اگر کمی به دنیای ارزهای دیجیتال علاقمند باشید حتما اصطلاح سکه در گردش به گوش شما خورده است. این اصطلاح شاید ساده به نظر برسد، اما آگاهی نسبت آن بسیار مهم است. سکه یا کوین در گردش معادلی برای Circulating Supply است که در تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال مختلف از جمله ارزهای نوظهور بسیار موثر است. به زبان ساده اطلاع از میزان کل سکه‌های در چرخه گردش بهترین تقریب از تعداد دارایی هایی است که در بازار و در دست عموم مردم قرار دارد، هر چند بدون خطا نیست.


در ادامه نگاهی دقیق‌تر بر اهمیت سکه‌های که در چرخه اقتصادی ارزهای دیجیتال در گردش است خواهیم انداخت و ضمن بررسی دقیق معنای این اصطلاح خواهیم دید که چطور می‌شود اطلاعات دقیق در این رابطه کسب کرد. اگر فکر می‌کنید دانستن این اطلاعات برای شما ضروری نیست کمی صبر کنید؛ تا انتهای این مطلب نظر شما عوض خواهد شد.


سکه در گردش یا Circulating Supply چیست؟

به طور کلی سکه در گردش به تعداد کوین‌ها یا توکن‌هایی که به‌شکل عمومی در دسترس و در گردش کاربران یک ارز دیجیتال هستند گفته می‌شود. این عبارت همانطور که گفته شد در برخی منابع دیگر تحت عنوان عرضه در گردش ترجمه شده است.


توجه داشته باشید که این اصطلاح را نباید آن‌ها را با عرضه کل یا کل کوین‌ها (total supply) و عرضه حداکثر یا همان حداکثر کوین‌ها (max supply) اشتباه بگیرید. عرضه کل به تعداد کوین‌های در دسترس منهای کوین‌هایی که سوزانده شده‌اند اشاره دارد. عرضه حداکثر هم به سقف تعداد کوین‌های یک ارز دیجیتال اشاره می‌کند.


همانطور که احتمالا حدس زده‌اید عرضه در گردش یک ارز دیجیتال در طول زمان می‌تواند افزایش یا کاهش داشته باشد. برای مثال استخراج بیت کوین با آزاد کردن بیت کوین‌های بیشتر در شبکه، سبب افزایش سرمایه در گردش می‌شود. از سوی دیگر فرایندهایی مانند سوزاندن کوین یا توکن، سرمایه در گردش را برای یک ارز دیجیتال کاهش می‌دهد.


از این متغیر می‌توان برای محاسبه ارزش بازار یک ارز دیجیتال استفاده کرد، به طوریکه اگر ارزش هر واحد را به کوین یا توکن‌های در گردش ضرب کنیم به ارزش بازار آن ارز دیجیتال می‌رسیم. به طور مثال اگر یک ارز دیجیتال خاص دارای 1,000,000 سکه یا توکنی در چرخه گردش باشد که هر کدام به قیمت 5.00 دلار معامله می شود، ارزش بازار برابر با 5,000,000 دلار خواهد بود. به باور بسیاری سکه‌هایی که در چرخه گردش هستند معیار بسیار بهتری نسبت به عرضه کل یا تعداد کل سکه‌ها برای تعیین ارزش بازار به حساب می‌آیند. روش استفاده از عرضه در گردش مشابه روش استفاده از سهام شناور عمومی برای تعیین ارزش بازار شرکت‌ها در سرمایه گذاری سنتی است.


توجه داشته باشید که با توجه به ساختار تورمی، تصمیم‌های تیم یا اعضای جامعه یک ارز دیجیتال و فضای بازار امکان کم یا زیاد شدن تعداد کوین‌هایی که در چرخه می‌گردند وجود دارد. نکته مهم دیگر این است که تغییر ناگهانی این عامل می‌تواند باعث تغییر شدید قیمت یک ارز دیجیتال شود. اما تمام اهمیت ماجرا در همین دو جمله خلاصه نمی‌شود.


سکه در گردش ارزهای دیجیتال

توجه داشته باشید که یک سیستم، یک مدل و یک راهکار برای کوین در گردش وجود ندارد. چندین مدل مرسوم برای عرضه کوین به شکل عمومی وجود دارد و ارزهای دیجیتال می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. به جز این هر ارز دیجیتال می‌تواند تلاش کند تا یک به مدل عرضه خود برسد. این یکی از مسائلی است که مورد توجه بسیار است و یک مزیت حساب می‌شود. ارزها و دارایی‌هایی دیجیتال مختلف سعی می‌کنند مدل‌های جدید کنترل تورم، استخراج، کنترل عرضه یا سوزاندن توکن و کوین را ارائه کنند. این کار نه تنها می‌تواند نشان از یک مزیت اقتصادی باشد، بلکه توانایی جلب توجه رسانه‌ها را نیز دارد.


