قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های حوزه بلاک چین هستند. این قراردادها به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند تا نرم‌افزارهای غیرمتمرکز را ایجاد کرده و خدمات گوناگونی را به کاربران ارائه دهند. از طرفی، قراردادهای هوشمند به دریافت خوراک اطلاعاتی نیاز دارند. هرچقدر که داده‌های باکیفیت‌تری در اختیار اسمارت کانترکت‌ها قرار گیرند، کارایی‌ آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. بااین‌حال، هر قراردادی بر روی یک بلاک چین راه‌اندازی شده و تنها به داده‌های موجود بر روی آن زنجیره بلوکی دسترسی دارد. این مسئله چالش بزرگی برای توسعه‌دهندگان به حساب می‌آمد؛ تا اینکه شبکه چین لینک (Chainlink) پایه‌گذاری شد.


چین لینک یک پروژه مبتکرانه است که امکان دسترسی به منابع داده خارجی را برای قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند. این ویژگیِ شبکه Chainlink باعث شده تا توجه بسیاری از سرمایه‌گذارن به ارز دیجیتال چین لینک (LINK) جلب شود. به همین خاطر، مطالعه وایت پیپر چین لینک برای سرمایه‌گذاران ضروری به نظر می‌رسد. منظور از وایت پیپر مقاله‌ای است که توسط بنیان‌گذاران یک پروژه ارائه می‌شود و جنبه‌های فنی آن را توضیح می‌دهد. وایت پیپر چین لینک در دو نسخه به نگارش درآمده و بررسی این دو ورژن به شما کمک خواهد کرد که با ارزش ذاتی ارز دیجیتال لینک آشنا شوید و با آگاهی کامل به خرید LINK اقدام کنید.


وایت پیپر چین لینک نسخه اول (V1)

وایت پیپر چین لینک نسخه اول (V1)

قرادادهای هوشمند (Smart contracts) به‌عنوان جایگزینی برای تعهدنامه‌های متمرکز و سنتی، قصد دارند تا حوزه‌های مختلفی را دگرگون کنند. در این قراردادها، برای اجرا و تأیید، به هیچ شخص ثالثی نیاز نیست و آن‌ها صرفاً به برنامه‌ریزی و به‌روزرسانی متکی هستند. بااین‌حال، مکانیزم‌های اجماع بلاک چین‌ها به قراردادهای هوشمند اجازه نمی‌دهند که به منابع داده خارجی دسترسی داشته باشند. راه‌حل این مشکل، معرفی یک قابلیت جدید به نام اوراکل (Oracle) است که اتصال به دنیای خارجی را فراهم می‌کند.


ازاین‌رو، در وایت پیپر چین لینک، ما یک شبکه غیرمتمرکز اوراکل را معرفی خواهیم کرد. همچنین، «اجزای درون زنجیره‌ای» (on-chain components) را که به شبکه Chainlink در زمینه برقرار ارتباط بین قراردادهای هوشمند و منابع داده خارجی کمک می‌کنند، توضیح خواهیم داد. علاوه‌بر آن، یک سیستم «جمع‌آوری داده‌های قراردادی ساده» (On-chain Contract Data Aggregation) و یک «مکانیزم اجماع برون زنجیره‌ای» (off-chain consensus mechanism) کارآمدتر را ارائه می‌دهیم.


درک این ویژگی‌ها برای شناخت شبکه Chainlink و آگاهی از ارزش ارز دیجیتال لینک (LINK) اهمیت دارد. درصورتی‌که به‌خوبی با این پروژه آشنا شوید، به‌راحتی می‌توانید از طریق صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو، به خرید توکن لینک (LINK) اقدام کنید. صرافی اکسبیتو امکان خرید چین لینک را با کمترین قیمت و پایین‌ترین کارمزد برای شما فراهم کرده است.


