روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از بازار کریپتوکارنسی وجود دارند. هرکدام از این روش‌ها مزایا و ریسک‌های خود را داشته و انتخاب یکی از آن‌ها، به استراتژی درآمدزایی شما بستگی دارد. یکی از شیوه‌های بسیار خوب کسب درآمد از این بازار، آربیتراژ ارز دیجیتال است. معامله آربیتراژ (Arbitrage Trading) نوعی استراتژی معاملاتی محسوب می‌شود که در آن، معامله‌گران از اختلاف جزئی قیمت‌های یک ارز دیجیتال در بازارهای مختلف سود می‌گیرند. آربیتراژ ارز دیجیتال برای معامله‌گرانی که به‌دنبال انجام معاملاتی با فرکانس بالا و ریسک پایین هستند، بسیار مناسب است. به‌خاطر همین، در این مقاله به‌سراغ این موضوع رفته‌ایم تا بگوییم اربیتراژ ارز چیست و این معاملات را به‌طور کامل به شما آموزش دهیم.


معامله آربیتراژ (Arbitrage Trading) چیست؟

معامله آربیتراژ (Arbitrage Trading) چیست؟

مدت‌ها پیش از آربیتراژ ارز دیجیتال (Crypto Arbitrage)، این معاملات در بازارهای سنتی رایج بوده‌اند. اگرچه آربیتراژ گیری یکی از ارکان اصلی بازارهای سنتی بوده است؛ اما معمولاً بازار کریپتو به‌عنوان بازار اصلی این نوع از معاملات معرفی می‌شود و احتمالاً علت این اتفاق، پتانسیل بالای بازار کریپتو، به‌خاطر نوسانات بالای ارزهای دیجیتال است.


قیمت‌ ارزهای دیجیتال، در یک بازه‌ی مشخص، تغییرات بسیار زیادی را از خود نشان می‌دهد. از طرفی، این ارزها در صدها صرافی در سراسر دنیا به کاربران ارائه شده‌اند و از این طریق، فرصت مناسبی برای معامله آربیتراژ ارز دیجیتال فراهم می‌شود. در واقع، تنها کاری که یک معامله‌گر آربیتراژ باید انجام دهد، رصد‌کردن قیمت یک ارز در دو یا چند صرافی مختلف است. سپس، او می‌تواند با انجام چند تراکنش خریدوفروش، از اختلاف قیمت این دارایی در صرافی‌های مختلف، سود به دست بیاورد.


برای مثال، فرض کنید که قیمت هر واحد بیت کوین (BTC) در صرافی کوین بیس 45000 دلار بوده و قیمت آن در صرافی کراکن 45200 دلار باشد. در چنین مواقعی، یک معامله‌گر آربیتراژ ارز دیجیتال، اختلاف قیمت را بررسی کرده؛ سپس، بیت کوین را از کوین بیس می‌خرد و آن را در کراکن می‌فروشد. البته این یک نمونه‌ی بسیار ساده از آربیتراژ گیری است.


چرا قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها متفاوت است؟

چرا قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها متفاوت است؟

معامله‌گران آربیتراژ ارز دیجیتال اختلاف قیمت دارایی‌ها را در صرافی‌های مختلف رصد کرده و از این اختلاف سود به دست می‌آورند. دلایل مختلفی برای تفاوت قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌های گوناگون وجود دارند. در بازار کریپتو، دو نوع صرافی متمرکز (CEX) و غیرمتمرکز (DEX) داریم و در این بخش، به بررسی علت تفاوت قیمت در این دو نوع صرافی می‌پردازیم.


صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال

در صرافی‌های متمرکز (Centralized Exchanges) قیمت‌گذاری یک ارز دیجیتال، بر اساس جدیدترین سفارش ثبت‌شده در دفتر سفارشات تعیین انجام می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، جدیدترین قیمتی که یک معامله‌گر برای خرید یا فروش یک ارز دیجیتال پیشنهاد کرده است، قیمت آن ارز دیجیتال را تعیین می‌کند.


