تمام بازارهای مالی به نقدینگی بستگی دارند. در صورتی که نقدینگی کافی در بازار وجود نداشته باشد، تبدیل یک دارایی به پول نقد به زمان قابل توجهی نیاز دارد. نقدینگی بالا یعنی دارایی‌ها به پول نقد تبدیل شود و در عین حال تغییرات ناگهانی قیمت اتفاق نیوفتد. استخر نقدینگی به عنوان یکی از مفاهیم مهم در صرافی‌های غیرمتمرکز برای کاربران اهمیت زیادی دارد. در ادامه مفهوم استخر نقدینگی را توضیح خواهیم داد و عملکرد و اهمیت آن را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.


استخر نقدینگی چیست؟

استخر نقدینگی یا liquidity pools، یک منبع ارز دیجیتال است که توسط یک قرارداد هوشمند تضمین می‌شود. در نتیجه این قرارداد هوشمند، نقدینگی تولید می‌شود که امکان انجام معاملات سریع‌تر را فراهم می‌کند.

استخر نقدینگی چیست؟

برای درک بهتر نحوه عملکرد استخر نقدینگی در دنیای واقعی، بیایید نگاهی به مثال زیر بیاندازیم. فرض کنید برای سفارش چیزی در فروشگاه در صف منتظر هستید. نقدینگی، در این مثال، با داشتن تعداد زیادی کارمند که برای خدمت به شما در آنجا هستند، قابل مقایسه است. این امر باعث افزایش سرعت سفارشات و تراکنش‌ها می‌شود و مشتریان را خوشحال می‌کند. از سوی دیگر، در مورد بازار غیرنقدینگی، می‌توانیم آن را با داشتن تنها یک کارگر در دسترس و مشتریان زیاد مقایسه کنیم. بدیهی است که این وضعیت منجر به کاهش سفارشات و ناکارآمد شدن سیستم می‌شود که در نهایت منجر به نارضایتی مشتری می‌شود.


در بازارهای مالی معمول خریداران و فروشندگان، نقدینگی را تامین می‌کنند. این در حالی است که در صرافی‌های غیرمتمرکز همه چیز متفاوت می‌شود. در امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi به طور قابل توجهی به استخرهای نقدینگی بستگی دارد. یک صرافی غیرمتمرکز یا DEX بدون نقدینگی دوام نخواهد آورد. بنابراین، DEXها باید همیشه به یک استخر نقدینگی متصل باشند.


یکی از اجزای مهم استخرهای نقدینگی، بازارسازان خودکار (AMM) هستند. در DEXها، دارایی‌ها بر اساس یک الگوریتم قیمت گذاری می‌شوند، نه از طریق دفترچه سفارش، مانند صرافی‌های سنتی. به زبان ساده، AMM یک پروتکل خودکار است که دارایی‌ها را قیمت گذاری می‌کند. بازارسازان خودکار اهمیت زیادی در اجرای مناسب و درست فعالیت‌های استخر نقدینگی دارند.


برخی از کاربران با خرید و فروش به موقع به حفظ نقدینگی در صرافی کمک می‌کنند؛ پس نقش استخر نقدینگی چیست؟ استخر نقدینگی به این کاربران پاداش می‌دهد تا آنان را ترغیب به ایجاد نقدینگی کند. بدین ترتیب وجود نقدینگی در صرافی تضمین می‌شود و کاربران می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. این کاربران توکن‌های استخر را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند که بخشی از کارمزد معاملاتی است که در داخل استخر انجام می‌شود. کاربردهای مختلفی برای این توکن ها در شبکه DeFi وجود دارد، مانند صرافی ها یا سایر قراردادهای هوشمند. تامین‌کنندگان نقدینگی می‌توانند این توکن را با ارز دیجیتال دیگری تعویض کنند. این توکن‌ها معمولا روی شبکه اتریوم یا گاها روی بایننس هستند.


عملکرد استخر نقدینگی

استخرهای نقدینگی زمانی ایجاد می‌شوند که کاربران (یا ارائه‌دهندگان نقدینگی) دارایی‌های دیجیتال خود را در یک قرارداد هوشمند واریز کنند. سپس این دارایی‌ها می توانند در مقابل یکدیگر در یک DEX معامله شوند. کاربری که نقدینگی را تامین کند نیز پاداش داده می‌شود. پاداش‌ها ممکن است به شکل ارزهای دیجیتال یا بخشی از کمیسیون معاملاتی باشد که توسط صرافی‌ها، پرداخت می‌شود. هنگامی که یک کاربر نقدینگی ارائه می‌کند، یک قرارداد هوشمند، توکن‌های استخر نقدینگی (LPT) صادر می‌کند. این توکن‌ها نشان دهنده سهم ارائه دهنده نقدینگی از دارایی‌ها در استخر است.

