توکن سوزی، مکانیزمی است که در دنیای کریپتو جهت حفظ و رشد ارزش توکن‌ها انجام می‌شود. این عملیات در تنظیم و تعیین عرضه و تقاضا برای دارایی‌ها اهمیت زیادی دارد و بسیاری از ارزهای مشهور در بازار از این روش بهره می‌گیرند. همه ما احتمالا نام فلوکی اینو (Floki Inu) را در بازار ارز دیجیتال شنیده‌ایم. این ارز یکی از میم کوین‌های حوزه رمز ارزها محسوب می‌شود، اما آیا Floki توکن سوزی می‌کند؟ با ما در این مقاله از بلاگ اکسبیتو همراه باشید تا ابتدا با این ارز و کارکرد آشنا شویم، سپس به بررسی موضوع توکن سوزی فلوکی اینو بپردازیم.


 آشنایی با ارز دیجیتال فلوکی اینو (FLOKI)

آشنایی با ارز دیجیتال فلوکی اینو (FLOKI)

دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال شامل میم کوین‌های متعددی است که بسیاری از آن‌ها هیچ کاربرد و زمینه خاصی ندارند و صرفا بر اساس یک شوخی ایجاد شده‌اند. فلوکی در این گروه گسترده جای نمی‌گیرد و داستان متفاوتی دارد. چه مفهوم و فلسفه‌ای پشت این ارز یافت می‌شود؟


FLOKI توکن کاربردی اکوسیستم فلوکی است. در حقیقت، فلوکی اینو در ابتدا به‌عنوان یک میم کوین توسط اعضای جامعه شیبا (SHIBA) با الهام از سگ نژاد شیبا اینو متعلق به ایلان ماسک، کارآفرین مشهور راه‌اندازی شد، اما اکنون به توکن کاربردی نیز تبدیل گردیده است. در وب‌سایت رسمی این پروژه، این ارز به‌عنوان «رمز ارز مردم» (People's Cryptocurrency) معرفی می‌شود. این عبارت به این معناست که ارز دیجیتال مورد اشاره برای دسترسی کل مردم جهان فارغ از موقعیت جغرافیایی طراحی شده است.


فلوکی، یک اکوسیستم مبتنی بر جامعه با هدف ارائه کنترل امور مالی به افراد می‌باشد. این هدف از طریق چهار پلتفرم و ابزار کلیدی زیر حاصل می‌شود:


  • بازی متاورسی NFT «والهالا» (Valhalla)

  • اکوسیستم دیفای «فلوکی فای» (FlokiFi)

  • پلتفرم آموزش رمز ارز «دانشگاه فلوکی» (Floki University)

  • بازار محصولات طرفداری FlokiPlaces

شما می‌توانید جهت خرید فلوکی اینو، به وب‌سایت صرافی اکسبیتو مراجعه کنید و از آنجا به‌سادگی به مقدار مورد نیاز خود، توکن بخرید. همچنین، توکن Floki در بیش از صد صرافی ارز دیجیتال جهانی برجسته از جمله بایننس، کوکوین، اوکی ایکس و موارد مشابه نیز لیست شده است. علاوه‌بر آن، در صرافی‌های غیرمتمرکز هم می‌توانید این ارز دیجیتال را پیدا کنید.


فلوکی اینو چگونه کار می‌کند؟

فلوکی اینو چگونه کار می‌کند؟

در بخش قبلی این مقاله به‌طور کلی با ارز فلوکی اینو و اکوسیستم آن آشنا شدیم. همان‌طور که خواندید، این ارز در آغاز راه خود تنها یک میم کوین بود، اما اکنون به‌عنوان توکن کاربردی هم ایفای نقش می‌کند.


توکن Floki بر روی دو شبکه گوناگون اتریوم (ETH) و بایننس اسمارت چین (BSC) در دسترس است. این دو شبکه جهت تامین و حفظ امنیت خود از مکانیزم اجماع گواه سهام (Proof of Stake) استفاده می‌کنند. این الگوریتم در مقایسه با گواه کار (Proof of Work) مصرف انرژی به‌شدت پایین‌تری دارد.


در PoS، افراد با سپرده‌گذاری توکن‌های خود می‌توانند به‌عنوان اعتبارسنج برای شبکه انتخاب شوند. معمولا هرچه دارایی استیک‌شده بیشتر باشد، شانس انتخاب شدن بالاتر است.


حداکثر ذخایر تعیین‌شده برای این ارز، 10 تریلیون توکن بوده که درحال‌حاضر حدود 9.5 تریلیون واحد آن در چرخه هستند. بالاترین قیمت فلوکی تاکنون در نوامبر 2021 در سطح 0.000343 دلار به ثبت رسیده است.


در بخش بعدی این مقاله، توکن سوزی فلوکی اینو را بررسی می‌کنیم و در ادامه به جزئیات آن می‌پردازیم.


 آیا فلوکی اینو توکن سوزی می‌کند؟

آیا فلوکی اینو توکن سوزی می‌کند؟

تا اینجای مطلب با ارز Floki آشنا شدیم و به نحوه کارکرد آن پرداختیم. همان‌طور که خواندید، فلوکی در ابتدا به‌عنوان یک میم کوین ظاهر شد، اما اکنون در جایگاه توکن کاربردی هم قرار گرفته است. این توکن توسط طرفداران شیبا توسعه یافت.


