در دنیای پرهیاهوی معاملات رمز ارز، مهارت تشخیص الگوها و روندهای صحیح از طریق نمودار قیمتی از بالاترین اهمیت برخوردار است.


مسلما این مهارتی است که معامله‌گرها بر مبنای یک روتین پایه‌ به بهبود آن می‌پردازند. طبیعتا ابزاری که یک معامله‌گر برای تعیین قدرت روندهای کنونی انتخاب می‌کند نقش بزرگی در موفقیت معامله ایفا می‌کند. در نتیجه با ابزار قدرتمند و دقیق، یک معامله‌گر قادر است فرصت‌های ورود و خروج به یک دارایی را شناسایی و از آن در جهت کسب سود استفاده کند. مهم‌تر اینکه نمودار قیمتی به معامله‌گر کمک می‌کند تا مسیر حرکت قیمت را در افق کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شناسایی کند.


علاوه بر این، بوسیله پایانه‌های معاملاتی پیشرفته، معامله‌گران می‌توانند روندهای حقیقی و دروغین را در ساختار بازار یک داراییِ بخصوص تشخیص دهند. انتخاب یک پایانه معاملاتی پیشرفته و سریع یکی از عناصر اساسی در ابزار یک معامله‌گر موفق محسوب می‌شود. به این دلیل که در دنیای فعلی سرعت تغییر و تحول بسیار بالا است و تکنولوژی‌های معامله‌گری و سرمایه‌گذاری نیز در همین راستا به سرعت تغییر می‌کنند. استفاده از سیستم‌های قدیمی و بروز رسانی نشده کارایی کمی داشته و ممکن است خطر ساز باشند. این خطر هم می‌تواند امنیتی باشد، هم می‌تواند به نوعی باعث از دست دادن فرصت‌های خوب معاملاتی شود.


یک پایانه معاملاتی مناسب باید بدون کمترین تاخیری معاملات یک تریدر را ثبت کند. ضمن اینکه ابزار تحلیلی دقیق، قابلیت مدیریت ریسک، مشاهده عمق بازار، امکان فعالیت در چندین صرافی و حتی بک تستینگ استراتژی‌های معاملاتی را در خود جای دهد. طراحی چنین پایانه معاملاتی باید به‌گونه‌ای انجام شود که کمترین سردرگمی برای معامله‌گر به همراه نداشته باشد.


در حال حاضر پایانه‌های معاملاتی متعددی در دسترس هستند. هرکدام قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارند. برخی از این پایانه‌ها نظیر شریمپی (Shrimpy)، کوینجی (Coinigy) و کاسپین (Caspian) بیشتر در جهان شناخته شده هستند و توسط معامله‌گرهای مبتدی، متوسط و حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال در کنار آنها تعداد محدودی پلتفرم برای ارائه ابزاری مشابه با دقت بالا وجود دارد و پایانه معاملاتی کریپتوواچ (Cryptowat.ch)یکی از آن‌ها است.


پلتفرم کریپتو‌واچ (Cryptowat.ch) چیست؟

پلتفرم کریپتو‌واچ (Cryptowat.ch) چیست؟

کریپتوواچ یک پلتفرم رصد لحظه‌ای بازار رمز ارزها است که در سال 2014 توسط آرتور سپک (Artur Sapek) تاسیس شد. در مارس سال 2017 پلتفرم کریپتوواچ توسط صرافی معروف و بین المللی کراکن خریداری و از آن پس توسط این صرافی قدرتمند توسعه پیدا کرد.


کریپتوواچ (Cryptowat.ch) یک پلتفرم تحت وب برای بررسی نمودارهای قیمتی با قابلیت معامله آنی در چندین صرافی، ارائه اطلاعات بازار، ایجاد سفارش و ابزارهای تحلیلی است. این پلتفرم نمودارها و اطلاعات بازار را از بیش از 25 صرافی معامله دارایی‌های دیجیتال دریافت کرده و در مجموع بیش از 4000 بازار متفاوت را پوشش می‌دهد.


کریپتوواچ از یک طراحی ساده استفاده می‌کند و سعی دارد تا تمام ابزار‌های اساسی را در اختیار معامله‌گران قرار دهد، در نتیجه می‌توان دیدگاه عمیقی از حرکات بازار در مورد جفت ارزهای مختلف و حجم معاملات روی شبکه (On Chain) بدست آورد.


