همین‌طور که در بازار ارزهای دیجیتال پیش می‌روید با اصطلاحات جدیدی برخورد می‌کنید که ممکن است برای شما تازگی داشته باشند. یکی از این اصطلاحات هودل (HODL) ارز دیجیتال است. برای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال حتماً باید این مفاهیم را درک کنید تا بتوانید معاملات موفقی داشته باشید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا هودل ارز دیجیتال را به شما معرفی کنیم.


تعریف هودل ارز دیجیتال

هودل یا HODL اصطلاحی است که از املای اشتباه کلمه "HOLD" به معنی نگهداری آمده است. این کلمه درزمینه خرید بیت کوین نگهداری آن و سایر ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. همچنین این کلمه معمولاً در میان سرمایه‌گذاران رمز ارز به معنای "نگه‌داشتن ارزهای دیجیتال برای زندگی" است. درواقع آن‌ها HODL را مخفف عبارت Hold on for Dear Life در نظر می‌گیرند. اصطلاح HODL برای اولین بار در سال 2013 با یک پست در صفحه بیت کوین تاک معرفی شد. قیمت بیت کوین در سال 2013 بی‌ثبات بود و از 100 دلار در آوریل به بیش از 1100 دلار در دسامبر 2013 رسید.


در ساعت 10:03 صبح در 18 دسامبر، یکی از کاربران انجمن بیت کوین تاک به نام GameKyuubi این جمله را پست کرد: "I AM HODLING" او در مورد این غلط املایی توضیح داد که "من این جمله را دو بار تایپ کردم، زیرا می‌دانستم بار اول اشتباه است. البته هنوز هم اشتباه نوشتم." و در ادامه حرف‌هایش گفت که چون یک فرد مبتدی است و مانند معامله گران حرفه‌ای استراتژی‌های بازار و نقطه‌های ورود و خروج بازار را نمی‌داند، پس تصمیم گرفته است تا بیت کوین‌های خود را نگه دارد.


تعریف هودل کردن

کاربر GameKyuubi به این نتیجه رسید که بهترین استراتژی نگهداری ارزهای دیجیتال است. همان‌طور که در مقاله استراتژی کسب درآمد از بورس هم گفتیم، به‌طور خلاصه، یکی از راه‌های متداول کسب درآمد در سهام و بورس، اتخاذ استراتژی خرید و نگهداری است که در آن به‌جای خریدوفروش مکرر (معامله)، سهام یا سایر اوراق بهادار را برای مدت طولانی نگهداری می‌کنید. برای کسانی که روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند، هودل (HODL) به شعاری تبدیل شده است که وفاداری بلندمدت آن‌ها به ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد.


در بعضی انجمن‌ها افرادی که ارزهای دیجیتال را خریداری و نگهداری می‌کنند معمولاً خود را «HODLers» می‌نامند و در مورد اصطلاح «diamond hands» صحبت می‌کنند. این عبارات نشان‌دهنده عدم تمایل آن‌ها به فروش دارایی‌های فرار مانند ارزهای دیجیتال است. این اصطلاح متضاد عبارت «paper hands» است؛ یعنی کسانی که در زمان نوسانات بازار مایل به فروش ارزهای دیجیتال خود هستند و در این زمان خرید ارز دیجیتال انجام نمی‌دهند.


آیا هودل کردن فقط مربوط به ارز دیجیتال است؟

درحالی‌که HODLing به‌طورکلی با سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال مرتبط است، استراتژی سرمایه‌گذاری خرید و نگه‌داری به سرمایه‌گذاری در رمز ارزها محدود نمی‌شود. بسیاری از سرمایه‌گذاران سهام دیگر، سهام خود را برای دوره‌های طولانی HODL می‌کنند، اگرچه قیمت سهام تقریباً همیشه کمتر از قیمت دارایی‌های دیجیتال نوسان دارد. سرمایه‌گذاران با خرید و نگهداری سهام می‌توانند از افزایش قیمت درازمدت آن بهره‌مند شوند، درحالی‌که نوسان قیمتی بسیار کمتری را نسبت به ارزهای دیجیتال تجربه می‌کنند.


هودل کردن در ارز.

آیا هودل یک استراتژی است؟

از زمان استفاده از کلمه HODL به بعد این کلمه به یک استراتژی تبدیل شده که توسط افرادی استفاده می‌شود که مهارت انجام معاملات کوتاه‌مدت را ندارند. اگر بگوییم که HODLers یا نگه‌دارندگان بیت کوین در درازمدت خوب عمل نکرده‌اند، اشتباه کرده‌ایم. از زمان آغاز به کار بیت کوین در سال 2009، قیمت این ارز دیجیتال از چند پنی به بیش از 60 هزار دلار رسیده است. یک رویکرد خرید و نگه‌داری بلندمدت می‌توانست سرمایه افراد را چندین برابر کند، زیرا این استراتژی مانع از فروش آن‌ها در زمان نزول بازار می‌شد. بنابراین می‌توان گفت که هودل یک استراتژی سودمند است که می‌تواند به افراد و به‌ویژه مبتدی‌ها در سرمایه‌گذاری کمک کند.


هودل کردن استراتژی

HODLersهای کریپتو در درازمدت سرمایه‌گذاری می‌کنند، زیرا معتقدند که ارزهای دیجیتال درنهایت جایگزین ارزهای فیات صادرشده توسط دولت به‌عنوان پایه تمام ساختارهای اقتصادی خواهند شد. قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به‌طور قابل‌توجهی بی‌ثبات است، اما HODLers حتی نوسانات قیمتی بزرگ را نادیده می‌گیرد و فقط به نگهداری ارزهای دیجیتال خود فکر می‌کنند.


