وقتی به لیست ارزهای دیجیتال عرضه‌شده در بازار کریپتو نگاه می‌کنید، ارزهای دیجیتال مختلفی را می‌بینید که هریک از آن‌ها هدف خاصی را دنبال می‌کنند. برخی از ارزهای دیجیتال هم هستند که هدف آن‌ها صرفاً سرگرمی است. معمولاً این دسته از ارزهای دیجیتال دارای نام و لوگوی بامزه هستند که توجه جامعه را به خود جلب می‌کند. این دسته از آلت کوین‌ها اگرچه به‌دنبال هدف خاصی هستند، اما حمایت‌های جامعه سبب می‌شود تا نوسانات قیمت بالایی داشته باشند. شیبا اینو (Shiba Inu) یکی از همین آلت کوین‌هایی است که با حمایت جامعه طرفداران خود توانست سرو‌صدای زیادی را در بازار کریپتو به پا کند. در این مطلب ضمن بررسی ماهیت شیبا، به بررسی عوامل مؤثر بر قیمت آن خواهیم پرداخت.


 آشنایی با ارز دیجیتال شیبا (SHIB)

آشنایی با ارز دیجیتال شیبا (SHIB)

شیبا اینو (Shiba Inu) یک میم کوین (Meme coins) است که با نماد اختصاری «SHIB» در بازار کریپتو عرضه شده و محبوبیت زیادی دارد. میم‌ کوین‌ها جنبه طنز و سرگرمی داشته و بیشتر برای پرداخت‌های کوچک و آسان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در وصف بیشتر ماهیت پروژه شیبا اینو می‌توان گفت:


1- شیبا اینو یک آلت کوین مبتنی بر اتریوم است که از سگ شیبا اینو (یک نژاد ژاپنی از سگ شکاری) برای لوگوی خود استفاده می‌کند.


2- شیبا اینو به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان جایگزینی برای دوج ‌کوین (Dogecoin) در نظر گرفته می‌شود. در واقع، طرفداران شیبا اینو از آن به عنوان قاتل دوج کوین یاد می‌کنند.


3- شیبا اینو در آگوست 2020 توسط یک فرد یا گروه ناشناس به نام ریوشی (Ryoshi) ایجاد شد.


 آشنایی با ارز دیجیتال شیبا (SHIB)

4- شیبا اینو یک توکن با استاندارد «ERC-20» در شبکه اتریوم است که توسط تمام کیف‌ پول‌های مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می‌شود.


5- محبوبیت و موفقیت شیبا، عمدتاً به‌دلیل جامعه بزرگ حامیان آن رقم می‌خورد که به ارتش شیبا (ShibArmy) شهرت دارند.


6- موضوع جالبی که شیبا را منحصر‌به‌فرد می‌کند، عرضه کل آن است؛ به‌طوری‌ که یک کوادریلیون (برابر با 1000 تریلیون) توکن SHIB در آغاز در آگوست 2020 ضرب شد که بالاترین تعداد سکه‌هایی ارزیابی می‌شود که تاکنون در فضای کریپتو عرضه شده‌اند.


7- موضوع دیگر جالب در مورد شیبا اینو، افزایش قیمت ناگهانی آن در سال 2021 بود؛ به‌طوری‌ که قیمت ارز دیجیتال SHIB از ژانویه تا اکتبر 2021 بیش از 27,000,000 درصد افزایش یافت.


تاریخچه قیمتی ارز شیبا چگونه است؟

تاریخچه قیمتی ارز شیبا چگونه است؟

ارز دیجیتال شیبا اینو با نماد SHIB در 1 آگوست 2020 متولد شد. همانطور که گفتیم، در آن زمان حدود 1 کوادریلیون سکه شیبا ضرب شده بودند. سازنده یا سازندگان شیبا (ریوشی) حدود 50 درصد از سکه‌های شیبا را در بازار عرضه کرده و 50 درصد دیگر را به آدرس کیف پول ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) خالق اتریوم ارسال کردند. در زمان عرضه اولیه، قیمت هر یک واحد سکه SHIB حدود 0.00000000051 دلار بود. بنابراین 196,078,431,372 سکه SHIB را می‌شد با 100 دلار خریداری کرد.


