فاندینگ ریت، به پرداخت‌های دوره‌ای بین تریدرها می‌گویند که به کمک آن‌ها می‌توان قیمت قراردادهای آتی دائمی را به قیمت شاخص نزدیک کرد. در این مقاله به بررسی مفهوم فاندینگ ریت و انواع آن خواهیم پرداخت.

فاندینگ ریت چیست؟

نرخ سرمایه (فاندینگ ریت) شاخصی است که مشخص می‌کند معامله‌گران در بازه‌های زمانی مشخص به نسبت پوزیشن‌های معاملاتی باز، چه مبالغی را دریافت یا پرداخت می‌کنند. شاخص Funding Rate بر اساس اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال، در دو بازار فیوچرز و نقدی محاسبه می‌شود؛ بنابراین، گاهی اوقات این شاخص دارای مقدار مثبت و در مواقعی نیز منفی خواهد بود.


نرخ های تامین مالی، پرداخت های دوره ای (۸ ساعته) به معامله گران است که بر اساس تفاوت بین بازارهای قرارداد دائمی و قیمت های لحظه ای طولانی یا کوتاه هستند. بنابراین، بسته به موقعیت های باز، معامله گران یا پرداخت می کنند یا بودجه دریافت می کنند. شاخص فاندینگ ریت به صورت دوره‌ای و معامله‌ای ارائه داده می‌شود و واحد استاندارد آن درصد است. فاندینگ ریت بیانگر احساسات معامله گران و تریدرها است که به سبب آن در چه موقعیت‌هایی روی معاملات دائمی شرط بندی می‌کنند.


فاندینگ ریت چیست؟

هنگامی که نرخ سرمایه مثبت است، قیمت قرارداد دائمی بالاتر از قیمت مارک است، بنابراین، معامله‌گرانی که لانگ در بازار فیوچرز معامله خرید دارند هستند برای موقعیت‌های کوتاه پرداخت می‌کنند. برعکس، نرخ منفی تامین مالی نشان می‌دهد که قیمت‌های دائمی کمتر از قیمت علامت هستند، که به این معنی است که موقعیت‌های فروش برای مدت زمان طولانی پرداخت می‌کنند. نرخ های تامین مالی به صورت همتا به همتا پرداخت می شود. بنابراین، بایننس هیچ هزینه ای از نرخ های تامین مالی دریافت نمی کند، زیرا آنها مستقیماً بین کاربران اتفاق می افتد.


انواع فاندینگ ریت

فاندینگ ریت به صورت کلی به دو دسته‌ی مثبت و منفی تقسیم می‌شوند. در ادامه به بررسی فاندینگ ریت مثبت و منفی خواهیم پرداخت و ویژگی‌های آن‌ها را خواهیم گفت.


انواع فاندینگ ریت

فاندینگ ریت مثبت

وقتی نرخ سرمایه مقداری مثبت است، نشان‌ می‌دهد که قیمت قرارداد فیوچرز دائمی بیشتر از قیمت بازار اسپات است. در این حالت، افرادی که پوزیشن معاملاتی لانگ دارند، باید مبلغی متناسب با فاندینگ ریت و اندازه معامله‌شان به کاربران با پوزیشن شورت (معامله فروش در بازار فیوچرز)پرداخت کنند.

فاندینگ ریت مثبت

فاندینگ ریت منفی

در مقابل شاخص فاندینگ ریت منفی نشان دهنده این است که اغلب تریدرها خرسی (bearish) هستند و تریدرهایی که در موقعیت‌های شورت قرار دارند به آن‌هایی که موقعیت لانگ دارند مبالغ را پرداخت می‌کنند. در قراردادهای فیوچرز (آتی) عادی، هنگامی که تریدر یک قرارداد آتی یک ماهه یا سه ماهه را معامله می‌کند، پس از پایان این دوره دو طرف معامله تسویه حساب می‌کنند. در این قراردادها میزان نرخ پرداختی در لحظه‌ای که قرارداد منقضی می‌شود، تعیین می‌شود و در زمان تسویه حساب، هیچ کدام از طرفین، موقعیت باز نخواهند داشت.