مزایای هودل

استراتژی هودل یا همان هولد در بازار ارز دیجیتال مزایای زیادی دارد که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:


  • استراتژی خرید و نگهداری یا همان هودل برای سرمایه‌گذاری که زمان زیادی دارد، صرف‌نظر از نوع دارایی، منطقی است. شما با این روش نوسانات را پشت سر می‌گذارید و به دارایی زمان زیادی برای برگشتن می‌دهید.

  • اگر سرمایه خود را نگهداری کنید مالیات را به تعویق می‌اندازید. بسیاری از معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال فکر می‌کنند که سرمایه‌گذاری‌هایشان معاف از مالیات است، اما IRS می‌گوید سود ارزهای دیجیتال مشمول مالیات است.

مزایای هودل

  • وقتی از استراتژی هولد استفاده می‌کنید و ارزهای دیجیتال خود را برای مدتی کنار می‌گذارید، نیازی ندارید که چشم خود را به بازار بدوزید تا بتوانید از فروش سود کسب کنید. در این زمان شما فرصت دارید به کارهای دیگر خود رسیدگی کرده و از زندگی لذت ببرید، به‌جای اینکه همیشه استرس بازار را داشته باشید.

  • با ذهنیت خرید و نگه‌داری، کاهش قیمت به فرصتی تبدیل می‌شود که به‌جای غم و اندوه و نگرانی بتوانید ارزهای بیشتری خریداری کنید.

  • وقتی دارایی‌های خود را نگه دارید و از استرس بازار دور شوید می‌توانید منطقی و به‌دوراز هیجانات بازار تصمیم بگیرید.

  • با استفاده از این رویکرد می‌توانید خواب راحتی در شب داشته باشید. اکثر معامله گران نمی‌توانند خوب بخوابند، چون بازار تمام شبانه‌روز باز است و آن‌ها همیشه در حال مبازره با استرس هستند.

معایب هودل

باوجود تمام این مزیت‌ها استراتژی هودل نمی‌تواند به شما بگوید که کدام ارز دیجیتال را خریداری کنید. خرید و نگهداری یک ارز دیجیتال ضعیف ممکن است سال‌ها بازدهی بدی را به همراه داشته باشد و کل سرمایه شما را نابود کند. بنابراین، معامله گران علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال باید به‌دقت درک کنند که در کدام ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند. نوسانات ارزهای دیجیتال به این دلیل است که کاملاً توسط احساسات هدایت می‌شوند، زیرا هیچ دارایی ثابت یا جریان نقدی ارزهای دیجیتال (به‌استثنای استیبل کوین‌ها) وجود ندارد. بسیاری از ارزهای دیجیتال با قیمت حتی بیشتر از 10 هزار دلار هم ممکن است روزی بی‌ارزش شوند.



در این صورت، خرید و نگه‌داشتن به این معنی است که شما تا انتهای بی‌ارزش شدن سرمایه خود پیش خواهید رفت. صرف‌نظر از آنچه خریداری می‌کنید، باید تجزیه‌وتحلیل کنید که آیا استفاده از استراتژی خرید و نگه‌داری منطقی است یا خیر. اگر HODLer هستید، سود سرمایه تنها راهی نیست که می‌توانید از ارزهای دیجیتال درآمد کسب کنید. شما می‌توانید با ارزهای دیجیتال خود در تعیین پاداش شرکت کنید و به شما این امکان را می‌دهند تا درحالی‌که به نگه‌داشتن دارایی دیجیتال خود ادامه می‌دهید و آن را تا رسیدن به بالاترین قیمت همراهی می‌کنید، درآمد دیگری هم از آن داشته باشید.


آیا شما یک HODLer هستید؟

یک استراتژی خوب در بازار ارزهای دیجیتال این است که هنگام خرید، یک ایده قوی در مورد اینکه چرا روی یک ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنید داشته باشید. هنگامی‌که وسوسه می‌شوید ارزهای دیجیتال خود را بفروشید، یک سؤال کلیدی که باید از خود بپرسید این است که آیا چیزی در مورد ایده و تحلیل شما تغییر کرده است یا خیر. این موضوع به این معنی نیست که شما باید برای همیشه ارزهای دیجیتال خود را بدون ریسک نگه دارید.


ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین هنوز نسبتاً ناشناخته هستند و ممکن است به شکلی که حامیان آن‌ها تصور می‌کنند عمل نکنند. همچنین مواقعی وجود دارد که ممکن است فروش ارز دیجیتال عاقلانه باشد، مانند نقد کردن برخی از سودها پس از رسیدن به اهداف خود. پس به نظر می‌رسد که شما نمی‌توانید تنها با استراتژی هولد در بازار پیش بروید. شما باید بازهم بازار را تحلیل کنید و سپس برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال یا نگهداری از آن‌ها تصمیم بگیرید.


هودلر بودن

کلام آخر

نگهداری HODLing یا هودل یا هولد می‌تواند یک استراتژی عالی برای ارز دیجیتالی باشد که می‌تواند برای سال‌ها یا دهه‌ها سود خوبی بدهد. استراتژی خرید و نگهداری بلندمدت به کنترل احساسات شما کمک می‌کند و شما را روی سرمایه‌گذاری بلندمدت متمرکز نگه می‌دارد؛ به این معنی که ذهن شما برای تصمیم‌گیری هوشمندانه سرمایه‌گذاری آماده‌تر خواهد شد.