مقدمه وایت پیپر چین لینک V1

مقدمه وایت پیپر چین لینک V1

قراردادهای هوشمند برنامه‌هایی هستند که بر روی زیرساخت‌های غیرمتمرکز، مانند بلاک چین، اجرا می‌شوند. امکان دستکاری در آن‌ها وجود ندارد؛ به این معنی که هیچ شخصی (از جمله سازندگانشان) نمی‌توانند کدهای این قراردادها را تغییر دهند و یا اینکه در اجرای آن‌ها دخالت کنند. ازاین‌طریق، نوع جدید و قدرتمندی از تعهد بین طرفین بنا خواهد شد که به اعتماد هیچ شخصی متکی نیست. از‌آنجایی‌که قراردادهای هوشمند به‌صورت خودکار تأیید و اجرا می شوند، ابزاری عالی برای تحقق و اجرای توافقات دیجیتال به حساب می‌آیند. بااین‌حال، این مدل جدید اعتمادسازی، با یک چالش فنی اساسی به نام «اتصال» (Connectivity) مواجه است.


جالب‌ترین نرم‌افزارهای مبتنی بر قراردادهای هوشمند به اطلاعات مربوط به دنیای واقعی، مانند فیدهای داده (Data Feeds) و رابط‌های برنامه‌نویسی خارج از زنجیره (Off-chain APIs) متکی هستند؛ اما مکانیزم‌های اجماع زنجیره‌های بلوکی، دسترسی به چنین داده‌هایی را برای این نرم‌افزارها با محدودیت روبه‌رو می‌کنند.


به همین خاطر، ما چین لینک (Chainlink) را به‌عنوان یک شبکه اوراکل ایمن، برای حل این مشکل ارائه داده‌ایم. وجه تمایز شبکه Chainlink با سایر راه‌حل‌های مبتنی بر اوراکل، غیرمتمرکز بودن آن است. این ماهیت غیرمتمرکز به قراردادهای هوشمند کمک می‌کند تا بدون نیاز به اعتماد و همچنین، به‌شکلی غیرقابل دستکاری، به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند.


با استفاده از چین لینک، انتظار می‌رود که نسل جدیدی از قراردادهای هوشمند در اختیار کاربران قرار گیرند. این قراردادها می‌توانند در زمینه‌های زیر به کار گرفته شوند:


  • اوراق بهادار

  • بیمه

  • تجارت

  • و...

معماری شبکه چین لینک (Chainlink)

معماری شبکه چین لینک (Chainlink)

در این بخش از وایت پیپر چین لینک، معماری این شبکه توضیح داده می‌شود. هدف اصلی شبکه Chainlink، ایجاد پُل میان دو فضای «درون زنجیره» (On-chain) و «بیرون از زنجیره» (Off-chain) است. در ابتدا، این شبکه بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شد، اما در ادامه، از انواع شبکه‌های غیرمتمرکز برای رسیدن به هدف خود، استفاده خواهد کرد. شبکه Chainlink هردو برنامه آنچین و آفچین خود را به‌صورت «مدولار» یا «ماژولار» (Modular) ساخته است؛ یعنی آن‌ها در حین اینکه از هم جدا هستند، می‌توانند به یکدیگر پیوند بخورند.


معماری آنچین (On-Chain Architecture)

بر اساس توضیحات وایت پیپر چین لینک، معماری آنچین به‌صورت یک سرویس اوراکل بنا شده است. در این سرویس، گره‌های چین لینک وظیفه پاسخ‌گویی به درخواست‌های کاربران برای دریافت داده‌ها را بر عهده دارند. به کاربرانی که برای تغذیه‌ی قراردادهای هوشمندشان، درخواست ارسال می‌کنند، "USER-SC" گفته می‌شود. همچنین، رابط زنجیره‌ای شبکه ChainLink برای درخواست داده نیز، خود یک قرارداد زنجیره‌ای است که آن را با "CHAINLINK-SC" نشان می‌دهیم. CHAINLINK-SC از سه جزء آنچین تشکیل شده است:


  • قرارداد شهرت (Reputation Contract): این قرارداد معیارهای عملکرد ارائه‌دهنده خدمات اوراکل را پیگیری می‌کند.

  • قرارداد تطبیق سفارش (Order-matching Contract): قرارداد هوشمند تطبیق سفارش «توافق‌نامه‌ سطح خدمات» (SLA) پیشنهادی را دریافت کرده، پارامترهای SLA را ثبت می‌کند و پیشنهادها را از ارائه‌دهندگان اوراکل جمع‌آوری می‌نماید. سپس، با استفاده از قرارداد شهرت، پیشنهادها را انتخاب کرده و اوراکل SLA را نهایی می‌سازد.

