عموما سرورهای مرکزی وظیفه ارائه محتوای وب سایت به بازدیدکنندگان را تحت عنوان هاستینگ سایت‌ها به عهده دارند. به طبع اعمال نفوذ نهادهای قدرتمندی مانند دولت‌ها برای کنترل اطلاعات آنلاین، هدف و ایده اصلی اینترنت را تضعیف می‌کند. در نتیجه، وب هاستینگ غیر متمرکز به عنوان یک روش جدید برای هاستینگ ارائه شد. در وب هاستینگ غیرمتمرکز فایل‌های وب‌سایت‌ها به جای یک سرور واحد، در چندین گره یا کامپیوتر متصل در شبکه توزیع می‌شوند.


امنیت در برابر سانسور و حفظ حریم خصوصی همگی با وب هاستینگ غیرمتمرکز بهبود یافته‌اند. وب هاستینگ غیرمتمرکز از فناوری بلاک چین، شبکه‌های همتا به همتا (peer-to-peer) و سایر سیستم‌های توزیع شده استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل کند فایل‌های وب‌سایت همیشه در دسترس هستند. کسانی که نگران سانسور، حریم خصوصی و تحول صنعت وب هاستینگ هستند، علاقه زیادی به این زمینه دارند.


وب هاستینگ غیر متمرکز چیست؟

وب هاستینگ غیر متمرکز چیست؟

وب سرور فایل‌های وب‌سایت را در یک شبکه استاندارد برای هاستینگ بین مشتریان خود توزیع می‌کند. این امر به سازمان‌ها یا دولت‌های بزرگ‌تر اجازه می‌دهد تا تصمیم بگیرند چه محتوایی نمایش داده شود، که در نتیجه آزادی اینترنت جهانی را در ابتدای راه از بین می‌برد. ایجاد وب هاستینگ غیرمتمرکز یک رویکرد جدید برای میزبانی وب‌سایت‌ها محسوب می‌شود که داده‌های وب‌ سایت را به جای یک سرور مرکزی واحد در گره‌ها یا رایانه‌های متصل به شبکه توزیع می‌کند.


از فناوری بلاک چین، شبکه‌های همتا به همتا و سایر سیستم‌های توزیع‌شده در وب هاستینگ غیرمتمرکز استفاده می‌شود و توزیع اطلاعات در شبکه‌های غیر متمرکز، دسترسی دائمی به محتوای سایت‌ها را تضمین می‌کند. برای کسانی که نگران سانسور اینترنت، حریم خصوصی و متمرکز شدن زیرساخت میزبانی وب هستند، این فناوری بسیار جالب توجه است.


عصر Web3 با هاستینگ غیرمتمرکز، از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا نشان دهنده یک تغییر اساسی در نحوه میزبانی و دسترسی به وب سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی تحت وب است. مدل سنتی هاستینگ وب دارای چندین اشکال است. این ایرادات عبارت‌اند از: احتمال خرابی زیرساخت، آسیب‌پذیری‌های امنیتی و خطر سانسور یا کنترل توسط واسطه‌های شخص ثالث.


وب سایت غیرمتمرکز چگونه کار می‌کند؟

وب سایت غیرمتمرکز چگونه کار می‌کند؟

مراحل کلی نحوه عملکرد یک وب سایت غیرمتمرکز به شرح زیر است:


  • ایجاد محتوا: محتوای وب سایت به صورت محلی در سیستم کاربر ایجاد و ذخیره می‌شود.

  • توزیع محتوا: سیستم کاربر با استفاده از یک پروتکل همتا به همتا، مانند IPFS (سیستم فایل بین سیاره‌ای) محتوا را با سیستم‌های دیگر در شبکه به اشتراک می‌گذارد.