فرض کنید که در یک صرافی، بر اساس عرضه و تقاضا، آخرین قیمت معامله‌ی بیت کوین 60،000 دلار باشد، از این طریق، قیمت بیت کوین در این صرافی 60،000 دلار تعیین می‌شود. به همین ترتیب، با ایجاد سفارشات بعدی در صرافی، قیمت ارز دیجیتال تغییر خواهد کرد. در نتیجه، معامله‌گران آربیتراژ ارز دیجیتال باید به‌طور مداوم تغییرات قیمت این صرافی‌ها را رصد کنند.


صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال

صرافی‌های غیرمتمرکز (Decentralized Exchanges) از روش متفاوتی برای قیمت‌گذاری ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. در واقع، این صرافی‌ها از فناوری «بازارساز خودکار» (Automated Market Maker) برای تعیین قیمت رمزارزها کمک می‌گیرند. به‌این‌ترتیب، به‌جای اینکه سفارش معامله‌گران، در دفتر سفارش صرافی، قیمت را تعیین کند، صرافی‌های غیرمتمرکز بر استخرهای نقدینگی متکی هستند. برای مثال، برای معامله‌ی اتریوم (ETH) با ارز چین لینک (LINK)، باید یک استخر جفت‌ارز "ETH/LINK" در صرافی وجود داشته باشد. نقدینگی این استخرها نیز توسط کاربرانی تأمین می‌شود که برای دریافت پاداش، ارز خود را در این استخرها قفل می‌کنند. به‌این‌ترتیب، معامله‌گران برای خریدوفروش یک ارز در قیمتی مشخص، نیازی به انتظار برای ثبت سفارش طرف مقابل ندارند. در نتیجه، معامله بلافاصله با قیمت مشخص صرافی انجام می‌شود.


معمولاً در صرافی‌های غیرمتمرکز، قیمت جفت‌ارزها توسط یک فرمول مشخصی حفظ می‌شود. همچنین، این فرمول میزان نقدینگی داخل استخر را متعادل نگه می‌دارد؛ بنابراین، در مثال قبل، برای خرید ETH، باید مقداری LINK به استخر اضافه کنید تا بتوانید ETH را از استخر بخرید. در نتیجه، وقتی که یک معامله‌گر خرید بزرگی را انجام دهد، نسبت جفت‌ارزها در استخر تغییر می‌کند. پس تا زمانی که این نسبت متعادل شود، احتمال ایجاد اختلاف قیمت زیادی با بازار وجود دارد.


دلایل دیگر اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال

دلایل دیگر اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال

به‌جز صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز، دلایل دیگری نیز برای اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال وجود دارند. این دلایل نیز می‌توانند فرصت‌های مناسبی را برای آربیتراژ ارز دیجیتال ایجاد کنند.


محدودیت‌های محلی برای انتقال ارزهای فیات

برخی از کشورها، انتقال ارزهای فیات به خارج از کشور را محدود می‌کنند و یا اینکه احتمال تحریم خود این کشور وجود دارد؛ این مسئله باعث می‌شود که معامله‌گران محلی به جدیدترین قیمت ارزهای دیجیتال دسترسی نداشته باشند. در نتیجه، تعادل بین عرضه و تقاضای معاملات محلی ارزهای دیجیتال به هم می‌ریزد. برای مثال، کشور کره‌ی جنوبی حساسیت زیادی روی ارزهای دیجیتال دارد و سرمایه‌گذاران این ارزها را به‌شدت کنترل می‌کند. همچنین، سرمایه‌گذاران خارجی اجازه‌ی معامله را در صرافی‌های این کشور ندارند. این مسئله باعث انحراف قیمت ارزهای دیجیتال در کره‌جنوبی با قیمت جهانی این ارزها می‌شود. در نتیجه، معمولاً قیمت بیت کوین (BTC) در کره‌جنوبی گران‌تر از قیمت جهانی آن است. سرمایه‌گذاران به این اتفاق، «کیمچی پریمیوم» (Kimchi Premium) می‌گویند.