شیبا اینو در 28 نوامبر 2020 به قیمت 0.0000000000056 دلار، یعنی به پایین‌ترین سطح خود رسید. آن‌گاه پس از نوسانات زیاد، شیبا در اکتبر 2021 به بالاترین نرخ تاریخی خود در 0.00008845 دلار افزایش پیدا کرد. شیبا در این مدت حدود 150000 درصد افزایش داشته است.


شیبا اینو درحال‌حاضر (مارس 2024) در رده 10 ارز دیجیتال برتر بازار کریپتو قرار دارد و با قیمت حدود 0.000034 دلار در صرافی‌های ارز دیجیتال قابل معامله است.


عوامل موثر در قیمت ارز دیجیتال شیبا چیست؟

عوامل موثر در قیمت ارز دیجیتال شیبا چیست؟

شیبا اینو جزء ارزهای دیجیتالی است که نوسانات زیادی را در بازار تجربه می‌کنند. عوامل بسیاری هستند که روی نوسانات قیمت شیبا اینو تأثیر دارند، این عوامل عبارتند از:


تحولات خبری (News developments)

هرازچندگاهی، سرمایه‌گذاران بزرگ از اخبار برای نظارت بر بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. اخبار مثبت در مورد SHIB یا یک ارز دیجیتال دیگر، باعث افزایش قیمت آن می‌شوند. از طرفی دیگر، اخبار منفی یا بد در مورد شیبا، به سرمایه‌گذاران وحشت وارد می‌کند؛ به‌طوری‌ که بیشتر آن‌ها برای محافظت از پرتفوی معاملاتی خود رفتارهای شتاب‌زده در مورد خرید و فروش شیبا انجام می‌دهند و این حرکات در سطح گسترده به قیمت این ارز دیجیتال آسیب می‌رساند.


نشانگرهای اقتصادی (Economic Indicators)

نشانگر، اندیکاتور یا شاخص‌های اقتصادی، اطلاعات آماری هستند که در مورد یک فعالیت اقتصادی ارائه می‌شوند. این شاخص‌های اقتصادی، امکان تجزیه و تحلیل عملکرد اقتصادی و پیش‌بینی عملکرد آینده بازار را فراهم می‌کنند. برخی از سرمایه‌گذاران برای بررسی شرایط یک ارز دیجیتال، شاخص‌ها و نشانگرهای اقتصادی مرتبط با آن را بررسی می‌کنند. در‌صورتی‌که اندیکاتورهای اقتصادی، شرایط خاصی را برای نمودار قیمت یک ارز دیجیتال خاص مانند شیبا نشان دهند، این موضوع بر رفتار کلی تریدرها و تحلیل‌گران در مورد خرید یا فروش این رمز ارز تأثیر می‌گذارد و باعث افزایش یا کاهش کلی قیمت آن خواهد شد.


عرضه و تقاضا (Supply and Demand)

عرضه و تقاضا (Supply and Demand)

قیمت شیبا اینو تحت‌تأثیر پویایی عرضه و تقاضا است. افزایش «فشار خرید» منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود؛ این درحالی است که افزایش «فشار فروش» می‌تواند منجر به کاهش قیمت شود. درک تعادل بین عرضه و تقاضا در ارزیابی حرکات بالقوه قیمت شیبا اینو بسیار مهم است. قانون عرضه و تقاضا به ما می‌گوید که رابطه بین عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند. عرضه و تقاضا بر اساس چهار اصل ارزیابی می‌شود که عبارتند از:


  • وقتی عرضه افزایش می‌یابد و تقاضا ثابت است، قیمت کاهش پیدا می‌کند.

  • زمانی که عرضه کاهش می‌یابد و تقاضا ثابت است، قیمت بالا می‌رود.

  • اگر عرضه ثابت باشد و تقاضا افزایش یابد، قیمت بالا می‌رود.

