استراتژی‌های معاملاتی در سرمایه‌گذاری و انجام معاملات بسیار مهم هستند. اگر می‌خواهید در بازار ارزهای دیجیتال و یا بازار بورس سرمایه‌گذاری کنید نباید بی‌گدار به آب بزنید.


شما باید در ابتدا در این حوزه آموزش‌های لازم را ببینید. یادگیری استراتژی‌های معاملاتی به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان بیشترین سود ممکن را به دست بیاورید.

البته سود و ضرر بخش جدایی‌ناپذیر بازارهای معاملاتی هستند، اما اگر می‌خواهید متحمل ضرر کمتری بشوید باید حتماً استراتژی‌های معاملاتی را به کار ببرید.

اگر با روش‌های درست معاملاتی پیش بروید پس از چند هفته به درآمد دائمی خواهید رسید. برای جلوگیری از ضرر، مطالعه و به‌کارگیری صحیح استراتژی‌های معاملاتی ضروری است. تنها یک رویکرد واضح و اثبات‌شده است که به معامله گران اجازه می‌دهد تا به اهداف خود دست یابند. در ادامه این مقاله بهترین استراتژی‌های معاملاتی را برای شما بیان می‌کنیم تا قبل از ورود به بازارهای معاملاتی آن‌ها را یاد بگیرید. برای کسب اطلاعات دقیق و کافی برای معامله در بازار ارز دیجیتال با اکسبیتو همراه باشید.


استراتژی معامله ارز دیجیتال

استراتژی معاملاتی در ارز دیجیتال

فروش و خرید ارزهای دیجیتال یکی از فعال‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در جهان امروز است که بسیاری از معامله گران آن را خیلی جدی گرفته‌اند. بااین‌حال، معاملات ارزهای دیجیتال هم مانند هر سرمایه‌گذاری پر ریسک دیگری زمانی سودآور می‌شوند که به دنبال تحقیق، تمرین و آزمون‌وخطا شکل بگیرند.


بازار ارزهای دیجیتال این روزها نوسان زیادی دارد و می‌توان از این نوسانات سود زیادی کسب کرد، البته درصورتی‌که استراتژی‌های مربوط به این بازار را بلد باشید.


البته معاملات در بازار ارزهای دیجیتال هم مانند تجارت در بازار سهام و کالا خطرات و مشکلات زیادی دارد. اگر می‌خواهید معاملات در بازار ارزهای دیجیتال را به شغل خود تبدیل کنید و همیشه درآمد ثابت داشته باشید باید با کمک استراتژی‌های معاملاتی پیش بروید.


هرکسی که می‌خواهد مسیر معاملاتی را شروع کند باید بتواند سرمایه خود را با خیال راحت و به روشی سودآور سرمایه‌گذاری کند. شما باید از سرمایه‌ای استفاده کنید که خیلی به آن نیازی ندارید و این سرمایه بر زندگی شخصی و خانوادگی شما تأثیر نمی‌گذارد.


اگر منابع مالی شما کافی نباشد نمی‌توانید انتظار سود زیاد داشته باشید. از سوی دیگر، فشار روانی که به دلیل ترس از دست دادن سرمایه بر روی فرد ایجاد می‌شود ممکن است پیامدهای خطرناکی برای او داشته باشد. سرمایه‌گذاری سودآور با دانش عمیق از بازار و تحلیل ارزهای دیجیتال محقق می‌شود، اما اگر با عدم آگاهی از بازار وارد معاملات شوید بسیار خطرناک و پر ریسک است و ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید.
استراتژی‌هایی برای سرمایه‌گذاری و انجام معاملات در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد که تعدادی از آن‌ها عبارت‌اند از:


  • کپی تریدینگ copy trading
  • اسکالپینگ scalping
  • نوسان گیری swing trading

این‌ها تعدادی از استراتژی‌های پرکاربرد در بازار ارزهای دیجیتال هستند که در ادامه هرکدام را برای شما توضیح می‌دهیم.

copytrading

کپی تردینیگ copy trading

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که تنها راه کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال داشتن دانش گسترده از ریاضیات، امور مالی و فناوری است، اما واقعیت این است که ابزارهای مفید زیادی برای معامله در دسترس هستند.