تغییرات ناگهانی قیمت‌ها

تاریخچه‌ی بازار کریپتو نشان می‌دهد که ارزهای دیجیتال همیشه در معرض تغییرات قیمتی زیادی هستند. گاهی پیش می‌آید که قیمت یک ارز، در یک روز، حدود 20 درصد جابه‌جا می‌شود. ازآنجایی‌که میزان نقدینگی در صرافی‌های گوناگون متفاوت است، احتمال دارد که برخی از صرافی‌ها دیرتر نسبت به تغییر قیمت واکنش نشان دهند. از این طریق، بین صرافی‌های مختلف اختلاف قیمت ایجاد می‌شود که برای معاملات آربیتراژ ارز دیجیتال بسیار مناسب است.


هزینه‌های تراکنش‌ها و انتقال ارز دیجیتال

در بعضی از مواقع، اگرچه نوسانات بالایی مشاهده نمی‌شود؛ اما اختلاف قیمت به‌خاطر کارمزد تراکنش‌ها ایجاد می‌شود. ممکن است فکر کنید که همه‌ی کاربران هزینه‌ی تراکنش‌ها را می‌پردازند؛ اما در واقع، کارمزد معاملات برای افرادی که خریدوفروش‌های کلانی را انجام می‌دهند، ناچیز است. از این طریق، فرصت کوچکی برای آربیتراژ گیری فراهم می‌شود.


آیا معامله آربیتراژ ارز دیجیتال سودآور است؟

آیا معامله آربیتراژ ارز دیجیتال سودآور است؟

معامله آربیتراژ (Arbitrage) ارز دیجیتال می‌تواند سودآور باشد؛ اما ازآنجایی‌که اختلاف قیمت یک ارز در صرافی‌های مختلف اندک است، این سود می‌تواند ناچیز باشد. در نتیجه، آربیتراژ کریپتو زمانی سودآور خواهد بود که شما معاملاتی را با حجم زیاد انجام دهید و همچنین، با استفاده از ربات‌های معامله‌گر، تعداد معاملات خود را بالا ببرید.


برای مثال، فرض کنید که قیمت بیت کوین در یک صرافی 25000 دلار و در صرافی دیگر 25300 دلار باشد. در این صورت، اگر 25000 دلار سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید 300 دلار سود به دست بیاورید؛ البته کارمزد تراکنش‌ها از این مبلغ کم خواهد شد. حالا تصور کنید که همین معامله را با 1000 دلار انجام دهید، آن‌وقت سود شما از این معامله تنها 12 دلار خواهد بود. در نتیجه، معاملات آربیتراژ برای افرادی که سرمایه‌ی کمی دارند؛ تقریباً مقرون‌به‌صرفه نیست.


چگونه فرصت معامله آربیتراژ ارز دیجیتال را شناسایی کنیم؟

در حالت کلی، فرصت معامله آربیتراژ ارز دیجیتال توسط یکی از دو روش زیر شناسایی می‌شود:


  • محاسبات دستی

  • شناسایی خودکار

با توجه به تعداد زیاد صرافی‌های موجود، محاسبه‌ی دستی کار عاقلانه‌ای به‌ نظر نمی‌رسد. در سوی مقابل، می‌توانید از یک ربات آربیتراژ برای شناسایی فرصت‌ها استفاده کنید؛ به‌خاطر اینکه این اختلاف قیمت‌ها فقط برای مدت کوتاهی قابل‌مشاهده هستند. بااین‌حال، داشتن ربات آربیتراژ کافی نیست و بهتر است که به‌طور هم‌زمان ارز دیجیتال و دلار را در کیف پول خود در صرافی‌های مختلف داشته باشید تا بتوانید به‌سرعت معاملات آربیتراژ ارز دیجیتال را انجام دهید. البته کاربران ایرانی برای استفاده از دلار در این صرافی‌ها با چالش‌های زیادی مواجه هستند و بهتر است که از تتر (USDT) به جای آن استفاده کنند.


