به عنوان یک سرمایه‌گذار یا تریدر، یکی از مهمترین چیزهایی که شما با آن سروکار دارید دفتر سفارش یا همان اوردر بوک است. در این مقاله ما قصد داریم به صورت کامل دفتر سفارشات، نحوه عملکرد آن و تمام چیزهایی که در این‌باره اهمیت دارد را بررسی کنیم.


دفتر سفارش (Order Book) چیست؟

اصطلاح دفتر ثبت سفارشات یا Order Book به معنی لیستی الکترونیکی از سفارشات خرید و فروش است. این سفارشات می‌توانند اوراق بهادار و یا هر گونه ابزار مالی باشند، که متشکل از سطح قیمتی است؛ سطح قیمتی، میانگین قیمت فعلی محصول یا خدمات در کل بازار است.


اردر بوک چیست؟

اوردر بوک تعداد سفارشات پیشنهاد شده یا ارائه شده در یک قیمت خاص و یا عمق بازار را فهرست می‌کند. دفتر سفارش همچنین مشارکت کنندگان (خریداران و فروشندگان) در بازار را شناسایی می‌کند. این فهرست‌ها به تریدرها کمک می‌کنند که از شفافیت بازار مثل اطلاعات قیمت، موجودی، عمق معاملات و غیره استفاده کنند.

اوردر بوک یا دفتر سفارش می‌تواند به معامله‌گران یا تریدرها کمک کند تصمیمات معاملاتی بهتری اتخاذ کنند. در این حالت دفتر سفارش، به تریدرها اجازه می‌دهد که معاملات و جریانات بازار را مشاهده کنند و تصمیمات درستی درباره معاملاتشان بگیرند. اوردر بوک یکی از ابزارهای مهم برای بررسی بازار ارز دیجیتال است.


نحوه عملکرد دفتر سفارش (Order Book)

سفارش‌های اوردرک بوک بر اساس مفهومی به نام اولویت قیمت/زمان مرتب می‌شوند. اهمیت چنین مرتب‌سازی این است که وقتی کسی قصد انجام معامله‌ای را دارد، سریع می‌خواهد بداند که بهترین پیشنهاد قیمت کدام است. به‌ همین دلیل پیشنهادات خرید بر اساس بیشترین قیمت و پیشنهادات فروش بر اساس کمترین قیمت از بالا مرتب می‌شوند. یعنی بیشترین قیمتی که کسی مایل به خرید است و کمترین قیمتی که کسی مایل به فروش است، در اولین سطر دفتر سفارش قرار می‌گیرند.


نحوه عملکرد اوردر بوک

هر سفارشی که در سطر اول اوردر بوک قرار بگیرد، به‌عنوان بهترین انتخاب در نظر گرفته می‌شود. یعنی بیشترین قیمت خرید و کمترین قیمت فروش به‌عنوان بهترین پیشنهاد خرید و بهترین پیشنهاد فروش شناخته می‌شوند. بهترین سفارشات خرید و فروش، سر دفتر (Top of the book) یا به‌اختصار ToB نامیده می‌شود. دفتر سفارش به صورت کلی از سه بخش کلی تشکیل شده است. برای خواندن راحت‌تر دفتر سفارش، درک درست این سه بخش بخش اهمیت بسیار زیادی دارد.


قیمت پیشنهادی خرید

در بخش خرید شما شاهد سفارشات خرید بازی هستید که با قیمت‌های متفاوت قرار دارند. شما در بخش پیشنهاد خرید شاهد وضعیت کلی بازار هستید و با بررسی آن می‌توانید وضعیت کلی بازار را مشاهده، بررسی و آن را اصلاح کنید. در بسیاری از شرایط که تعداد سفارشات و تقاضاها بالا باشد، شاهد دیوار خرید خواهیم بود. اگر علاقه دارید بیشتر درباره دیوار خرید بدانید؛


قیمت پیشنهاد خرید

سفارش‌های خرید در بورس بر اساس قیمت‌های نزولی رتبه‌بندی می‌شوند، بنابراین بالاترین قیمت پیشنهادی همیشه در بالای دفترچه سفارش خرید قرار می‌گیرد. اگر بالاترین قیمت پیشنهادی در دفتر سفارش خرید با ارزان‌ترین قیمت فروش در دفتر سفارش فروش در هر زمان معین مطابقت داشته باشد، تراکنش‌ها با آن قیمت یکسان انجام می‌شوند، تا زمانی که یکی از مبلغ خرید یا فروش فهرست شده در دسترس خشک شود.