عملکرد استخر نقدینگی

اجازه دهید با یک مثال توضیح دهیم؛ تصور کنید شما قصد دارید به عنوان تامین‌کننده نقدینگی در صرافی غیرمتمرکز SushiSwap فعالیت کنید، شما قصد دارید به ازای 1000 دلار در BTC سرمایه‌گذاری کنید. برای شروع باید وارد وب سایت Sushiswap شوید؛ سپس استخر نقدینگی را برای BTC پیدا کنید. BTC را به استخر نقدینگی اضافه کنید، در این حالت سرمایه‌ای که شما وارد صرافی کرده‌اید نماد سوشی سواپ دریافت خواهد کرد و شما می‌توانید آن سرمایه را با توجه به وضعیت مالی خود در صرافی نگه دارید، بدین ترتیب هر زمان اراده کنید سرمایه خود را پس خواهید گرفت و به ازای زمان و میزان سرمایه‌تان پاداش دریافت خواهید کرد.


برخلاف صرافی‌های سنتی که از دفترهای سفارش استفاده می‌کنند، قیمت در یک DEX معمولاً توسط یک بازارساز خودکار (AMM) تعیین می‌شود. هنگامی که یک معامله انجام می‌شود، AMM از یک فرمول ریاضی برای محاسبه مقداری از هر دارایی در استخر برای انجام معامله استفاده می‌کند. LPTها را می‌توان در هر زمان برای دارایی‌های اساسی بازخرید کرد و قرارداد هوشمند به طور خودکار تعداد مناسبی از توکن‌های اساسی را برای کاربر صادر می‌کند.


نقش استخر نقدینگی در DeFi

استخرهای نقدینگی کریپتو نقش اساسی در اکوسیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) ایفا می‌کنند - به‌ویژه وقتی صحبت از مبادلات غیرمتمرکز (DEX) می‌شود. استخر نقدینگی مکانیسمی است که به وسیله آن کاربران می‌توانند دارایی‌های خود را در قراردادهای هوشمند DEX جمع کنند تا نقدینگی دارایی را برای معامله‌گران فراهم کنند تا بین ارزها مبادله کنند. استخرهای نقدینگی، سرعت و راحتی بسیار مورد نیاز را برای اکوسیستم DeFi فراهم می‌کنند.


نقش استخر در دیفای

قبل از اینکه بازارسازان خودکار (AMM) وارد بازی شوند، نقدینگی بازار کریپتو چالشی برای DEXها در اتریوم بود. در آن زمان، DEXها یک فناوری جدید با رابط کاربری پیچیده بودند و تعداد خریداران و فروشندگان کم بود، بنابراین پیدا کردن افراد کافی برای تجارت به طور منظم دشوار بود. AMMها این مشکل محدودیت نقدینگی را با ایجاد استخرهای نقدینگی و ارائه انگیزه به تامین‌کنندگان نقدینگی برای تامین این استخرها، بدون نیاز به واسطه شخص ثالث، برطرف می‌کنند. هر چه دارایی‌های موجود در یک استخر بیشتر باشد و نقدینگی آن بیشتر باشد، تجارت در صرافی‌های غیرمتمرکز آسان‌تر می‌شود.


اهمیت استخر نقدینگی

استخرهای نقدینگی در قلب DeFi قرار دارند زیرا معامله همتا به همتا بدون آن‌ها امکان پذیر نیست. در زیر چند دلیل وجود دارد که چرا استخرهای نقدینگی چنین نقش مهمی را ایفا می‌کنند.


اهمیت استخر نقدینگی

  • ایجاد بستر برای معامله DEX
    استخرهای نقدینگی، نقدینگی لازم برای عملکرد مبادلات غیرمتمرکز را فراهم می‌کنند. بدون آن‌ها، معامله دارایی‌های دیجیتال در یک DEX بسیار دشوار خواهد بود. استخرهای نقدینگی به کاربران اجازه می‌دهند دارایی‌های دیجیتال خود را در یک استخر سپرده‌گذاری کنند و سپس توکن‌های استخر را در DEX معامله کنند.