  • هاستینگ محتوا: هر دستگاهی که محتوا را دریافت می‌کند نقش هاست را خواهد داشت. بنابراین هر دستگاه محتوا را با دستگاه‌های دیگر در شبکه به اشتراک می‌گذارد. این اقدام نمونه‌ای از یک شبکه غیر متمرکز با تعداد زیادی هاست ایجاد می‌کند که به طور جمعی محتوای وب سایت را ارائه می‌دهند.

  • وضوح نام دامنه: برای دسترسی به یک وب سایت غیرمتمرکز، کاربران به یک نام دامنه نیاز دارند. نام‌های دامنه معمولاً با استفاده از یک سیستم نام‌گذاری غیرمتمرکز مانند Namecoin یا Ethereum Name Service ایجاد می‌شوند.

  • دسترسی به وبسایت: کاربران با وارد کردن نام دامنه در یک مرورگر به وبسایت غیرمتمرکز دسترسی پیدا می‌کنند. سپس مرورگر از سیستم نامگذاری غیرمتمرکز برای ردیابی محتوای وبسایت در شبکه هاست استفاده می‌کند.

چگونه هاستینگ یک وب‌ سایت غیر متمرکز را انجام دهیم؟

چگونه هاستینگ یک وب‌ سایت غیر متمرکز را انجام دهیم؟

ایجاد و توزیع فایل‌های وبسایت بر روی شبکه‌ای از کامپیوترهای متصل، به فناوری‌ها و ابزارهای Web3 نیاز دارد. موارد زیر نحوه راه اندازی یک وب سایت غیر متمرکز را توضیح می‌دهد:


  • فایل‌های وب سایت را ایجاد کنید

ابتدا از ابزارها و فناوری‌های Web3 برای ساخت فایل‌های وبسایت کمک بگیرید. از سیستم‌هایی مانند Swarm - یک سیستم ذخیره‌سازی توزیع‌شده بر روی بلاک چین اتریوم - یا سیستم (IPFS)، یک شبکه P2P برای ذخیره و اشتراک‌گذاری داده‌ها استفاده کنید.


  • نام دامنه را انتخاب کنید

پس از ایجاد فایل‌های وب سایت، یک نام دامنه برای وب سایت انتخاب کنید. برای ثبت نام دامنه در بلاک چین، از یک سیستم نامگذاری غیرمتمرکز مانند سرویس نامگذاری اتریوم (ENS) استفاده کنید.


  • فایل‌ها را در شبکه ذخیره کنید

برای ذخیره فایل‌های شبکه از IPFS یا Swarm استفاده کنید. برای این کار فایل‌ها باید به قسمت‌های کوچکتر تقسیم شده و در سراسر شبکه توزیع شوند. این فرایند اطمینان از ذخیره فایل‌ها در مکان‌های مختلف، امنیت و انعطاف پذیری را افزایش می‌دهد.


  • نام دامنه را روی فایل‌های وب سایت قرار دهید

پس از ذخیره شدن در شبکه، نام دامنه باید به فایل‌های وب سایت اشاره کند. برای انجام این کار، یک DNS باید ایجاد شود که نام دامنه را به محل اشتراک گذاری فایل‌های وب سایت پیوند دهد.


  • تست کردن وب سایت

هنگامی که نام دامنه به فایل‌های وب سایت لینک شد، سایت را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که همه چیز همانطور که نیاز است کار می‌کند. با استفاده از یک مرورگر دارای امکانات Web3 مانند Brave به وب سایت دسترسی پیدا کنید.


چرا وب هاستینگ غیر متمرکز مهم است؟

چرا وب هاستینگ غیر متمرکز مهم است؟

پلتفرم‌های غیرمتمرکز با حذف خطرات حریم خصوصی و امنیتی مرتبط با میزبانی متمرکز سنتی، به ایجاد یک اینترنت دموکراتیک‌تر کمک می‌کنند. چندین روند و پیشرفت، از جمله ظهور فناوری بلاک چین، بلوغ زیرساخت‌های غیرمتمرکز، گسترش شبکه‌های همتا به همتا، افزایش نیاز به حفظ حریم خصوصی و امنیت و ظهور پلتفرم‌های غیرمتمرکز شبکه‌های اجتماعی، آینده را تحت تاثیر قرار می‌دهند.