قرارداد تجمیع (Aggregating Contract)

  • قرارداد تجمیع (Aggregating Contract): قرارداد تجمیع پاسخ‌های ارائه‌دهندگان اوراکل را جمع‌آوری کرده و جمع‌بندی نهایی پرس‌و‌جو در شبکه ChainLink را معین می‌کند. در نهایت، معیارهای ارائه‌دهنده اوراکل را به قرارداد شهرت بازمی‌گرداند. قراردادهای شبکه ChainLink به‌صورت مدولار یا ماژولار طراحی شده‌اند و کاربران را قادر می‌سازند تا در صورت نیاز، پیکربندی آن‌ها را تغییر دهند. در ضمن، جریان کار آنچین این شبکه دارای 3 مرحله است:

  • انتخاب اوراکل (Oracle Selection)

  • گزارش داده‌ها (Data Reporting)

  • تجمیع نتایج (Result Aggregation)

در مرحله اول، یک خریدار باید الزامات مورد نیازش را مشخص کند. این الزامات یک SLA را تشکیل می‌دهند. در این SLA معیارهای پرس‌و‌جو و تعداد اوراکل مورد نیاز مشخص خواهند شد. همچنین، خریدار باید قرارداد شهرت و تجمیع را نیز تعیین نماید.


خریداران پیشنهاد SLA را برای اوراکل‌های آفچین ارسال می‌کنند و پیش از نهایی کردن زنجیره‌ی SLA، به توافق می‌رسند. البته تنظیم دستی همیشه امکان‌پذیر نیست و به نوع داده‌های درخواستی بستگی دارد. سپس، خریدار SLA خود را به یک قرارداد تطبیق سفارش، تحویل خواهد داد. ازاین‌طریق، گزارشی ایجاد می‌شود که بر اساس آن، اوراکل‌ها می‌توانند داده‌های مورد نیاز را پیگیری کنند. پس از آن، پیشنهاد به مناقصه گذاشته می‌شود و گره‌های شبکه Chainlink مشخص خواهند کرد که آن را بپذیرند یا خیر. در نهایت، اوراکل‌های آفچین بر اساس گزارش ایجادشده، داده‌ها را به فضای آنچین می‌فرستند. قرارداد تجمیع این داده‌ها را بررسی کرده و نتیجه نهایی را اعلام می‌کند.


معماری آفچین (Off-Chain Architecture)

معماری آفچین (Off-Chain Architecture)

در ادامه وایت پیپر چین لینک، به معماری بیرون از زنجیره این شبکه خواهیم پرداخت، تا با عملکردهای مختلف ارز چین لینک (LINK) بیشتر آشنا شوید. معماری آفچین Chainlink شامل گره‌های متصل به شبکه اتریوم است. این‌ گره‌ها به‌طور مستقل پاسخ به «درخواست‌های خارج از زنجیره» (Off-chain Requests) را جمع‌آوری می‌کنند. این پاسخ‌ها توسط یکی از مکانیزم‌های اجماع جمع‌آوری شده و به کاربر ارائه‌دهنده درخواست (USER-SC) بازگردانده می‌شوند.


گره‌های شبکه ChainLink به یک هسته منبع‌باز (ChainLink Core) متصل بوده که تعاملات استاندارد بلاک چین، زمان‌بندی و اتصال به منابع خارجی مشترک را مدیریت می‌کند. اپراتورهای گره می‌توانند «نرم‌افزارهای افزودنی» (Software Extensions) را به سیستم اضافه کرده و خدمات تخصصی خارج از زنجیره را ارائه دهند.


نرم‌افزار گره هسته مسئول ارتباط با بلاک چین، زمان‌بندی و ایجاد تعادل بین خدمات مختلف خارجی است. وظایف گره‌ها تحت‌عنوان «تکلیف» (Assignment) دسته‌بندی می‌شوند. هر تکلیف مجموعه‌ای از مشخصات کاری کوچک‌تر یا وظایف فرعی را در بر می‌گیرد. همچنین، هر وظیفه فرعی باید فرایندی را طی کند تا کار بعدی آغاز شود. نرم افزار «گره چین لینک» (Node ChainLink) دارای چند کار فرعی است:


  • درخواست های HTTP (پروتکلی برای انتقال ابرمتن‌ها)

  • تجزیه JSON (نشانه‌گذاری شیء جاوااسکریپت)