استراتژی کپی تریدینگ در بازار ارزهای دیجیتال مفهومی پویا است که به هر فرد اجازه می‌دهد تا به‌طور خودکار معاملات خود را انجام دهد، اما چگونه؟

همان‌طور که از نام این استراتژی پیداست، در این روش معامله گران از روی معاملات افراد حرفه‌ای و خبره کپی می‌کنند و هر معامله‌ای که آن‌ها انجام می‌دهند برای این افراد مبتدی هم به‌طور خودکار تکرار می‌شود. استراتژی کپی تریدینگ نوعی روش است که می‌تواند معامله در بازار ارزهای دیجیتال را برای شما آسان کند.


اما معاملات ارزهای دیجیتال به روش سنتی مستلزم مطالعه بازارهای مختلف، مشاهده نمودارها و تحلیل ارزها است. علاوه بر این موارد، پس از انجام معامله خرید یا فروش باید معامله و ارزهای دیجیتال خود را مدیریت کرده و در زمان مناسب آن‌ها را بفروشید. این کار کمی سخت است و وقت زیادی می‌خواهد. یعنی شما باید در تمام ساعات شبانه‌روز پای بازار باشید تا ببینید چه زمانی قیمت‌ها افزایش و یا کاهش می‌یابند، زیرا بازار ارزهای دیجیتال 24 ساعته است و تعطیلی ندارد.


معامله در ارزهای دیجیتال داستان متفاوتی دارد و به افراد مبتدی و سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا بدون انجام هیچ کاری از بازار ارزهای دیجیتال سود بگیرند.امروزه، بسیاری از صرافی‌های ارزهای دیجیتال گزینۀ معاملات کپی یا همان کپی تریدینگ را به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهند.



استراتژی کپی تریدینگ چگونه کار می‌کند؟

کپی تریدینگ فقط با نرم‌افزار مناسب کار می‌کند. تنظیم این نرم‌افزار کمی زمان می‌برد، اما پس از تنظیم دیگر خیالتان راحت است، زیرا نرم‌افزار به‌طور خودکار اجرا می‌شود. یک سیستم کپی تریدینگ معمولی به‌طور خودکار معامله گران حرفه‌ای را پیدا می‌کند. شما می‌توانید برنامه را طوری تنظیم کنید که به اندازه معامله‌گر حرفه‌ای سرمایه‌گذاری کند یا اینکه درصدی از دارایی‌های شما را طبق معاملات فرد حرفه‌ای برای خرید سهام خرج کند.


شما می‌توانید هر معامله‌ای که نرم‌افزار انتخاب می‌کند را تغییر دهید. همچنین این امکان را دارید که قبل از پیدا کردن معامله‌گر حرفه‌ای معاملات خود را به‌صورت دستی ببندید تا هیچ معامله‌ای انجام نشود. استراتژی کپی تریدینگ به هیچ معامله‌گر خاصی وابسته نیست، بنابراین می‌توانید هر زمان که بخواهید شخصی را که معاملات را از او کپی می‌کنید تغییر دهید.


برای اینکه معاملات کپی تریدینگ به‌درستی کار کنند، شما باید به معاملات شخص دیگری دسترسی داشته باشید. حالا چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید؟ نرم‌افزارهای کپی تریدینگ این کار را برای شما آسان می‌کنند. نرم‌افزار افراد حرفه‌ای را تشخیص می‌دهد و شما آن‌ها را برای کپی کردن معاملاتشان انتخاب می‌کنید. در پایان معاملات کارمزد کمی که معمولاً حدود 5 تا 10 درصد از سود شما است به حساب معامله گران حرفه‌ای می‌رود.


این استراتژی درواقع یک تکنیک قدیمی است. کپی تریدینگ به اشکال مختلف از سال 2007 وجود داشته است. این روش بسیار معتبر است و سازمان‌های معتبر بین‌المللی مانند سازمان بورس و اوراق بهادار اروپا و سایر سازمان‌های نظارتی این روش را به رسمیت شناخته‌اند. دولت‌ها مقررات زیادی را برای استفاده از روش کپی تریدینگ وضع می‌کنند، بنابراین تا زمانی که از یک سرویس کپی تریدینگ مجاز استفاده کنید، می‌توانید مطمئن باشید که این روش یک روش معاملاتی قانونی است.


