همه‌ی آدرس‌های وب‌سایت توسط یک نهاد غیرانتفاعی به نام ICANN مدیریت می‌شوند. این استانداردها با ترکیبی از حروف، بعد از یک نقطه قرار می‌گیرند (مانند .com یا .org) و آدرس یک وب‌سایت را تشکیل می‌دهند. ازآنجایی‌که اداره‌ی این دامنه‌ها بر عهده‌ی یک نهاد مرکزی است، سیستم ایجاد دامنه را به سیستمی متمرکز تبدیل می‌کند. در حال حاضر، سیستم نام‌گذاری دامنه (DNS) به گروهی از مقامات صدور گواهی (CA) وابسته است و این گواهی‌ها اعتبار و امنیت وب‌سایت را مشخص می‌کنند. بااین‌حال، هنوز هم امکان دست‌کاری در این آدرس‌ها وجود دارد و افراد تبهکار می‌توانند از این طریق، از کاربران سایت‌های اینترنتی کلاهبرداری کنند. این نحوه‌ی اداره و صدور گواهی دامنه‌ی اینترنت، روشی سنتی و متمرکز است. ازآنجایی‌که در سال‌های اخیر، فناوری بلاک چین به حوزه‌های گوناگونی راه یافته و امور مختلفی را غیرمتمرکز کرده، راه‌حل‌هایی نیز برای غیرمتمرکزشدن دامنه‌های اینترنتی ارائه شده است. یکی از این راه‌حل‌های مهم و مفید، دامنه هندشیک (Handshake) یا HNS است. هندشیک سعی دارد که با استفاده از فناوری بلاک چین، صدور دامنه‌ی اینترنتی را غیر متمرکز کرده و این حوزه را از نظارت شخص ثالث بی‌نیاز کند. به‌خاطر همین در این مقاله به سراغ دامنه هندشیک (HNS) رفته‌ایم تا جنبه‌های مختلف آن را به‌دقت بررسی کنیم.


دامنه هندشیک (HNS) چیست؟

دامنه هندشیک (HNS) چیست؟

هندشیک (Handshake) یک پروژه‌ی درازمدت مخفی بود که توسط افراد زیر راه‌اندازی شد:


  • جوزف پون (Joseph Poon)؛ دارای سابقه‌ی همکاری در شبکه لایتنینگ (Lightning) بیت کوین کانال‌های پرداخت پلاسما


  • کریستوفر جفری؛ همکاری در Purse و نرم‌افزار Bcoin


از همان ابتدا، هدف بنیان‌گذاران هندشیک (HNS) ایجاد یک جایگزین غیرمتمرکز برای سیستم فعلی تخصیص و مدیریت دامنه‌های سطح بالا (TLD) بود. منظور از TLD، همان پسوند وب‌سایت‌های اینترنتی، مانند دات‌کام و دات‌آی‌آر است.


در حال حاضر، دامنه‌ی سطح بالا (TLD) به گروهی از مقامات صدور گواهی (CA) وابسته است؛ بنابراین، این گواهی‌ها برای تأیید صحت مالکیت وب‌سایت و جلوگیری از ایجاد وب‌سایت‌های مخرب کاربرد دارند. به‌خاطر همین، هندشیک می‌خواهد با استفاده از بلاک چین خود، اتکا به اشخاص ثالث را در ایجاد دامنه‌های اینترنتی از بین ببرد. بلاک چین هندشیک از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند تا امنیت و صحت اطلاعات مربوط به دامنه‌های اینترنتی را فراهم کند.


برای انجام این کار، به‌جای ثبت دامنه با یک CA و ذخیره‌ی آن در یک فایل Root Zone، کاربران باید توکن اختصاصی هندشیک (HNS) را خریداری کرده و آن را با یک کلید عمومی در شبکه‌ی هندشیک (Handshake) ثبت کنند. رابطه‌ی بین کلیدهای عمومی و دامنه‌های سطح بالا (TLDs) در شبکه‌ی هندشیک، شبیه آدرس و موجودی حساب UTXO در بیت کوین است. منظور از UTXO مقدار ارز دیجیتالی بوده که پس از انجام یک تراکنش، در شبکه باقی می‌ماند.