  • تبدیل به فرمت‌های مختلف بلاک چین

آداپتورهای خارجی (External Adapters)

آداپتورهای خارجی (External Adapters)

آداپتورها همان برنامه‌های افزودنی‌ای هستند که در بخش قبلی وایت پیپر چین لینک توضیح دادیم. علاوه‌بر انواع کارهای فرعی داخلی، می‌توان وظایف فرعی سفارشی را توسط آداپتورها ایجاد کرد. با مدل‌سازی آداپتورها به‌شیوه‌ای سرویس‌گرا (Service-oriented)، برنامه‌های مبتنی بر هر زبان برنامه‌نویسی را می‌توان به‌سادگی با افزودن یک API متوسط کوچک در خارج از زنجیره ساخت. با همین روش، امکان ساده‌سازی تعامل با APIهای چندمرحله‌ای پیچیده نیز فراهم می‌شود.


پیش‌بینی شده است که بسیاری از آداپتورها منبع‌باز باشند، تا اعضای جامعه بتوانند خدمات آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند. با توجه به اینکه آداپتورهای متنوعی توسط تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان ایجاد شده‌اند، اطمینان از سازگاری بین آداپتورها ضروری است. به همین منظور، شبکه Chainlink از یک سیستم با «ساختار جیسون» (JSON Schema) بهره می‌برد تا مشخص کند که هر آداپتور به چه ورودی‌هایی نیاز دارد و چگونه باید قالب‌بندی شود.


امنیت اوراکل (Oracle Security)

در ادامه وایت پیپر چین لینک، معماری امنیتی این شبکه را بررسی خواهیم کرد. امنیت اوراکل اهمیت دارد؛ چراکه اگر یک قرارداد هوشمند اطلاعات نادرستی را دریافت کند، ممکن است که دارایی‌های کاربران را به خطر بیندازد. برای درک این موضوع، به تصویر زیر توجه نمایید:


امنیت اوراکل (Oracle Security)

بر اساس تصویر فوق، گردش کار شبکه Chainlink به شرح زیر است:


1- USER-SC یک درخواست را بر روی زنجیره ارائه می‌کند.


2- CHAINLINK-SC یک رویداد را برای اوراکل ثبت خواهد کرد.


3- هسته شبکه ChainLink رویداد را دریافت می‌کند و آن را به یک آداپتور متصل می‌سازد.


4- آداپتور درخواست مورد نظر را به یک API خارجی مرتبط می‌کند.


5- سپس، آداپتور پاسخ را پردازش کرده و آن را به چین لینک کور (ChainLink core) می‌فرستد.


6- چین لینک کور داده‌ها را به CHAINLINK-SC گزارش می‌دهد.


7- CHAINLINK-SC پاسخ‌ها را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را به‌عنوان یک پاسخ واحد به USER-SC ارسال می‌کند.


هر اوراکل باید به‌صورت یک شخص ثالث قابل اعتماد و موثر به کاربران خدمات خود را ارائه دهد و پاسخ‌های صحیح و به‌موقعی را در اختیارشان بگذارد. فرض کنید که یک شخص ثالث قابل اعتماد (TTP) وظیفه اجرای اوراکل را بر عهده داشته باشد؛ ما این اوراکل را با ORACLE نشان می‌دهیم. TTP باید داده‌ها را از یک منبع داده کاملاً قابل اعتماد دریافت کند. این فرایند در شکل زیر به نمایش درآمده است:


کاملاً قابل اعتماد دریافت کند. این فرایند در شکل زیر به نمایش درآمده است

بنابراین، رفتار یک اوراکل قابل اعتماد باید شامل مراحل زیر باشد:


1- پذیرش درخواست


2- به دست آوردن داده‌ها


3- برگرداندن داده‌ها


رویکرد تمرکززدایی چین لینک (Chainlink)

بر اساس اطلاعات موجود در وایت پیپر چین لینک، 3 رویکرد اساسی برای تمرکززدایی Chainlink وجود دارند:


1- توزیع منابع داده: برای جلوگیری از دریافت داده‌های معیوب، شبکه Chainlink اطلاعات را از چندین منبع مختلف دریافت می‌کند.


2- توزیع اوراکل: علاوه‌بر استفاده از منابع گوناگون، امکان توزیع سرویس اوراکل هم وجود دارد. به‌این‌ترتیب، می‌توان به‌جای یک گره کامل اوراکل، از چندین گره مختلف بهره برد.