اسکالپینگ

اسکالپینگ scalping

استراتژی اسکالپ یا اسکالپینگ یک روش معاملاتی کوتاه‌مدت در بازار ارزهای دیجیتال است. این روش می‌تواند به معامله گران کمک کند تا در زمان کوتاه سودهای کمی کسب کنند. بازار ارزهای دیجیتال گاهی اوقات بسیار نوسان دارد، اما خود این نوسانات می‌توانند راهی برای دریافت سود باشند. اسکالپینگ روشی است که می‌تواند از نوسانات کوچک قیمتی به معامله‌گران سود برساند.


اسکالپینگ به معامله گران ارزهای دیجیتال این امکان را می‌دهد تا از حرکت‌های نسبتاً کوچک سود بگیرند، بنابراین این روش برای افرادی که به دنبال سود بزرگ هستند مناسب نیست. خوبی این روش این است که در مدت‌زمان کوتاهی به شما سود می‌دهد، بنابراین تعداد سودها زیاد می‌شود. شما درنهایت می‌توانید با ترکیب این سودهای زیاد اما با مقدار کم سود کلانی کسب کنید، فقط باید صبور باشید.


همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردیم، اسکالپینگ یک استراتژی معاملاتی کوتاه‌مدت است؛ به این معنی که معامله گران باید سریع عمل کنند و زمان زیادی را برای تصمیم‌گیری صرف نکنند. اسکالپرها (افرادی که اسکالپینگ انجام می‌دهند) زمانی وارد عمل می‌شوند که علاقه به یک دارایی خاص با حجم بالا و نقدینگی خوب افزایش بیابد. برخلاف رویدادهایی که در یک دوره طولانی‌تر اتفاق می‌افتند، معامله‌گران اسکالپ به‌شدت به رویدادهای کوتاه‌مدت متکی هستند که به دلیل برخی اخبار افزایش و یا کاهش قیمت پیدا می‌کنند.


استراتژی اسکالپینگ برای همه مناسب نیست و نیاز به درک عمیقی از نحوه عملکرد بازار دارد.


اسکالپینگ چگونه کار می‌کند؟

اسکالپینگ بر پایه نوسان قیمتی ارزهای دیجیتال بنا شده است. در این روش فرض می‌شود که تمام ارزهای دیجیتال پس از تجربه کاهش قیمت حرکتی رو به بالا انجام می‌دهند، اما پیش‌بینی دقیق قیمت آن‌ها تقریباً غیرممکن است. یک اسکالپر سعی می‌کند تا حد امکان سود کوچکی را به دست آورد که برخلاف مفهوم رایج HODL است؛ یعنی آن‌ها ارزهای خود را نگه نمی‌دارند.


وقتی قیمت یک ارز دیجیتال پایین می‌آید، معامله‌گر آن ارز را می‌خرد و سپس با کوچک‌ترین افزایش قیمت ارزهای خود را می‌فروشد و سود کمی به دست می‌آورد.

اسکالپینگ از این ایده پیروی می‌کند که تعداد معاملات موفق باید بسیار بیشتر از ضرر باشد.


سوینگ تریدینگ

نوسان گیری swing trading

استراتژی نوسان گیری در بازار ارزهای دیجیتال در بین سرمایه‌گذاران مبتدی تا حرفه‌ای بسیار محبوب است. نوسان گیری یک استراتژی است که به‌موجب آن معامله گران به دنبال سود بردن از حرکات قیمت در یک بازه زمانی کوتاه تا متوسط هستند. ایده این روش این است که هر نوسانی را در بازار در طول روز، هفته یا ماه مشاهده کنید تا بتوانید از آن سود ببرید.