اهمیت کوین در گردش

واقعا چرا میزان کوینی که برای عموم در گردش است اهمیت دارد؟ پاسخ به این سوال به یک مقدمه کوتاه نیاز دارد. دنیای دارایی‌های دیجیتال از منظر اقتصادی دنیایی متفاوت است و تمام قواعد سنتی است اقتصاد بر آن حاکم نیست. تنها در یک نمونه شیوه حفظ دفتر کل در دنیای ارزهای دیجیتال چندان شبیه سیستم سنتی بانکداری نیست. در نتیجه با توجه به جدید بودن بسیاری از مفاهیم این بازار اهمیت یادگیری این مفاهیم و بازآموزی مفاهیم سنتی ضروری است.


در مورد میزان سکه‌های در حال گردش یک ارز دیجیتال هم داستان به همین شکل است. کارشناسان در دنیای ارزهای دیجیتال تاکید دارند که همیشه تحقیق کنید که هدف هر ارز دیجیتال چیست، سیستم توزیع کوین‌ها و گردش آن چگونه تنظیم خواهد شد و چگونه توکن‌ها برای تاثیر بر عرضه در گردش توزیع می‌شوند.


این‌ها المان‌های کلیدی هستند که آگاهی نسبت به آن‌ها می‌تواند نگاه شما به یک ارز دیجیتال را تغییر دهد. همانطور که دیدید میزان کوین یا توکن در گردش به ما کمک می کند تا ارزش بازار هر سکه را محاسبه کنیم. علاوه بر این، این المان تنظیم کمبود تقاضا را مدیریت می‌کند و بر قیمت سکه تأثیر می‌گذارد. در ادامه با هم نگاهی به دو مدل مهم این رویکردها در بیت کوین- به عنوان ارز دیجیتال مولف بازار- و استیبل کوین‌ها خواهیم داشت.

سکه در گردش  ارز دیجیتال

تعداد بیت کوین‌های در گردش بازار ارز دیجیتال

بیت کوین اولین ارز دیجیتالی دنیا نیست، اما یکی از اولین‌ها و قطعا مهم‌ترین ارز دیجیتالی دنیا تا امروز است. اهمیت بیت کوین تنها به قیمت بالای آن محدود نمی‌شود. بیت کوین مولف بسیار از چهارچوب‌های مرسوم دنیا ارزهای دیجیتال است. سقف گذاشتن برای میزان عرضه، شیوه ماینینگ یا استخراج، سخت‌تر شدن هر روزه استخراج و شیوه نگهداری شبکه و دفتر کل از جمله مهم‌ترین مولفه‌های بیت کوین است.


همه می دانند که بیت کوین دارای یک سقف عرضه 21 میلیون عددی است. از زمانی که بیت کوین در سال 2009 راه اندازی شد، ماینرها به تدریج بیت کوین را هنگام پردازش تراکنش‌ها دریافت کردند. به مرور با استخراج به میزان بیت کوین‌های در گردش افزودند.


در ابتدا، ماینرها 50 بیت کوین در هر تراکنش دریافت می کردند. پس از سه رویداد هاوینگ، پاداش آنها اکنون تنها 6.25 BTC است. این روش بیت کوین برای کاهش تقاضا با مدیریت دقیق سیستم عرضه، تقاضا و گردش آن است. در اقتصادهای سنتی بانک مرکزی عرضه ارزها را کنترل می‌کند و در دنیا دیجیتال ساختار و جامعه کاربری.


تا امروز 19.1 میلیون بیت کوین استخراج شده است که حدود 91 درصد از کل عرضه 21 میلیون بیت کوین است. با این حال، آیا این به آن معناست که تمام آن 19.1 میلیون بیت کوین در دسترس هستند؟ پاسخ منفی است. در سال 2017، گزارش چین آنالیسیس تخمین زد که تا 3.79 میلیون بیت کوین از بین رفته است. بیشتر این تعداد یا در هاردهای قدیمی به فراموشی سپرده شده‌اند یا در کیف پول‌هایی که رمزشان از یاد رفته باقی مانده‌اند.


به جز این تخمین زده می شود که ساتوشی ناکاموتو خالق مشهور و مرموز بیت کوین حدود 1 میلیون بیت کوین داشته باشد که هرگز به کیف پول یا صرافی منتقل نشده است. مجموع این عوامل میزان عرضه واقعی بیت کوین در گردش را به چیزی در حدود 14.3 میلیون می رساند. فکر کنید ساتوش ناگهان ظاهر شود و یک میلیون بیت کوین خود را جا به جا کند، آن وقت اثر جدی عامل سکه در گردش را به چشم می‌بینیم.