ویژگی‌های برنامه کریپتو‌واچ (Cryptowat.ch) چیست؟ (1)

ویژگی‌های برنامه کریپتو‌واچ (Cryptowat.ch) چیست؟

پلتفرم کریپتوواچ ویژگی‌هایی دارد که آن را نسبت به رقبای خود متمایز کرده است. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:


  • دارایی‌ها (Assets):

نقطه قوت کریپتوواچ حجم زیادی اطلاعات جمع آوری شده و ارائه آن به کاربر است. بخش دارایی‌‌ها (Assets) مثالی خوب از این مورد است. در این بخش کاربر می‌تواند عملکرد ارزها را در دوره‌های مختلف بررسی کند و امکان تغییر ارز اصلی نیز وجود دارد.


  • امکان معامله با کریپتوواچ

در قسمت صرافی‌ها داخل پلتفرم کریپتوواچ می‌توانید نمای کلی از حجم معاملات و سایر جزییات صرافی‌های دیگر را مشاهده کنید. اما توجه داشته باشید که کریپتوواچ تنها امکان معامله در تعداد محدودی از صرافی‌ها را به کاربر می‌دهد.


صرافی‌هایی که امکان معامله در پلتفرم کریپتوواچ را دارند در ادامه این مطلب معرفی شده‌اند. این پلتفرم هیچ هزینه اضافی برای معاملات از کاربر دریافت نمی‌کند و معامله‌گری در این پلتفرم رایگان انجام می‌شود. اما معاملات مارجین تنها برای صرافی‌های کراکن، بیت فینکس و پولونیکس در دسترس است. از بازار نزولی سال 2018، معاملات مارجین بسیار پرطرفدار هستند. این نوع معاملات به فعالان بازار این امکان را می‌دهد که از روندهای نزولی نیز کسب سود کنند. درنتیجه آیا می‌توانید در کرپیتوواچ معاملات پوزیشن شورت بگیرید؟ باید گفت بله اما این قابلیت فقط در صرافی‌های اشاره شده امکان پذیر است.


  • مشاهده پورتفو هنگامی که کریپتوواچ به صرافی‌های شما متصل می‌شود، پورتفوی شما به همراه تاریخچه معاملات در داشبورد کریپتوواچ قابل مشاهده است. معاملات باز، عملکرد، سود و زیان نیز به همراه یکدیگر نشان داده می‌شوند.

کریپتوواچ اجازه می‌دهد تا به صرافی‌های کراکن، کراکن فیوچرز، بایننس، بایننس یو اس، بیتفینکس، بیت‌مکس، بیت استمپ، بیت رکس، کوین بیس پرو، هیت بی‌تی‌سی، هوبی، اف تی ایکس، اوککس و پولونیکس متصل شوید.


  • همبستگی‌ها (Correlations)

این ویژگی در پلتفرم کریپتوواچ به شما اجازه می‌دهد تا عمیق‌تر بازار را بررسی و همبستگی بازارها را با رمز ارز مدنظر خود مقایسه کنید. این ویژگی برای معامله‌گران مبتدی مناسب نیست، اما نمای خوبی از ارتباط بازارها با یکدیگر نشان می‌دهد. اگر در یک حرکت بلند مدت همبستگی مشاهده شود، این احتمال وجود دارد که خود را در کوتاه مدت تعدیل کند. به عبارت دیگر، اگر دو بازار در ارتباط قوی با یک دیگر در همبستگی حرکت کنند، احتمالا چنین رفتاری را در آینده نیز نشان می‌دهد.


حال از این ویژگی چگونه می‌توان برای معامله استفاده کرد؟ تصور کنید دو رمز ارز DASH و XTZ در حرکات بلند مدت همبستگی قدرتمندی نشان دهند. در یک روز DASH یک حرکت مثبت قدرتمند از خود نشان می‌دهد اما برای XTZ چنین نیست. براساس داده‌های همبستگی انتظار می‌رود که XTZ نیز چنین حرکت مثبتی در آینده از خود نشان دهد.


  • ویژگی Liquid Bids

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های پلتفرم کریپتوواچ گزینه Liquid Bids است. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا هنگام مقایسه دو دارایی مختلف، مجموع سفارش‌های خرید هرکدام را مشاهده کنید. در‌نتیجه تقاضای حقیقی برای یک دارایی مشخص معلوم می‌شود. این اطلاعات می‌تواند جایگزین مناسبی برای حجم بازار دارایی باشد که بعضا مورد دستکاری قرار می‌گیرد.


  • بازارها

در تب بازارها، کاربران کریپتوواچ می‌توانند تغییرات لحظه‌ای بازارها را در میان صرافی‌های مختلف رصد کنند. این بخش نیز برای افراد مبتدی در بازار کریپتو توصیه نمی‌شود.


ویژگی‌های برنامه کریپتو‌واچ (Cryptowat.ch) چیست؟ (2)

  • طرح‌های پرداختی

کریپتوواچ (Cryptowat.ch) دو نوع حساب کاربری را ارائه می‌دهد که یکی حساب رایگان و یکی حساب ارتقا یافته است. خدمات اساسی این سرویس نظیر انجام معامله، مشاهده پرتفوی، مشاهده نمودار و چت کردن با سایر کاربران رایگان باقی خواهد ماند و کاربران تنها برای خدمات اضافی که نیاز دارند اعتبار پرداخت می‌کنند.