دو نوع نوسان وجود دارد که سرمایه‌گذاران معمولاً به آن‌ها توجه می‌کنند:

  • نوسان بالا: زمانی که بازار قبل از عقب‌نشینی به اوج خود می‌رسد، فرصتی برای یک معامله کوتاه فراهم می‌کند.
  • نوسان پایین: هنگامی‌که بازار افت می‌کند و سپس جهش می‌کند، فرصتی برای یک معامله بلندمدت فراهم می‌کند.

استراتژی‌های معاملاتی نوسان گیری در بازارهای پرطرفدار ازجمله فارکس، سهام و ارزهای دیجیتال به‌خوبی جا افتاده است. بهترین ارزهای دیجیتال برای معاملات نوسان گیری به‌خصوص برای افراد مبتدی بیت کوین، اتریوم و تتر هستند. دلیل این موضوع هم این است که ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین ارزش زیادی دارند و جزء بی‌ثبات‌ترین ارزهای دیجیتال در بازار هستند.

قوانین و مفاهیم معامله

بازارهای سرمایه، بازارهای مالی هستند که خریداران و فروشندگان را برای تجارت سهام، اوراق قرضه، ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌های مالی گرد هم می‌آورند. بازار سرمایه شامل بازار سهام و بازار اوراق قرضه است. این بازارها به افرادی که ایده‌های اقتصادی دارند کمک می‌کنند تا کارآفرین شوند و به کسب‌وکارهای کوچک کمک کنند تا به موفقیت برسند.

این بازارها همچنین به افراد معمولی مانند من و شما فرصت‌هایی می‌دهند تا برای آینده خود پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کنیم. اما در این بازارها یک سری مفاهیم و قوانین وجود دارد که اگر آن‌ها را به‌درستی یاد بگیرید می‌توانید نهایت استفاده را از این بازارها ببرید.


وجود این بازارها بدون قوانین و مفاهیم بی‌معنی می‌شود و هیچ‌کس نمی‌تواند در آن‌ها به‌درستی فعالیت کند. پس برای آغاز معاملات در این بازارها باید با این مفاهیم آشنا شوید. تعدادی از این مفاهیم عبارت‌اند از:

  • حد سود
  • حد ضرر
  • کارمزد

حد سود

حد سود

حد سود یا T/P یا Take Profit به زمانی گفته می‌شود که شما سهامی را می‌خرید و برای آن یک حد افزایش قیمت قرار می‌دهید. اگر قیمت سهام شما به آن حد برسد باید آن را بفروشید و سود بگیرید. اگر قیمت سهام به حد سود شما نرسد می‌توانید آن را نگهداری کنید.


اکثر معامله گران از این مفهوم به همراه حد ضرر استفاده می‌کنند. مثلاً فردی یک سهام را در قیمت 1000 تومان خریداری می‌کند و حد سود را 1100 قرار می‌دهد. اگر قیمت سهام به 1100 برسد معامله‌گر باید سهام خود را بفروشد و نباید طمع کند.


حد ضرر

حد ضرر

حد ضرر یا S/L یا Stop Lost نوعی سفارش است که برعکس حد سود عمل می‌کند. معامله گران از این مفهوم برای محدود کردن ضرر یا قفل‌کردن سود استفاده می‌کنند. معامله گران می‌توانند با قرار دادن یک دستور حد ضرر، قرار گرفتن در معرض ریسک را کنترل کنند. روش حد ضرر این است که معامله‌گر حداکثر ضرری که در قیمت سهام خود می‌تواند تحمل کند را در نظر می‌گیرد. اگر قیمت سهام به حد ضرر کاهش پیدا کند معامله‌گر دیگر نباید سهام را نگه دارد و باید آن را در همان حد ضرر بفروشد.


برای مثال یک معامله‌گر سهامی را با قیمت 500 تومان خریداری می‌کند. حد ضرر آن را 400 تومان قرار می‌دهد. اگر قیمت سهام به 400 تومان برسد باید سهام را بفروشد و نباید آن را به امید گران شدن نگه دارد.