  • حذف واسطه‌ها
    استخرهای نقدینگی از بازارسازان خودکار (AMM) برای تعیین قیمت و مطابقت با خریداران و فروشندگان استفاده می‌کنند. این امر نیاز به مبادلات متمرکز را از بین می‌برد، که می‌تواند حریم خصوصی و کارایی تمام فعالیت‌های تجاری را تا حد زیادی افزایش دهد.

  • دریافت پاداش برای تامین نقدینگی
    استخرهای نقدینگی راهی را برای LPها هموار می‌کند تا از دارایی‌های دیجیتال خود سود کسب کنند. با قفل کردن توکن‌های خود در یک قرارداد هوشمند، کاربران می‌توانند بخشی از هزینه‌هایی را که از فعالیت‌های تجاری در استخر ایجاد می‌شود، به دست آورند. این به کاربران انگیزه می‌دهد تا نقدینگی به استخر عرضه کنند و به اطمینان از وجود نقدینگی کافی برای حمایت از فعالیت معاملاتی در DEX کمک کنند.

هدف استخر نقدینگی

هدف اولیه استخرهای نقدینگی تسهیل معامله همتا به همتا (P2P) در DEX است. استخرهای نقدینگی با ارائه یک عرضه ثابت از خریداران و فروشندگان، تضمین می‌کنند که معاملات می‌توانند سریع و کارآمد انجام شوند.

اکثر مردم ترجیح می‌دهند از استخرهای نقدینگی به عنوان یک ابزار مالی برای مشارکت در سیستم‌های مالی استفاده کنند. همانطور که گفته شد، ارائه‌دهندگان نقدینگی هنگام ارائه نقدینگی، توکن (LPT) دریافت می‌کنند. تحت عنوان سوپرفلوئد استیکینگ، می‌توان آن LPT‌ها را به منظور کسب پاداش بیشتر، استیک کرد. بنابراین نه تنها کاربران از فعالیت معاملاتی در استخر درآمد کسب می‌کنند، بلکه سود آن را هم از قرار دادن LPTهایی که دریافت می‌کنند نیز ترکیب می‌کنند.


اهداف استخر نقدینگی

ییلد فارمینگ و استخر نقدینگی

برای ایجاد یک تجربه تجاری بهتر، پروتکل‌های مختلف انگیزه‌های بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کنند تا با ارائه توکن‌های بیشتر برای استخرهای خاص، نقدینگی ارائه کنند. شرکت در این استخرهای نقدینگی به عنوان یک ارائه‌دهنده برای دریافت حداکثر مقدار توکن‌های LP، استخراج نقدینگی نامیده می‌شود. استخراج نقدینگی روشی است که ارائه دهندگان نقدینگی صرافی کریپتوکارنسی می‌توانند درآمد توکن LP خود را در یک بازار یا پلتفرم خاص بهینه کنند.


بسیاری از بازارهای DeFi، پلتفرم‌ها و استخرها وجود دارند که به شما امکان می‌دهند برای تهیه و استخراج نقدینگی از طریق توکن‌های LP پاداش دریافت کنید. پس یک ارائه‌دهنده نقدینگی دیجیتال چگونه انتخاب می‌کند وجه خود در کدام صرافی قرار دهد؟ اینجاست که ییلد فارمینگ وارد عمل می‌شود. ییلد فارمینگ، عملی است که در آن ارزهای دیجیتال را در یک پروتکل بلاک‌چین قرار می‌دهید یا قفل می‌کنید تا پاداش‌ بگیرید. ایده ییلد فارمینگ این است که توکن‌ها را در برنامه‌های مختلف DeFi به اشتراک بگذاریم تا پاداش بگیریم تا سود خود را به حداکثر برسانیم. این کار به ارائه‌دهنده نقدینگی در یک صرافی ارز دیجیتال اجازه می‌دهد تا سود بسیار برای ریسک کمی بالاتر جمع‌آوری کند، زیرا سرمایه آن‌ها با بالاترین کارمزد معاملات و پرداخت‌های توکن LP در چندین پلتفرم توزیع می‌شود. این نوع سرمایه‌گذاری نقدینگی می‌تواند به طور خودکار سرمایه کاربر را با بالاترین بازدهی به سود برساند. پلتفرم‌هایی مانند Yearn.finance حتی انتخاب ریسک و بازده تعادل را خودکار می‌کنند تا وجوه شما را به سرمایه‌گذاری‌های مختلف DeFi منتقل کنند که برای صرافی‌ها نقدینگی ایجاد می‌کنند.