سیستم اعتباری کریپتو‌واچ (Cryptowat.ch) چگونه است؟

پلتفرم معاملاتی کریپتوواچ (Cryptowat.ch) دو نوع حساب کاربری رایگان و ارتقا یافته را ارائه می‌کند. در اکانت رایگان می‌توانید به نمودارهای قیمتی و ابزار تحلیل دسترسی داشته باشید و برحسب ترجیحات خود نمودار را شخصی سازی کنید. در مقابل حساب‌های ارتقا یافته طیفی از خدمات اضافی را به کاربرد ارائه می‌دهند و برای افراد حرفه‌ای مناسب است. همچنین امکان دریافت اطلاعات در مورد آخرین حجم معاملات و هشدارهای قیمتی را به کاربر می‌دهند.


از سال 2021، کریپتو‌واچ مدل ارائه خدمات خود را از حالت SaaS به یک سیستم اعتباری انعطاف پذیر تغییر داده است. در این سیستم کاربران با خرید اعتبار، ابزارهایی را که بیشترین استفاده را دارند خریداری می‌کنند. در گذشته کاربران برای دریافت حساب ارتقا یافته ماهانه مستلزم به پرداخت مبلغ 15 دلار بودند که در سیستم جدید تنها ابزاری که بیشترین کاربرد را برای آنها دارد با استفاده از سیستم اعتباری کریپتوواچ خریداری می‌کنند.


حال در کریپتوواچ کاربران می‌توانند توکن‌های مخصوص پلتفرم را به عنوان اعتبار خریداری کنند. این اعتبار برای استفاده از خدماتی نظیر هشدارها و APIها مصرف می‌شود. کاربران می‌توانند از این اعتبار برای خرید ترکیبی از این خدمات استفاده کنند. اما باید بدانید که اعتبار درون کریپتوواچ با هیچ کدام از دارایی‌های دیجیتال قابل معاوضه نیست. اعتبار درون پلتفرم را می‌توان به وسیله بیت کوین یا کارت‌های اعتباری خریداری کرد.


نکته جالب توجه این است که اساسی‌ترین خدمات این پلتفرم رایگان هستند. با این حال خرید اعتبار نیز ممکن است برای معامله‌گران در آینده مطلوب باشد. خدمات غیر رایگان پلتفرم کریپتوواچ به دو صورت حق اشتراکی و پرداخت حین استفاده (Pay As You Go) است. تصویر زیر نیز برخی خدمات قابل خرید با اعتبار را نشان می‌دهد:


سیستم اعتباری کریپتو‌واچ (Cryptowat.ch) چگونه است؟

کریپتو‌واچ (Cryptowat.ch) از چه صرافی‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

در جدول زیر تمام صرفه‌های پشتیبانی شده توسط پلتفرم کریپتوواچ معرفی شده اند:


کریپتو‌واچ (Cryptowat.ch) از چه صرافی‌هایی پشتیبانی می‌کند؟.png

در موارد ستاره‌دار امکان مارجین تریدینگ نیز وجود دارد.


نحوه استفاده از کریپتو‌واچ (Cryptowat.ch) چگونه است؟

برای استفاده از کریپتوواچ نیاز است تا یک حساب کاربری در آن ایجاد کنید. ممکن است IP ایران در این صرافی محدود شده باشد. درنتیجه بهتر است از DNS‌های رفع تحریم و تغییر IP برای ورود و ایجاد حساب استفاده کنید. ایجاد حساب در کریپتوواچ نیز دارای فرایندی ساده است و نیازی نیست مراحلی طولانی را طی کنید.


1_ ابتدا به وب سایت Cryptowat.ch وارد شوید و برای ساخت حساب جدید Create Account را کلیک کنید.


نحوه استفاده از کریپتو‌واچ (Cryptowat.ch) چگونه است؟

2 _ هنگامی که حساب کاربری فعال شد، کاربران می‌توانند به پایانه معاملاتی دسترسی داشته باشند و از تمامی خدمات رایگان کریپتوواچ استفاده کنند.


3_ با اتصال حساب‌های صرافی به کریپتوواچ کاربران می‌توانند عملکرد دارایی‌های خود را در قسمت پرتفوی پایانه مشاهده کنند.