  • وقتی عرضه ثابت است و تقاضا کاهش می‌یابد، قیمت پایین می‌آید.

موضوع عرضه و تقاضا در بازار کریپتو کاملاً مشهود است؛ به‌طوری‌ که به‌موجب آن ارزش ارز دیجیتال با عرضه (تعداد توکن‌های موجود برای خرید) و تقاضا (تعداد سکه‌های مورد نیاز برای خرید) در بازار تعیین می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر توکن SHIB کم بوده، اما خریداران زیادی وجود داشته باشند، همچنین توکن‌های کمتری در طول زمان تولید شوند، قیمت SHIB می‌تواند بسیار سریع رشد کند. برعکس، فرض کنید عرضه خوبی از توکن‌های SHIB برای خریداران وجود دارد، اما تقاضا ثابت یا درحال کاهش است، پس قیمت قطعاً پایین خواهد آمد.


پیشرفت تکنولوژی (Technological Developments)

پیشرفت تکنولوژی (Technological Developments)

معمولاً وقتی پیشرفت‌های فناوری یا پروژه‌های مرتبط با یک ارز دیجیتال وجود دارند و معلوم می‌شود که توسعه برای کاربران آن و سایر بازیگران در بازار ارزشمند است، قیمت توکن افزایش می‌یابد. نرخ پذیرش آن ارز دیجیتال نیز افزایش پیدا می‌کند. به‌عنوان مثال، توسعه‌دهندگان شیبا اینو قصد دارند شبکه شیباریوم (Shibarium) را راه‌اندازی کنند، پلتفرمی که قصد دارد راهی سریع و مقرون‌به‌صرفه برای تجارت و استفاده از SHIB باشد. سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که این توسعه فناوری می‌تواند قیمت SHIB را بالا ببرد.


رفتار سرمایه‌گذاران (Investor Behavior)

ارزهای دیجیتال از جمله شیبا اینو، در معرض دستکاری بازار هستند. نهنگ‌ها یا همان سرمایه‌گذاران بزرگ می‌توانند از طریق خرید یا فروش هماهنگ، بر قیمت‌ها تأثیر بگذارند. این دستکاری می‌تواند حرکات مصنوعی قیمت را ایجاد کرده و به افزایش نوسانات کمک کند. در واقع وقتی نهنگ‌ها دست به دست هم می‌دهند و حجم عظیمی از توکن‌های شیبای خود را می‌فروشند، قیمت شیبا کاهش پیدا می‌کند و برعکس. آگاهی از دستکاری احتمالی برای درک احساسات واقعی بازار ضروری است.


نفوذ رسانه‌های اجتماعی (Social Media Influence)

نفوذ رسانه‌های اجتماعی (Social Media Influence)

شیبا اینو یک جامعه حامی و پرجنب‌و‌جوش در رسانه‌های اجتماعی دارد. فقط حساب رسمی توییتر این ارز دیجیتال توسط بیش از 2.2 میلیون نفر دنبال می‌شود. سایر حساب‌های اجتماعی شیبا اینو نیز دنبال‌کنندگان بسیاری دارند. این رویکرد به‌تنهایی به‌طور قابل توجهی بر قیمت SHIB تأثیر می‌گذارد. اعضای جامعه این میم کوین را در رسانه‌های اجتماعی همچون توییتر و ردیت تبلیغ می‌کنند؛ در نتیجه، باعث جذب سرمایه‌گذاران جدید شده که در نهایت این توکن را خریداری یا معامله می‌کنند. در چنین سناریویی، قیمت‌ها تمایل به بالا رفتن دارند. البته پست‌های منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی از افراد مشهور مانند سلبریتی‌ها در مورد ارز دیجیتال شیبا نیز بر قیمت آن تأثیر زیادی می‌گذارند.


از طرفی دیگر، یک فعالیت رسانه اجتماعی که منفی بودن این توکن را به تصویر بکشد، می‌تواند سرمایه‌گذاران بالقوه را از سرمایه‌گذاری روی آن منصرف کند. همچنین، کسانی که درحال‌حاضر در بازار هستند می‌توانند سرمایه خود را از بازار خارج نمایند؛ در نتیجه، قیمت تمایل به کاهش پیدا خواهد کرد.