پروژه‌ی هندشیک تا آگوست 2018 مخفی ماند و در آن تاریخ، با اعلام شرکای تجاری پروژه، به‌ طور عمومی به کاربران کریپتو معرفی شد. این شرکای تجاری 7.5 درصد از توکن‌های HNS را خریدند تا ارزش شبکه‌ی هندشیک، که در آن موقع حدود 136 میلیون دلار برآورد می‌شد، حفظ شود. با اینکه سرمایه‌گذاران زیادی از این پروژه استقبال کردند؛ اما مدیران هندشیک متعهد شدند که 10.2 میلیون دلار از پروژه را به جوامع نرم‌افزار متن‌باز و آزاد (FOSS) اختصاص دهند.


دامنه هندشیک (HNS) چگونه کار می‌کند؟

دامنه هندشیک (HNS) چگونه کار می‌کند؟

هندشیک (Handshake) به‌عنوان جایگزینی برای دامنه‌های سطح بالا معرفی شده است. این شبکه سعی می‌کند که با استفاده از فناوری بلاک‌ چین، سیستمی غیرمتمرکز را برای تخصیص دامنه‌های وب‌سایت ایجاد کند. به‌خاطر همین، هندشیک از طریق مزایده‌هایی، آدرس‌های دامنه را به متقاضیان ارائه می‌کند. این مزایده‌ها، هر دو هفته یک‌بار، به‌صورت خودکار در وب‌سایت هندشیک انجام می‌شوند. کاربرانی که می‌خواهند این دامنه‌ها را در اختیار داشته باشند، باید برای دامنه‌ی موردنظرشان، پیشنهاد خرید ثبت کنند. این پیشنهاد بر اساس توکن اختصاصی هندشیک، یعنی HNS، تعیین می‌شود.


مزایده‌های هندشیک از یک قالب حراجی به نام ویکری (Vickrey) پیروی می‌کند. در این روش، تمام پیشنهادها ناشناس می‌مانند و هیچ کاربری از پیشنهاد افراد دیگر مطلع نمی‌شود. از این طریق، مزایده‌ها به‌صورت منصفانه، کارآمد و با قیمتی معقول انجام شده و خیال کاربران از امنیت مزایده راحت خواهد بود.


بلاک چین هندشیک (Handshake) مشابه بلاک چین بیت کوین (Bitcoin) عمل می‌کند. احتمالاً می‌دانید که در شبکه‌ی بیت کوین و الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) یا PoW، کاربران، سیستم کامپیوتری خود را به سیستم متصل کرده و به یک گره (Node) تبدیل می‌شوند. این کاربران که به‌عنوان استخراج‌کننده (Miner) شناخته می‌شوند، تابع ریاضی بیت کوین را حل کرده و بلوک‌های جدید را ایجاد می‌کنند. از این طریق، امنیت شبکه بالا رفته و اطلاعات صحیح در بلوک‌ها ثبت می‌شوند. در بلاک چین هندشیک نیز، ماینرها با سخت‌افزار کامپیوتری به شبکه متصل شده و برای ایجاد کدهای جدید HNS، باید تابع ریاضی مخصوص شبکه‌ی هندشیک را حل کنند.


در شبکه‌ی هندشیک، ماینرها برای ایجاد بلوک‌های جدید و کدهای HNS، پاداش دریافت می‌کنند. تقریباً 10 دقیقه طول می‌کشد که یک بلوک در شبکه‌ی هندشیک ساخته شود و پاداش ساخت هر بلوک، 2000 HNS است. در نتیجه، توزیع کوین HNS از طریق استخراج این ارز انجام شده و این توکن‌ها باعث افزایش میزان نقدینگی ارز دیجیتال هندشیک در بازار می‌شوند. در نهایت، عرضه‌ی نهایی ارز دیجیتال HNS، 2.04 میلیارد واحد خواهد بود.