3- استفاده از سخت‌افزار قابل اعتماد: در نهایت، سخت‌افزار قابل اعتماد نیز یکی از عوامل تمرکززدایی در چین لینک به حساب می‌آید.


Your (4).png

خدمات امنیتی چین لینک (Chainlink)

شبکه Chainlink باید از در دسترس بودن و عملکرد صحیح در مواجهه با اوراکل‌های معیوب، اطمینان حاصل کند. علاوه‌بر آن، سخت‌افزار قابل اعتماد به‌عنوان رویکردی امن برای محافظت در برابر اوراکل‌های فاسد ارائه‌دهنده پاسخ‌های نادرست، در نظر گرفته می‌شود. بااین‌حال، این سخت‌افزار ممکن است که به 3 دلیل، محافظت قطعی را ارائه نکند:


1- اول اینکه سخت‌افزار قابل اعتماد در نسخه‌های اولیه شبکه ChainLink مستقر نخواهد شد.


2- احتمال دارد که برخی از کاربران، به آن اعتماد نداشته باشند.


3- در نهایت، سخت‌افزار قابل اعتماد نمی‌تواند از خرابی گره ایمن بماند؛ بلکه فقط از رفتار نادرست گره جلوگیری می‌کند.


با توجه به این معایب، وایت پیپر چین لینک چهار سرویس امنیتی کلیدی را پیشنهاد کرده است. این سرویس‌ها شامل سیستم‌های اعتبارسنجی (Validation)، شهرت (Reputation)، صدور گواهی (Certification) و ارتقای قرارداد (Contract-Upgrade) هستند.


سیستم اعتبارسنجی (Validation System

سیستم اعتبارسنجی (Validation System)

سیستم اعتبارسنجی شبکه ChainLink بر رفتار اوراکل در زنجیره نظارت می‌کند و یک معیار عملکرد عینی را ارائه می‌دهد تا کاربران بتوانند اوراکل مناسبی را برگزینند. ازاین‌رو، این سیستم اوراکل‌ها را رصد می‌کند تا دارای ویژگی‌های زیر باشند:


  • در دسترس بودن: سیستم اعتبارسنجی باید شکست‌های اوراکل‌ها را ثبت کرده تا مطمئن شود که آن‌ها به‌موقع به پرسش‌ها پاسخ می‌دهند. این بررسی به‌طور مداوم انجام خواهد شد.

  • صحت: این سیستم باید پاسخ‌های یک اوراکل را که اشتباه به نظر می‌رسند، بر اساس انحراف از پاسخ‌های ارائه‌شده توسط اوراکل‌های دیگر، ارزیابی کند.

سیستم شهرت (Reputation System)

سیستم شهرت شبکه ChainLink رتبه‌بندی‌ کاربران، ارائه‌دهندگان و نودهای اوراکل را ثبت و منتشر می‌کند. این سیستم ابزاری برای ارزیابی عملکرد اوراکل‌ها و کاربران است. گزارش‌های سیستم اعتبارسنجی عامل اصلی تعیین شهرت اوراکل و ایجاد اطمینان در کل شبکه هستند. معیارهای شهرت باید به‌راحتی در خارج از زنجیره در دسترس قرار بگیرند تا کاربران از آن‌ها اطلاع پیدا کنند. این معیارها عبارت‌اند از:


  • اختصاص داده‌شده: تعداد درخواست‌های قبلی‌ای که یک اوراکل با آن‌ها موافقت کرده است.

  • تکمیل‌شده: تعداد کل درخواست‌هایی که توسط اوراکل انجام شده‌اند.

پذیرفته‌شده

  • پذیرفته‌شده: میزان درخواست‌هایی که پس از مقایسه با پاسخ‌های اوراکل‌های دیگر، توسط قرارداد هوشمند مورد قبول قرار گرفته‌اند.

میانگین زمان برای پاسخگویی: میانگین زمان پاسخ‌گویی، بر اساس تعداد درخواست‌های تکمیل‌شده محاسبه می‎شود.


  • میزان پرداخت جریمه: درصورتی‌که اوراکل‌ها ارز چین لینک را از کاربران دریافت کنند و به آن‌ها خدمات ارائه ندهند، با جریمه مواجه خواهند شد.