یکی از ارزهای مشهور در بازار که توکن سوزی‌های غیرمنظم بر روی آن انجام می‌شود SHIB است. این اقدام در ارزهای مختلف به شیوه‌های گوناگون و توسط جامعه طرفداران یا تیم توسعه‌دهنده پروژه انجام می‌شود، اما معمولا با هدف کاهش ذخایر یک ارز و رشد قیمت آن صورت می‌گیرد. به عبارت ساده، هرچه تعداد یک توکن کمتر باشد قیمت آن بیشتر می‌شود و این دو مقدار، رابطه معکوس دارند.


حال می‌توان گفت که به پرسش اصلی این مقاله رسیدیم؛ آیا Floki Inu از توکن سوزی استفاده می‌کند؟ همان‌طور که احتمالا حدس می‌زنید، جواب این سوال بله است. در هر اقدام، تعدادی از توکن‌های این ارز با هدف افزایش قیمت آن به آدرس‌های کیف پول‌های غیرفعال ارسال می‌شوند. دارایی ارسال‌شده به این کیف پول‌ها برای همیشه غیرقابل استفاده شده و از چرخه ذخایر خارج می‌شود.


توکن سوزی فلوکی اینو به چه شکل است؟

توکن سوزی فلوکی اینو به چه شکل است؟

در قسمت پیشین این مقاله خواندید که این میم کوین از شیوه توکن سوزی برای کاهش ذخایر خود بهره می‌گیرد. بااین‌حال، روش‌های گوناگونی برای توکن سوزی در بازار کریپتو به کار گرفته می‌شوند. هرکدام از این روش‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند.


توکن سوزی فلوکی اینو به‌شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از ساده‌ترین شکل‌های آن، ارسال دارایی به آدرس کیف پول مخصوص این کار است. در حقیقت، کیف پولی برای این کار در نظر گرفته شده که کاربران می‌توانند به‌سادگی، توکن‌های خود را به آن ارسال کرده و آن‌ها را از چرخه خارج کنند.


شکل دیگر آن، انجام سازمانی و مبنی بر تصمیمات و طرح‌های پیشنهادی دائو (DAO) این ارز است. توکن سوزی‌های انجام‌شده از این طریق معمولا مقیاس بزرگتری داشته و تاثیر جدی‌تری بر قیمت ارز دیجیتال بر جای می‌گذارند. درواقع، هرچه مقدار رمز ارز بیشتری سوزانده شود، احتمال موثر بودن فعالیت توکن سوزی هم بالاتر می‌رود.


توکن سوزی قبلی چه تاثیری بر قیمت FLOKI داشت؟

توکن سوزی قبلی چه تاثیری بر قیمت FLOKI داشت؟

همان‌طور که پیش‌تر در این مطلب خواندید، توکن سوزی فلوکی اینو به‌شکل‌ها و از راه‌های گوناگونی انجام می‌شود و تاثیر حاصل از آن می‌تواند متفاوت باشد. معمولا زمانی که پروژه‌ها به‌دنبال تغییر چشم‌گیر در قیمت ارز خود هستند، اقدام به سوزاندن رقم هنگفتی از آن ارز می‌کنند. در چنین حالتی، شانس افزایش قیمت خیلی بیشتر است.


با نگاهی به وب‌سایت ردیاب توکن سوزی و بررسی صفحه FLOKI در آن، می‌توان دریافت که روزانه به‌دفعات متعدد مقادیر مختلفی از این میم کوین از چرخه خارج می‌شوند، اما این مقادیر به‌اندازه‌ای نیستند که بتوانند تغییری در قیمت این ارز رقم بزنند. توکن سوزی‌های اخیر این میم کوین هم به‌دلیل ناچیز بودن مقدار سوزانده‌شده، تقریبا هیچ تاثیری بر قیمت آن برجای نگذاشته‌اند.


رویداد توکن سوزی بعدی FLOKI چه زمانی است؟

رویداد توکن سوزی بعدی FLOKI چه زمانی است؟

تا اینجای مطلب با ارز فلوکی و کارکرد آن آشنا شدیم و توکن سوزی FLOKI را هم بررسی کردیم. در برخی از موارد، پروژه‌ها زمان‌هایی را برای انجام فعالیت‌های توکن سوزی بزرگ خود تعیین می‌کنند و با این کار، طرفداران خود را به هیجان می‌آورند.


یکی از این توکن سوزی‌های چشم‌گیر برای فلوکی اینو در ابتدای سال 2023 بود. در آن زمان، حدود 100 میلیون دلار از این توکن سوزانده شد و حتی اخبار پیش از انجام شدن این اقدام هم تاثیر چشم‌گیری بر قیمت FLOKI گذاشتند. بااین‌حال، در این لحظه هیچ رویدادی برای توکن سوزی بعدی این ارز به ثبت نرسیده است و باید منتظر باشیم و ببینیم تیم این پروژه در این جهت چه برنامه‌هایی دارد.


سخن پایانی

سخن پایانی


در این مقاله از بلاگ اکسبیتو با ارز دیجیتال FLoki Inu و کارکرد آن آشنا شدیم، توکن سوزی فلوکی اینو را بررسی کردیم، شکل‌های مختلف آن را شرح دادیم و از تاثیر این اقدام بر قیمت این ارز نوشتیم.


فلوکی میم کوینی است که به‌عنوان توکن کاربردی برای اکوسیستم خود ایفای نقش می‌کند. این ارز همچون بسیاری از بقیه ارزهای دیجیتال بازار از توکن سوزی برای رشد قیمت و کاهش ذخایر خود بهره می‌گیرد، اما اخیراً فعالیت چشم‌گیر و گسترده‌ای در این حوزه مرتبط با آن انجام نشده است. باید منتظر رونمایی از برنامه‌های تیم این پروژه برای حذف توکن‌های خود از چرخه باشیم.