دست داده یا به دست آورده‌اید، اما سود شما (به دلار) ثابت می‌ماند، 1666.67 دلار:


2 بیت کوین 7500 x دلار = 15000 دلار


سود تبدیل پوند به دلار = 1666.67 دلار


مجموع = 16666.67 دلار


اگر قیمت بیت کوین به 8500 دلار برسد و پول خود را به بیت کوین تبدیل کنید:


2 بیت کوین = 8500 دلار


16667.67 دلار ÷ 8500 دلار = 1.96078 بیت کوین


16669.96078 بیت کوین x 8500 دلار = 16666.67 دلار


اگر بیت کوین به 7000 دلار کاهش باید و پول خود را به بیت کوین تبدیل کنید:


1 بیت کوین = 7000 دلار


2.381 بیت کوین x 7000 دلار = 16666.67 دلار


بنابراین، هیچ پولی از بین نمی‌رود. بااین‌حال، اگر بیت کوین خود را نگه دارید، وضعیت تغییر می‌کند.


تغییر ارزش بازار در حین نگهداری بیت کوین

تغییر ارزش بازار در حین نگهداری بیت کوین

شما تنها زمانی که دوباره بیت کوین خود را به دلار تبدیل کنید، می‌توانید سود یا زیانتان را محاسبه نمایید.


فرض کنید در سناریوی فوق، پس از کسب سود اولیه 1666.67 دلاری با قیمت 7500 دلار، بیت کوین را دوباره خریداری کردید. آنگاه شما 2.222 بیت کوین خواهید داشت. تصمیم می‌گیرید آن را نگه دارید و بعداً بفروشید و سپس قیمت آن افزایش می‌یابد:


16666.67 دلار ÷ 7500 دلار = 2.222


افزایش ارزش بازار به 8000 دلار


2.222 بیت کوین x 8000 دلار = 17777.78 دلار


اکنون شما به سود رسیده‌اید؛ زیرا بیت کوین را به پول تبدیل کرده‌اید و 1111.11 دلار به دست آورده‌اید.


سرمایه‌گذاران زمانی که دارایی خود را به پول تبدیل می‌کنند، سود یا زیان خود را محقق می‌نمایند. به عبارتی، سود یا ضرر آن‌ها «واقعی» می‌شود. دارایی زمانی که به فروش می‌رسد از ارزش بازار به ارزش واقعی خود تغییر می‌کند؛ بنابراین محقق یا واقعی خواهد شد.


سخن پایانی

سخن پایانی


بیت کوین را می‌توان برای معامله جفت‌ارزها استفاده کرد و نیازی به انجام آن از طریق بروکر فارکس نیست. بااین‌حال، اگر در کشوری زندگی می‌کنید که بروکرهایی که این خدمات را ارائه می‌کنند در دسترس نیستند، باید از خدمات صرافی‌های ارز دیجیتال و صرافی‌های فارکس برای ترید بیت کوین استفاده کنید.


در آخر، اگر می‌خواهید از بیت کوین یا ارزهای دیجیتال برای ترید در بازار فارکس استفاده نمایید، ریسک‌های مرتبط با آن را در نظر بگیرید و سپس به معامله مورد نظرتان اقدام کنید.