دامنه هندشیک (HNS) چه استفاده‌ای دارد؟

دامنه هندشیک (HNS) چه استفاده‌ای دارد؟

هندشیک (Handshake) جایگزینی غیرمتمرکز و کاربردی برای دامنه‌‌های سطح بالا است و از این دامنه‌ها می‌توان در موارد گسترده‌ای استفاده کرد. در نتیجه، دامنه‌های HNS دقیقاً مانند دامنه‌های سطح بالا (دات‌کام یا دات‌آی‌آر) کار می‌کنند و می‌توانند برای هر وب‌سایت و خدمات آنلاینی استفاده شوند. دامنه‌های هندشیک (HNS) برای کسب‌و‌کارها بسیار مفید هستند؛ چراکه با حفظ حریم شخصی و کنترل بیشتر بر فضای نام دامنه، شرایطی رقابتی را بین کسب‌و‌کارها ایجاد می‌کنند.


علاوه‌بر‌آن، از دامنه هندشیک می‌توان در موارد زیر نیز استفاده کرد:


  • Redirects: از دامنه هندشیک (HNS) می‌توان برای تغییر مسیر یا ریدایرکت استفاده کرد؛ یعنی اینکه با استفاده از این دامنه می‌توان آدرس URL را کوتاه کرد.

  • Log in: ازآنجایی‌که دامنه هندشیک غیرمتمرکز و ناشناس است، از این دامنه می‌توان برای ورود ایمن و خصوصی استفاده کرد. در این صورت، نیازی به رمز عبور برای ورود به وب‌سایت نخواهد بود.

  • Hmail: اصولاً آدرس‌های ایمیل نیز از دامنه‌ی سطح بالا استفاده می‌کنند؛ بنابراین، می‌توانید با استفاده از دامنه هندشیک نیز آدرس ایمیل اختصاصی خود را ایجاد کنید.

  • Sell subdomains: کاربران هندشیک می‌توانند از فروش ساب‌دامین‌ها سود کسب کنند. منظور از ساب‌دامین، زیرمجموعه‌ای از دامنه‌ی اصلی است؛ یعنی اینکه می‌توانید برای دامنه‌ی اصلی خود، زیرمجموعه‌هایی ایجاد کرده و آن‌ها را بفروشید.

  • dLinks: کاربران می‌توانند از هندشیک برای ایجاد یک مرکز غیرمتمرکز محتوای آنلاین استفاده کنند.

  • dWord: از دامنه هندشیک می‌توان برای ایجاد وب‌سایت‌هایی استفاده کرد که از نام‌های هندشیک بهره می‌برند.

  • Websites: کاربران این شبکه می‌توانند از WordPress، Vercel، Heroku، GitHub و Sia Skynet برای ساخت وب‌سایت‌های هندشیک استفاده کنند.

  • Nomad: از نام‌های هندشیک می‌توان به‌عنوان نام کاربری در شبکه‌های اجتماعی مختلف استفاده کرد.

  • Wallet: دامنه‌های هندشیک را می‌توان به آدرس کیف پول غیرمتمرکز ارز دیجیتال متصل کرد. از این طریق، کاربران می‌توانند آدرس کیف پول خواناتری داشته باشند.

مزایا و معایب دامنه هندشیک (HNS) چیست؟

مزایا و معایب دامنه هندشیک (HNS) چیست؟

شبکه هندشیک (Handshake) با کمک فناوری بلاک چین سعی می‌کند که از سیستم تولید و تخصیص دامنه‌ی وب‌سایت تمرکززدایی کند. از این طریق، سیستم غیرمتمرکزی از دامنه‌های مبتنی بر بلاک چین ایجاد می‌شود که امنیت و حریم خصوصی کاربران را فراهم می‌کند. بااین‌حال، مزایای هندشیک به این موارد محدود نمی‌شود و امکانات مختلفی را در اختیار کاربران می‌گذارد. به‌خاطر همین، در این بخش به بررسی مزایا و معایب هندشیک می‌پردازیم تا با جنبه‌های مختلف این سیستم تخصیص دامنه بهتر آشنا شوید.


