کازماس یکی از ارزهای دیجیتال شاخص بازار کریپتو است که در میان 30 رمز ارز بزرگ دنیای بلاک چین جای می‌گیرد. این پروژه که ریشه آن به سال 2014 بازمی‌گردد، خود را به‌عنوان پروتکلی با حل برخی از «سرسخت‌ترین مشکلات» بر سر راه صنعت بلاک چین، معرفی می‌کند. همچنین، تیم این اکوسیستم در تلاش برای کاهش دردسر و دشواری‌ها در رابطه با توسعه‌دهندگان و آسان‌تر کردن کار آن‌ها در توسعه بلاک چین است. تا چه حد با Cosmos و ویژگی‌های مختلف آن آشنا هستید؟ در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو، ابتدا عملکرد شبکه کازماس و بخش‌های اصلی آن را بررسی می‌کنیم، سپس به مزایا و معایب مهم سرمایه‌گذاری در این پلتفرم می‌پردازیم. با ما همراه باشید.


 اساس عملکرد شبکه کازماس چیست؟

اساس عملکرد شبکه کازماس چیست؟

ابتدا با عملکرد کلی پروتکل کازماس و بخش‌های اساسی آن آشنا می‌شویم. بررسی و مطالعه ویژگی‌ها، مزایا و معایب Cosmos نیازمند داشتن درکی مطلوب از عملکرد این اکوسیستم خواهد بود.


در حقیقت، بلاک چین کازموس جهت ایجاد بستری برای ارتباط میان دفاتر کل (Ledgers) بدون تکیه بر یک سرور مرکزی توسعه یافته است. وایت پیپر Cosmos در سال 2016 منتشر شد و این شبکه توسط بنیان‌گذاران خود، خیلی زود به‌عنوان اینترنت بلاک چین‌ها (Internet of Blockchains) معرفی شد. آن‌ها می‌خواستند که پلتفرمی با قابلیت همکاری (Interoperability) برای شبکه‌های بلاک چینی منبع‌باز ایجاد کنند تا فرایند انجام تراکنش میان شبکه‌ها، ساده شود.


به‌طور دقیق، کازموس صرفا یک شبکه بلاک چین نیست. Cosmos مجموعه‌ای کامل از ابزارهایی است که توسعه بلاک چین را ساده می‌کنند و به شبکه‌های مختلف، امکان ارتباط با یکدیگر را ارائه می‌دهند. در ادامه، سه بخش اصلی کارکرد کازماس یعنی هسته Tendermint، رابط اپلیکیشن-بلاکچین (Application Blockchain Interface) و کیت توسعه Cosmos را بررسی می‌کنیم.


هسته تندرمینت (Tendermint Core)

هسته تندرمینت (Tendermint Core)

یکی از بخش‌های اساسی در عملکرد شبکه کازماس، الگوریتم Tendermint است. تندرمینت، نوع خاصی از مکانیزم اجماع گواه سهام (Proof of Stake) محسوب می‌شود که مسئولیت موارد خاصی را بر عهده دارد. جهت توضیح بهتر؛ اگر بخواهیم یک شبکه بلاک چین را تصور کنیم، آن را در قالب بسته‌ای متشکل از سه لایه متفاوت با وظایف گوناگون می‌بینیم. این سه لایه شبکه‌سازی، اجماع و اپلیکیشن را مدیریت می‌کنند.


به عبارت ساده، Tendermint لایه‌های اجماع و شبکه‌سازی کازماس را به یک لایه تبدیل کرده و این لایه را از لایه اپلیکیشن جدا می‌سازد؛ یعنی یک توسعه‌دهنده می‌تواند با استفاده از Tendermint Core به‌عنوان بنیان شبکه و صرفا تغییر در بخش اپلیکیشن، یک بلاک چین جدید جهت ادغام با اکوسیستم Cosmos ایجاد کند.


به عبارت ساده‌تر، این موضوع باعث شده تا هر توسعه‌دهنده‌ای بتواند بدون صرف صدها ساعت زمان برای ساخت و طراحی کل شبکه از پایه، بلاک چین جدیدی را بر بستر کازماس بسازد.


در‌عین‌حال، تندرمینت به توسعه‌دهندگان امکان ایجاد اپلیکیشن با استفاده از تمام زبان‌های محبوب را ارائه می‌دهد. این ویژگی، کازماس را به شبکه‌ای بسیار انعطاف‌پذیر تبدیل کرده است.


رابط میان اپلیکیشن و بلاک چین (ABCI)

حروف ABCI مخفف Application BlockChain Interface هستند. ABCI پروتکلی است که امکان ارتباط موتور اجماع یک بلاک چین (در این مقاله تندرمینت) با بخش و لایه اپلیکیشن آن را فراهم می‌کند. در حقیقت، ABCI پلی میان لایه اجماع Tendermint و لایه اپلیکیشن در شبکه کازماس محسوب می‌شود.


ABCI به لایه اپلیکیشن قابلیت پردازش تراکنش‌ها و بلاک‌ها در عین حفظ وضعیت بلاک چین را ارائه می‌دهد. این رابط، جهت فراهم کردن انعطاف‌پذیری و کنترل بر روی موارد مرتبط با اجماع و اپلیکیشن طراحی شده است. این رابط به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز با قابلیت همکاری در اکوسیستم Cosmos و فراتر از آن، بسازند و ارائه دهند.