وضعیت بازار (Market Conditions)

شرایط بازار ویژگی‌ها و وضعیت یک بازار خاص در یک مقطع زمانی مشخص را نشان می‌دهد. تعریف شرایط بازار شامل بیان تعداد رقبا در یک بازار خاص، شدت رقابت، کل ارزش بازار موجود و نرخ رشد بازار است. وقتی وضعیت بازار نشان می‌دهد که قیمت شیبا در یک دوره خاص صعودی بوده، این عمل بر رفتار سرمایه‌گذاران تأثیر گذاشته و عملکرد کلی سرمایه‌گذاران نیز بر افزایش یا کاهش قیمت تأثیر می‌گذارد.


مشارکت جوامع (Community Engagement)

مشارکت جوامع (Community Engagement)

در دنیای پویای کریپتو، یک جامعه فقط یک گروه از کاربران نیست؛ بلکه یک قبیله دیجیتال محسوب می‌شود. مشارکت جامعه شامل ایجاد یک گروه بزرگ است که در آن کاربران به یک سیستم خاص احساس تعلق دارند. بنابراین در برنامه‌های آن شرکت کرده و در بحث‌های مربوط به آن نیز مشارکت می‌کنند.


در قبیله شیبا اینو، جامعه طرفداران آن از سکه شیبا حمایت کرده و اطلاعات مربوط به آن را به اشتراک می‌گذارند. رشد و توسعه شیبا اینو به‌شدت تحت‌تأثیر جامعه پرشور حامیان آن قرار دارد. حامیان شیبا اینو به ارتش شیبا اینو (Shiba Inu Army) شهرت دارند. لازم به ذکر است که بیشتر موفقیت‌های یک میم کوین و افزایش قیمت‌های آن به مشارکت جامعه طرفداران آن برمی‌گردد. در واقع طرفداران، مهم‌ترین دارایی میم کوین‌ها هستند.


احساسات بازار (Market Sentiment)

بازار ارزهای دیجیتال نسبت به اخبار و احساسات بسیار حساس است. اخبار مثبت، مانند شراکت یا پذیرش توسط چهره‌های برجسته می‌تواند قیمت را افزایش دهد. برعکس، اخبار منفی یا عدم اطمینان بازار می‌تواند باعث فروش گسترده و کاهش قیمت شود. به همین خاطر، مهم است که از آخرین تحولات مطلع باشید و تأثیر بالقوه آن‌ها را بر قیمت Shiba Inu ارزیابی کنید. به عبارت دیگر، احساسات بازار نقش مهمی در تعیین قیمت SHIB دارند. احساسات بازار به نگرش یا چشم‌انداز کلی سرمایه‌گذاران نسبت به یک بازار خاص اشاره می‌کنند. اغلب، روند کلی بازار یک ارز دیجیتال یا حرکت قیمت نشان‌دهنده تعصب سرمایه‌گذاران در بازار است. هنگامی‌ که احساسات بازار به نفع SHIB پیش می‌رود، افراد بیشتری تمایل به سرمایه‌گذاری در آن دارند که منجر به تغییر قیمت، به‌ویژه افزایش قیمت خواهد شد؛ اما اگر سرمایه‌گذاران نسبت به SHIB بدبین باشند، ممکن است برعکس این قضیه اتفاق بیفتد و قیمت پایین بیاید.