مزایای دامنه هندشیک (HNS)

این شبکه مزایای گسترده‌ی را برای کاربران اینترنت به همراه دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:


  • تمرکززدایی: دامنه‌های هندشیک (HNS) بر روی یک شبکه‌ی بلاک چین غیرمتمرکز عمل می‌کنند. از این طریق، نیاز به نظارت شخص ثالث کاهش پیدا کرده و سیستمی غیرمتمرکز برای تخصیص دامنه‌ی سطح بالا ایجاد می‌شود. این عدم تمرکز به مقاومت در برابر سانسور کمک کرده و اینترنتی دموکراتیک و فراگیر را برای همه ایجاد می‌کند.

  • مالکیت و کنترل: کاربرانی که از طریق هندشیک و توکن HNS، دامنه‌ی اختصاصی خود را تولید کرده باشند، کنترل کامل دامنه‌ی خود را در اختیار خواهند داشت. در واقع، این افراد بدون نیاز به واسطه و نظارت شخص ثالث، مدیریت کامل دامنه‌ی خود را بر عهده دارند.

  • افزایش امنیت: ازآنجایی‌که اطلاعات ثبت‌شده در بلاک چین غیرقابل‌تغییر بوده و در برابر دست‌کاری مقاوم هستند، دامنه‌هایی که از این طریق تولید می‌شوند، امنیت بسیار بالایی دارند. در نتیجه، افراد تبهکار و هکرها نمی‌توانند در این زمینه رفتار مخربی را انجام داده و دامنه‌های کاربران را دست‌کاری کنند.

  • سازگاری با DNS سنتی: دامنه‌های هندشیک طوری طراحی شده‌اند که امکان همکاری را با دامنه‌های سنتی (DNS) داشته باشند. در نتیجه، می‌توانید دامنه‌های هندشیک را با دامنه‌های DNS ترکیب کرده و از این طریق، دسترسی گسترده‌ای را برای کاربران وب‌سایت فراهم کنید.

  • کاربردهای نوآورانه: سیستم نام دامنه‌ی غیرمتمرکز هندشیک (HNS) فرصت‌هایی را برای آزمایش‌های جدید و نوآوری‌ها فراهم کرده است. در نتیجه، توسعه‌دهندگان می‌توانند با تحقیق در این باره، نرم‌افزارهای اختصاصی خود را تولید کنند؛ برای مثال، ترکیب نام‌های دامنه هندشیک با نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApps)، ایجاد هویت‌های آنلاین جایگزین و... .

معایب دامنه هندشیک (HNS)

ازآنجایی‌که فناوری بلاک چین نوظهور و درحال‌توسعه است، همه‌ی پروژه‌های کریپتوکارنسی در کنار مزایایشان، معایبی نیز دارند. برخی از این معایب عبارت‌اند از:


  • شناخت و پذیرش محدود: دامنه‌های هندشیک (HNS) هنوز در مرحله‌ی بازارسازی و معرفی هستند؛ بنابراین، کاربران اینترنت شناخت کافی‌ای از این دامنه‌ها ندارند. اغلب کاربران اینترنت، هنوز از دامنه‌های سنتی استفاده می‌کنند و این مسئله می‌تواند روی کارایی و پذیرش دامنه هندشیک تأثیر بگذارد.

  • چالش‌های فنی احتمالی: ماهیت غیرمتمرکز دامنه هندشیک (Handshake) باعث ایجاد پیچیدگی‌های فنی و چالش‌هایی در مسیر توسعه‌ی آن می‌شود. برای مثال، می‌توان به مشکلات مربوط به وضوح DNS، سازگاری با زیرساخت‌های موجود و نیاز به راه‌حل‌های تخصصی اشاره کرد.

  • ارزش بازار و شناخت برند: دامنه‌های هندشیک، نسبت به دامنه‌های سنتی، ارزش بازار کمتری داشته و هنوز به اندازه‌ی کافی شناخته نشده‌اند. این مسئله می‌تواند روی کیفیت پروژه و جنبه‌های مختلف آن تأثیر بگذارد.