 کیت توسعه نرم‌افزار کازماس (Cosmos SDK)

کیت توسعه نرم‌افزار کازماس (Cosmos SDK)

کیت توسعه نرم‌افزار کازماس (Cosmos Software Development Kit)، مجموعه‌ای از ابزارهایی است که به شما امکان ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) سازگار با اکوسیستم Cosmos را با انعطاف‌پذیری در انتخاب زبان‌های برنامه‌نویسی از جمله Go و Rust، بدون نیاز به نوشتن کد کامل نرم‌افزار از صفر، ارائه می‌دهد. ویژگی جالب Cosmos SDK این است که برای کاربران، ماژول‌های منبع‌باز عرضه کرده که در اصل، این ماژول‌ها مانند تکه‌های اسباب‌بازی‌های لگو، کدهای از پیش نوشته‌شده هستند که به توسعه‌دهندگان در ساخت اپلیکیشن‌ها کمک می‌کنند. تمام کاری که یک توسعه‌دهنده باید انجام دهد این است که این کدها را وارد اپلیکیشن خود کند.


کیت توسعه کازماس، محبوب‌ترین چارچوب نرم‌افزاری برای ایجاد اپلیکیشن‌های ویژه شبکه‌های بلاک چین شناخته می‌شود. همچنین، این کیت ابزارهایی برای عملیات گره (Node)، حاکمیت و پروسه‌های تصمیم‌گیری در اکوسیستم Cosmos ارائه می‌دهد.


 الگوریتم تندرمینت (Tendermint) در کازماس چگونه  کار می‌کند؟

الگوریتم تندرمینت (Tendermint) در کازماس چگونه کار می‌کند؟

تا این بخش از مقاله با عملکرد شبکه کازماس و بخش‌های اساسی آن به‌طور جامع آشنا شدیم. همان‌طور که مطالعه کردید، Cosmos مجموعه‌ای از ابزارها برای ایجاد ارتباط میان شبکه‌های بلاک چین گوناگون محسوب می‌شود که از الگوریتم Tendermint برای فعالیت و عملیات خود بهره می‌گیرد. مکانیزم تندرمینت دقیقا چگونه کار می‌کند؟ در ادامه، به این پرسش پاسخ می‌دهیم.


همان‌طور که پیش‌تر در این مقاله اشاره کردیم، Tendermint یکی از اجزای حیاتی تشکیل‌دهنده شبکه کازماس است که در قالب هر دو لایه شبکه و اجماع، ایفای نقش می‌کند. این الگوریتم ویژگی‌هایی دارد که آن را در مقایسه با دیگر مکانیزم‌ها متفاوت می‌سازند.


تندرمینت از مکانیزم اجماع گواه سهام BFT استفاده می‌کند؛ یعنی این الگوریتم می‌تواند حتی با وجود بروز مشکل در عملکرد تعدادی از اعتبارسنج‌ها (حداکثر یک سوم) به فعالیت صحیح خود ادامه دهد. در Tendermint، اعتبارسنج‌ها به‌نوبت بلاک‌ها را پیشنهاد می‌دهند و در رای‌دهی شرکت می‌کنند. زمانی که بیش از دو‌سوم از مجموع حق رای اعتبارسنج‌ها به‌نفع یک بلاک باشند، آن بلاک ثبت می‌شود.


این سیستم جهت به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات و داده‌ها میان گره‌ها، از یک پروتکل پایاپای استفاده می‌کند. این پروتکل در انتشار اطلاعات مرتبط با آرا و بلاک‌های پیشنهادی در میان تمام اعتبارسنج‌ها به‌شکل بهینه، نقش موثری دارد.


طراحی Tendermint الگوریتم BFT را ساده ساخته است و امکان ادغام آسان پروژه‌ها با لایه اپلیکیشن از طریق رابط ABCI را فراهم می‌کند. این امر، تندرمینت را به گزینه‌ای بسیار مطلوب برای ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در اکوسیستم کازماس تبدیل کرده است.


مزایای سرمایه گذاری در کازماس به چه صورت است؟

مزایای سرمایه گذاری در کازماس به چه صورت است؟

در بخش‌های قبلی این مطلب به عملکرد پروتکل کازماس و بخش‌های اساسی آن پرداختیم. همچنین، چگونگی کارکرد الگوریتم تندرمینت و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن را به‌عنوان یکی از اجزای مهم Cosmos شرح دادیم. حال و در این بخش از مقاله، قصد داریم به مزایای سرمایه‌گذاری در این اکوسیستم به‌طور کلی اشاره کنیم.