انواع فرصت‌های آربیتراژ ارز دیجیتال

انواع فرصت‌های آربیتراژ ارز دیجیتال

همان‌طور که دیدید، فرصت‌های گوناگونی برای معاملات آربیتراژ (Arbitrage) ارز دیجیتال وجود دارند. در این بخش، روش‌های مختلفی را برای کسب سودهای بدون ریسک از آربیتراژ ارز دیجیتال توضیح می‌دهیم.


آربیتراژ نقطه‌ای خالص

منظور از «آربیتراژ نقطه‌ای خالص» (Pure Spot Arbitrage) خرید یک ارز در یک صرافی و فروش آن در صرافی دیگر است. برای مثال، فرض کنید که بیت کوین در صرافی کوین بیس 45000 و در صرافی کراکن 45200 دلار است. شما باید بیت کوین را از کوین بیس بخرید و آن را در کراکن بفروشید. بااین‌حال، برای اینکه این معامله سریع انجام شود و هزینه‌ی انتقال از سود شما کم نشود، باید در صرافی کوین بیس تتر (USDT) و در صرافی کراکن بیت کوین (BTC) داشته باشید. از این طریق، بلافاصله می‌توانید از آربیتراژ ارز دیجیتال سود بگیرید.


البته باید به این نکته توجه داشته باشید که معمولاً چنین اختلاف قیمتی ناچیز است و فقط برای افرادی مناسب است که معاملات کلانی را انجام می‌دهند و در نتیجه، هزینه‌ی تراکنش‌های آن‌ها ناچیز خواهد بود.


آربیتراژ موقعیتی

در «آربیتراژ موقعیتی» (Positional Arbitrage)، به‌جای خریدوفروش یک ارز به‌وسیله‌ی تتر یا دلار، از بازار فیوچرز (Futures) استفاده می‌کنیم. فرض کنید که در دو صرافی اختلاف قیمت را در نمودار فیوچرز مشاهده کرده‌اید؛ حالا در یک صرافی، به‌جای خرید، یک پوزیشن لانگ (Long) باز می‌کنید و در صرافی دیگر، پوزیشن شورت (Short) ایجاد خواهید کرد. این دو پوزیشن را باز نگه می‌دارید تا اینکه قیمت دو صرافی همگرا شود. از این طریق، سودی که از یک صرافی به دست می‌آورید، از ضرر طرف دیگر بیشتر خواهد بود. ازآنجایی‌که این نوع از آربیتراژ ارز دیجیتال، نیازی به نگهداری ارزها در صرافی ندارد، ریسک کمتری خواهد داشت.


آربیتراژ نرخ بهره

بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال، خدمات استقراض و وام‌دهی را به کاربران ارائه می‌کنند. نرخ بهره‌ی این وام‌ها بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و با یکدیگر تفاوت دارند. در نتیجه، در «آربیتراژ نرخ بهره» (Interest Rate Arbitrage) می‌توانید از صرافی با نرخ بهره‌ی کمتر وام بگیرید و آن را به صرافی با نرخ بهره‌ی بیشتر قرض بدهید. از این طریق، از اختلاف نرخ بهره سود به دست می‌آورید.


انواع استراتژی آربیتراژ ارز دیجیتال کدام‌اند؟

انواع استراتژی آربیتراژ ارز دیجیتال کدام‌اند؟

حالا که انواع آربیتراژ گیری ارز دیجیتال را یاد گرفتید، باید استراتژی معاملاتی خود را بر اساس امکاناتتان تعیین کنید. در این بخش، روش‌هایی را به شما توضیح می‌دهیم که بر اساس آن‌ها می‌توانید استراتژی معاملات آربیتراژ ارز دیجیتال را تشکیل دهید.


  • آربیتراژ تبادل صرافی: در آربیتراژ تبادل میان صرافی‌ها (Cross-Exchange Arbitrage) طبق معمول یک ارز را از صرافی با قیمت کمتر می‌خرید و آن را در صرافی با قیمت بالاتر می‌فروشید.