درآمد تامین‌کنندگان نقدینگی

در شرایط مناسب، ارائه‌دهنده نقدینگی می‌تواند مقدار قابل توجهی پول از ارائه نقدینگی به استخر کسب کند. البته که نمی‌توان به صورت دقیق میزان سود را مشخص کرد؛ زیرا مقدار دقیق درآمد یک تامین‌کننده به فاکتورهایی مانند اندازه استخر، فعالیت معاملاتی و کارمزدی و سرمایه‌ای که تامین‌کننده در صرافی قرار می‌دهد، بستگی دارد.


درآمد تامین کنندگان نقدینگی

برای درک میزان سود و نحوه تغییر آن در شرایط مختلف باید از یک مثال مناسب استفاده کنیم؛ فرض کنید شما و چهار نفر از دوستانتان هر کدام 100 دلار برای راه اندازی یک غرفه لیموناد 500 دلاری سرمایه‌گذاری کنید. اگر کسب و کار را همانطور که هست نگه دارید، هر یک از شما صاحب یک پنجم کسب و کار خواهید شد (500 دلار تقسیم بر پنج نفر). اما اگر با خرید دستگاه‌های آبلیموی بیشتر، کسب‌وکار خود را گسترش دهید، درصد مالکیت هر فرد بسته به میزان سرمایه‌گذاری آنها تغییر می‌کند.


همین اصل در مورد استخرهای نقدینگی هم صادق است. دارایی‌های موجود در استخر مثل ماشین‌های لیموناد هستند و کاربرانی که این دارایی‌ها را عرضه می‌کنند مانند دوستانی هستند که در این تجارت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اندازه سهم یک کاربر در استخر بستگی به مقدار دارایی پایه‌ای دارد که آن‌ها عرضه کرده‌اند. بنابراین، اگر یک استخر دارایی به ارزش 100 دلار داشته باشد و یک کاربر 10٪ از آن دارایی‌ها را تامین کرده باشد، آن کاربر 10٪ از استخر را در اختیار خواهد داشت و 10٪ از پاداش‌هایی را که توزیع می‌شود به دست می‌آورد.


امنیت استخرهای نقدینگی

استخر نقدینگی هم مثل هر سرمایه‌گذاری دیگری برای کاربران ریسک‌هایی دارد. مشکلات امنیتی به ویژه در مورد DeFi صادق است. با این حال، استخرهای نقدینگی در یکی دوسال گذشته به شدت محبوب شده‌اند و مقدار سرمایه زیادی در آن‌ها مستقر شده است. در نتیجه افزایش پذیرش و افزایش سهام، افراد بیشتری نسبت به قبل درگیر محافظت از سرمایه کاربران از طریق قراردادهای هوشمند هستند. با در نظر گرفتن همه این مسائل چند مورد وجود دارد که برای امنیت خاطر از محفوظ بودن سرمایه باید با دقت آن‌ها را خوانید و بررسی کنید. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد:


وجود باگ در قراردادهای هوشمند

یکی از بزرگترین خطرات در مورد استخرهای نقدینگی، ریسک قراردادهای هوشمند است. این خطری است مربوط به زمانی است که قرارداد هوشمندی که مسئول حفاظت استخر است، توسط هکرها به مخاطره بیوفتد یا هک شود. اگر هکرها بتوانند اشکالی را در قرارداد هوشمند پیدا کنند، می‌توانند استخر نقدینگی را با تمام سرمایه‌ی موجود در آن، تخلیه کنند. به عنوان مثال، یک هکر می‌تواند تعداد زیادی توکن را با گرفتن وام قرض کند و یک سری تراکنش‌ها را انجام دهد که در نهایت منجر به تخلیه وجوه می‌شود، چیزی که در حمله وام فلش ۲۰۲۰ به پروتکل Balancer اتفاق افتاد.


به همین دلیل است که به شدت توصیه می شود فقط در استخرهای نقدینگی سرمایه گذاری کنید که توسط یک شرکت معتبر حسابرسی شده‌اند، تا بتوانید احتمال هک شدن را به حداقل برسانید و به درستی سرمایه خود را حفظ کنید.