توسعه دهندگان در حال ایجاد زیرساخت‌های غیرمتمرکز پیچیده‌تری برای رشد هاستینگ غیر متمرکز هستند. پایگاه های داده، CDN‌ها و DNS‌ها همگی نمونه‌هایی از سیستم های غیرمتمرکز هستند.


وب هاستینگ غیرمتمرکز مبتنی بر شبکه های همتا به همتا است که به کاربران امکان می‌دهد بدون اتکا به سرور مرکزی فایل‌ها و داده‌ها را به اشتراک بگذارند. با افزایش امنیت و کارایی شبکه‌های همتا به همتا، کاربران می‌توانند برنامه‌های کاربردی جدیدی را برای وب هاستینگ غیرمتمرکز پیش‌بینی کنند.


همچنین امروزه افراد بیشتری به دنبال جایگزینی برای هاستینگ متمرکز هستند زیرا همیشه خطر فاش شدن اطلاعات وجود دارد. مشتریان از وب هاستینگ غیرمتمرکز به دلیل امنیت و ناشناس بودن آن هنگام ذخیره و به اشتراک گذاری داده‌ها قدردانی می‌کنند.


مزایای وب هاستینگ غیر متمرکز چیست؟

وب هاستینگ غیرمتمرکز چندین مزیت را نسبت به هاستینگ متمرکز فعلی ارائه می‌دهد. افزایش امنیت، کاهش هزینه‌ها و کنترل و حفظ حریم خصوصی مزیت‌های وب هاستینگ غیر متمرکز محسوب می‌شود. امنیت بیشتری از طریق هاستینگ غیرمتمرکز برای کاربران و صاحبان وب سایت فراهم می‌شود. فایل‌های وب‌سایت در سراسر شبکه‌ای از گره‌ها توزیع می‌شوند و آن‌ها را نسبت به سرورهای متمرکز در برابر هک و قطع سرور مقاوم‌تر می‌کند. از این نظر که هیچ نقطه شکست واحدی وجود ندارد، احتمال از دست رفتن داده‌ و خطرات امنیتی را کاهش می‌دهد.


هاستینگ فعلی می‌تواند هزینه‌ بیشتری نسبت به هاستینگ غیرمتمرکز داشته باشد. زیرا به زیرساخت سرور و هزینه بالای نگهداری نیاز دارد. کسب و کارهای کوچک و افرادی که مایل به میزبانی وب سایت بدون پرداخت هزینه زیادی هستند گزینه مطلوبی برای انتخاب وب هاستینگ غیرمتمرکز به حساب می‌آیند.


علاوه بر این، میزبانی غیرمتمرکز به صاحبان وب سایت و کاربران، توانایی کنترل و حریم خصوصی بیشتری می‌دهد. با این اوصاف، کاربران می‌توانند داده‌های خود را کنترل کنند و تصمیم بگیرند که چگونه به اشتراک گذاشته شده و مورد استفاده قرار گیرد. زیرا هیچ نهاد واحدی کنترل شبکه را در دست ندارد. این ویژگی می‌تواند به جلوگیری از نقض حریم خصوصی از طریق داده کاوی - فرآیند کشف الگوها و به مجموعه متا دیتاها با استفاده از روش‌های یادگیری ماشینی و آماری کمک کند.


چالش های مربوط به وب هاستینگ غیر متمرکز چیست؟

چالش های مربوط به وب هاستینگ غیر متمرکز چیست؟

در حالی که هاستینگ غیرمتمرکز چندین مزیت را ارائه می‌دهد، باید چالش های فنی، زیرساختی و نظارتی را قبل از تصمیم گیری در نظر گرفت.


