ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) یک چهره شناخته‌شده در دنیای ارزهای دیجیتال می‌باشد که اتریوم، دومین بلاک چین بزرگ جهان را تأسیس کرد. اما مشارکت بوترین در فضای کریپتو از اتریوم فراتر می‌رود، زیرا او سرمایه‌گذاری‌هایی نیز در پروژه‌های ارز دیجیتال مختلف کرده است.


یکی از این پروژه‌ها، ناکترن (Nocturne) نام دارد، پلتفرمی که هدف آن ارائه تراکنش‌های محرمانه و ناشناس در بلاک چین اتریوم است. در این مقاله همراه ما باشید چون می‌خواهیم به سراغ این پروژه جذاب و نحوه استفاده از آن برویم. اما قبل از آن، بیایید با ارز دیجیتال اتریوم و بنیان‌گذار نابغه آن آشنا شویم.


اندکی از رمز ارز اتریوم (ETH)

اندکی از رمز ارز اتریوم (ETH)

اتریوم یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین است که با تکیه بر مفاهیم اولیه‌ای که برای اولین بار توسط سازندگان بیت کوین معرفی شد، پا به عرصه گذاشت. همچون بیت کوین، اتریوم یک پروژه متن باز است که توسط هیچ نهاد مرکزی کنترل نمی‌شود و هدف آن ایجاد بستری برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز است. توسعه دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌ ها، توکن‌ها، خدمات و بازی‌های کریپتویی خود را روی این پلتفرم راه‌اندازی کنند که این‌ها همگی از طریق قراردادهای هوشمند امکان‌پذیر می‌شوند.


اتر (ETH) ارز دیجیتال بلاک چین اتریوم است که به عنوان سوخت شبکه عمل می‌کند. این رمز ارز برای پرداخت هزینه منابع محاسباتی و کارمزد تراکنش‌های انجام شده در شبکه اتریوم استفاده می‌شود. اتر همچون بیت کوین، یک ارز همتا به همتا (P2P)است، این یعنی کاربران (Peers) می‌توانند بدون واسطه آن را بین یکدیگر انتقال دهند.


ویتالیک بوترین خالق اتریوم کیست؟

ویتالیک بوترین خالق اتریوم کیست؟

ویتالیک بوترین بنیان‌گذار اتریوم (ETH)، دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان است. این جوان روسی‌الاصل در سال 2013 و زمانی که تنها 19 سال داشت، ایده اتریوم را پایه‌ریزی کرد و مقاله‌ای نوشت که «یک قرارداد هوشمند نسل جدید و پلتفرم برنامه‌های غیرمتمرکز» را تشریح می‌کرد.


هدف بوترین توسعه فناوری پایه بیت کوین بود. او پیش‌بینی کرد که فناوری بلاک چین می‌تواند پلتفرم‌های متفاوتی را با امکانات بیشتری ایجاد کند که توسط قراردادهای هوشمند هدایت می‌شود.


این توسعه‌دهنده نابغه، استفاده از قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک چین را برای رمزگذاری تمام دارایی‌ها و آیین‌نامه‌های سازمانی پیشنهاد کرد و به آن‌ها امکان داد بدون نظارت مستقل کار کنند.


در نهایت، بلاک چین اتریوم دو سال پس از نوشتن وایت پیپر آن توسط بوترین، در جولای 2015، راه‌اندازی شد.


سرمایه‌گذاری ویتالیک بوترین در پروژه‌های ارز دیجیتال چه بوده است؟

سرمایه‌گذاری ویتالیک بوترین در پروژه‌های ارز دیجیتال چه بوده است؟

طبق تحقیقات به انجام رسیده، به نظر نمی‌رسد که ویتالیک بوترین دارای یک سبد متنوع از ارزهای دیجیتال باشد. او قبلاً گفته بود که اتریوم بیش از 90 درصد از دارایی‌های کریپتویی وی را تشکیل می‌دهد. سایر رمز ارزهایی که او در طول سال‌ها در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است عبارت‌اند از:


  • بیت کوین (BTC)

  • دوج کوین (DOGE)

بیت کوین کش (BCH).