اسلیپیج زیاد به دلیل نقدینگی کم

ریسک دیگری که باید در نظر گرفت نقدینگی پایین است. اگر یک استخر نقدینگی کافی نداشته باشد، ممکن است در هنگام انجام معاملات دچار اسلیپیج شود. اسلیپیج به این معناست که تفاوت قیمت بین خریدار و فروشنده زیاد شود و در این میان معامله‌گر متضرر شود. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که استخر نقدینگی کوچک باشد، حتی یک معامله کوچک نیز نسبت دارایی‌ها را به شدت تغییر می‌دهد و سرمایه شما را در مخاطره قرار می‌دهد.


اگر با همه این تعاریف بخواهید به عنوان تامین‌کننده در یک استخر نقدینگی فعالیت کنید، اما در عین حال ریسک‌‌پذیری کافی برای اسلیپیج را نداشته باشید، چه؟


خوشبختانه، اکثر DEXها به شما اجازه می‌دهند که محدودیت‌های اسلیپیج را به عنوان درصدی از معامله خود تعیین کنید. اما به خاطر داشته باشید که محدودیت پایین اسلیپیچ ممکن است معامله را به تاخیر بیاندازد یا حتی آن را لغو کند.


معاملات اولیه

یکی دیگر از خطرات رایج، پیشروی است. این زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر سعی می‌کند یک دارایی را در همان زمانی که کاربر دیگری در حال انجام معامله است بخرد یا بفروشد. کاربر اول می‌تواند دارایی را قبل از کاربر دوم بخرد و سپس آن را با قیمت بالاتر بفروشد. این به کاربر اول اجازه می‌دهد تا با هزینه کاربر دوم سود کسب کند. این اتفاق معمولا در شبکه‌هایی با توان عملیاتی کند و استخرهایی با نقدینگی کم دیده می‌شود.


زیان دائمی

زیان دائمی رایج‌ترین نوع ریسک برای تامین کنندگان نقدینگی است. زمانی از بین رفتن دائمی سرمایه اتفاق می‌افتد که قیمت دارایی پایه در استخر نقدینگی دچار نوسان شود. در زمان این اتفاق، ارزش توکن‌های استخر نقدینگی هم دچار نوسان می‌شود و در نهایت سرمایه کاربر را در معرض ریسک از دست رفتن قرار می‌دهد. اگر قیمت دارایی پایه کاهش یابد، ارزش توکن‌های استخر هم به تناسب کم می‌شود.


شاید برایتان سوال شده باشد که در حالت کلی چرا این ریسک را در نظر می‌گیریم؟ دلیل اینکه این یک ریسک در نظر گرفته می‌شود این است که همیشه این احتمال وجود دارد که قیمت دارایی پایه کاهش یابد و هرگز به حالت قبلی خود برنگردد. اگر این اتفاق بیفتد، ارائه‌دهنده نقدینگی با ضرر خیلی زیادی مواجه خواهد شد. البته برعکس همین داستان هم می‌‌تواند اتفاق بیوفتد و در این سناریو هم تامین‌کننده ضرر خواهد کرد. وقتی که قیمت دارایی خیلی زیاد می‌شود، کاربران از استخر نقدینگی با قیمتی کمتر از بازار خرید می‌کنند و در جای دیگری آن را می‌فروشند. اگر کاربر در زمانی که انحراف قیمت زیاد است از استخر نقدینگی خارج شود، زیان موقت، دائمی خواهد شد.


در چنین مواردی طبیعتا، استخرهای نقدینگی با دارایی‌هایی با نوسانات کم مانند استیبل کوین‌ها کمترین ضرر را تجربه می‌کنند.


مزایای استخر نقدینگی

استخر نقدینگی یکی از راه‌های بسیار جالب برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است. این بسترهای شگفت‌انگیز که تمام معاملات و فرایندها را با استفاده از قرارداد هوشمند و ربات‌ها انجام می‌دهند، مزایای زیادی برای یک کاربر دارند؛ در ادامه به برخی از این مزایا اشاره خواهیم کرد:


مزایای استخر نقدینگی

  • عدم نیاز به شریک معامله
    زمانی که از استخر نقدینگی استفاده می‌کنید نباید نگران تامین یک معامله‌گر برای ارزهای دیجیتال خود باشد؛ حتی لازم نیست دنبال یک معامله مناسب و قیمت دقیق بازار بگردید، قرارداد هوشمند زحمت همه این کارها را برای شما می‌کشد. کافیست شما فقط سرمایه خودتان را داخل یک استخر امن قرار دهید و منتظر بمانید!

