بازارسازان، مسئول تزریق نقدینگی به بازار و حفظ آن در طول روز معاملاتی و همچنین کمک به حفظ عادلانه و منظم بازار توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار هستند. در بازار کریپتوکارنسی سفارش‌گذاران یا مارکت میکرها اهمیت زیادی دارند. در این مقاله به بررسی مارکت میکرها و اهمیت آن‌ها در بازار ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.


مارکت میکر (market maker) یا بازارساز کیست؟

به بازارسازان، تامین کنندگان نقدینگی نیز گفته می شود. این جمله به طور مبهمی سفارش‌گذاری را توضیح می‌دهد. سفارش‌گذاران، افراد، ربات‌ها، بانک‌ها یا مؤسسات مالی بزرگی هستند که با تزریق نقدینگی بازار را فعال نگه می‌دارند.


به عبارت ساده، آن‌ها مطمئن می‌شوند که دارایی‌های مالی می‌توانند به راحتی به پول "رایج" تبدیل شوند. اگر می‌خواهید یک دارایی را بفروشید، مارکت میکرها آن را از شما می‌خرند و اگر شما بخواهید دارایی بخرید، آن را به شما می‌فروشند. آن‌ها به نوبه خود، کارمزد خود را به شکل کمیسیون خرید و فروش می‌گیرند.


وظایف بازار ساز یا مارکت میکر

مارکت میکینگ (سفارش‌گذاری) گاهی توسط مؤسسات مالی بزرگ به دلیل حجم مورد نیاز ارائه می‌شود. با این حال، در حالی که هر معامله‌گر کریپتو، یکی از شرکت کنندگان بازار با سهمی در حجم عملیاتی خود است، پیش نیازهای ارائه حجم معاملات لازم به قدری سخت است که تنها مؤسسات تخصصی ارائه دهنده بازارگردانی، به عنوان مؤسسات خدمات اصلی خود می‌توانند در مقایسه با یک معامله‌گر معمولی، آن‌ها را برآورده کنند. در نتیجه، طرف‌هایی که علاقه‌مند به ارائه خدمات به‌عنوان بازارساز هستند، باید ثابت کنند که مجاز هستند، دارای رتبه‌بندی اعتباری بی‌عیب و نقص می‌باشندو قادر به انجام طیف گسترده‌ای از تعهدات دیگر هستند که بسته به منطقه جهانی متفاوت است.


برای اطمینان از عدم وجود تضاد منافع، معامله‌گران ارز دیجیتال که در یک صرافی ارز دیجیتال معامله می‌کنند، باید بررسی‌های لازم را انجام دهند و بررسی کنند که صرافی و بازارساز دو نهاد مجزا هستند.


اهمیت مارکت میکرها (market makers) در بازارها

درحالی که صرافی رمزارز، زیرساختی را برای تسهیل فروش یا خرید یک دارایی برای معامله‌گرانی که به دنبال خرید یا فروش هستند، فراهم می‌کند، سازندگان بازار، نقدینگی را در بازارهای ارزهای دیجیتال فراهم می‌کنند و بنابراین از نقدینگی کافی در دفترهای سفارش اطمینان می‌دهند. به طور خلاصه، یک بازارساز، به عنوان یک واسطه کارگزار بین عرضه و تقاضا برای اوراق بهادار عمل می کند.


به این ترتیب، معامله‌گران می‌توانند موقعیت‌های خود را به آرامی و در کوتاه‌مدت تسویه کنند. فرض کنید می‌خواهید دارایی‌ای را با نقدینگی کم به طور سنتی در یک صرافی ارز دیجیتال بفروشید - به لطف بازارساز قادر خواهید بود این کار را انجام دهید.


دلیل دیگری که چرا بازارسازان مورد نیاز هستند، این است که آنها تداوم قیمت را در بازاری با اختلاف قیمت پیشنهادی نسبتاً محدود تضمین می‌کنند که در یک لحظه به آن خواهیم رسید. بازاری که با تداوم قیمت قوی مشخص می‌شود، نه تنها توسط معامله گران کریپتو قابل اعتماد تلقی می‌شود، بلکه نشانه‌ی نقدینگی قوی با بسیاری از شرکت کنندگان است که معاملات انجام می‌دهند و در نتیجه سود بیشتری برای بازارساز به همراه دارد. اگر قاعده تداوم قیمت رعایت نشود، بازارسازان متمایل به زیان می‌شوند.


چه کسانی می‌توانند مارکت میکر باشند؟

برای مارکت میکر بودن، ویژگی‌ها و مشخصاتی نیاز است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.