سرویس صدور گواهی (Certification Service)

وایت پیپر چین لینک، سرویس صدور گواهی را به‌عنوان یک روش دیگر برای اطمینان از یکپارچگی شبکه Chainlink معرفی می‌کند. سرویس گواهی می‌تواند شبکه چین لینک را در برابر حملات «سیبیل» (Sybil) و «آینه‌ای» (Mirroring) ایمن سازد. چنین حملاتی شامل یک فرد خراب‌کار هستند که چندین اوراکل ظاهراً مستقل را کنترل می‌کند. این فرد مخرب می‌تواند به‌دنبال تسلط بر استخر اوراکل باشد و باعث شود تا تعدادی اوراکل داده‌های غلطی را در اختیار شبکه بگذارند. همچنین، یک مهاجم Sybil قادر است که رفتاری به نام mirroring را انجام دهد؛ یعنی داده‌های مورد نظر خود را طوری ارسال کند که معتبر به نظر برسند و اوراکل‌ها گمان کنند که این داده‌ها از منابع معتبر به دست آمده‌اند.


حملات Sybil که منجر به شکل‌گیری داده‌های نادرست، حملات آینه‌ای و تبانی می‌شوند، احتمال دارد که با استفاده از سخت‌افزار قابل اعتماد، در استراتژی بلندمدت شبکه Chainlink، حذف شوند. بااین‌حال، این شبکه برای کوتاه‌مدت یا میان‌مدت، از سرویس صدور گواهی بهره می‌برد تا بتواند بر این حملات غلبه کند. این سرویس، گواهی‌هایی را برای اوراکل‌های سطح بالا صادر خواهد کرد. ازآنجایی‌که اوراکل‌های سطح بالا پاداش خوبی را با توکن لینک (LINK) دریافت می‌کنند، این انگیزه اقتصادی باعث می‌شود تا آن‌ها رفتاری مثبت را از خود نشان دهند.


سرویس ارتقای قرارداد (Contract-Upgrade Service)

سرویس ارتقای قرارداد (Contract-Upgrade Service)

اخیرا مشاهده شده که قراردادهای هوشمندی مورد هک قرار گرفته‌اند. همچنین، تغییرات پروتکل و اشکالات فنی نیز می‌توانند به این قراردادها آسیب برسانند. ازاین‌رو، وایت پیپر چین لینک سرویس ارتقای قرارداد را معرفی می‌کند. البته استفاده از این سرویس اختیاری بوده و کاملاً به خود کاربران بستگی دارد.


از طریق این سرویس، کاربران شبکه Chainlink می‌توانند قراردادهای قدیمی خود را به نسخه جدید انتقال دهند. این قراردادهای جدید، عیب‌یابی شده‌اند و امکان هک آن‌ها وجود نخواهد داشت. جابه‌جایی قرارداد توسط اعتبارسنج‌های شبکه مشاهده می‌شود و آن‌ها باید این انتقال را تأیید کنند.


موارد استفاده توکن لینک (LINK)

ارز چین لینک (LINK) یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC20 است که برای عملکردهای اضافی، مانند انتقال و تعامل، از استاندارد ERC223 نیز بهره می‌برد. شبکه ChainLink از توکن لینک (LINK) در موارد زیر استفاده می‌کند:


  • پرداخت به اپراتورهای ChainLink Node

  • تبدیل داده‌ها به فرمت‌های قابل خواندن از طریق بلاک چین

  • محاسبات خارج از زنجیره

  • تضمین‌های ارائه‌شده توسط اپراتورها

وایت پیپر چین لینک نسخه دوم (V2)

وایت پیپر چین لینک نسخه دوم (V2)

وایت پیپر چین لینک نسخه V2 چشم‌اندازی را به ما ارائه می‌دهد که فراتر از ورژن قبلی است. بااین‌حال، برخی از این مطالب در دو وایت پیپر چین لینک تکراری هستند، به همین خاطر، ما در ادامه فقط به مطالب جدید خواهیم پرداخت. آشنایی با چشم‌انداز شبکه Chainlink به شما کمک می‌کند که رشد آینده توکن لینک (LINK) را پیش‌بینی نمایید.