  • عدم‌قطعیت و نوسان: دامنه‌ی غیرمتمرکز یک فناوری درحال‌توسعه است و هنوز آینده‌ی آن به‌خوبی مشخص نیست. پویایی بازار، عوامل نظارتی و زیرساخت‌های آینده‌ی اینترنت می‌توانند این پروژه را با چالش‌های جدیدی مواجه کنند.

HNS و DNS چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

HNS و DNS چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

دامنه‌ هندشیک (HNS) و دامنه سنتی (DNS) هدف یکسانی را برای خوانا کردن آدرس وب‌سایت دنبال می‌کنند؛ با این تفاوت که مدل حاکمیتی این دو سیستم با یکدیگر فرق دارد. به‌خاطر همین، در این بخش به چند تفاوت عمده‌ی بین دامنه HNS و DNS می‌پردازیم:


عدم تمرکز: هندشیک بر اساس فناوری بلاک چین ساخته شده و مدلی غیرمتمرکز را ارائه می‌کند. در نتیجه، مدیریت و کنترل هندشیک، با کاربران شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود و از این طریق، نیاز به نظارت یک مقام متمرکز از بین می‌رود. در سوی مقابل، دامنه‌ی سنتی توسط نهادهایی، مانند ثبت‌کننده‌ی دامنه و سرورهای DNS، مدیریت می‌شود.


امنیت: شبکه‌ی هندشیک (Handshake) از الگوریتم اثبات کار (PoW) برای حفظ ایمنی شبکه و جلوگیری از رفتار مخرب استفاده می‌کند. علاوه‌برآن، ماهیت تغییرناپذیر و ایمن فناوری بلاک چین از دست‌کاری این شبکه جلوگیری می‌کند. در سوی مقابل، دامنه DNS به نهادهای متمرکز وابسته بوده و احتمال خراب‌کاری و سرقت دامنه، در این سیستم وجود دارد.


  • مالکیت و کنترل: در شبکه‌ی هندشیک، مالکیت با در اختیار داشتن توکن‌های HNS تعیین می‌شود. از این طریق، کنترل دامنه‌ها به دارندگان این توکن واگذار می‌شود. در نتیجه، دارندگان HNS می‌توانند بدون نظارت شخص ثالث و نهادی مرکزی، کنترل کامل دامنه‌ی خود را بر عهده داشته باشند. از طرفی، در سیستم سنتی DNS، دامنه‌ها توسط ثبت‌کننده‌های دامنه و به‌صورت متمرکز کنترل و مدیریت می‌شوند. در نتیجه، کاربران به طور مداوم باید هزینه‌هایی را به این ثبت‌کنندگان پرداخت کرده و از خط‌مشی‌های آن‌ها پیروی کنند.

  • خوانا کردن نام دامنه: دامنه‌های هندشیک را می‌توان با راه‌حل‌های سنتی تبدیل نام و یا راه‌حل‌های خود هندشیک ترکیب کرد. این قابلیت همکاری، به کاربران اجازه می‌دهد که بدون نیاز به راه‌حل‌های هندشیک، به دامنه‌های این شبکه دسترسی داشته باشند. از سوی دیگر، دامنه‌های سنتی DNS برای خواناکردن نام دامنه، فقط به راه‌حل‌های سنتی وابسته‌اند.

  • مشارکت در شبکه: شبکه‌ی هندشیک از مزایده‌هایی برای ارائه‌ی دامنه‌ها استفاده می‌کند؛ بنابراین، همه‌ی افراد می‌توانند در مزایده‌ها شرکت کرده و پیشنهاد خود را ثبت کنند. از این طریق، فضایی شفاف و رقابتی برای مشارکت در هندشیک ایجاد می‌شود. بااین‌حال، در DNS سنتی، دامنه‌ها توسط نهادهای نظارتی کنترل شده و فرایند تخصیص دامنه‌ها محدودتر و گران‌تر است.