میزبانی غیرمتمرکز مستلزم سطحی از دانش فنی است که بسیاری از صاحبان وب سایت ممکن است از آن برخوردار نباشند. راه اندازی و بروز رسانی وب سایت‌های غیرمتمرکز نسبت به یک سرویس هاستینگ معمولی با چالش‌هایی همراه است.


علاوه بر این، هاستینگ غیرمتمرکز به کمک شبکه‌ای از کامپیوترهای متصل، ذخیره‌ سازی فایل‌های وب سایت را انجام می‌دهد. اما این گره‌ها ممکن است محدودیت‌هایی در ظرفیت و عملکرد داشته باشند. در مقایسه با هاستینگ متمرکز، عملکرد ضعیف سیستم‌های متصل در شبکه می‌تواند منجر به کاهش سرعت بارگذاری و افت مقیاس پذیری وب سایت شود.


وب هاستینگ غیرمتمرکز یک فناوری جدید است. بنابراین هنوز توافق زیادی در مورد پروتکل‌ها و بهترین راه حل‌ها وجود ندارد. به همین دلیل، انتخاب یک سرویس وب هاستینگ غیرمتمرکز متناسب با نیازهای صاحبان وب سایت می‌تواند چالش برانگیز باشد.


چشم انداز قانونی و نظارتی برای هاستینگ غیرمتمرکز همچنان در حال توسعه و تحول است. به همین جهت قبل از انتخاب یک دامنه وب غیرمتمرکز، رسیدگی به نگرانی‌های مربوط به مسئولیت، امنیت داده‌ها و سایر موارد قانونی ضروری است.


وب هاستینگ متمرکز و غیر متمرکز چه تفاوتی با هم دارند؟

وب هاستینگ متمرکز و غیر متمرکز چه تفاوتی با هم دارند؟

وب هاستینگ متمرکز و غیرمتمرکز در نحوه توزیع و ذخیره داده‌های وب سایت متفاوت هستند. در این بخش چند تفاوت کلیدی بین وب هاستینگ متمرکز و غیر متمرکز وجود دارد:


وب هاستینگ متمرکز

فایل‌های وب سایت بر روی یک سرور ذخیره می‌شوند که توسط یک شرکت یا سازمان میزبان کنترل می‌شود.


وب هاستینگ متمرکز به سازمان‌ها یا دولت‌ها اجازه می‌دهد تا تصمیم بگیرند چه محتوایی نمایش داده شود. وب هاستینگ متمرکز در برابر نقص‌های امنیتی، از دست دادن داده‌ها و خرابی آسیب پذیر است.


وب هاستینگ غیر متمرکز

فایل‌های وب سایت به جای یک سرور واحد، در چندین گره یا رایانه توزیع می‌شوند.


وب هاستینگ غیرمتمرکز مبتنی بر شبکه‌های همتا به همتا است که به کاربران امکان می‌دهد بدون اتکا به سرور مرکزی داده‌ها را به اشتراک بگذارند.


میزبانی وب غیرمتمرکز از فناوری بلاک چین، شبکه‌های همتا به همتا و سایر سیستم‌های توزیع شده استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل کند که فایل‌های وب‌سایت همیشه در دسترس هستند. در نتیجه حتی در صورت قطع شدن بخشی از شبکه، وب سایت همچنان قابل بارگذاری است.


وب هاستینگ غیرمتمرکز امنیت و مقاومت در برابر سانسور محتوا را بهبود می‌بخشد.


وب هاستینگ غیرمتمرکز به کاربران اجازه می‌دهد تا کنترل بیشتری بر روی اطلاعات خود داشته باشند و از مسائل مرتبط با حریم خصوصی در میزبانی متمرکز اجتناب کنند.


وب هاستینگ غیرمتمرکز راه حلی برای توسعه یک اینترنت بازتر و دموکراتیک است که مشکلات هاستینگ متمرکز فعلی را به همراه ندارد.