قیمت پیشنهادی فروش

سفارش‌های فروش در کریپتو بر اساس قیمت‌های صعودی رتبه‌بندی می‌شوند، بنابراین ارزان‌ترین قیمت فروش همیشه در بالای دفترچه سفارش‌های فروش قرار می‌گیرد. اگر ارزان‌ترین قیمت فروش در دفتر سفارش فروش با بالاترین قیمت پیشنهادی در دفتر سفارش خرید در هر زمان معین مطابقت داشته باشد، تراکنش‌ها با آن قیمت یکسان انجام می‌شوند، تا زمانی که یکی از مبلغ خرید یا فروش فهرست شده موجود ایست کند.


قیمت پیشنهاد فروش

در آن پوسته، تا زمانی که سفارش خریدی را ثبت کنید که ارزانتر از پایین‌ترین قیمت فروش فعلی در کتاب سفارشات فروش نباشد، سفارش شما اولین سفارشی خواهد بود که پر می‌شود. و به همین ترتیب، اگر در دفتر سفارشات خرید، سفارش فروش بالاتری از بالاترین قیمت پیشنهادی فعلی ارائه دهید، سفارش شما دوباره اولین موردی خواهد بود که اجرا می‌شود. دفتر سفارش، عدم تعادل احتمالی بین سفارشات خرید و فروش معلق را نشان می‌دهد، که می‌تواند سرنخ‌هایی را ارائه دهد که قیمت در کوتاه مدت در چه جهتی حرکت می‌کند. برای مثال، اگر تعداد و مقدار سفارش‌های خرید به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از سفارش‌های فروش باشد، ممکن است به فشار خرید قابل توجهی اشاره کند که می‌تواند قیمت را بالا ببرد.


معامله‌گران همچنین می‌توانند از دفترچه سفارش برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت بالقوه استفاده کنند. یک خوشه بزرگ از سفارشات خرید در یک قیمت خاص ممکن است سطح حمایت را نشان دهد، در حالی که یک بخش بزرگ از سفارشات فروش در یک قیمت خاص را می توان به عنوان منطقه مقاومت در نظر گرفت.


قیمت و مقدار ارز دیجیتال در دفتر سفارش

اگرچه دو طرف، اطلاعات متضادی را نشان می دهند، مفاهیم مقدار (که به آن اندازه نیز گفته می‌شود) و قیمت به هر دو مربوط است. به بیان ساده، مقدار و قیمت هر سفارش، کل واحدهای ارز دیجیتالی را که به دنبال معامله هستند و قیمت هر واحد را نشان می دهد.

6.png

مزایای دفتر سفارش

یکی از مهمترین مزایای دفتر ثبت سفارشات، کمک در تصمیم گیری بهتر، به معامله گران ارز دیجیتال است که این امر به وسیله نمایش لحظه‌ای نبض بازار و اکسچنج ارز دیجیتال، میسر است.


مزایای دفتر فروش

مزیت دیگر دفاتر سفارش Order Book، قابلیت بررسی اوضاع بازار است. مثلا در یک زمان خاص، میزان سفارشات فروش نسبت به سفارشات خرید بالا می رود که این نشان‌دهنده ی کاهش بازار، تحت تاثیر فشار فروش است.


معایب دفتر سفارش

اطلاعاتی که به کمک دفاتر سفارش به دست می‌آید، برای سرمایه گذاران از اهمیت چندان بالایی برخوردار نیست و قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال چندان به کارشان نمی‌آید. دلیل آن هم تاثیر کم تحرکات داخلی بر استراتژی و سیاست‌های کلی می‌باشد.


معایب دفتر سفارش

علاوه بر این بسیاری از سفارشات در بازار ارز دیجیتال در استخرهای دیگری معاملات خود را انجام می‌دهند و به همین دلیل اطلاعات کافی درباره کل بازار به شما نمی‌دهند.


کلام آخر


در کل می‌توان دفتر سفارش را به عنوان یک شاخص نشان‌دهنده عمق بازار و شرایط معاملات در نظر گرفت. علاوه بر این دفتر سفارشات مکان خوبی برای تشخیص وضعیت قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای است. شما به عنوان یک تریدر یا سرمایه گذار باید درک درستی از آن داشته باشید.