نحوه ثبت‌نام و دسترسی به دامنه هندشیک (HNS) چگونه است؟

نحوه ثبت‌نام و دسترسی به دامنه هندشیک (HNS) چگونه است؟

هر کسی که می‌خواهد مالک یکی از دامنه‌های هندشیک (HNS) باشد، باید در مزایده‌های این شبکه شرکت کند. کاربران برای شرکت در یک مزایده، باید پیشنهاد مالی خود را با توکن HNS ثبت کنند. مراحل ثبت‌نام و ارائه‌ی درخواست دامنه در هندشیک عبارت‌اند از:


خرید توکن HNS: کاربرانی که می‌خواهند دامنه‌ی هندشیک را داشته باشند، باید مقداری توکن HNS را بخرند. این توکن برای شرکت در مزایده و تضمین مالکیت دامنه کاربرد دارد.


انتخاب یک ثبت‌کننده: در مرحله‌ی بعد باید یک ثبت‌کننده (Registrar) دامنه را برای آسان‌تر شدن فرایند ثبت دامنه انتخاب کنید. منظور از ثبت‌کننده، پلتفرم‌ها و ارائه‌کنندگان خدماتی است که به حراج و ثبت دامنه‌ی هندشیک کمک می‌کنند. برای مثال می‌توانید یکی از پلتفرم‌های HNS Domains، Namebase و یا Dynadot را انتخاب کنید.


اتصال کیف پول: کیف پول ارز دیجیتال خود را به هندشیک متصل کنید. این کیف پول به شما کمک می‌کند که توکن‌های HNS را ذخیره کرده و بتوانید در مزایده‌ی شبکه شرکت کنید. حتماً دقت کنید که کیف پول شما با شبکه‌ی هندشیک سازگار بوده و با شرکت ثبت‌کننده تعامل داشته باشد.


جستجوی دامنه‌های موجود: از سایت شرکت ثبت‌کننده برای جستجوی دامنه‌های موجود هندشیک (HNS) استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از بخش جستجوی وب‌سایت کمک بگیرید.


شرکت در مزایده: پس از یافتن دامنه‌ی موردنظرتان، پیشنهاد مالی خود را از طریق شرکت ثبت‌کننده، به شبکه‌ی هندشیک ارائه دهید. این پیشنهاد کاملاً محرمانه است و فقط خود شما از آن مطلع خواهید بود؛ بنابراین، کاربران باید با ارائه‌ی پیشنهادی بالاتر، برای به‌دست‌آوردن یک دامنه، با یکدیگر رقابت کنند.


برنده‌شدن و ثبت کامل: درصورتی‌که پیشنهاد شما برنده‌ی مزایده شود، مالکیت دامنه را به دست می‌آورید. پس از آن، باید دستورالعمل شرکت ثبت‌کننده را برای ثبت نهایی دامنه دنبال کنید. معمولاً مراحل ثبت دامنه شامل نهایی‌کردن پرداخت، ارائه‌ی جزئیات لازم و اتصال دامنه به کیف پول است.


مدیریت و پیکربندی دامنه: پس از تکمیل‌کردن ثبت‌ دامنه، می‌توانید دامنه‌ی خود را مدیریت و پیکربندی کنید. این مرحله می‌تواند شامل مرتبط‌کردن دامنه به خدمات هاست، پیکربندی سایر خدمات و... باشد.


سخن پایانی


با گسترش استفاده از فناوری بلاک چین، حوزه‌های مختلفی به این فناوری تمایل نشان داده‌اند و از این طریق، زمینه‌های غیرمتمرکز گوناگونی ایجاد شده است. یکی از حوزه‌هایی که با شتاب به سمت غیرمتمرکزشدن پیش می‌رود، اینترنت است. نسل جدید اینترنت، با عنوان وب 3 (Web 3) می‌خواهد مدیریت پلتفرم‌ها را از دست عده‌ای محدود خارج کرده و کنترل آن را به مردم واگذار کند. در نتیجه، نسل آینده‌ی اینترنت دموکراتیک بوده و توسط خود کاربران مدیریت می‌شود. دراین‌بین، جای خالی سیستمی برای تخصیص دامنه‌های غیرمتمرکز خالی بود. به‌خاطر همین، پروژه‌ی هندشیک (Handshake) با توکن اختصاصی HNS راه‌اندازی شد تا سیستمی جامع و غیرمتمرکز را برای ایجاد دامنه‌های وب‌سایت ارائه کند.