سرمایه‌گذاری در شبکه کازماس، به‌دلیل رویکرد منحصربه‌فرد آن در قابلیت همکاری میان شبکه‌های بلاک چین و توسعه جامعه، مزایای متعددی را به‌دنبال دارد. در ادامه، برخی از نقاط قوت برجسته مرتبط با Cosmos را مشاهده می‌کنید:


مزایای سرمایه گذاری در کازماس به چه صورت است؟

  • برقراری ارتباط، اشتراک‌گذاری داده‌ها و انجام تراکنش میان بلاک چین‌های گوناگون جهت دستیابی به اکوسیستم بلاک چینی بهینه‌تر

  • سطح بالای شخصی‌سازی شبکه کازماس و اجازه دادن به توسعه‌دهندگان جهت ایجاد و عرضه اپلیکیشن‌های بلاک چینی جدید

  • تمرکززدایی و فراهم کردن بستری برای انجام تراکنش‌های بین بلاک چینی و اشتراک‌گذاری داده و توکن بدون وجود یک نهاد متمرکز

  • اولویت نهادن مقیاس‌پذیری و مقابله با مشکلات و چالش‌های مرتبط با این موضوع در دنیای ارزهای دیجیتال از طریق همکاری میان بلاک چین‌ها

  • در دسترس بودن کیت توسعه برای اکوسیستم Cosmos و فراهم کردن امکان توسعه بلاک چین‌های پیچیده با کمترین دردسر

  • وجود جامعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز روبه‌رشد برای کازماس با کمک به افزایش تعامل کاربران و رشد شبکه

این موارد، پتانسیل Cosmos در حل مشکلات مقیاس‌پذیری و قابلیت همکاری در تکنولوژی بلاک چین را افزایش داده و آن را به گزینه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذارانی که به‌دنبال ارزهای دیجیتال نوآورانه هستند، تبدیل کرده‌اند. هرچند، همانند هرگونه سرمایه‌گذاری، بهتر است پیش از تصمیم نهایی تحقیقات جامع و کافی را داشته باشیم و ریسک موجود در بازار پرتلاطم رمز ارزها را در نظر بگیریم.


معایب سرمایه گذاری در کازماس چیست؟

معایب سرمایه گذاری در کازماس چیست؟

پیش‌تر به مزایا و نقاط مثبت سرمایه‌گذاری در اکوسیستم کازماس و ارز دیجیتال آن پرداختیم. با توجه به ویژگی‌های Cosmos، این پلتفرم می‌تواند گزینه‌ای بسیار مطلوب برای سرمایه‌گذاران خواهان پروژه‌های نوآورانه و آینده‌دار باشد. در این بخش از مطلب، چندی از معایب سرمایه‌گذاری در کازماس را بررسی می‌کنیم.


سرمایه‌گذاری در ارز Cosmos همچون بقیه رمز ارزها، معایب و خطرات خود را به‌همراه دارد. در ادامه، به تعدادی از چالش‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری در این پروژه اشاره می‌کنیم:


معایب سرمایه گذاری در کازماس چیست؟

  • وجود نوسانات زیاد و متعدد در قیمت توکن کازماس، ATOM، همچون بقیه رمز ارزها و احتمال بروز ضرر مالی

  • خطرات مرتبط با نهادهای قانون‌گذاری و احتمال اعمال تاثیرات غیرقابل‌ پیش‌بینی به‌دنبال تغییر در قوانین و رفتار قانون‌گذاران

  • احتمال خودداری برخی از پروژه‌های بلاک چین برای پیوستن به شبکه‌ای از بلاک چین‌های متصل به یکدیگر و محدود شدن پتانسیل Cosmos

  • وجود رقابت از سوی پروژه‌های بلاک چینی دیگر با اهداف مشابه از جمله پولکادات و احتمال تاثیرگذاری آن‌ها بر پذیرش و موفقیت کازماس

  • پیچیدگی‌های فنی شبکه Cosmos و بلاک چین این اکوسیستم و دشواری درک آن برای برخی از سرمایه‌گذاران با دانش کمتر

  • بروز تاثیر منفی بر روی رشد کازماس در صورت عدم ارتقای سطح پذیرش در میان کاربران جامعه بلاک چین

در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در پروژه Cosmos و ارز دیجیتال اتم، توجه به این موارد بسیار مهم است.


سخن پایانی ویژگی، مزایا و معایب کازماس

سخن پایانی


در این مقاله از اکسبیتو، ابتدا با پروتکل کازماس و بخش‌های اساسی عملکرد آن از جمله الگوریتم Tendermint آشنا شدیم، سپس به مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در این اکوسیستم پرداختیم.


کازماس یکی از اکوسیستم‌ها و پلتفرم‌های بزرگ و ارزشمند دنیای کریپتو به شمار می‌رود که در حوزه عملیات و ارتباط میان شبکه‌های بلاک چین، فعالیت می‌کند. این پروتکل با بهره‌گیری از مکانیزم تندرمینت و پیش گرفتن رویکردی متفاوت در اهداف خود، پتانسیل چشم‌گیری در رشد و پیشرفت بیشتر دارد. مزایا و نقاط قوت Cosmos از جمله ارتباط و تبادل داده میان شبکه‌های بلاک چین و مقیاس‌پذیری، این پروژه را به گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده‌اند، اما پیش از هرگونه تصمیمی باید به معایب و خطرات آن مانند نوسانات قیمتی فراوان و رقبای نسبتا برجسته نیز توجه داشت.