  • آربیتراژ فضایی: در واقع، آربیتراژ فضایی (Spatial Arbitrage) نوعی دیگر از آربیتراژ تبادل صرافی است؛ با این تفاوت که ارز دیجیتال را بین دو صرافی واقع در دو منطقه جغرافیایی مختلف معامله می‌کنید. این معاملات در مواقعی انجام می‌شوند که اختلاف قیمت به‌خاطر عوامل محلی ایجاد می‌شود؛ مثلاً تفاوت قیمت بیت کوین در آمریکا و کره جنوبی، یکی از این موارد است.

  • آربیتراژ مثلثی: در آربیتراژ مثلثی (Triangular Arbitrage) معامله میان سه یا چند ارز دیجیتال در یک صرافی انجام می‌شود. در واقع، زمانی که جفت‌ارزها با یکدیگر اختلاف قیمت داشته باشند، شما می‌توانید آربیتراژ مثلثی را انجام دهید. برای مثال، BTC را با ETH معامله می‌کنید. سپس ETH را با ADA و دوباره ADA را با BTC معامله خواهید کرد.

  • آربیتراژ غیرمتمرکز: منظور از آربیتراژ غیرمتمرکز (Decentralized Arbitrage) خریدوفروش ارزها بین دو صرافی متمرکز و غیرمتمرکز است. این اختلاف قیمت در صرافی‌های غیرمتمرکزی که از بازارساز خودکار استفاده می‌کنند، به‌خاطر عدم تعادل در نقدینگی جفت‌ارزهای داخل استخرها ایجاد می‌شود.

آربیتراژ آماری: در آربیتراژ آماری (Statistical Arbitrage) از تکنیک‌های اقتصادسنجی، آماری و محاسباتی برای انجام آربیتراژ ارز دیجیتال استفاده می‌شود. اغلب معامله‌گران این روش، از ربات‌های معاملاتی و مدل‌های ریاضی برای به حداکثر رساندن سود استفاده می‌کنند.


مزایا و معایب معاملات آربیتراژ ارز دیجیتال چیست؟

همه‌ی روش‌های معاملاتی بازار کریپتو در کنار مزایایشان، معایبی نیز دارند. این مسئله درباره‌ی آربیتراژ ارزهای دیجیتال نیز وجود دارد و شما باید مزایا و معایب این معاملات را بدانید.


مزایا و معایب معاملات آربیتراژ ارز دیجیتال چیست؟

چرا آربیتراژ ارز دیجیتال ریسک کمی دارد؟

در اربیتراژ ارز دیجیتال، معامله‌گران نیازی به پیش‌بینی قیمت‌های آینده‌ی ارزها ندارند. همچنین، نیازی نیست که آن‌ها مدت زیادی را برای رسیدن قیمت به هدفشان صبر کنند. در نتیجه، این معامله‌گران با شناسایی فرصت آربیتراژ ارز دیجیتال، بدون انجام تحلیل تکنیکال و یا فاندامنتال، از اختلاف قیمت فعلی ارزها سود به دست می‌آورند.


همچنین، معاملات آربیتراژ در زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شوند و معامله‌گر سود آربیتراژ خود را دریافت می‌کند. در نتیجه، با توجه به این موارد، درباره‌ی معاملات آربیتراژ ارز دیجیتال می‌توان گفت:


  • ازآنجایی‌که به پیش‌بینی آینده‌ی قیمت نیازی نیست، ریسک معاملات آربیتراژ نسبت به معاملات روزانه کمتر است.

  • کوتاه‌بودن زمان معاملات آربیتراژ، ریسک معاملات را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

  • اگرچه معاملات آربیتراژ ریسک کمی دارند؛ اما به‌طور کامل بدون ریسک نیستند.

ریسک معاملات آربیتراژ ارز دیجیتال چیست؟

ریسک معاملات آربیتراژ ارز دیجیتال چیست؟

بااینکه ریسک معاملات آربیتراژ ارز دیجیتال پایین است؛ اما آربیتراژ گیری کاملاً بدون ریسک نیست. در نتیجه، عوامل مختلفی می‌توانند در معاملات سود آربیتراژ را کاهش دهند. در این بخش، به ریسک‌های احتمالی این معاملات می‌پردازیم.