  • بیت کوین کش (BCH)

  • زی ‌کش (ZEC)

  • میکر (MKR)

⚠️نکته قابل توجه اینکه بوترین سرمایه‌گذاری‌هایی در شرکت‌های کریپتو نیز انجام داده است. او قبلاً در پستی در شبکه اجتماعی ردیت (Reddit)، گفت که سهام دو شرکت‌ بلاک چینی کلییر متیکس ((Clearmatics و استارک‌ور Starkware)) را خریداری کرده است.

به دلیل جایگاه برجسته بوترین در صنعت کریپتو و در راستای اهداف تبلیغاتی، گهگاه پروژه‌های جدید توکن‌های خود را به صورت رایگان به او ارسال می‌کنند. یکی از برجسته‌ترین نمونه‌ها زمانی بود که بنیانگذاران شیبا اینو (Shiba Inu) نیمی از عرضه توکن SHIB را به او ارسال کردند. نکته جالب اینجا بود که بوترین 90 درصد آن توکن ها را سوزاند (حذف کرد) و بقیه را اهدا کرد.


سرمایه‌گذاری بوترین در Nocturne چگونه است؟.

سرمایه‌گذاری بوترین در Nocturne چگونه است؟

در بحبوحه اخبار روزانه پیرامون تائید احتمالی یک صندوق ETF بیت کوین، صنعت کریپتو بار دیگر روزهای مثبتی را تجربه می‌کند. شرکت‌های موجود در فضای کریپتو در حال گسترش قابل توجه کسب‌وکار خود هستند، زیرا می‌دانند که به محض تائید ETF بیت‌کوین، این صنعت شاهد رشد قابل‌توجهی خواهد بود.


اخیراً، Nocturne Lab، یک استارت آپ کریپتو در ایالات متحده، با موفقیت 6 میلیون دلار سرمایه اولیه (Seed funding) جمع آوری کرده است. این رویداد جذب سرمایه‌ توسط Bain Capital Crypto و Polychain Capital با مشارکت چهره‌های برجسته‌ای مانند ویتالیک بوترین بنیان‌گذار اتریوم، Bankless Ventures، Hack VC، Robot Ventures و سرمایه‌گذاران دیگر اداره می‌شود.


پروژه حریم خصوصی Nocturne چیست؟ (2)

پروژه حریم خصوصی Nocturne چیست؟

پروژه ناکترن (Nocturne) سال گذشته در ایالات متحده تأسیس شد و هدف آن ایجاد پروتکلی است که کاربران را قادر می‌سازد تا تراکنش‌های ناشناس در اکوسیستم اتریوم انجام دهند. رویکرد منحصر به فرد ناکترن ایجاد «حساب‌های داخلی» (Internal Accounts) است، که به واسطه آن می‌توان ارز دیجیتال را بدون شفافیت کامل دریافت و خرج کرد و حریم خصوصی کاربر را حفظ نمود.


کاربران می‌توانند پرداخت‌ها را به حساب Nocturne خود واریز یا دریافت کنند و سپس از گواهی‌های دانش صفر (Zero-knowledge proofs) برای نشان دادن مالکیت این وجوه برای تراکنش‌های مختلف، از جمله پرداخت‌ها، معاملات و استیکینگ (Staking) استفاده کنند.


اهمیت حریم خصوصی

پروژه ناکترن اهمیت حریم خصوصی را برای پذیرش گسترده‌تر ارزهای دیجیتال برجسته می‌کند. آنها بر این باورند که افراد باید توانایی دریافت حقوق خود را در بلاک چین بدون افشای درآمد خود داشته باشند، بدون افشای عادات خرج کردن خود به خرید بپردازند و ارزهای دیجیتال را بدون افشای کل دارایی‌های خود در بلاک چین ذخیره کنند.


اتریوم و رویکرد مقرراتی

Nocturne Labs در حال حاضر بر روی معرفی حساب‌های خصوصی در اکوسیستم اتریوم تمرکز دارد. در ابتدا، از اتریوم پشتیبانی می‌کند و برنامه‌هایی برای گسترش به شبکه‌های لایه ۲ اتریوم در آینده دارد.