موارد پذیرش و استفاده (Adoption & Use Cases)

موارد پذیرش و استفاده (Adoption & Use Cases)

همانطور که اشاره شد، میم کوین‌ها وسیله‌ای برای پرداخت‌های کوچک، ارزان و آسان در حوزه کریپتو هستند. شیبا اینو نیز به‌عنوان وسیله پرداخت توسط بازرگانان و ارائه‌دهندگان خدمات منتخب پذیرفته شده است؛ اما گاهی یک میم کوین خاص می‌تواند برای اهداف خیرخواهانه نیز مورد استفاده قرار بگیرد و بر شهرت آن افزوده شود. هرچقدر موارد پذیرش و استفاده یک ارز دیجیتال بیشتر باشند، بر قیمت آن تأثیر خواهند گذاشت. شیبا اینو علاوه‌بر اینکه وسیله‌ای برای پرداخت است، برای اهداف خیرخواهانه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به‌طوری‌ که ویتالیک بوترین در ماه مه ۲۰۲۱، حدود ۴۱۰ تریلیون توکن شیبا اینو را که معادل ۶٫۷ میلیارد دلار بود، به صندوق کمک به هند برای مبارزه با کرونا اهدا کرد. این عمل، باعث رشد شهرت و مقبولیت بیشتر شیبا اینو در جامعه رمز ارزها شد.


اکوسیستم (Ecosystem)

نوع اکوسیستم و فضایی که یک ارز دیجیتال در آن ایجاد شده و توسعه پیدا می‌کند، بر شیوه نگرش سرمایه‌گذاران در مورد آن و در نهایت بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد. یکی از ویژگی‌های قابل توجه شیبا اینو، بهره‌مندی از امنیت و قابلیت‌های شبکه اتریوم است. برخی از ارزهای دیجیتال شبکه اختصاصی خود را دارند که شاید این شبکه‌ها آسیب‌پذیر باشند؛ اما شیبا اینو بر بستر اتریوم اجرا می‌شود و از تمام مزایای این شبکه بهره می‌گیرد. همین موضوع سبب شده تا سرمایه‌گذاران بیشتری به شیبا اعتماد کرده و در آن سرمایه‌گذاری کنند. این موضوع تا حدودی بر افزایش قیمت شیبا تأثیر داشته است.


 آیا شیبا سرمایه‌گذاری خوبی است؟

آیا شیبا سرمایه‌گذاری خوبی است؟

شیبا اینو یکی از موفق‌ترین میم کوین‌ها در بازار کریپتو است؛ اما در هر صورت یک میم کوین بوده و هدف خاصی را دنبال نمی‌کند. هرچقدر جامعه طرفداران این رمز ارز فعالیت بیشتری از خود نشان دهند، شیبا در اوج باقی می‌ماند یا حتی اوج بیشتری می‌گیرد؛ اما میم کوین‌ها نیز مانند هر ارز دیجیتال دیگر در معرض خطرات سایبری، اخبار منفی، عوض شدن نظر سرمایه‌گذاران و... قرار دارند.


برخی‌ از افراد شیبا اینو را ارز مناسبی برای سرمایه‌گذاری می‌بینند و بعضی معتقدند که میم کوین‌ها را نباید به پرتفوی خود اضافه کرد. بنابراین با توجه به نظرات مختلفی که افراد در مورد ارزهای دیجیتال دارند، اینکه شیبا اینو سرمایه‌گذاری خوبی برای شما باشد یا خیر، به نظر شخصی و تحلیل خود شما بستگی دارد.


سخن پایانی عوامل موثر در تغییر قیمت شیبا

سخن پایانی


میم کوین‌هایی مانند شیبا اینو به این دلیل مشهور هستند که بیش از هر چیز دیگری توسط حمایت جامعه خود هدایت می‌شوند. همین موضوع هم باعث افزایش قیمت آن‌ها در بازار خواهد شد. درحالی‌که بسیاری از افراد سودمندی را در چنین هدفی نمی‌بینند؛ اما اعضای جامعه میم کوین‌ها معتقدند این همان چیزی است که تمرکززدایی واقعی را ایجاد کرده و به رشد بازار کریپتوکارنسی‌ها کمک می‌کند. اینکه یک جامعه ارز دیجیتال مورد نظر خود را هدایت می‌کنند، مفهومی دموکراتیک و قدرتمند است که به‌شکل جدی در مورد میم کوین‌هایی چون شیبا دیده می‌شود. به نظر شما شیبا اینو در آینده رشد خواهد کرد؟