فاندینگ ریت منفی

محاسبه فاندینگ ریت

در بایننس فیوچرز (Binance Futures)، نرخ بهره هر روز به طور میانگین ۰/۰۳ درصد است، به استثنای قراردادهایی مانند بایننس تتر (BNBUSDT)، لینک تتر (LINKUSDT) و لایت کوین تتر (LTCUSDT) که نرخ بهره آن‌ها صفر است. در مقابل پرمیوم با توجه به قیمت قرارداد دائمی و قیمت مارک متفاوت خواهد بود. در دوره‌هایی که نوسان زیاد است، قیمت میان قرارداد دائمی و قیمت مارک ممکن است متفاوت باشد که در چنین مواردی نرخ پرمیوم با توجه به این دو کم یا زیاد می‌شود.


محاسبه فاندینگ ریت

اگر تفاوت قیمت میان قرارداد دائمی و قیمت مارک خیلی زیاد باشد، نرخ پرمیوم نیز بالا خواهد بود و برعکس، نرخ پرمیوم پایین نشان‌دهنده این است که تفاوت قیمت میان این دو خیلی کم است. اگر فاندینگ ریت مثبت باشد، قیمت قرارداد دائمی بالاتر از قیمت مارک خواهد بود؛ بنابراین در این صورت معامله‌گرانی که در موقعیت لانگ قرار دارند به آن‌هایی که موقعیت شورت دارند، پرداخت می‌کنند. برعکس، فاندینگ ریت منفی به این معنا است که قیمت قراردادهای دائمی پایین‌تر از قیمت مارک قرار دارد و معامله‌گرانی که موقعیت شورت دارند به آن‌هایی که موقعیت لانگ دارند، پرداخت می‌کنند.


عوامل موثر بر فاندینگ ریت

فاندینگ ریت بر اساس دو مؤلفه اصلی تعیین می‌شود که عبارت‌اند از:

  • نرخ بهره (interest rate)
  • حق بیمه (premium)
عوامل موثر بر فاندینگ ریت

نرخ بهره را صرافی ارائه‌دهنده معاملات قرارداد آتی دائمی تعیین می‌کند. برای مثال، این نرخ در صرافی بایننس روزانه برابر با 0/03 درصد تعیین می‌شود. با توجه به اینکه در طول یک روز، سه بار عملیات محاسبه نرخ سرمایه صورت می‌گیرد، در هر مرتبه، نرخ بهره برابر با 0/01 درصد در نظر گرفته می‌شود. البته، باید توجه کنید که برای برخی از قراردادها مانند BNBUSDT و BNBBUSD استثنا قائل می‌شوند و نرخ بهره صفر در نظر گرفته می‌شود. حق بیمه شاخص دیگری است که با توجه به تفاوت قیمت قراردادهای آتی دائمی (perpetual futures contracts) و Market Price تعیین می‌شود. در شرایطی که نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال در بازار افزایش پیدا می‌کند، فاصله قیمت قراردادهای آتی و بازار اسپات زیاد می‌شود. در این حالت معمولاً حق بیمه افزایش پیدا می‌کند. این شاخص به حفظ تعادل کلی بازار و واقعی‌تر شدن قیمت‌های معاملات آتی کمک می‌کند. نکته مهم دیگر این است که نرخ‌های سرمایه کاملاً به صورت همتابه‌همتا تعیین می‌شوند؛ یعنی صرافی‌ها هیچ‌گونه دخالتی در پرداخت‌ها و دریافت‌های این قراردادها ایفا نمی‌کنند و کاربران، مستقیم با هم در ارتباط هستند.

