یکی از اشتباهات خطرناکی که برخی از افراد انجام می‌دهند، اجاره دادن حساب کاربری ارز دیجیتال است. در حقیقت برای هر یک از دارندگان حساب کاربری در یک صرافی ارز دیجیتال، اجاره دادن این حساب یا به هر شکلی در اختیار دیگران قرار دادن آن، فعلی خطرناک بوده و می‌تواند با مشکلات زیادی همراه شود. در ادامه با ما بمانید تا ببینیم این خطرات چیست و چرا تا این اندازه نسبت به سوء استفاده از حساب کاربری ارزهای دیجیتال هشدار داده شده است.


سایت‌های کاریابی و سوء استفاده از حساب کاربری افراد

سوء استفاده از حساب کاربری افراد، یکی از روش‌های نسبتا جدید کلاهبرداری است که برخی از افراد یا حتی باندهای خلافکار برای مقاصد غیرقانونی چون پولشویی از آن استفاده می‌کنند. دنیای معاملات ارزهای دیجیتال، غیرمتمرکز و تراکنش‌ها غیرقابل ردیابی بوده و این راهی عالی برای خلافکارانی به شمار می‌آید که به دنبال مسیرهای غیرقابل کشف برای پولشویی هستند.

روش‌های کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران رمزارزی


از این روی برای دستیابی به چنین نقطه‌ای، از سایت‌های کاریابی یا استخدام، کار با درآمد بسیار بالا، کار در خانه و ... استفاده کرده و در پی آن، به اطلاعات حساب کاربری ارز دیجیتال اشخاص دست یافته و از آن برای مقاصد پولشویی خود سوء استفاده می‌کنند.


معمولا در ساختار این تبلیغات استخدام و درآمدزایی، شخص کلاهبردار با ترسیم تنها کرایه دادن حساب کاربری ارز دیجیتال از سوی فرد و دریافت سود به صورت مستمر و البته در عدد قابل توجه، وی را مجاب می‌کند تا حساب کاربری صرافی خود را در اختیار او قرار داده و به این شکل، از حساب شخص برای کارهای غیرقانونی چون پولشویی استفاده می‌شود. حال در نظر بگیرید که با کشف این جرم پولشویی، مسئولیت قانونی و مشکلات قضایی و حقوقی آن متوجه چه کسی خواهد بود؟ مسئول این مشکلات، صاحب حساب است چون کلاهبردار پس از دریافت پول متواری شده است.


کلاهبرداران وقتی از حساب‌های اجاره‌ای استفاده می‌کنند، بعد از مدتی پول خود را به یک ارز دیجیتال تبدیل کرده و از طریق حساب کاربری صرافی شخص آن را جابه‌جا کرده است، ردی از خود برجای نگذاشته و عملا پیگیری و رسیدن به او، غیرممکن به نظر می‌رسد.


در چنین موقعیتی صاحب اصلی حساب که مورد کلاهبرداری قرار گرفته، باید پاسخگو بوده و اگر خیلی شانس بیاورد پس از مشکلات بسیار، موفق به اثبات تحت سوء استفاده قرار گرفتن حساب خود، شود که همیشه هم میسر نیست.


از این روی دقت داشته باشید که هر گونه وعده درآمدزایی بالا یا استخدام و سرمایه گذاری که در پی آن نیاز به اطلاعات حساب شما به هر شکلی باشد، کاملا کلاهبرداری بوده و باید از آن فورا اجتناب کنید. در صورتی هم که اطلاعات حساب خود را به هر شکلی به این اشخاص داده، سریعا با صرافی مورد نظر ارتباط برقرار کرده و درخواست مسدودی حساب کاربری خود را ثبت کنید.

حساب‌های اجاره‌ای ارز دیجیتال


همین طور با اطلاع رسانی به پلیس فتا و پلیس امنیت اقتصادی، می‌توانید موضوع را اطلاع داده و به این شکل مسئولیت کیفری خود را ساقط کنید.


خطرات اجاره دادن حساب کاربری

زمانی که شما در یک صرافی حساب کاربری ایجاد می‌کنید، تمام مسئولیت‌های قانونی تراکنش‌های صورت گرفته از آن، برعهده شما خواهد بود. در حقیقت احراز هویت اولیه نیز به جز اطمینان از امنیت تراکنش‌های شما، به همین دلیل صورت می‌گیرد که کاربر و شخص مسئول، کاملا مشخص بوده و در هر شرایطی بتوان ردیابی وی را انجام داد. از این روی لازم است که تمام تراکنش‌ها از طریق شخص خود شما انجام شده و در این خصوص هیچ گونه اطمینان به دیگر اشخاص، حتی نزدیکان خود نداشته باشید.