به طور خلاصه، وب هاستینگ متمرکز فایل‌های وب سایت را روی یک سرور واحد که توسط یک شرکت میزبان کنترل می‌شود ذخیره می‌کند، در حالی که وب هاستینگ غیرمتمرکز فایل‌های وب سایت را در چندین گره یا رایانه توزیع می‌کند که امنیت اطلاعات کاربران را چندین برابر می‌کند.


بهترین وب هاست‌های غیر متمرکز کدامند؟

1_ Arweave

Arweave یک پروتکل ذخیره سازی P2P مانند بلاک چین است که از فضای اضافی در رایانه‌هایی که نرم افزار Permaweb را اجرا می‌کنند برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کند. افراد برای استفاده از نرم افزار Permaweb و ذخیره سازی فایل‌ها در شبکه، باید بوسیله توکن‌های AR تعاملات مالی را انجام دهند.


2_ Web3Host

Web3Host یک هاست وب ابری توزیع شده است. از آنجایی که سیستم IPFS فایل‌ها را ذخیره می‌کند، نیازی به سرور متمرکز نیست. در عوض، بسته به ترجیح کاربر، همه چیز به صورت محلی یا در فضای ابری نگهداری می‌شود. مهندسان هلندی، دیرک پوت و تیم ورکس Web3Host را در سال 2018 تاسیس کردند. این شرکت یک طرح رایگان برای استفاده فردی ارائه می‌دهد و یک طرح دیگر نیز با شروع از 10 دلار در ماه ارائه می‌کند.


3_ Cybercon

Cybercon یک پیشگام در صنعت راه حل‌های بیگ دیتا، مکان‌یابی مرکز داده، هاستینگ Web3 و سرورهای اختصاصی در فضای ابری است. آنها با استفاده از امکانات هاستینگ مرکز داده پیشرفته، رایانش ابری و بیگ دیتا، هدفشان ارائه بهترین راه حل‌ها برای زیرساخت‌ و خدمات رایانش ابری با کمترین هزینه ممکن است.


بهترین وب هاست‌های غیر متمرکز کدامند؟

4_ بیت تورنت (Bit-torrent)

بیت تورنت یک نمونه شناخته شده از یک شبکه غیر متمرکز برای ذخیره اطلاعات است. بیت تورنت از سال 2001 فعال است و اولین بار برای انتشار نسخه‌های غیرقانونی فایل‌های صوتی و ویدیویی به شهرت رسید. با این حال، بیت تورنت در طول زمان به مجموعه‌ای از محصولات تبدیل شده است و اکنون دارای سیستم فایل بیت تورنت (BTFS) نیز است.


BTFS یک سیستم ذخیره سازی غیر‌متمرکز مقیاس‌پذیر برای کاهش هزینه‌های ذخیره‌سازی، افزایش تحمل خطا و دور زدن سانسور دولتی است. BTFS مانند شبکه IPFS برای بهبود عملکرد به گره‌های متصل در شبکه وابسته است. بیت تورنت از شبکه های رقیب متمایز است، زیرا بیش از 100 میلیون کاربر فعال در شبکه دارد. علاوه بر این، BTFS در شبکه بلاک چین TRON نیز کاربرد دارد. تعداد گره‌های کامل TRON بیش از هزار عدد است.


BTFS می‌تواند برای ذخیره و ارسال داده‌ها بین رایانه‌ها استفاده شود، با این حال با دیگر گزینه‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز داده متفاوت است. زیرا این شبکه به گونه‌ای ساخته شده است که به کاربران اجازه دهد محتوایی را که متناقض با قوانین کپی رایت هستند را حذف کنند.


5_ فایل کوین

فایل کوین در سال 2017 با عرضه اولیه سکه (ICO) خود با جمع آوری 257 میلیون دلار توانست بزرگ‌ترین ICO را رقم بزند. Filecoin یک شبکه همتا به همتا (P2P) است که ذخیره سازی ابری را از طریق بلاک چین و ارز دیجیتال فراهم می‌کند.