بیشتر مطالعه کنید: استراتژی معاملاتی برای افراد مبتدی

کنترل فاندینگ ریت

یکی از راهکارهایی که صرافی‌ها برای کنترل فاندینگ ریت از آن استفاده می‌کنند، آربیتراژ (arbitrage) در بازارهای نقدی و فیوچرز است. بازار ارزهای دیجیتال دائما فعال است و همیشه فرصت برای انجام آربیتراژ وجود دارد. آربیتراژ به معنای خرید یک دارایی و فروش سریع آن در بازاری دیگر است. در این معامله از تفاوت قیمت بین دو بستر یا بازار استفاده می‌شود. در حقیقت سود در معاملات آربیتراژ تنها به علت اختلاف قیمت بین دو پلتفرم معاملاتی در یک لحظه حاصل می‌شود.


کنترل فاندینگ ریت

بسیاری از معاملات آربیتراژ در بازارهای فیوچرز انجام می‌شود. در این نوع از آربیتراژ، بین قیمت لحظه‌ای دارایی و قیمت تعیین شده در معاملات فیوچرز اختلافی به وجود می‌آید. در حالت اول قیمت در بازار آتی بیش از بازار نقدی است. فاصله قیمت نیز در حدی است که انجام معامله توجیه اقتصادی خواهد داشت. بنابراین تریدر رمز ارز را در بازار لحظه‌ای به صورت نقدی خریداری کرده و به صورت همزمان، یک معامله فیوچرز را به فروش می‌رساند. سود معامله‌گر برابر با تفاوت قیمت بازار نقدی و فیوچرز خواهد بود.


در حالتی که قیمت بازار نقدی بالاتر از ارزش دارایی در بازار فیوچرز است، تریدر به صورت همزمان دو معامله خرید و فروش در بازار فیوچرز ایجاد می‌کند. موعد تسویه حساب دو معامله متفاوت خواهد بود. در حالت دیگری سرمایه‌گذار به منظور فروش رمزارز در آینده‌ای نزدیک، یک معامله پیش خرید دارایی را ایجاد خواهد کرد. به کمک معاملات آربیتراژ قیمت‌ فعلی و فیوچرز یک دارایی به هم نزدیک می‌شود. بدین صورت شاهد کاهش فاندینگ ریت خواهیم بود. در صرافی‌هایی که دست معامله‌گران برای انجام آربیتراژ بیشتر باز باشد، نوسان این شاخص نیز کمتر خواهد بود.

تاثیر Funding Rate بر معاملات فیوچرز

از آنجا که در انجام محاسبات بودجه، میزان لوریج یا اهرم نیز در نظر گرفته می‌شود، فاندینگ ریت ممکن است نقش بسزایی روی سود یا زیاد فرد داشته باشد. اگر تریدر از لوریج بالا استفاده کند، حتی در بازارهای کم نوسان نیز ممکن است دچار ضررهای جبران‌ناپذیر شود.

تاثیر فاندینگ ریت بر معاملات فیوچرز

به این ترتیب، تریدرها می‌توانند استراتژی‌های مختلف تریدینگ را برای استفاده از فاندینگ ریت و سود، حتی در بازارهای کم نوسان هم توسعه دهند. در اصل فاندینگ ریت به این منظور طراحی شده است تا تریدرها را تشویق کند که به سمت موقعیت‌هایی بروند که قیمت قرارداد دائمی را مطابق با بازارهای اسپات حفظ می‌کنند. در بررسی مسئله از جهت تاریخی میتوان گفت فاندینگ ریت ارز دیجیتال تمایل به ارتباط با روند کلی دارایی دارند. این امر نشان‌دهنده این نیست که فاندینگ ریت بر بازارهای اسپات حکم می‌کند، بلکه برعکس این امر را نشان می‌دهد.

کلام آخر


فاندینگ ریت یکی از مهمترین موضوعاتی است که در معاملات فیوچرز وجود دارد. در این مقاله شما با مفهوم فاندینگ ریت و اهمیت دانستن درباره آن اطلاعات کافی کسب کردید؛ اگر همچنان درباره آن پرسشی دارید در کامنت‌ها از ما بپرسید.