با توجه به نگرانی‌های مقرراتی پیرامون پلتفرم‌های متمرکز بر حریم خصوصی، ناکترن رویکردی سنجیده برای اطمینان از انطباق با قوانین در پیش گرفته است. این پروژه قصد دارد در آینده به یک شبکه بدون مجوز ((permissionless تبدیل شود و بر «اثبات بی‌گناهی» (Proof of Inosence)تمرکز کند تا تعادلی مناسب بین انطباق با قوانین و عمومیت شبکه ایجاد کند.


در حال حاضر، Nocturne Labs یک تیم ده نفره دارد، اما آنها قصد دارند اعضای خود را در زمینه‌هایی مانند مهندسی، رشد، و انطباق با قوانین پس از راه‌اندازی شبکه اصلی گسترش دهند.


نحوه استفاده از پروژه Nocturne

نحوه استفاده از پروژه Nocturne

برای استفاده از Nocturn Labs به منظور انجام تراکنش‌های خصوصی در اتریوم، می‌توانید این مراحل را دنبال کنید:


1- یک حساب کاربری جدید در Nocturn Labs ایجاد کرده و وارد شوید.


2- یک کیف پول جدید با استفاده از ابزاری مانند MyEtherWallet یا MetaMask ایجاد کنید. کلید خصوصی خود را ایمن نگه دارید و آن را با کسی به اشتراک نگذارید.


3- از API اتریومِ پروتکل ناکترن برای ایجاد یک تراکنش خصوصی جدید استفاده کنید. در بخش transaction object، گزینه "privateFor" را روی لیست کلیدهای عمومی گیرندگانی که باید بتوانند تراکنش را ببینند، تنظیم کنید.


4- تراکنش را با کلید خصوصی خود امضا کنید و با استفاده از Ethereum API آن را به شبکه اتریوم ارسال کنید.


5- تراکنش فقط برای گیرندگانی قابل مشاهده خواهد بود که کلید عمومی آنها در قسمت "privateFor" مشخص شده است. سایر کاربران شبکه اتریوم نمی‌توانند تراکنش را ببینند.


6- می‌توانید از Ethereum Explorer پروتکل ناکترن برای مشاهده تراکنش‌های خصوصی خود استفاده کنید و مطمئن شوید که آنها فقط برای گیرندگان مورد نظرتان قابل مشاهده هستند.


توجه داشته باشید که تراکنش‌های خصوصی در اتریوم نیاز به استفاده از پروتکل بلاک چین متمرکز بر حریم خصوصی مانند Quorum دارد که مبتنی بر بلاکچین اتریوم است اما شامل ویژگی‌های اضافی برای حفظ حریم خصوصی می‌باشد.


آینده پروژه Nocturne

آینده پروژه Nocturne

چشم‌انداز بلندمدت Nocturne این است که تجربه کاربری را به قدری یکپارچه و ساده کند که به طور پیش فرض، هر کاربر اتریوم به طور خودکار یک حساب خصوصی داشته باشد که منعکس کننده حساب عمومی آنها است. به عبارتی دیگر، یک حساب موازی یکپارچه برای حفظ حریم خصوصی.


برنامه‌های ناکترن برای دستیابی به چشم‌انداز بلندمدت خود عبارت‌اند از:


  • انتقال به یک پروتکل بدون مجوز permissionless)) به همراه قابلیت «اثبات بی‌گناهی» (proof of innocence)، همانطور که ویتالیک بوترین در مقاله Practical Privacy & Compliance توضیح داده است.

  • افزایش سازگاری پروتکل ناکترن با قراردادهای هوشمند و تبدیل حساب‌های Nocturne به کیف پول‌های عمومی.

  • بهبود سازگاری حساب‌های ناکترن با EOA ها و حساب‌های هوشمند.

سخن پایانی


هدف پروتکل ناکترن ارائه تراکنش های محرمانه در اکوسیستم اتریوم است. این پروتکل که از گواهی‌های ZK و آدرس‌های مخفی بهره می‌برود، به کاربران اجازه می‌دهد بدون افشای تراکنش‌های خود، ارز دیجیتال ارسال و دریافت کنند. سرمایه گذاری ویتالیک بوترین در Nocturne Labs به عنوان یکی از بنیانگذاران اتریوم و یک رهبر فکری محترم در جامعه ارزهای دیجیتال، حاکی از پتانسیل قابل توجه این پروژه برای متحول کردن فضای زیرساخت بلاک چین است.