  • فرد یا سازمانی که از طریق صرافی رمزنگاری خرید و فروش می‌کند، تا نقدینگی و عمق را فراهم کند و در عین حال از طریق تفاوت در قیمت خرید و فروش، پیشنهاد و درخواست سود کسب کند، می‌تواند یک بازارساز موفق ارز دیجیتال باشد.
  • برای سازندگان بازار مخاطره آمیز است که دارایی‌های دیجیتال خود را حفظ کنند، زیرا ارزش امنیتی ممکن است بین خرید و فروش به شدت کاهش یابد.
  • بازارسازان در تجارت کریپتو نیاز به تجربه عمیق در سرمایه گذاری، تخصص فنی و پشتوانه مالی بزرگ دارند.
  • آن‌ها می‌توانند معامله‌گران نهادی، بانک، شرکت تجاری، کارگزار، کارگزاری؟ یا حتی افراد باشند.
  • برخی از پلتفرم‌های معاملاتی کریپتو از ربات‌های بازارساز نیز استفاده می‌کنند.

معامله‌گران متعددی وجود دارند که از طریق صرافی Market Maker Crypto به صورت جهانی فعالیت می‌کنند. یکی از مزایای تجارت کریپتو، هزینه‌های عملیاتی کمتر است که در آن گیرنده نقدینگی تنها درصد معینی از کارمزد معامله را پرداخت می کند.


چگونه مارکت میکر (market maker) شویم؟

حالا که می‌دانید مارکت میکینگ چیست، می‌توانید به راحتی تبدیل به یک مارکت میکر یا سفارش‌گذار تبدیل شوید. تنها چند مرحله‌ی ساده برای تبدیل شدن به یک سفارش گذار بازار ارز دیجیتال وجود دارد که در زیر فهرست شده است.

چگونه مارکت میکر شویم؟

  • برای یک برنامه بازارسازی ارائه شده توسط یک پلتفرم ارز دیجیتال درخواست دهید.
  • تا جایی که می‌توانید معامله کنید، زیرا هر معامله‌گر نقدینگی را فراهم می‌کند.
  • در آموزش‌ها (ارائه شده توسط صرافی) شرکت کنید تا شرایط لازم برای تبدیل شدن به یک بازارساز را برآورده کنید.
  • نرم افزار مارکت میکینگ را خریداری کنید که به شما امکان می‌دهد فرآیند را خودکار کنید.
  • بسیاری از صرافی‌ها نیازمند این هستند که سازندگان بازار کریپتو حداقل سرمایه خالص خود را حفظ کنند.

پروژه‌های ارزهای دیجیتال در مراحل عرضه اولیه سکه (ICO) که هنوز به جریان اصلی خود نرسیده‌اند، اکنون از خدمات بازارسازان حرفه‌ای کریپتو برای ایجاد نقدینگی برای توکن‌های خود استفاده می‌کنند.


کسب سود از سفارش‌گذاری و مارکت میکینگ (Market Making)

از آنجایی که بازارسازان باید حجم مشخصی از یک دارایی خاص را در اختیار داشته باشند، در صورت کاهش قیمت آن دارایی پس از خرید، با خطر از دست دادن پول مواجه می‌شوند. به همین دلیل، بازارسازان مجازند در معامله خرید (پیشنهاد) یا فروش (خرید) از تفاوت قیمت پیشنهادی فروش (یا مابه التفاوت) بکاهند. به عنوان مثال، آن‌ها می‌توانند قیمت پیشنهادی یک دارایی را 20 دلار و قیمت پیشنهادی آن را 20.15 دلار اعلام کنند، به این معنی که اگر خریدار، دارایی را خریداری کند، 0.15 دلار کاهش به ازای هر سهم خواهند داشت. این در مورد سازندگان بازار در بازارهای مالی سنتی و همچنین در بازار ارزهای دیجیتال صادق است.


در اصل، یک بازارساز به عنوان لنگر هر معامله‌ای عمل می‌کند. بدون این واسطه‌های کلیدی که تلاش می‌کنند مطمئن شوند دارایی‌های کافی برای تجارت آسان و با قیمت‌های جذاب در دسترس است، میلیاردها معامله روزانه در بازار سرمایه امکان‌پذیر نخواهد بود. تفاوت قیمت پیشنهاد و تقاضا، تفاوت بین قیمت خریدار پیشنهادی و قیمت فروشنده پیشنهادی را نشان می‌دهد. هر چه تعداد معامله‌گران و بازارسازان در یک بازار بیشتر باشد، رقابت قوی‌تر می‌شود. تفاوت قیمت خرید و فروش کم مطلوب است زیرا اگر تفاوت قیمت‌ها خیلی زیاد باشند، شانس تراکنش‌های موفق به شدت کاهش می‌یابد. مثلاً اگر تقاضا در بازار خیلی بیشتر از عرضه باشد، این اتفاق می‌افتد.

اهمیت مارکت میکر