  • عدم نیاز به چانه‌زنی
    حتما تا امروز برایتان پیش آمده که به کسی بر بخورید که فروشنده بسیار خوبی باشد و بخواهد خیلی گران‌تر یا خیلی ارزان‌تر با شما معامله کند. با همچین آدمی فقط یک راه وجود دارد؛ داشتن مهارت چانه زنی. بسیاری از افراد این ویژگی را ندارند به همین دلیل است که استخر نقدینگی برای این افراد گزینه بسیار مناسبی است. خبر خوب این است که استخرهای نقدینگی ارزش ارزهای دیجیتال را مطابق با نرخ ارز بازار تغییر می دهند.
  • چرخه‌ی تامین و سود
    کاربران در استخر نقدینگی معامله نمی‌کنند و سود خودشان را از طریق معامله و ترید به دست نمی‌آورند. آنها دارایی‌هایشان را از یک استخر نقدینگی که قبلاً تأمین مالی شده به دست می‌آورند. این مسئله باعث می‌شود چرخه‌ای از تامین و برداشت سود در استخر نقدینگی شکل بگیرد.

توجه به این نکته ضروری است که تأثیر بازار بسیار کمی دارد. به لطف استخرهای نقدینگی، دیگر فروشنده‌ای وجود ندارد که دو برابر قیمت بازار درخواست کند یا خریدارانی که مایل به پرداخت تخفیف‌های کمتر از حد متوسط ​​باشند، وجود ندارد. بنابراین، معاملات بسیار روان‌تر انجام می‌شود. از آنجایی که استخر نقدینگی مجموعه‌ای از دارایی‌های تضمین شده توسط یک قرارداد هوشمند است، ارزش آن‌ها به طور مداوم مطابق با نرخ ارز به روز می‌شود.


معایب استخرهای نقدینگی

اگرچه استخرهای نقدینگی به وضوح مزایا و کاربردهای باکیفیت فراوانی را ارائه می‌دهند، اما دارای معایب قابل توجهی هم هستند. در اینجا برخی از خطرات مربوط به استخر نقدینگی آورده شده است:


معایب استخر نقدینگی

  • خطرات مربوط به قراردادهای هوشمند
    نادیده گرفتن خطرات مرتبط با قراردادهای هوشمند می‌تواند منجر به خسارات قابل توجهی شود. یک استخر نقدینگی پس از مشارکت دارایی‌های شما را به دست می‌آورد. خود قرارداد ممکن است به عنوان متولی عمل کند، حتی اگر هیچ واسطه‌ای سرمایه شما را مدیریت نکند. در نتیجه، در صورت وجود یک اشتباه سیستمی، مانند وام فوری، ممکن است برای همیشه پول خود را از دست بدهید.

  • خطر از دست دادن موقت
    وقتی نقدینگی AMM را تحویل می دهید، این احتمال وجود دارد که بتوانید سریع ضرر کنید. در مقایسه با "هولدینگ"، این نوع ضرر منجر به زیان مالی می‌شود. می‌تواند بین حجم‌های کوچک و بزرگ در نوسان باشد. قبل از سرمایه‌گذاری در استخرهای نقدینگی دو طرفه، حتماً تحقیق کنید.

  • خطر دسترسی
    مراقب پروژه‌هایی باشید که در آن طراحان می‌توانند قوانین استخر را آن‌طور که می‌خواهند تغییر دهند. ممکن است یک کد اجرایی یا سایر دسترسی های ویژه به کد قرارداد هوشمند برای توسعه دهندگان در دسترس باشد. این ممکن است به آنها فرصت ایجاد آسیب، مانند توقیف پول استخر را بدهد.

چگونه وارد یک استخر نقدینگی شویم؟

رویه دسترسی به استخرهای نقدینگی معمولاً در هر پلتفرمی متفاوت است. برخی از آن‌ها کاربرپسند و تعاملی هستند تا تجربه را تا حد امکان ساده کنند، در حالی که، بعضی استخرهای دیگر پیچیده هستند و به دانش بیشتری نیاز دارند.