کارمزد معاملات ارز دیجیتال

همان‌طور که می‌دانید، خریدوفروش ارزهای دیجیتال در دو صرافی نیاز به پرداخت هزینه‌هایی دارد. همچنین، اگر مجبور به انتقال ارز بین دو صرافی باشید، این کارمزدها بیشتر هم می‌شوند. احتمال دارد که مجموع این کارمزدها، سود شما را کاهش دهند و یا حتی باعث ضرر شما شوند. در نتیجه، معامله‌گران باید به کارمزد این صرافی‌ها دقت کنند.


برای کاهش هزینه‌ی خرید، فروش و انتقال می‌توانید ارزهای دیجیتالی را معامله کنید که کارمزدهای رقابتی دارند. همچنین، با نگهداری ارزهایتان در صرافی‌های مختلف، می‌توانید بدون نیاز به انتقال، معاملات آربیتراژ را انجام دهید.


زمان معاملات آربیتراژ

معاملات آربیتراژ (Arbitrage) به زمان حساسیت بالایی دارند. در واقع، اختلاف قیمت بین دو صرافی، فقط در مدت‌زمان کوتاهی آشکار می‌شود و شما باید در این زمان اندک، معامله‌ی خود را به اتمام برسانید. برخی از عوامل وجود دارند که باعث ازدست‌رفتن زمان می‌شوند؛ این عوامل عبارت‌اند از:


  • سرعت تراکنش زنجیره: گاهی برای جابه‌جایی ارزها، به انتقال میان‌زنجیره‌ای نیاز دارید. معمولاً این تراکنش‌ها، نسبت به تراکنش‌های معمولی، بیشتر طول می‌کشند. این مسئله می‌تواند باعث از‌دست‌رفتن زمان لازم شود.

  • بررسی‌های AML: معمولاً صرافی‌های متمرکز برای جلوگیری از پول‌شویی، نقل‌و‌انتقال‌های کلان را بررسی می‌کنند. ممکن است که این بررسی زیاد طول بکشد و شما فرصت لازم را از دست بدهید.

  • قطعی سرور: قطع‌شدن سرورهای صرافی‌ها اتفاقی رایج در دنیای کریپتو است. در این مواقع، می‌گویند که صرافی آفلاین شده و امکان انجام معامله وجود ندارد. این مسئله هم می‌تواند روی کیفیت معامله آربیتراژ ارز دیجیتال اثر بگذارد.

  • خطرات امنیتی: اگر در هنگام آربیتراژ گیری از صرافی‌های زیادی استفاده می‌کنید، باید به اعتبار صرافی دقت داشته باشید. در صورت انتقال دارایی‌هایتان به یک صرافی نامعتبر، احتمال کلاهبرداری نیز وجود دارد.

ربات آربیتراژ ارز دیجیتال چیست و بهترین آنها کدام‌اند؟

ربات آربیتراژ ارز دیجیتال چیست و بهترین آنها کدام‌اند؟

امروزه پلتفرم‌های گوناگونی ایجاد شده‌اند که فرایند شناسایی و انجام معامله‌ی آربیتراژ ارز دیجیتال را خودکار می‌کنند. این پلتفرم‌ها برای معامله‌گران مبتدی و حرفه‌ای مناسب هستند. از این طریق، به‌راحتی می‌توانید فرصت‌های معاملات آربیتراژ را شناسایی کرده و از آن سود به دست بیاورید. برخی از بهترین پلتفرم‌های آربیتراژ گیری ارز دیجیتال عبارت‌اند از:


  • Pionex: پلتفرم «پایونکس» ضرب‌المثل «برای کسب درآمد باید پول خرج کنید» را رد می‌کند؛ چون‌که یک ربات کاملاً رایگان را در اختیار کاربران گذاشته است. این پلتفرم 16 ربات معامله‌گر ارائه می‌کند که یکی از آن‌ها، ربات رایگان آربیتراژ گیری است. این ربات که "Moderate Mode" نام دارد، به‌طور میانگین بین 5 تا 50 درصد سود سالانه به معامله‌گران آربیتراژ می‌دهد. امکان نصب این ربات روی دسکتاپ و موبایل وجود دارد.