4_ روش اتصال حساب هر صرافی با کریپتوواچ مقداری متفاوت است اما هر صرافی از کلیدهای API برای اتصال استفاده می‌کند. در واقع صرافی‌هایی نظیر اف تی ایکس، بایننس، هوبی و کراکن مجموعه‌ای از کلیدها را ایجاد می‌کنند که کاربران حساب‌های خود را بدین وسیله به ترمینال متصل کنند. تمام دارایی‌های کاربران پس از اتصال بر روی پلتفرم نمایش داده می‌شود.


5_ برای محافظت از اطلاعات و دارایی‌ها توصیه می‌شود کاربران مجوز چند عاملی(Multi Factor Authorisation) را برای خود فعال کنند. برای این عمل کاربران باید روی عبارت Set Up MFA کلیک کنند. در واقع این مرحله باید قبل از اتصال کلیدهای API به پلتفرم انجام شود.


معاملات در کریپتو‌واچ (Cryptowat.ch) چگونه انجام می‌شود؟

یکی از مزایای انجام معامله در پلتفرم کریپتوواچ امکان ثبت معامله و انجام تحلیل تکنیکال همزمان است.


1_برای ثبت سفارش، کاربران باید ابتدا در قسمت راست صفحه، پنل معاملاتی را به صورت شکل زیر باز کنند.


معاملات در کریپتو‌واچ (Cryptowat.ch) چگونه انجام می‌شود؟

2_ سپس جزئیات سفارش خود را در جایگاه مناسب وارد کرده و دکمه Review & Buy را کلیک کنند.


معاملات در کریپتو‌واچ (Cryptowat.ch) چگونه انجام می‌شود؟ (2)

حال همانطور که در تصویر بالا قابل مشاهده است، کاربر می‌تواند قیمت، میزان سفارش، زمان سفارش و حتی اهرم آن را نیز انتخاب کند.


مزایا و معایب پلتفرم از کریپتو‌واچ (Cryptowat.ch) چیست؟

پلتفرم کریپتوواچ نیز مانند همه پایانه‌های معاملاتی دارای مزایا و معایبی می‌باشد که اکنون قصد داریم به آنها اشاره کنیم.


مزایا

  • معیارهای منحصر بفرد Liquid Bids و Liquid Asks

  • وجود چت باکس برای ارتباط با کاربران

  • قابلیت ترید داخل مشاهده‌گر پرتفوی

  • دسترسی تحت وب

  • امنیت بالا و حفاظت از حریم خصوصی

معایب

  • کاربری محدود نسخه دسکتاپ کریپتوواچ

  • عدم پوشش خوب اخبار حوزه رمز ارزها

  • عدم وجود یک اپ موبایل کارآمد مانند نسخه وب

آیا پلتفرم از کریپتو‌واچ (Cryptowat.ch) امن است؟

بله، همانطور که اشاره شد پلتفرم کریپتوواچ تحت مالکیت صرافی مورد اعتماد و بین المللی کراکن قرار دارد. این پلتفرم ابتدا به عنوان یک وب سایت ساده برای ردیابی بازار کریپتو وارد عمل شد اما بعدها بعد از ورود به زیرمجموعه کراکن یکی از بهترین و امن‌ترین ابزار معامله‌گری و کنترل دارایی در زمینه رمز ارزها محسوب می‌شود. همچنین تا به امروز هیچ حفره امنیتی در پایگاه داده این پلتفرم گزارش نشده است.


سخن پایانی


کریپتوواچ (Cryptowat.ch) یک پایانه پلتفرم رصد بازار و معامله بر روی چندین صرافی است که زیر مجموعه صرافی کراکن قرار دارد. این پایانه معاملاتی به معامله‌‌گران اجازه می‌دهد تا با ثبت سفارش، رصد اطلاعات بازار و تصویر سازی حرکت دارایی‌ها امکان معامله در چندین صرافی را داشته باشند.


این پایانه به دو صورت به کاربران خدماتش را ارائه می‌کند. حالت اول حساب رایگان و حالت دوم حساب ارتقا یافته است. حساب‌ رایگان به کاربران نمودارهای قیمتی با قابلیت شخصی سازی را ارائه می‌دهد. اما حساب ارتقا یافته خدمات اشتراکی و خدمات اضافی قابل خرید را به کاربران ارائه می‌دهد.


در مجموع باید گفت که پلتفرم کریپتوواچ (Cryptowat.ch) یک مرکز کنترل واحد برای معامله رمز ارز، اتصال حساب صرافی، بررسی پرتفوی و تحقیق در مورد دارایی‌های دیجیتال است. کاربران می‌توانند هر دو نوع تحلیل تکنیکال و بنیادی را از طریق این پایانه انجام دهند.


در حالی که تعداد زیادی پایانه‌های معاملاتی هم اکنون وجود دارند، کریپتوواچ ابزارهای مورد نیاز برای روبرو شدن با بازار فعلی رمز ارزها را به شیوه کارآمدی در خود قرار داده است.