فروش و خرید بیت کوین


با اجاره دادن حساب کاربری خود، خطرات بسیاری را تجربه خواهید کرد. همان طور که می‌دانید انتقال ارزهای دیجیتال چون بیت کوین، غیرقابل ردیابی بوده و مقصد حساب را نمی‌توان بعدا مورد پیگیری قرار داد. اگرچه ورود اولیه پول از حساب بانکی متمرکز و معمولی به حساب کاربری ارز دیجیتال، به دلیل ثبت هویت کاربر، مشخص بوده و برای سیستم قضایی، قابل پیگیری است؛ اما از آن پس که پول فیات به ارز دیجیتال تبدیل شده و در چرخش قرار بگیرد، رسیدن به کلاهبردار تقریبا در شرایط فعلی غیرممکن خواهد بود.


این موضوع بستر وسیعی برای پولشویی و کلاهبرداری ایجاد کرده و باعث می‌شود تا افراد خلافکار بخواهند از این طریق، یعنی اجاره کردن حساب کاربری دیگر افراد، پول‌های آلوده را انتقال داده و اثر و ردپای آن‌ها را پاک کنند. در حقیقت یکی از مشکلاتی که پول‌های آلوده برای دارندگان آن‌ها دارند، عدم امکان انتقال است که توسط پلیس اقتصادی ردیابی شده و در آینده گریبان آن‌ها را خواهد گرفت.


در این حالت بستر ارزهای دیجیتال و استفاده از حساب کاربری افراد عادی، برای آن‌ها یک فرصت طلایی محسوب شده و در سال‌های اخیر سوء استفاده زیادی نیز از این ماجرا کرده‌اند.


در چنین وضعیتی هکر یا خلافکار که پول آلوده در اختیار دارد، یک حساب کاربری دارای هویت قانونی و تایید شده را کرایه کرده و با دادن وعده درآمدزایی به مالک اصلی آن، از این حساب برای تبدیل پول آلوده خود به ارز دیجیتال بهره می‌برد. پس از آن انتقال پول میان حساب های کاربری ارز دیجیتال مختلف برای وی بدون مانع و غیرقابل پیگیری بوده و در نهایت پول خود را شسته و تمیز تحویل می‌گیرد.


فیشینگ و کلاهبرداری از حساب کاربری

همان طور که می‌دانید فیشینگ به معنی خارج کردن پول از حساب بانکی افراد از مسیر فضای اینترنت است که در سال‌های اخیر نیز به عنوان یکی از جرایم اینترنتی بسیار رواج پیدا کرده است. هکرهایی که از طریق فیشینگ، به پول زیادی می‌رسند، با مشکل استفاده از پول خود و جا به جایی آن در حساب‌های بانکی روبرو هستند.


دنیای ارزهای دیجیتال، با تمام امتیازات و مزایای خود، یک نقطه سیاه و منفی در این خصوص دارد که به بستری عالی برای هکرها تبدیل شده است. غیرقابل ردیابی بودن تراکنش‌ها در این دنیای رمزارزها، باعث شده تا کلاهبردارانی که از طریق فیشینگ به درآمد رسیده‌اند، بتوانند با کلاهبرداری از حساب کاربری ارز دیجیتال دیگران، پول خود را به یک رمزارز تبدیل کرده و آن را به حساب‌های دیگر مقصد خود انتقال دهند. به این شکل ردپای پولی که از طریق فیشینگ به دست آورده بودند، پاک شده و امکان استفاده از آن را خواهند داشت.


مجازات اجاره دادن حساب صرافی

در نظر داشته باشید که با توجه به احراز هویت اولیه کاربر برای ایجاد یک حساب در صرافی، در پی آن مسئولیت هرگونه تراکنش و مبادلات صورت گرفته از طریق این حساب کاربری بر عهده وی خواهد بود. از این روی در صورتی که کلاهبرداری و پولشویی از طریق حساب کاربری یک فرد اتفاق بیفتد، پاسخگوی کیفری و حقوقی این موضوع، وی خواهد بود.


البته این موضوع نباید باعث آن شود که از داشتن حساب کاربری ارز دیجیتال واهمه و ترس داشته باشید، بلکه کافی است که اطلاعات حساب خود را در اختیار دیگر افراد به صورت رایگان یا شکل کرایه دادن، نداده و خود به تنهایی از مسیرهای سودآوری و کسب درآمد رمزارزها بهره‌مند شوید.


سخن پایانی

با در نظر گرفتن نکات فوق، به نظر می‌رسد که باید نسبت به تبلیغات یا آگهی‌های استخدام عجیب با منشأ درآمد نامعلوم و غیرمنطقی و به هر شکلی که به حساب کاربری ارز دیجیتال شما مربوط باشد، سوء ظن داشته باشید. به این صورت، با حراست از اطلاعات حساب خود، تنها سودآوری پاک و قانونی از دنیای ارزهای دیجیتال شامل حال شما شده و هیچ خطری را به لحاظ مالی و قانونی تجربه نخواهید کرد.