اساس این وایت پیپر چین لینک بر اساس «شبکه‌های غیرمتمرکز اوراکل» یا به‌اختصار DON بنا شده است. DON شبکه‌ای به حساب می‌آید که توسط کمیته‌ای از گره‌های چین لینک محافظت می‌شود. بنابراین، یک DON به‌عنوان لایه‌ای انتزاعی و قدرتمند عمل کرده و رابط‌هایی را ارائه می‌کند که دسترسی به منابع گسترده اطلاعاتی و محاسباتی غیرمتمرکز خارج از زنجیره را برای قراردادهای هوشمند فراهم خواهند کرد.


DON به‌صورت یک سکوی پرش برای شبکه Chainlink عمل می‌کند و پیشرفت‌های هفت‌گانه زیر را برای آن به ارمغان می‌آورد:


قراردادهای هوشمند ترکیبی: این قراردادها شامل یک چارچوب قدرتمند و کلی برای افزایش قابلیت‌های قراردادهای هوشمند موجود هستند که ترکیبی از ایمنی منابع محاسباتی آنچین و آفچین را ارائه می‌دهند.


  • قراردادهای هوشمند هیبریدی: این قراردادها عملکرد ساده‌ای دارند و نیاز به آشنایی با زیرساخت‌های شبکه Chainlink را برطرف می‌کنند.

  • مقیاس‌پذیری: در چین لینک، مقیاس‌پذیری به سرعت دسترسی سرویس‌ها به خروجی‌های اوراکل‌ها اشاره دارد.

  • محرمانگی: سیستم‌های نسل بعدی باید شفافیت ذاتی زنجیره‌های بلوکی را با خاصیت محرمانگی ترکیب کنند.

  • به حداقل رساندن اعتماد: ایجاد یک لایه بسیار قابل اعتماد برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و سایر سیستم‌های وابسته به اوراکل هدف بعدی بیان‌شده در وایت پیپر چین لینک است که تمرکززدایی، اتصال قوی به بلاک چین‌های ایمن، تکنیک‌های رمزنگاری و تضمین‌های اقتصادی رمزنگاری‌شده را فراهم می‌کند.

  • امنیت مبتنی بر انگیزه: طراحی دقیق و استقرار مکانیزم‌هایی که تضمین خواهند کرد تا گره‌ها در DON دارای انگیزه‌های اقتصادی قوی برای رفتار قابل اعتماد و صحیح در مواجهه با کاربران مخرب هستند، امنیت مبتنی بر انگیزه نامیده می‌شود.

شبکه‌های غیرمتمرکز اوراکل (Decentralized Oracle Networks

شبکه‌های غیرمتمرکز اوراکل (Decentralized Oracle Networks)

در این بخش از وایت پیپر چین لینک، ماهیت DON را توضیح می‌دهیم. شبکه‌های غیرمتمرکز اوراکل برای افزایش و گسترش قابلیت‌های قراردادهای هوشمند در یک بلاک چین هدف یا زنجیره اصلی طراحی‌ شده‌اند. آن‌ها امکان دسترسی به توابع غیربومی را از طریق 3 منبع اساسی زیر فراهم می‌کنند:


  • شبکه‌سازی (Networking)

  • ذخیره‌سازی (Storage)

  • رایانش (Computation)

هدف DON ارائه این منابع در حین حفظ محرمانگی، یکپارچگی، دسترسی و مسئولیت‌پذیری است. DON‌ها توسط کمیته‌هایی متشکل از گره‌های اوراکل برای انجام یک کار خاص یا ایجاد یک رابطه طولانی‌مدت تشکیل می‌شوند تا به‌طور مداوم به مشتریان خدمات‌رسانی کنند. آن‌ها بر اساس فناوری بلاک چین ساخته شده و سعی دارند تا با استفاده از داده‌های آفچین، کارایی قراردادهای آنچین را افزایش دهند.


یکی دیگر از مزایای اصلی DONها توانایی آن‌ها در راه‌اندازی خدمات جدید بلاک چین است. آن‌ها ابزارهایی هستند که نیاز توسعه‌دهندگان به شبکه‌های هوشمند را برطرف می‌سازند تا این افراد بتوانند نرم‌افزارهای غیرمتمرکز پیشرفته‌ای را ایجاد کنند.