  • Crypto Hopper: اگرچه ربات معامله‌گر «کریپتوهوپر» بسیار گران است؛ اما بازدهی بسیار بالایی برای افراد مبتدی دارد. همچنین، این پلتفرم سیستمی به نام "Exchange Arbitrage" را ارائه کرده است که قیمت لحظه‌ای صرافی‌های مختلف را در اختیار ربات شما می‌گذارد. در نتیجه، بدون نیاز به انتقال ارزها بین صرافی‌ها، می‌توانید آربیتراژ گیری کریپتو را انجام دهید.

  • Coinrule: «کوین رول» پیشرفته‌ترین ربات آربیتراژ ارز دیجیتال است؛ البته مبتدی‌ها هم می‌توانند از آن استفاده کنند. با استفاده از این ربات، بدون نیاز به برنامه‌نویسی، می‌توانید استراتژی آربیتراژ گیری خود را تنظیم کنید.

آیا ربات‌های آربیتراژ ارز دیجیتال سودآور هستند؟

ربات‌های معاملات آربیتراژ می‌توانند سودآور باشند؛ اما شما باید سابقه‌ی این ربات‌ها و نظرات کاربران قدیم‌تر را بررسی کنید. در واقع، مزیت اصلی این ربات‌ها، بررسی قیمت‌های کل صرافی‌های ارز دیجیتال است. همچنین، آن‌ها می‌توانند با سرعت بالایی دارایی‌ها را خریدوفروش کنند. در نتیجه، استفاده از یک ربات معامله‌گر، نسبت به معاملات فردی، سودآوری بیشتری برای شما خواهد داشت. از طرفی، این ربات‌ها می‌توانند تعداد معاملات را افزایش دهند؛ بنابراین، این مسئله برای افرادی که سرمایه‌ی کمی دارند، بسیار مناسب است.


⚠️البته باید به این نکته توجه کنید که همه‌ی فناوری‌ها ایراداتی دارند. برای مثال، اخیراً


آیا آربیتراژ ارز دیجیتال قانونی است؟

آیا آربیتراژ ارز دیجیتال قانونی است؟

آربیتراژ ارز دیجیتال در اغلب کشورهای جهان قانونی است. در واقع، شما این معاملات را در بین صرافی‌های مختلفی انجام می‌دهید که در آن‌ها ثبت‌نام کرده‌اید. در نتیجه، مانعی برای انجام چنین معاملاتی وجود ندارد. بااین‌حال، برخی از کشورها، مانند کره جنوبی، مانع انجام آربیتراژ بین داخل و خارج از کشور می‌شوند؛ بنابراین، ساکنان این کشور نمی‌توانند از تفاوت قیمت ارزها در داخل و خارج کره جنوبی سود به دست بیاورند. همچنین، در کشور ایالات متحده، دسترسی به بسیاری از صرافی‌های جهان امکان‌پذیر نیست؛ به‌خاطر همین، ساکنان این کشور به گزینه‌های کمتری برای آربیتراژ گیری دسترسی دارند.


سخن پایانی


آربیتراژ ارز دیجیتال یکی از روش‌های سودآور و کم‌ریسک برای کسب درآمد از بازار کریپتو است. بااین‌حال، بیشترین افرادی که از این معاملات سود می‌کنند، معامله‌گران کلان هستند. از طرفی، این معاملات نیاز به دقت و سرعت بالایی دارند. در نتیجه، برای آربیتراژگری ارز دیجیتال، باید همه‌ی جوانب کار را در نظر بگیرید. از این رو در این مقاله به سوال «arbitrage چیست» پرداختیم و راه‌های کسب سود و کم کردن ریسک آربیتراژ را بطور مفصل توضیح دادیم تا با آگاهی بیشتری اقدام به آربیتراژ گیری کنید.