بیت کوین در گردش

سکه در گردش استیبل کوین‌ها در بازار ارز دیجیتال

استیبل کوین‌ها در واقع معادلِ پول فیات یا همان پول کاغذی بازار سنتی هستند. به بیان ساده‌تر استیبل کوین‌ها، ارزهای دیجیتال پایداری هستند که از پشتوانه‌های ویژه‌ای همچون طلا یا دلار برای حفظ ارزش خود استفاده می‌کنند. به طور مثال به ازای هر یک تتری که روی شبکه ایجاد می‌شود یک دلار تضمین وجود خواهد داشت. با توجه به این مسئله و شیوه کار استیبل کوین‌ها اهمیت میزان سکه‌هایی که در سیستم استیبل کوین‌ها در گردش است اندکی متفاوت است. این به آن معنا است که با ورود و خروج ارزهای فیات از بازار میزان استیبل کوین هایی که در گردش هستند تغییر می‌کند. به عنوان مثال میزان میزان تترهای در چرخش از چیزی در حدود 82 میلیارد حالا به 67 میلیارد رسیده است.


می‌توان گفت که میزان استیل کوین در چرخش نشان دهنده میل و اشتیاق خریداران و سرمایه‌گذاران نسبت به بازار است. کاهش 15 میلیارد دلاری تترهای در چرخش نشان می‌دهد که این میزان پول یا به سبدهای دیگر سرمایه‌گذاری رفته یا تبدیل به کالای دیگر شده است. البته این امکان که این استیبیل کوین‌ها تبدیل به ارزهای دیجیتال دیگری شده باشند هم وجود دارد. برای فهم دقیق این مسئله باید میزان خروجی و ورودی صرافی‌ها را نیز مورد بررسی قرار داد. در ادامه همراه ما باشید تا راه دست یابی به این اطلاعات را با هم مرور کنیم.


چگونه تعداد سکه در گردش را بفهمیم؟

حالا که اهمیت آگاهی نسبت به این متغیر مهم ارزهای دیجیتال را متوجه شدیم این سوال مطرح می‌شود که چطور اطلاعات معتبری در این زمینه به دست بیاوریم؟ برای این کار چند راه وجود دارد از جمله مراجعه به سایت مرجع یک ارز دیجیتال، نگاه به اطلاعات یک ارز دیجیتال در صرافی، چک کردن سایت‌های سبدهای سرمایه‌گذاری یا مرسوم‌ترین راه که چک کردن سایت‌های مرجع آماری دنیای دارایی‌های دیجیتال است. در ادامه چند سایت مرجع در این زمینه را با هم مرور می‌کنیم.


  • کوین مارکت کپ: کوین مارکت کپ را باید مشهورترین و یکی از معتبرترین سایت‌های مرجع ارزهای دیجیتال دانست. سایتی که مالک آن صرافی بایننس است. کوین مارکت کپ یکی از جامع‌ترین لیست‌های ارزهای دیجیتال را دارد و اطلاعات مختلف ارزهای دیجیتال را به کاربران خود ارائه می‌کند.
    کوین مارکت کپ

نکته مثبت این سایت آن است که به معتبرترین اطلاعات ارزهای دیجیتال دسترسی دارد و شما با خیال راحت می‌توانید آن را چک کنید. همچنین اگر کوین یا توکن در گردش یک ارز دیجیتال به صورت مستقیم به این سایت ارائه شود، داده‌های آن با تیک آبی تایید می‌شود.


  • کوین گکو: این سایت یکی دیگر از وب سایت های ردیابی قیمت و بررسی سکه در برای ارزهای دیجیتال است. این سایت بزرگترین تیم را در زمینه قیمت گذاری دارد. رابط کاربری کوین گکو به 15 زبان مختلف به غیر از انگلیسی قابل مشاهد است. امتیاز دیگر این سایت آن است که برخی ارزهای دیجیتال را پوشش می‌دهد که سایتی مثل کوین مارکت کپ پوشش نمی‌دهد.
    کوین گکو

  • پوپ کوین: اگر علاقه به دنیا شت کوین و میم کوین‌هایی مثل شیبا دارید می‌توانید به این سایت مراجعه کنید. پروژه‌های بسیاری هستند که در سایت‌های معتبر رتبه بندی نمی‌شوند و در ابتدای راه خود در سایتی مثل پوپ کوین قرار می‌گیرند. با این هم حواستان را جمع کنید. احتمال ارائه اطلاعات گمراه کننده در این سایت بسیار بالا است.
    پوپ کوین

کلام آخر


حالا که با سیستم گردش دنیای ارزهای دیجیتال آشنا شدید به خاطر داشته باشید که برای تحلیل و ارزیابی یک ارز دیجیتال تنها به همین عامل تکیه نکنید. مدل تورمی، ساختار اقتصادی، مدیران پروژه، اهداف و رویکردهای آن را نیز در نظر بگیرد. این نگاه چند جانبه به شما کمک می‌کند که نسبت کوین‌هایی که در دسترس عموم در گردش است نیز تحلیل جامع‌تری داشته باشید. در انتها خاطرتان باشد پروژه‌ای که به شما اطلاعات کامل، روشن و شفاف نمی‌دهد به هیچ وجه ممکن قابل اعتماد نخواهد بود.