حدضرر چیست؟

کارمزد

کارمزد هزینه‌ای است که توسط کارگزار یا صرافی و ... برای ارائه خدمات به معامله گران از آن‌ها دریافت می‌شود. مثلاً وقتی در یک صرافی ارز دیجیتال به خرید وفروش ارز دیجیتال مشغول می‌شوید، به طبع صرافی این کار را به‌صورت رایگان برای شما انجام نمی‌دهد. صرافی‌ها و کارگزاران معمولاً از مشتریان خود درازای خریدوفروش سهام کارمزد دریافت می‌کنند.


صرافی ایرانی اکسبیتو یک صرافی آنلاین است که کارمزد کمی از شما بابت معاملات ارزهای دیجیتال دریافت می­کند. در معامله کپی تریدینگ هم کارمزد وجود دارد. وقتی با استفاده از نرم‌افزار معامله گران حرفه‌ای را شناسایی می‌کنید و معاملات آن‌ها را عیناً تکرار می‌کنید باید به آن‌ها کارمزدی حدود 5_10 درصدی بدهید.


کارمزدها هزینه خدمات هستند و وقتی سود کسب می‌کنید ناچیز به‌حساب می‌آیند، اما وقتی در بازار متحمل ضرر می‌شوید ممکن است نخواهید کارمزد بپردازید. به همین دلیل بهتر است قبل از معامله در بازار سرمایه با تمام این مفاهیم آشنا شوید تا در مواجهه با آن‌ها تعجب نکنید.


کارمزد معامله

نکات مهم قبل از اولین معامله

سرمایه‌گذاری در بازار سهام اصل به دست آوردن ثروت است، زیرا برای کسب درآمد قابل‌توجه در بلندمدت باید در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنید. برای انجام این کار باید آگاهی کافی داشته باشید و ریسک‌پذیر باشید. در ادامه چند نکته برای شما بیان می‌کنیم تا قبل از سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف آن‌ها را در نظر بگیرید.


مقدار سرمایه

اولین نکته این است که مقداری از سرمایه خود را به بازار سهام وارد کنید که به آن احتیاج ندارید. هیچ‌گاه برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس یا بازارهای دیگر خانه، ماشین و ... خود را نفروشید.


پذیرش ریسک

اگر فرد ریسک‌پذیری هستید و جنبه از دست دادن سرمایه خود را دارید در بازار سرمایه‌گذاری کنید. بازار سهام فقط سود نیست و ممکن است به شما ضرر برساند، بنابراین باید ریسک سرمایه‌گذاری را بپذیرید.


تعداد سهام

در این مورد هیچ قانونی وجود ندارد، اما بهتر است تعدادی سهام داشته باشید که مدیریت کردن آن‌ها آسان باشد. اگر سهم، ارز دیجیتال و ... زیادی بخرید کنترل آن‌ها از دست شما خارج می‌شود. معیار این است که حداکثر 10-12 سهام در سبد سهام خود داشته باشید. همیشه هم چه در بازار بورس چه بازار ارزهای دیجیتال سهم‌های متنوعی بخرید.


تحلیل بازار

یکی از مهم‌ترین موارد در سرمایه‌گذاری روی سهام یا ارزهای دیجیتال این است که بتوانید بازار را تحلیل کنید. این روش خیلی چیزها در مورد سهم به شما می‌گوید و می‌توانید ریسک را به حداقل برسانید.


تبلیغات

سال­های اخیر خیلی‌ها به بازار بورس و ارزهای دیجیتال وارد شده‌اند و به همین دلیل تبلیغات هم زیاد شده و کلاه‌برداران قصد سوءاستفاده از افراد مبتدی را دارند. بنابراین به تبلیغات اعتماد نکنید و با دانش و تخصص خود در بازار پیش بروید.


تبلیغات معامله

کلام آخر

برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال حتماً باید هدف داشته باشید. اگر دانشی در این حوزه ندارید و فقط از دیگران شنیده‌اید که می‌توان از بازارهای سرمایه سود کسب کرد کاملاً در اشتباه هستید. شما باید با استراتژی‌های بازار سهام، بورس، ارز دیجیتال و ... آشنا باشید تا بتوانید ریسک را کاهش دهید و بیشتر سود کنید. استراتژی مورد نظر شما چیست؟ برای شروع معامله خود، در اسکبیتو ثبت نام کنید.


منابع Investopedia
entrepreneur