وقتی که می‌خواهید در یک استخر نقدینگی ارز دیجیتال شرکت کنید، ابتدا باید یک حساب کاربری در پلتفرم مورد نظر خود ثبت کنید و کیف پول ارز دیجیتال مناسب را به پلتفرمی که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند، پیوند دهید. شما باید در مورد ارز دیجیتال و استخر نقدینگی که می‌خواهید کریپتوی خود را در آن قرار دهید، تصمیم بگیرید. بعد، باید تأیید کنید که مبلغ مناسبی برای سپرده گذاری دارید. برای دریافت توکن‌های خود، باید دارایی را واریز کنید و فرایند تامین را آغاز کنید.


محبوب ترین استخرهای نقدینگی

اکنون، بیایید نگاهی به سه استخر نقدینگی کریپتو پرکاربرد تا سال 2022 بیندازیم.


Uniswap

با توجه به حجم معاملات بالای خود، Uniswap به طور مداوم در بین استخرهای برتر در لیست تمام استخرهای نقدینگی قرار می‌گیرد. صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ، توکن ERC-20 را از تطبیق قراردادهای توکن ERC-20 در نسبت 1:1 با قراردادهای اتریوم پشتیبانی می‌کند. غیرمتمرکز صرافی شامل اتریوم و هر نوع توکن ERC-20 دیگری نیز فعال است. این واقعیت که Uniswap یک صرافی با منبع باز را اجرا می‌کند، به آن نسبت به رقبای خود برتری می‌دهد. هر شخصی می‌تواند از صرافی منبع باز برای ایجاد استخرهای نقدینگی جدید رمزنگاری برای هر توکنی بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای استفاده کند.


uniswap

حداقل کارمزد معاملاتی آن یکی دیگر از ویژگی هایی است که Uniswap را به عنوان یکی از بهترین استخرهای نقدینگی متمایز می‌کند. تامین‌کنندگان نقدینگی سهمی از کارمزد مبادلات را به عنوان پاداش برای پیوستن به استخر نقدینگی دریافت می‌کنند. شما فقط باید دارایی‌های دیجیتال خود را در ازای توکن‌های UNI سپرده گذاری کنید تا نقدینگی به شبکه ارائه شود.


Curve Finance

اگر در جستجوی بهترین استخرهای نقدینگی باشید، اسم Curve Finance هم به گوشتان خورده است. کرو به عنوان یک استخر نقدینگی غیرمتمرکز بر اساس اصول اتریوم کار می‌کند و شرایط معاملاتی سودمندی را برای استیبل کوین‌ها ارائه می‌کند. مزایای ارزش Curve Finance در این است که اسلیپیج را به شدت کاهش می‌دهد


با وجود این مزیت‌ها، Curve خیلی محبوب است زیرا هنوز یک توکن بومی ندارد، اگرچه ممکن است به زودی یکی توکن بومی ارائه دهد. به همین دلیل، پیشنهاد مبادله خود را با استیبل کوین‌هایی مانند Compound، BUSD به شما می‌دهد. روی این پلتفرم هفت استخر مجزا وجود دارد که امکان فعالیت را برای شما گسترش می‌دهد.


Kyber

Kyber تا حد زیادی به لطف رابط کاربری خوب خود در بین بهترین استخرهای نقدینگی قرار گرفته است. ببا کمک مکانیزم نقدینگی مبتنی بر اتریوم، DAppها می‌توانند نقدینگی خوبی فراهم کنند. بنابراین، کسب و کارها می‌توانند به سرعت به مصرف کنندگان در پرداخت، مبادله یا دریافت توکن‌های مختلف در یک تراکنش کمک کنند.


سکه بومی شبکه Kyber، KNC، برای استخر نقدینگی آن اهمیت بسیار زیادی دارد. توکن KNC یک جزء حیاتی برای کنترل اکوسیستم Kyber و همچنین پاداش‌های ارائه شده توسط شبکه Kyber است. در نتیجه، مصرف‌کنندگان می‌توانند توکن‌های KNC خود را برای مشارکت در حاکمیت اکوسیستم و کسب پاداش مطابق با شرایط قراردادهای هوشمند، به اشتراک بگذارند.


کلام آخر
در این مقاله به بررسی تمام ابعاد حائز اهمیت در استخرهای نقدینگی و کاربرد آن‌ها در یک صرافی غیرمتمرکز پرداختیم. اگر بعد از خواندن این مقاله همچنان درباره استخرهای نقدینگی و نحوه عملکرد آنان پرسشی دارید، در کامنت‌ها از ما بپرسید.