مدل امنیتی و اهداف چین لینک (Chainlink)

مدل امنیتی و اهداف چین لینک (Chainlink)

یک شبکه غیرمتمرکز اوراکل سیستمی توزیع‌شده و مستقل است که توسط یک «پروتکل اجماع مبتنی بر کمیته» (Committee-based Consensus) و مجموعه‌ای از گره‌های اوراکل اجرا می‌شود. این سیستم می‌تواند به کاربران بلاک چین و افرادی خارج از این حوزه، خدمات ارائه دهد. بنابراین، مدل مورد انتظار ما از DON، فارغ از کاربردهای آن خواهد بود.


وایت پیپر چین لینک از اصطلاح «دفترکل» (ledger) برای ساختار زیربنایی DON استفاده می‌کند و آن را "L" می‌نامد. این دفترکل به‌صورت یک بلاک چین عمل نخواهد کرد؛ بلکه هدف آن پشتیبانی از بلاک چین و سایر سیستم‌ها است. دفترکل چین لینک از مکانیزم «تحمل خطای بیزانسی» (BFT) برای شناسایی رفتارهای مخرب بهره می‌برد. از نظر تئوری، دفترکل L یک تابلوی اعلانات است که داده‌ها به‌صورت خطی در آن قرار می‌گیرند. چنین دفتری باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:


  • صرفاً الحاقی (Append-only): داده‌ها، پس از افزودن، قابل حذف یا تغییر نیستند.

  • عمومی (Public): هرکسی می‌تواند محتویات آن را بخواند. این اطلاعات به‌صورت یکسان به همه نمایش داده می‌شوند.

  • در دسترس (Available): در هر زمان، یک نویسنده‌ی مجاز می‌تواند اطلاعات را در دفترکل نوشته و اشخاص دیگر نیز همیشه به آن داده‌ها دسترسی خواهند داشت.

خدمات ارائه‌شده توسط DONها

وایت پیپر چین لینک خدمات جدیدی را به ما معرفی می‌کند که توسط شبکه‌های غیرمتمرکز اوراکل ارائه خواهند شد و می‌توانند بر روی ارزش ارز چین لینک (LINK) نیز تأثیر بگذارند. این خدمات از طریق قراردادهای هوشمند ترکیبی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و برخی از مهم‌ترینِ آن‌ها عبارت‌اند از:


  • اثبات ذخایر (Proof of Reserves): نوعی سرویس «میان زنجیره‌ای» (Cross-chain) است.

  • ارتباط با سیستم‌های موروثی (Interfacing with legacy systems): ایجاد یک لایه انتزاعی مبتنی بر میان‌افزار که توسعه برنامه‌های بلاک چین را با حداقل کد یا تخصص فنی فراهم می‌کند.

  • هویت غیرمتمرکز (Decentralized identity): ابزارهایی که به کاربران اجازه می‌دهند تا اسناد و مدارک هویتی خود را به دست آورده و آن‌ها را مدیریت نمایند.

  • کانال‌های اولویت‌دار (Priority channels): سرویسی که پردازش سریع‌تر تراکنش‌های حیاتی را تضمین می‌کند.

  • حفظ محرمانگی دیفای (Confidentiality-preserving DeFi): بر اساس این ویژگی، اطلاعات مهم قراردادهای هوشمند مالی پنهان و محرمانه خواهند ماند.

حفظ محرمانگی دیفای (Confidentiality-preserving DeFi

سخن پایانی


شبکه Chainlink گامی بلند در ایجاد قراردادهای هوشمندی کارآمدتر است و می‌تواند آینده حوزه‌های مختلفی را دگرگون کند. ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پروژه باعث شده‌اند که توجه افراد زیادی به ارز چین لینک (LINK) جلب شود. بااین‌حال، همه افراد باید جنبه‌های فنی این پروژه را بشناسند تا بتوانند با آگاهی کامل بر روی توکن لینک (LINK) سرمایه‌گذاری کنند. به همین دلیل، در این مقاله، سعی کردیم که وایت پیپر چین لینک را به‌طور کامل و با زبانی ساده برای شما شرح دهیم. درصورتی‌که با مطالعه ویژگی‌های شبکه Chainlink، شما هم به خرید ارز دیجیتال لینک علاقه‌مند شده‌اید، می‌توانید از طریق صرافی اکسبیتو به خرید LINK اقدام کنید. صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو امکان خرید توکن لینک را با کمترین قیمت و پایین‌ترین کارمزد برای شما فراهم کرده است.