همچنین تمام معاملات مالی را می‌توان با استفاده از ارز دیجیتال FIL انجام داد. ماینرها یا گره‌های ذخیره‌سازی با استفاده از ارز FIL درون شبکه فعالیت می‌کنند. دفتر کل بلاک چین همه مبادلات را مستند و اطمینان حاصل می‌کند که استخراج کنندگان به طور ایمن داده‌ها را بایگانی کنند. فایل کوین بر اساس IPFS، یک پروتکل ابررسانه‌ای همتا به همتا است که هدف آن حل برخی مشکلات با استفاده از HTTP به عنوان یک سیستم فایل توزیع شده است.


6_ MaidSafe و Safe Network

Safe Network یک شبکه جهانی مستقل است که از گره‌های ذخیره سازی تشکیل شده است و MaidSafe تیم کوچکی از افرادی است که برای توسعه شبکه تلاش می‌کنند. این نرم افزار به طور مرکزی فضای ذخیره‌سازی شبکه را کنترل می‌کند و از انتقال ایمن اطلاعات و پیام‌ها بین تمام دستگاه‌های متصل اطمینان حاصل می‌کند. هیچ نیازی به سرور مرکزی، عوامل واسطه یا مداخله انسانی در جداسازی و انتقال داده‌ها وجود ندارد.


هر‌کسی می‌تواند داده‌ها را ذخیره کند یا به اطلاعات عمومی در شبکه دسترسی داشته باشد. ضمن اینکه تمامی کاربران می‌توانند به‌عنوان ارائه‌دهنده ناشناس اطلاعات به شبکه ملحق شوند. البته این موضوع نیازمند طی کردن چند آزمایش امنیتی است. پروژه Safe Network همچنین شامل یک رابط برنامه نویسی کاربردی (API) برای تعامل مستقیم شبکه با برنامه‌نویسان است.


7_ Fleek

یک هاست وب است که به سرور مرکزی متکی نیست. اگر به یک ارائه دهنده وب سایت قابل اعتماد، ایمن و ارزان نیاز دارید، باید Fleek را امتحان کنید.


به دلیل در دسترس بودن همه روزه (از جمله تعطیلات و آخر هفته‌ها)، Fleek یکی از بهترین‌ هاست‌های وب غیرمتمرکز موجود است. هر اتفاقی که بیفتد (به عنوان مثال، اگر مشکلی در سایت شما وجود داشته باشد)، فردی از تیم پشتیبانی می‌تواند به رفع سریع آن کمک کند تا بتوانید در اسرع وقت دوباره آنلاین شوید، زیرا تیم پشتیبان Fleek سال‌ها تجربه در پشتیبانی و عیب‌یابی دارند.


8_ Host Engine

Host Engine یک جایگزین غیرمتمرکز برای هاستینگ وب سنتی از طریق بلاک چین و IPFS ارائه می‌دهد. هیچ مشکلی مربوط به سرور در Host Engine وجود ندارد. بدون یک شبکه تحویل محتوا متمرکز، معماری همتا به همتا تضمین می‌کند که وب‌ سایت شما حتی اگر گره اصلی (CDN) از کار بیفتد، به خدمات خود ادامه می‌دهد.


سخن پایانی


وب هاستینگ غیرمتمرکز مبتنی بر شبکه‌های همتا به همتا است که به کاربران امکان می‌دهد بدون اتکا به سرور مرکزی فایل‌ها و داده‌ها را به اشتراک بگذارند. با افزایش قابلیت اطمینان و کارایی شبکه‌های همتا به همتا، کاربران می‌توانند برنامه‌های کاربردی جدیدی را برای وب هاستینگ غیرمتمرکز پیش بینی کنند.


افراد بیشتری به دنبال جایگزینی برای هاستینگ متمرکز هستند. زیرا همیشه احتمال فاش شدن اطلاعات شخصی وجود دارد. مشتریان از وب هاستینگ غیرمتمرکز به دلیل امنیت و ناشناس بودن آن هنگام ذخیره و به اشتراک گذاری داده‌ها استقبال می‌کنند.